دنیای تاریک، دنیای روشن! دنیای روشن، دنیای تاریک!

درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیر اوتاکو. همچنین درودی ویژه خدمت طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online. که دوباره اومدید تا ما رو در بررسی‌ها و مخصوصاً بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization همراهی کنید. بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین  رو می تونید از مجله وارونه دنبال کنید. 

قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization یه طوری بودن که حیفم می‌اومد بررسی کنم. مخصوصاً اینکه با معرفی بیشتر از دنیای زیرین، انگار تازه داستان داره شروع می‌شه. دنیای زیرین نیز تازه داره شناخته می‌شه. ما نیز تازه به درک ورای انیمه می‌رسیم. شخصیت منفی را بیشتر می‌شناسیم.

درک می‌کنیم که حتی در اعماق قلمروی تاریک نیز، انسان‌های خوب پیدا می‌شوند. نویسنده نیز گویا در داستان جدیت خاص خود را با کشتن غافل‌گیرانه دوتا از شخصیت‌ها به نمایش می‌گذارد. ما نیز ادامه کار را به ادامه بررسی می‌سپاریم. همچنین از این پس بخش نگاه کوتاه قبل از بررسی و در کمی پایین‌تر می‌آید.


نگاه کوتاه به قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

تو قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ واقعاً باید به استودیو و سازندگان انیمه تبریک بگیم. چون تونستن انیمیت و موسیقی رو در حد اعلا نگه دارند. برعکس یه سری از انیمه‌ها، که بالا پایین بسیاری در انیمیت و طراحی دارند. مخصوصاً آنجا که آلیس، شوالیه راستین، سوار بر اژدها، گوبلین‌ها رو می‌درد. چنان موسیقی حماسی پخش می‌شود که یاد بزرگ‌ترین نبردهای پیشین برایمان زدوده می‌‌شود.

سوالات بسیاری هم در این قسمت‌ها ذهن مخاطبین رو درگیر خودش می‌کنه. مثلاً اینکه راث تو اون لاک‌پشت اقیانوسی، رآکتور هسته‌ای داره. اونوقت ما خواستیم بسازیم، کلی به فنا رفتیم. طراحی لاک‌پشت دریایی هم تنها چیزیه که تا حالا باهاش حال نکردم. وقتی هم بهش نگاه می‌کنم. یاد طراحی تایتان غول‌آسا تو بخش دوم فصل سوم انیمه Attack on Titan می‌افتم.

دیگر چیز جالب این قسمت‌ها، طرز فکر نویسنده در مورد خود بود. یعنی خود رو یه جور تصویر شخصیتی که با استفاده از اون فرد قادره به رفتارهای اطرافش واکنش نشون بده. توصیف کرده بود. همچون زبان کامپیوتر که شامل صفر و یک یا خیر یا بله است. عمدتاً این واکنش‌ها به صورت بله و خیر است. همین‌ها زمینه‌ساز شخصیت انسان است. شخصیتی که یک عمر باهاش خواهیم بود. شخصیت مهندسین راث هم به نظرم مرض‌دار بود. چرا؟ چون قلمروی تاریک رو واسه اهدافی که معلوم نیست ساختند. شاید البته می‌خواستند که هر وقت لازم شد.

با ورود به قلمروی تاریک در لباس پادشاه، قلمروی انسان‌ها رو به فنا بدن. البته شاید کوئینلا موفق شد و یه کاری کرد که مهندسین راث نتونن دنیای زیرین رو ریست کنن. واسه همین راث هم که این رو پیش‌بینی می‌کرد. خواست تا یک جوری یه راه جایگزین برای ریست دنیای زیرین داشته باشه.


یک حمله، دو ایستادگی!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

شروع قسمت ۲۶ با حمله گوبلین‌ها به روستای آلیس اینا شروع می‌شه. حمله‌ای که کیریتو تلاش می‌کنه درش دخالت کنه. گرچه جان در بدن نداشت که دخالت کند. اما ما یه چیز رو می‌فهمیم! طبق گفته مهندسین راث، در حال حاضر واکنش‌های کیریتو بر اساس خاطرات مهم هستش. پس یکی از خاطرات مهم‌ش مربوط به روستای آلیس اینا هستش. واسه همین می‌خواد ازش محافظت کنه.

البته من احتمال می‌دم که خاطره مورد نظر که در زمان حمله گوبلین‌ها باعث برخواستن کیریتو شد. اون موقعی بود که با یوجیو رفتن تا خواهر آلیس، سلکا رو از دست گوبلین‌ها نجات بدن. ترس یهویی کیریتو در قسمت قبل، احتمالاً مربوط به اون موقع است. که از گوبلین بزرگه داشت شکست می‌خورد. تقریباً هم ترس از مرگ تمام وجودش رو فرا گرفته بود.

نکته بعدی اینجا، مربوط به عزم بالای آلیس هست. که با دریافت عزم راسخ کیریتو در تلاش نافرجامش برای کمک به روستاییان شکل گرفت. عزمی که گویا قسمی یاد کرده بود. که دوباره شمشیر در راه دیگران به دست نگیرد. اما حال فهمید که این راه، راه خودش است. همراه با کیریتو! به سوی آینده!


یک روستا، یک خانواده، یک شوالیه!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

موقعی که آلیس برای کمک می‌ره. پیشنهاد تخلیه روستا، که داد. مورد مخالفت شدید قرار گرفت. این وسط عجیب‌ترین چیز برای من این بود که زینک شده رئیس سربازخونه و مشاور نظامی. همون پسره که تو فصل اول از کیریتو تو مسابقه ضربه به تنه درخت شکست خورد. حالا ایشون نظر می‌ده و پدر آلیس اجراش می‌کنه!

احتمالاً هم همون شخصی که تو قسمت قبل از آلیس برای قطع درخت کمک خواسته بود. بهش رشوه داده! ولی خوشم میاد تو دنیای زیرین هنوز شخصی هست که به خاطر پول، جون بقیه رو نادیده می‌گره. جوابش رو هم اونجا که آلیس با یه نگاه بهش گفت که پاتو از گیلیمت درازتر نکن، گرفت. گرچه باز آلیس رو متهم می‌کنه.

اینجاست که سی و یکمین شوالیه باز می‌گردد. تا به دنیا بازگشتش رو خبر بده. تا به پدر حقیقتش را نشان دهد. تا به خواهر هدیه‌ای از یک خواهر، از یک شوالیه بدهد. تا به ما بگوید مادرش اینجاست. در این روستا، در کنار پدر، در کنار دختر! تا به ما بگوید شاید نداند و ندانیم که مادری در کار نیست. تا به ما بگوید روزی باز می‌گردد. روزی، چه روح باشد. چه یک انسان. چه یک خاطره.

اگه از بحث فلسفی در بیایم. یه بحث دیگه این وسط هست. اونم اینه که حالت ارتقاء تجهیزات شمشیر آلیس. با اینکه در فصل قبل به نظر پروانه یا گل می‌اومد. این فصل شده مثل ستاره. این بدین معناست که حالت ارتقاء تجهیزات شمشیر آلیس، قابلیت تغییر شکل داره. قابلیتی که در آینده بدرد خواهد خورد. شاید هم کارگردان و انیماتور در ساخت اشتباهی داشتند. یعنی قرار نبود اینطوری یا اونطوری گردد. پولشون نرسیده و اینطوری شده است.


زمان‌بندی، یک چیز جالب!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

اگه دقت کنید. تا حالا هرگز در انیمه نگفتن، دنیای واقعی در زمان حال یا همان موقع در دنیای واقعی. اصلاً به همزمانی تاریخ و زمان در دنیای زیرین و واقعی اشاره نشد. حالا چرا اینو می‌گم؟ خوب واسه این که الان ممکنه که وقتی آلیس برسه به امپراتوری انسان‌ها. ببینه که شوالیه‌ای به نام آسونا داره واسه خودش جولان می‌ده.

از اون طرف با توجه به اینکه به نظر جنابان تروریست دیرتر وارد دنیای زیرین شدن. می‌شه گفت که تا چند قسمت آینده می‌بینم که آلیس و کیریتو می‌رسن به پایتخت. آسونا رو هم ملاقات می‌کنن. بعد تازه آماده سازی می‌کنن برای مقابله با نیروهای تاریکی.

اما یهو خبر میاد که تو قلمروی تاریکی، پادشاه بر تخت نشسته. فرمانده شوالیه‌ها و خانمش نیز به فنا رفتن. حالا دو بازه زمانی متفاوت به هم برخورد می‌کنن. داستان نیز با جذابیت تمام ادامه می‌یابد.


از کایابا آکیهکو تا کیریتو!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

طی قسمت ۲۷ تمام حدسیات من در مورد بیماری کیریتو تقریباً به فنا رفت. یعنی کیریتو طی اتصال برق، افکار خود نابودیش به واقعیت تبدیل شد. اما یه نکته بسیار مهم این وسط هست. اونم عدم پاک شدن حافظه کیریتو است. خوب چرا پاک نشد؟ چرا باید پاک نمی‌شد؟

به من نظر من با توجه به اینکه توی تیتراژ ابتدایی، آقای سازنده هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online حضور دارد. پس می‌شه گفت که عامل حفظ حافظه کیریتو، کایابا است. انگار می‌خواد از دنیای زیرین محافظت کنه. اما چجوری؟ خوب این رو به کیریتو واگذار می‌کنیم. به همراه کوئینلا!

چرا کوئینلا؟ خوب کوئینلا خودش گفته یه کد یا همچین چیزی رو برای مقابله با نابودی دنیای زیرین ساخته است. که به نظرم این کد می‌تونه به شدت در سرنوشت دنیای زیرین، تأثیرگذار باشد.


یک درمان ساده!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

مشکل کیریتو در از دست دادن تفکر کردن یا به عبارتی از دست دادن مشاعیرش. البته اگه درست اسمش رو یادم بیاد. عامل بسیار جذابی در این فصل هستش. که سبب تبدیل شدن انیمه به داستان “آلیس در دنیای زیرین” شده است. اما توی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ به درمان این حالت کیریتو اشاره شد. درمانی ساده اما زیبا!

فکرش رو بکنید که شخصی خودش رو به شدت برای یه اتفاق سرزنش کنه‌. خودش رو توی خودش حبس کنه. هرگز هم بیرون نیاد‌. احتمالاً همه به زور برای بیرون آوردنش از اتاقش فکر می‌کنن. اما باید بدونید که برای درمان فرد رو باید توجیه کرد. که تمام تلاشش رو کرده. تمام زورش رو زده که بتونه همه چی رو درست کنه.

همه سختی‌ها رو به جون خریده. اما بازم می‌شه! بازم می‌شه وایسی! بازم می‌شه همه چی رو درست کنی! شاید یه سری چیزها نشه! ولی بازم بهترین کار همینه! بهترین کار همینه که همدردی کرد! بهترین کار اینه که منتظر اشک‌های کیریتو در آن لحظه باشیم! بهترین کار اینه که بریم به سوی آینده!


شخصیت منفی، شخصیت روانی، یک شخصیت خوب!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

در قسمت‌های ۲۷ و ۲۸ به شخصیت منفی، قشنگ پرداخته شد. یه شخصیت کاملاً منطقی. در عین حال یک روان‌پریش. روان‌پریشی که می‌خواد برای درک و یافتن روح انسان به عمق انسان بره‌. حتی اگه لازم باشه، یه نفر رو بکشه. چهره‌اش در کودکی هم، به شدت آدم رو یاد بوجیو می‌ندازه! انگار با موازی یوجیو در دنیای واقعی طرف هستیم. البته بازهم تفاوت‌هایی بینشون هست. ولی یهو دیدید در قسمت‌های آینده، یه ربطی بین این دو شخصیت افتاد. 

صدالبته اسم این شخصیت نه‌چندان محترم، گابریل است. که اگه درست یادم باشه. تلفظ اسم یه فرشته، به ژاپنی است. فرشته‌ای که مردم و مخصوصاً دوست دوران کودکیش رو می‌کشه. فقط برای دیدن روحشون! اینجاست که یاد خواهر شرلوک، ورژن انگلیسی افتادم. که می‌خواست طرز کار دستگاه خون‌رسانی بدن رو به صورت دستی بفهمه.

اصلاً با اینکارها چرا زندان نیست این بابا! پدر پولدار داره که زندان نیست؟ ماشاءالله به فساد! ولی الآن دلم می‌خواد که توی دنیای زیرین، یهو آلیسیا رو ببینه و متحول بشه! در حین متحول شدن هم عین ابر بهاری، اشک بریزه!


یک قلمور!

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

می‌شه گفت تمام قسمت ۲۸ داره به بخش تاریک دنیای زیرین می‌پردازه. از معرفی قبایلش بگیر تا یک سوقصد نافرجام! معرفی قدرت بی‌انتهای گابریل که عنوان بردار پادشاه Emperor Vector رو یدک می‌کشد. هم بخش دیگری از این قسمت بود. بخشی که به وضوح می‌گفت که ایشون، همچون فرشته مرگ به دنیا نازل شده تا نابودش کنه.

فرشته‌ای مرگی که همچون یک بازیگر، دنیا را به بازی گرفته است. قصد نابودی رو معلوم نیست که دارد یا ندارد؟ اما قصد دارد که برای رسیدن به عمق روح، همه چیز را سر راهش نابود کند. امیدی هم به صلح دیگر نباید باشد. چون همه قصد نابودی دارند و قتل عام. اما یادتون باشه که فرمانده شوالیه‌ها گفته بود برای صلح حداقل باید از شورای ده نفره، چهار نفر رو کشت. پس شش نفر هستند که احتمالاً جنگ طلب نیستند.

یا این شش نفر در قسمت‌های آینده، راه صلح را در پیش می‌گیرند. یا به قصد کشت، قلمور انسان‌ها را می‌درند. ما نیز فقط قلمروی انسان‌ها را به چشم شخصیت‌های خوب، می‌بینم. تا در قسمت‌های بعد، دنیا را بشناسیم.


احتمالات قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

شب قبل از نبرد، عنوان خیلی از قسمت‌ها و صحنه‌ها در فیلم‌ها، انیمه‌ها و سریال‌ها است. این عنوان حاکی از اینه که در قسمت‌های آینده شاهد یک مبارزه طولانی میان قلمرو تاریک و انسان‌ها خوایم بود. البته در همین شب قبل از نبرد. که به احتمال قوی منظورش دنیای زیرین هستش. آلیس به پایتخت برمی‌گرده. با دوستان شوالیه و احتمالاً آسونا، یه خوش و بش می‌کنه.

کیریتو رو هم خوب می‌کنن. یا کیریتو خوب نمی‌شه. یا در عجیب‌ترین حالت و در عین حال محتمل‌ترین حالت، آسونا در پایتخت نیست‌. در ادامه نیز به نقشه‌کشی و بحث‌های احساسی و فلسفی پرداخته می‌شود.


نکته‌سنجی کلی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization

نکات مثبت

[megapros]

شخصیت منفی

موسیقی

[/megapros]

نکات منفی

[megacons]

درک ناکافی از قلمرو تاریک

[/megacons]


ممنون که تا به اینجا، به ما در بررسی قسمت‌های ۲۶ تا ۲۸ انیمه Sword Art Online Alicization رخصت دادید. انشاءالله هم عاملی به نام تأخیرهای ممدی، دیگر وجود نخواهد داشت.

صدالبته قربون دستتون، هر نظری که در مورد این بررسی دارید. رو حتماً از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید. که کیفیت کار رو تا جایی که جان در توان داریم‌، ببریم بالا. همزمان با نظرات شما بیشترین میزان آشنایی رو داشته باشیم.

همچنین تمامی دوستانی که علاقه به مبحث همکاری در بخش انیمه، سایر بخش‌های مجله وارونه یا مبحث زیبای تبلیغات دارند. میتونند از طریق بخش تماس با ما، بخش نظرات یا ایمیل info@varune.com اعلام همکاری کنند.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید