ورزش و جنبش داشتن برای مغز مثل دارو است. زیرا ورزش روی سلامت مغز شما تاثیر می گذارد. در ادامه چگونگی تاثیر ورزش بر سلامت مغز را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

ورزش باعث رشد مغز می شود!

 همانطور که ما بزرگتر میشویم، تولید سلولهای جدید مغزی کاهش می یابد. ورزش کردن ممکن است بتواند این روند را متوقف کند. یک مطالعه با اسکن مغز افراد سالم اما بی تحرک در سن 60 تا 79 سالگی، نشان می دهد که پس از شش ماه تمرین فیتنس، افزایش قابل توجهی در حجم مغز این افراد مشاهده شده است.چنین تغییراتی در میان افرادی که فقط تمرینات کششی انجام می دادند، وجود نداشت. تاثیر ورزش بر سلامت مغز غیر قابل انکار است.

ورزش های هوازی که اکثرا جوان تر انجام می دهند، علاوه بر اینکه برای قلب و عروق بسیار مفید هستند، باعث تغییراتی در مغز افراد مسن تر هم می شوند. ورزش های هوازی جریان خون را در مغز بالا می برند و اکسیژن مورد نیاز مغز را به آن می رسانند. (مغز 20درصد اکسیژن مورد نیاز کل را بدن را دریافت می کند)


همچنین بخوانید: ۴ دلیل برای اینکه چرا ورزش برای سلامتی شما اهمیت دارد !


ورزش باعث تقویت هورمونهای مغز می شود!

همانطور که کود باعث می شود که گیاهان بیشتر رشد کنند و شاداب تر باشند، مواد شیمیایی موجود در مغز به نام BDNF باعث رشد و تکثیر سلول های مغزی می شوند. وقوع این اتفاق در “هیپوکامپ” ناحیه ای در مغز که مسئول حافظه است و نسبت به افزایش سن هم آسیب پذیر است، بسیار اهمیت دارد. قابل توجه است که  هرچه بیشتر ورزش کنید، BDNF بیشتری تولید می کنید. 

ورزش با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند!

افسردگی توانایی مغز را برای پردازش اطلاعات کاهش می دهد، تمرکز کردن و رسیدن به تصمیم گیری ها را دشوارتر می کند و باعث مشکلات واقعی حافظه می شود. برای افسردگی جدی، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را تجویز کند. اما برای موارد خفیف تر، ورزش می تواند باعث بالا بردن خلق و خوی شما شود. ورزش می تواند باعث شود که هورمون های سرتونین و دوپامین و آندورفین بیشتری ترشح شوند، این هورمون ها باعث احساس شادی و خوشحالی می شوند.

ورزش باعث کاهش اثرات استرس می شود!

اگر بعضی از هورمون ها مانند BDNF مغز را جوانتر می کنند، بقیه به پیرشدن آن کمک می کنند. مثل هورمون استرس به نام هورمون کورتیزول. استرس بیش از آنکه ما فکر کنیم باعث تفکر آهسته و یا پریشان و فراموشکاری می شود. ورزش سطح کورتیزول را کاهش می دهد و به شما کمک می کند که بهتر فکر کنید.


همچنین بخوانید: ۱۰ دقیقه تمرینات ورزشی برای افراد پرمشغله !


همچنین اعتقاد بر این است که ورزش به تولید سلول های عصبی جدید در منطقه ای از هیپوکامپ که با ایجاد خاطرات جدید مرتبط است، کمک می کند. سلولهای مغزی در طول زمان استرس از بین می روند.

ورزش عملکرد اجرایی مغز شما را بهبود می بخشد!

عملکرد اجرایی اساسا به معنای توانایی های شناختی مانند: توانایی تمرکز بر وظایف پیچیده، سازماندهی، تفکر انتزاعی و برنامه ریزی برای وقایع آینده است. همچنین شامل حافظه ی کاری، مانند توانایی نگه داشتن شماره تلفن در ذهن تان زمانی که می خواهید زنگ بزنید، می شود.

محققان در تجزیه و تحلیل اثرات ورزش بر عملکرد اجرایی، متوجه شدند که بزرگسالان  55 تا 80 سال که مرتبا ورزش می کردند، عملکرد شناختی شان 4 برابر از بزرگسالانی در همان سن که ورزش نمی کردند، بهتر بود. این اثرات در میان کسانی که 30 تا 45 دقیقه در هر جلسه به مدت بیش از شش ماه تمرین داشتند، بیشتر هم بوده است. اما تغییرات مثبت از هفته ی چهارم هم قابل مشاهده است.


همچنین بخوانید:چگونه در محل کار بدون ورزش کردن تا ۳ برابر کالری بیشتری بسوزانیم ؟


ورزش حساسیت به انسولین را افزایش می دهد!

هنگامی که غذا می خورید، بدن تان اغلب مواد غذایی را به گلوکز یا قند خون تبدیل می کند، منبع اصلی سوخت بدن، از جمله مغز. برای اینکه این گلوکز وارد سلول شود، باید با هورمون انسولین همراه باشد.متاسفانه، در برخی از افراد، سلول ها به انسولین مقاوم می شوند. سپس بدن باید بیشتر و بیشتر انسولین تولید کند اما هنوزهم سطح قند خون بالا می ماند، که اغلب به دیابت نوع 2 منجر می شود.

حتی اگر دچار دیابت نوع 2 نشوید، مقاومت به انسولین برای مغز شما مضر است. وقتی که سلول های مغزی در گلوکز غرق می شوند، حافظه و تفکر را تحت تاثیر قرار می دهند. با این حال ورزش کردن منظم، می تواند مقاومت به انسولین را شکست دهد. در حقیقت به مدت 16 ساعت بعد از ورزش، حساسیت به انسولین افزایش می یابد و قند خون ثابت می شود. کنترل کردن قند خون بسیار مهم است زیرا از زوال توانایی های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند.

در ادامه بخوانید: