با بررسی قسمت پنجم فصل چهارم Rick and Morty همراه ما باشید تا نگاهی بندازیم به آخرین قسمت این سریال در سال 2019. بررسی قسمت های قبلی رو هم میتونید از اینجا بخونید.

فصل چهارم ریک و مورتی، بعد از سلاخی ژانر فانتزی، به سراغ شاخه ای از علمی تخیلی رفته تا ما رو کمی دربارش به فکر فرو ببره. سفرهای زمانی، بخش جدایی ناپذیر فیلم های علمی تخیلی هستن و طرفداران زیادی هم دارن که کلی درباره این فیلم ها تئوری پردازی میکنن. اما  تا به حال دقت کردید که این فیلم ها همه از الگوی خاصی پیروی میکنن؟

دیگه کم کم داره داره خسته کننده میشه که توی همه داستان ها افرادی برای تغییر گذشته در زمان سفر کنن و ماجراها رو رقم بزنن. در اینجا هم لشکر مارهای آینده، با سفر در زمان و حمله به مورتی قصد دارن که گذشته رو تغییر بدن و مانع پیش اومدن فجایع آیندشون بشن.

سفر در زمان پتانسیل بالایی برای ساختن داستان های شگفت انگیز داره و همش نباید به تلاش عده ای برای تغییر گذشته و بعد از اون دوباره تلاش برای تغییر گذشته ای که خودشون خراب کردن خلاصه بشه. سازندگان هم با مثال زدن داستان سری ترمیناتور، به یادمون میارن که چقدر از این داستان ها خسته شدیم.

بررسی قسمت پنجم فصل چهارم Rick and Morty



اگه میپرسید روایت یک داستان واقعی سفر در زمان باید چطور باشه، بهتون پیشنهاد میکنم که به سریال آلمانی dark نگاهی بندازید. اونجا دیگه مسئله تغییر گذشته نیست؛ مسئله فقط اینه که کی تسلیم گذشته (و حتی آینده) بشی و اون رو قبول کنی.

dark دقیقا نقطه عکس فیلم های سفر در زمان امروزیه. هرچقدر که فیلم های امروزی از پرداختن به عواقب واقعی و وحشتناک سفر در زمان فرار میکنن، دارک با نشون دادن عواقب بهمون میگه که سفر در زمان چیزی نیست که عاشقش باشید.

اما این قسمت تنها کارش فقط این نیست که سفر در زمان رو مسخره کنه؛ توی این قسمت موضوع جالبی هم مطرح میشه. انجام دادن یک کار خوب، ممکنه نتیجه وحشتناکی داشته باشه.

مورتی با فرستادن یک مار عادی بجای ماری که به قتل رسونده، به سیاره مارها، سعی داره کار خوبی انجام بده و امیدهای یک سیاره رو بهشون برگردونه. روی کاغذ کار مورتی خوبه ولی در عمل همین کار باعث میشه که آینده ی نژاد مارها دچار تغییر بشه و در نهایت هم نابود بشن! مثل این میمونه که با نجات دادن آهو ها از دست شیرها به نظر خودمون کار خوبی میکنیم و جون آهوهای مظلوم رو نجات میدیم. ولی خبر نداریم که این کار نظم طبیعت رو بهم میزنه و زمینه ساز مرگ میلیاردها انسان روی کره زمین میشیم.

بررسی قسمت پنجم فصل چهارم Rick and Morty



اما از مارها گفتیم؛ حیفه که ایستاده مغزهای متفکر سازندگان ریک اند مورتی رو تشویق نکنیم! جامعه مارهایی که این قسمت نشون داده شد با اون زبون ساده و شیرینشون عالی بودن. تا جایی که موقع دیدنشون با خودم میگفتم اگه تا آخر این قسمت هم قرار باشه همینجوری جامعه ی مارها رو ببینیم بازهم مشکلی ندارم. شاید این فصل تا الان چیز دیوونه واری مثل ریک خیارشوری نداشته باشه، ولی حداقل یک جامعه باحال از مارها رو نشونمون داده همراه با یه زبون بامزه.

داستان آخر این قسمت هم درباره جریه. جری همیشه زیر سایه ریک بوده؛ کسی ازش حسابی نمیبره و اون رو بی عرضه میدونن. خودتون احتمالا بهتر میدونید که برای پدر خانواده چقدر میتونه سخت باشه که توی خونه خودش، کسی اون رو حساب نکنه. تا جایی که به جری حتی برای نصب چراغ های خونه هم اعتماد نمیکنن و میترسن که به خاطر نصب چراغ ها خوش رو به کشتن بده.

بررسی قسمت پنجم فصل چهارم Rick and Morty

طبیعیه که دیگه جری تحمل این وضعیت رو نداشته باشه و مرگ بدون کمک گرفتن از ریک رو به زندگی زیر سایه ریک ترجیح بده. در این قسمت هم همینطور میشه. جری در حالی که به واسطه ی ریک بر جاذبه غلبه کرده و توی هوا سرگردونه که میدونه بزودی با سقوط به سمت زمین جون خودش رو از دست میده. ولی حاضر به کمک گرفتن از ریک که از فصل اول تا حالا در تلاش بوده جای اون رو به عنوان مرد اول خانواده بگیره، نمیشه.



تفاوت های جری و ریک فقط زاویه دید اون ها به دنیاست. جری کسیه که در زندگی اصولی داره و پایبند قوانینه. همونطور که در فصل های قبل و زمان تسخیر زمین به دست فضایی ها دیدیم، جری نه در زمان آزادی بلکه در زمان پایبند قوانین بودنه که پیشرفت میکنه. دقیقا همون چیزی که ریک اصلا باهاش میونه ی خوبی نداره و ریک رو در نقطه ی مقابل جری قرار میده.

ریک چند وقتی هست که تونسته جایگاه جری رو تصاحب کنه و مرد اول خانواده خودشه. اما جری اصلا از وضعیت راضی نیست و به نظر نمیاد که تسلیم ریک شده باشه. در هر صورت جری کم و بیش بدون کمک ریک تونست جون سالم بدر ببره و تقریبا نشون داد که هنوز کاملا هم رقابت رو واگذار نکرده. باید ببینیم در سال آینده بازهم از تلاش های جری برای گرفتن جایگاهش از ریک چیزی میبینیم یا نه. بالاخره جری قدم اول رو برداشته؛ قدم های بعدی نباید به اندازه ی آویزون موندن از هواپیما سخت باشه!

در ادامه بخوانید » بررسی قسمت ششم فصل چهارم Rick and Morty


ممنون از اینکه با بررسی قسمت پنجم فصل چهارم Rick and Morty همراه ما بودید. حتما نظرات و پیشنهاداتتون رو از طریق بخش کامنت ها با ما در میون بزارید.