چه چیزی در شکل گیری سلیقه ی موسیقی ما تاثیر گذار است؟

در این مطلب به این موضوع می پردازیم که چگونه آهنگ هایی که در نوجوانی گوش می دهیم بر سلیقه موسیقی ما در بزرگسالی تاثیر می گذارد! در بررسی که مجله ی نیویورک تایمز با توجه به داده های اسپاتیفای به انجام رسانده، مشخص شده است آهنگ هایی که ما در گذراندن سال های نوجوانی به آنها گوش می دهیم، سلیقه ی موسیقی ما در بزرگسالی را شکل می دهد.

در مردان مهم ترین دوره برای شکل گیری سلیقه ی موسیقیایی، بین سنین 13 تا 16 سالگی است. به طور متوسط آهنگ مورد علاقه ی مردان آهنگی است که در سن 14 سالگی آنها پخش شده است.


در ادامه بخوانید :اسپاتیفای آهنگ هایی را که شما در زمان مدرسه گوش می کردید، حدس می زند !


اما برای زنان، مهمترین دوره بین سنین 11 تا 14 سالگی است، می شود گفت که آهنگ مورد علاقه ی آنها معمولا آهنگی است که در 13 سالگیشان پخش شده است. همینطور مشخص شده است که تاثیرات دوران کودکی در شکل گیری سلیقه ی موسیقیایی افراد در زنان قوی تر از مردان است و به میزان زیادی به تاثیرات اواخر دوران بلوغ وابسته است.

مجله ی نیویورک تایمز همه ی آهنگ های برتر که در طی سالهای 1960 تا 2000 پخش شده بود را بررسی کرده است. نتایج از این قرار است :

برای مثال آهنگ “creep” از رادیوهد، جزء 164 آهنگ محبوب برای مردهای 38 ساله است که وقتی این آهنگ در سال 1993 پخش شده بود حدودا 14 سال سن داشتند. جالب است که این آهنگ برای مردهایی که 10 سال دیرتر یا زودتر از این مردان به دنیا آمده بودند، اصلا جزء 300 آهنگ محبوبشان هم نبود. همینطور برای مثال: آهنگ “Just Like Heaven” از  The Cure که در سال 1987 منتشر شده بود، مورد علاقه ی زنان 41 ساله بود که در زمان پخش این آهنگ 11 سال سن داشتند.

سلیقه موسیقی شما در دوران نوجوانی شکل می گیرد !

جالب توجه است که آهنگ هایی که زنان و مردان در حدود 20 سالگیشان گوش می کنند، تنها نیمی از قدرت تاثیر آهنگ های دوران نوجوانی را در شکل گیری سلیقه ی موسیقیایی فرد دارا هستند.


در ادامه بخوانید: شناسایی افراد با اختلالات روانی از روی سلیقه موسیقی آنها


حتما این اطلاعات چراغی را در ذهن تان روشن کرده است و شما هم متوجه شده اید آهنگ هایی که در دوره ی خاصی از نوجوانی گوش می دادید هنوز هم برایتان محبوب هستند و به نوعی سلیقه ی تان را شکل داده اند.

شاید مهمترین دستاورد این بررسی این باشد که می توانید سلیقه ی موسیقی دیگران را حدس بزنید، با داشتن این اطلاعات به احتمال زیاد خواهید توانست آهنگ مورد علاقه ی شخصی که دوستش دارید را حدس بزنید و با پخش کردن آن غافلگیرش کنید.  ما از بین آهنگ های خارجی، برای افراد 30 ساله آهنگ “crazy in love ” از Beyonce و برای افراد 45 ساله “When It’s Love” از Van Halen و برای عزیزانی که 60 سال سن دارند “Let’s Get It On” از Marvin Gaye را پیشنهاد می کنیم.

در ادامه بخوانید :