اطلاعات تازه از سفینه voyager 2 ؛ دوباره به اورانوس و نپتون سفر خواهیم کرد!!!

خبر های امروز دنیای فضانوردی بسیار جالب است! اطلاعات تازه از سفینه voyager 2  کشف شده است! این سفینه از اورانوس و نپتون دیدن کرده بود!

با ما همراه باشید تا با کاوش های این سفینه و اطلاعات تازه از سفینه voyager 2  بیشتر آشنا شوید!


جواب فضانوردان به وجود موجودات فضایی ! آیا ما در این جهان همسایه هایی هم داریم؟؟؟

زمین ما دو قمر دارد؛ خبر داغ این روز های دنیای فضانوردی!!!!!

به تازگی سیگنال هایی مرموز از اعماق فضا به زمین ارسال می شود !!!


فقط و فقط یک سفینه از سیاره های اورانوس و نپتون دیدن کرده است!

اطلاعات تازه از سفینه voyager 2

این دو سیاره ی غول پیکر و راز آلود در مرز های انتهایی منظومه ی ما قرار دارند!  این سفینه چیزی نیست به جز voyager 2  .

اطلاعات ناب این سفینه از این 2 سیاره در حدود 34 روز قبل برای بار n ام دوباره بررسی شد ! در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شاید لازم باشد باز هم به این دو سیاره سفر کنیم!

Voyager 2 در سال 1986 به اورانوس سفر کرد! حالا محققان به این نتیجه رسیده اند که در طول این سفر ، سفینه از یک plasmoid  هم عبور کرده است!

plasmoid حبابی عظیم با خاصیت گرانشی است ! این حباب روزی بخشی از اتمسفر یک سیاره بوده! خود سیاره این حباب را از خود دور می کند و به فضا پرتاپ می کند!

بر همین اساس و برای تحقیقات بیشتر ماموریتی جدید به اورانوس پایه گذاری شد!!! البته این را هم بگویم که این جور از دست دادن اتمسفر برای سیاره ها اصلا چیز عجیبی نیست! ونوس، ژوپیتر، زهره، و حتی زمین خودمان هم اتمسفرشان را به فضا تزریق می کنند!

اطلاعات تازه از سفینه voyager 2

اینکار در طول زمان برای خود سیاره تغییرات زیادی در بر خواهد داشت!

اطلاعات تازه از سفینه voyager 2

همین مریخ خودمان را در نظر بگیرید! در طول 4 بیلیون سال تمام اتمسفر این سیاره با همین روند از دست رفته است! روزی مریخ سیارهای مرطوب با اتمسفری متراکم بود! اما حالا ، در طول زمان و با از دست دادن اتمسفر این سیاره به بیابانی بایر و خشک تبدیل شده است!

دیبراسیو و گراشمن دو محققی هستند که بر روی میدان مغناطیسی سیاره ها و نحوه ی تعامل سیاره با خورشید کار میکنند! میدان های مغناطیسی در واقع مانند دروازه هایی هستند که از اتمسفر سیاره در برابر باد های خورشیدی محافظت می کنند!

اما گاهی هم اتفاقات متفاوت تری می افتد! وقتی خطوط مغناطیسی سیاره با هم درگیر می شوند این دروازه ها باز می شوند و باد های خورشیدی اتمسفر سیاره را با خود می برد!!!!

اورانوس هم مانند مریخ و سایر سیاره هاست! باد های خورشیدی اتمسفر این سیاره را با خود برده اند! اما حالا سوالمان این است که درجه ی حرارت این باد ها چقدر بوده است؟؟؟

توان این باد ها چقدر است که می تواند اتمسفر سیاره را با خود ببرد؟ و این چنین تغییرات عظیمی در طول زمان برای سیاره ایجاد کند!

اورانوس سیاره ی بسیار عجیبی است!

شبیه هیچ یک از سیره های مدار خارجی منظومه ی ما هم نیست! مدار این سیاره بیضی مانند است! و این سیاره با زاویه 90 درجه بر روی این مدار در گردش است! 17 ساعت هم طول می کشد تا این سیاره به صورت مورب یک بار دورخودش بگردد!

کج بودن مدار این سیاره ، آنهم به اندازه 90 درجه تغییرات فصلی بسیار عظیمی ایجاد میکند! ما هنور به طور کامل با تاثیر این کجی آشنا نیستیم! اما تصور میکنیم تغییر فصل ها بر میدان های مغناطیسی این سیاره تاثیر داشته باشد! همین عامل هم موجب تغییر در وزش باد های خورشیدی می شود! که اتمسفر را داغ میکنند و هر بار قسمتی از اتمسفر این سیاره را می دزدند!

هدف ناسا هم همین است! اینکه بار دیگر به این سیاره سفر کنند ! و از عجابی آن سر در بیاورند! Voyager 2  میدان های مغناطیسی اورانوس را بررسی کرده! این اولین بار است که یک حباب plasmoid  در حال جدا شدن از سیاره ای بررسی می شود!

این  plasmoid شبیه به یک استوانه بوده! 127000 مایل بلندی داشته! و 250000 مایل پهنا!!! درون این حباب حلقه هایی از جنس خود اتمسفر دیده شده! این حلقه ها براساس گردش حباب به وجود آمده اند!

این حباب نتیجه ی جداشدن 15 تا 55 % از تراکم اتمسفر سیاره بوده است! شاید همین حبابا بزرگ علت کم شدن اتمسفر اورانوس بوده باشد! شاید هم همین حباب بوده که باعث شده اوضاع اورانوس امروز این چنین باشد!

برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر باید به اورانوس سفر کنیم!

شاید لازم باشد به نپتون هم سفر کنیم! محققان میگویند سفر کردن به این سیاره کافی نیست! باید کاوش گری بفرستیم تا اتمسفر را به دقت بررسی کند! این سفر خیلی هم دور نیست! شاید در سال 2030 بار دیگر به این دو سیاره سفر کردیم!

اطلاعات دو سفینه ی voyager هنوز هم برای ما مفید هستند! هم پاسخی هستند برای سوال های قبلی مان ! هم سوال هایی جدید برایمان به وجود آورده اند!

دلیلش هم ساده است! هیچ سفینه ای پیش از این از این دو سیاره دیدن نکرده بود! اطلاعات ما هم تا به همین جا بوده ! پس باید برای هر کدام از این سیاره ها یک سفینه ی گردنده به دور مددارشان بفرستیم!

اورانوس 5 قمر دارد! هر کدام از این قمر ها هم ویژگی محیط زیستی متفاوتی دارند! باید بررسی کنیم هر کدام از این قمر ها چگونه شکل گرفته اند ! و چرا حالا به این روز افتاده اند؟

نپتون هم نیاز به بررسی های دوباره دارد!

اتمسفر این سیاره شباهت بسیاری به زحل و مشتری دارد! قمر این سیاره هم که با نام تریتون شناخته می شود بسیار جالب است! آنهم به علت آبفشان های متانی موجود در این قمر!!!

یکی دیگر از راه های بررسی این دو سیاره و اتمسفرشان تلسکوپ  James Webb  است که سال دیگر رونمایی می شود! این تلسکوپ آنقدر قوی است که می تواند ترکیبات تشکیل دهنده اتمسفر این سیاره و هوای آن را بررسی کند!

فکر نکنید این ماموریت ها تنها برای شناخت همین دو سیاره کاربرد دارند! ما با استفاده از این اطلاعات و البته اطلاعات ماموریت های آینده به اطلاعات کاربردی در مورد سیاره های خارج از منظومه شمسی دست پیدا میکنیم!

دانش ما هر روز در حال گسترش است و هر قدم یعنی حرکتی رو به جلو!!!