طراحی های جدید عروسک ها برای ساختن زنان موفق آینده

” لوسیانا وگا (Luciana Vega) دختر 11 ساله شیلیایی – آمریکایی دختری است که آرزویش این است که اولین انسانی باشد که روی مریخ پا می گذارد و او دختر سال 2018 آمریکا است”. اینها توصیفات عروسک جدیدی است که برای دختران گروه سنی 6 تا 12 سال طراحی شده است و ناسا دوست دارد آن را “نسل مریخ” بنامد. و اما اهداف طراحی عروسک های روز دنیا برای دختران چیست؟همه ما عروسک های دوران کودکی مان را با خصوصیات دخترانه و زنانه ای که تنها تزئین شان لباس های زیبا و زیورآلاتی بود که امیدوار بودیم روزی مانند مادرانمان از آنها داشته باشیم را بخاطر می آوریم.

اما عروسک جدید مشابه تولید قدیمی خود نیست، لوسیانا اولین شخصیت دختر آمریکایی است که برای تشویق و ایجاد علاقه به علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی طراحی شده است. در بسته بندی این عروسک شما عروسک لوسیانا را به همراه جزئیات طراحی شده برای شخصیت او به همراه لوازم جانبی شغل انتخابی اش را می توانید ببینید. در کنار آن دو کتاب طراحی شده است که می توانید بیشتر با داستان زندگی لوسیانا آشنا شوید.

عروسک و دو کتاب اول موجود در پک طراحی شده برای آن در اولین روز سال جدید میلادی (2018) عرضه شد. کتاب سوم نیز در سال جاری منتشر خواهد شد. لوازم جانبی این عروسک لباس فضانوردی، فضای طبیعی طراحی شده مانند مریخ، فضاپیما و … است.

در کتاب اول، لوسیانا به اردوگاه فضایی می رود و بر روی پروژه ربایتک کار می کند. او در این مسیر یاد می گیرد چگونه با سفینه به فضا برود و با انجام آزمایش هایی در ایستگاه فضایی بین المللی در محیط شبیه سازی شده با مریخ، فضاپیما را هدایت کند. این عروسک در طول داستان با افراد شناخته شده ای مانند فضانورد مگان مک آرتور بنکن ( Megan McArthur Behnken) و مدیر اجرایی دبورا برنهارت (Deborah Barnhart) به عنوان مشاور آموزشی همکاری می کند و آموزش می بیند.

اهداف طراحی عروسک های روز دنیا برای دختران چیست؟

مسئله مهم برای مدیران این طرح تاکید بر این موضوع است که در حوزه های مختلف شغلی می توان زنانی با توانایی هایی خارق العاده و در سطح عمکلرد مناسب یافت که می توانند بدون محدودیت، شغل های متفاوت و شاخصی مثل فضانوردی، خلبانی و ریاضی دان بودن را برای خود انتخاب کنند و در آن موفق باشند.

در طول داستان تلاش لوسیانا و دستیابی او به موفقیت نمایش داده می شود و در عین حال می توان واقعیت شکست در تلاش های هر شخص بدون شرط جنسیت را نیز نشان داد.

در ناسا جایزه ای به نام “شکست هوشمندانه” وجود دارد. اگر شما تاریخچه ناسا را مرور کنید، هر زمان که اشتباهی رخ می دهد و شکستی اتفاق می افتد، تسلیم نمی شوند. اگر همیشه کارها به دقت انجام شود و شکست نخورید، بهترین چیزها را هم بدست نمی آورید!

بنظر می رسد اشتباهی که در نحوه تفکر دختران وجود دارد و باعث محدودیت در انتخاب شغل شان می شود این است که مثلا فکر می کنند باید در ریاضی عالی باشند یا بهترین فرد کلاس خود باشند. اما چیزی که دختران نیاز دارند تصمیم به موفقیت است، روحیه ای که باعث می شود زمانی که دچار اشتباه می شوند و شکست می خورند، از زمین بلند شوند و به تلاش خود ادامه دهند.

در کتاب های این مجموعه نیز تلاش شده است در کنار معرفی شغل فضانوردی و ساختن فضای شغلی مناسب، به کمک داستان هایی که به کمک شخصیت عروسک از موفقیت ها، شکست ها و نتیجه استقامت و سماجت در بدست آوردن اهداف گفته می شود، برای دختران الگویی از شخصیت موفق یک زن ارائه کنند.

علاوه بر این، طراحان در طراحی شخصیت و روایت داستان به اهمیت داشتن خانواده حمایت گر در نتیجه بدست آمده از تلاش لوسیانا تاکید کرده اند. آنها امیدوارند که خانواده ها نیز با توجه به این بخش داستان، بدانند که دختران نیاز دارند که تشویق شوند و به آنها گفته شود که می توانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

شما در کلاس های درس در سرتاسر دنیا عکس مردانی را می بینید که به اهدافشان در شغلشان رسیده اند، ولی نمی توانید عکس زنانی مثل ریاضی دانان زن ناسا یا زنان دانشمند در هر حوزه که در شغل خود شناخته شده هستند ببینید. در صورتیکه اگر دختران و حتی پسران در کلاس های درسی بزرگ شوند که عکس زنان دانشمند، ورزشکار یا هر زن موفق در حوزه شغلی اش در کنار مردان موفق بر روی دیوار کلاس نقش بسته باشد، در بلند مدت می توانند خودشان و زنان دیگر را در شغل های مهم و در سِمت های شغلی مهم تصور کنند.

اهداف طراحی عروسک های روز دنیا برای "دختران" چیست؟

 ما می توانیم نشان دهیم که دخترانی با تفکر خلاق، روحیه همکاری و کار گروهی، در حالیکه انسان هایی مهربان و سالم هستند می توانند فراتر از تفاوت های فردی، نژادی و جنسیتی رشد کنند و بدون ایجاد محدودیت برای خود، با توانایی هایی و تلاشی که برای یادگیری دارند، به رویاهای خود دست پیدا کنند.

روانشناسان، طراحان بازی ها و بسیاری از فعالان این حوزه سعی دارند که علاوه بر دختران، محدودیت های موجود در ذهن والدین، جامعه و فرهنگ را از توانایی های هر جنس (زن یا مرد) از بین ببرند و یا به مرور کمرنگ کنند.

نیازی به ایجاد قالب های فکری برای بازی ها، شغل ها و مهارت های مختص یک جنسیت برای کودکان، زنان و مردان آینده یک جامعه نیست. شما می توانید الگوهای مناسب هر جنسیت را در جامعه خود داشته باشید و ایده آل های هر فرهنگ را مطرح کنید، اما ایجاد محدودیت در نحوه تفکر باعث می شود که زنان و مردان آینده از ایده آل های شما نیز ضعیف تر باشند. اجازه دهید که تفکر کودکانتان رشد کند و با کلیشه های جنسیتی مبارزه کنید.

 

در ادامه بخوانید :