آینده هدفون های USB-C خبر از انقراض این هدفون ها دارند !

یکی از شدیدترین آسیب های که بعد از حذف جک هدفون به بازار گوشی های هوشمند و صنعت موسیقی وارد شد، عدم وجود یک جایگزین مناسب برای آن بود! مطمئنا، هر کمپانی که جک آنالوگ هدفون را از روی محصولات خود حذف کرده، شما را دعوت به استفاده از هدفون های وایرلس می کند! اما اگر شما نخواهید از دیوایس دیگری که نیاز به شارژ منظم دارد استفاده کنید؟ یا نخواهید با مشکلات اتصال بلوتوث دست و پنجه نرم کنید ؟

چه جایگزینی برای شما وجود خواهد داشت؟ و مهمتر از همه کیفیتی صوتی که به صورت دیجیتال و بلوتوث ارائه می شود بسیار ضعیف تر از کیفیت آنالوگ است! آیا استفاده از هدفون های USB-C بهترین و منطقی ترین راه برای درمان ضربه ای است که بعد از حذف جک هدفون وارد شده؟ این هدفون ها راه کاری بودند که بسیاری از کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی و سازندگان لپ تاب به کاربرانشان ارائه دادند. با این حال بسیاری از هدفون ها و ایرفون های USB-C بسیار گران قیمت و کمیاب هستند، وضعیتی که بعید به نظر می رسد تغییر کند!!! راه دیگر نیز استفاده از آداپتور تبدیل پورت USB-C به جک آنالوگ است که آنهم مشکلات بسیاری دارد.


همچنین بخوانید : اچ تی سی u۱۲ پلاس بدون آداپتور USB-C به هدفون عرضه می شود !


در ادامه به دلایل اصلی عدم محبوبیت هدفون های USB-C و قرار گیری آنها در یک دسته بندی خاص اشاره می کنیم :

اپل و سامسونگ علاقه ای ندارند !

یکی از مهمترین فاکتورهایی که بر علیه هدفون های USB-C عمل می کند، این است که دو تا از بزرگترین کمپانی های تولید کننده گوشی های هوشمند به آنها نیازی ندارند!!! با این حال که اپل متهم اصلی و عامل حذف جک 3.5 میلی متری هدفون است با این حال این شرکت به دلیل عدم استفاده از پورت USB-C نیازی نیز به هدفون هایی از این نوع نمی بیند!

سامسونگ هم از طرفی دیگر یکی از طرفداران سرسخت جک آنالوگ هدفون است و با حذف جک هدفون بر روی محصولات خود از ابتدا مخالف بوده است. عدم حضور این دو کمپانی در میان متقاضیان این نوع هدفون باعث شده تا بازار فروش نیز به وضع عجیبی دراماتیک باشد. در نتیجه برای بسیاری از کمپانی های تولید کننده هدفون رفتن به سراغ فرمتی که عام پسندتر است کار منطقی تری به نظر میرسد. فرمت وایرلس از طریق بلوتوث منطقی ترین گزینه برای کمپانی های تولید کننده هدفون است.

USB-C رایگان نیست !

در مصاحبه ای که مجله ورج در ماه ژانویه در نمایشگاه CES با کمپانی جبرا انجام داد مشخص شد دلیل عدم استفاده از پورت USB-C بر روی ایربادهای وایرلس Elite 65t تنها و تنها هزینه بوده، چرا که استفاده از این پورت روی هدفون های سری Elite 65t باعث می شد که این هدفون در رنج قیمت بالاتری قرار گیرد.

برای بسیاری از کاربرانی که گوشی یا لپ تابشان از پورت USB-C برای شارژ رسانی استفاده می کنند، بسیار مهم است که همه دیوایس های خود را با یک شارژر، شارژ کنند. استفاده از پورت USB-C در بسیاری از محصولات باعث افزایش قیمت 25 درصدی محصول می شود. در نتیجه کمپانی های سازنده هدفون وایرلس ترجیحشان استفاده از پورت های USB «سل قبلی است.

اگر یک چیز وجود داشته باشد که ما فکر می کنیم در مورد فن آوری می دانیم، این است که زمانی که یک کابل به یک پورت متصل می شود، آن به همان خوبی با هر کابل دیگری سازگار است. اما این مورد به طور کلی در مورد USB-C درست نیست: برخی از پورت های USB-C دارای پهنای باند بالا Thunderbolt 3 هستند، که بسیاری از کمپانی ها از این پورت استفاده نمی کنند!. برخی از پورت های USB-C همچنین می توانند بسیاری از دیوایس ها را شارژ کنند، و بسیاری دیگر این کار را نمی کنند! جدا از این دو نوع پورت USB-C وجود دارد! پورتی که فقط برای شارژ استفاده می شود، و دیگری پورتی که برای انتقال دیتا و شارژ استفاده می شود.

در ظاهر  USB-C به نظر فرمتی جهانی است اما با وجود بسیاری از تفاوت های عملکردی در این نوع پورت نمی توان آن را یک فرمت عام پسند جهانی دانست.!!!

وایرلس فرمت استاندار جهانی، واقعی است!

بزرگترین چالش برای USB-C در راه تبدیل شدن به یک جایگزین مناسب برای کانکتور 3.5mm آنالوگ کلاسیک، وجود فرمت انتقال صدا بوسیله بلوتوث است. گزچه بلوتوث نیز مشکلات خاص خود را دارد، از جمله تضعیف کیفیت و لگ (lag)، اما کمپانی هایی که به طور فعال در حال کار بر روی تولید هدفون هستند به دلیل وجود تفاوت های بسیار در نوع های مختلف پورت USB-C، تقریبا هیچ کدام نمی خواهند زمان خود را برای اصلاح کاستی های USB-C صرف کند، زمانی که کمپانی های قدرتمند تکنولوژی بر روی افزایش کیفیت صدای بی سیم تمرکز دارند.

Audio-Technica در حال گسترش محدوده  هدفون های بی سیم خود است، Beyerdynamic در حال حاضر نسخه وایرلس از تمام هدفون های محبوب خود را دارد، سنهایزر نیز اکثر هدفون های خود را تبدیل به وایرلس کرده و حتی هدفون های بازی این کمپانی در سال جاری نیز بی سیم هستند. آینده هدفون ها قطعا تبدیل شدن به فرمت بی سیم است!. همچنین بخوانید : کمپانی AIAIAI نسخه بی سیم هدفون AIAIAI TMA-۲ را منتشر کرد

دیگر مشکلی که برای علاقه مندان به USB-C وجود دارد این است که Audiophile های سخت افزاری در حال حاضر دارای کابل های 3.5mm، 6.35mm و XLR هستند. آنها اتصالات آنالوگ را ترجیح می دهند که بر تقویت کننده های تخصصی خود و DAC سرمایه گذاری کنند، به طوری که آنها علاقه کمی به اضافه کردن یک اتصال دیجیتال دیگر دارند.

خوشبینانه ترین سناریویی که برای هدفون های USB-C وجود دارد این است که در آینده بسیاری از کمپانی ها از پورت واحدی برای شارژ و انتقال صدا بر روی دیوایس های خود استفاده کنند، در آن زمان ممکن است شاهد حضور قوی تر و بیشتر کمپانی ها برای تولید هدفون های USB-C باشیم.

 

لطفا شما هم نظرات خود را در ارتباط با آینده و ادامه حضور هدفون ها USB-C با ما به اشتراک بگذارید.

 

همچنین بخوانید