به سوی یک طلاتم بزرگ!

درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیر اوتاکو. همچنین درودی ویژه خدمت طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online. که دوباره اومدید تا ما رو در بررسی‌ها و مخصوصاً بررسی قسمت ۲۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization همراهی کنید. اونم با این متن همیشگی و بدون تغییر در ابتدای متن! حتماً خیلی‌هاتون الآن تعجب کردید. همزمان می‌گید آخه مگه داریم؟ مگه می‌شه؟ که ممد بررسی رو قبل از انتشار قسمت بعدی بزنه؟ خوب، مدیریت به خاطر تأخیرهای ممدی بهم گفتند یا عین بچه آدم کاری می‌کنی انیمه، روزی یه مطلب بره. یا به فنا می‌دیمت. ما هم که ایرانی هستیم و باید زور بالا سرمون باشه تا یه کاری انجام بدیم. پس اینگونه بود که اینطور شد. البته خساب شما از من جداست. پس برنخوره.

تو قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization به علت فضای آرومی که ما رو داره برای تراژدی‌های آینده، آماده می‌کنه. بررسی رو هم باید آروم پیش برد. حداکثر لحظات رو هم باید مورد بررسی قرار داد. مخصوصاً فضای مبارزه‌ای حاکم، شخصیت‌ها و پیام‌هایی که برای ما دارند. پس بریم سراغ اولین بخش بررسی قسمت پنجم انیمه Sword Art Online Alicization War of Underworld، بازگشتی زیبا از دنیای زیرین. قبلش هم می‌تونید بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین  رو در مجله وارونه بخونید. 


نگاهی کوتاه به قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

بیشتر زمان قسمت ۲۹ام، به معرفی طرف دیگر درگیری دنیای زیرین، پرداخته شد. از شوالیه‌ها بگیر تا احساسات شوالیه سی و یکم. واقعاً هم نمی‌شه گفت که کدوم بخش از همه مهم‌تره. لحظه خداحافظی آلیس؟ لحظه دیدار دوباره کیریتو و شاگردان؟ یا لحظه امید بازگشت کیریتو؟ واقعاً نمی‌شه گفت کدوم مهم‌تره!

به مباحث بالا کمی جلوتر پرداخته می‌شه. واسه همین الآن تمرکز رو می‌ذارم روی انیمیت و موسیقی! انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین ارمغانگر صلح Sword Art Online Alicization توی قسمت ۲۹ برای اولین بار، انیمیت سه‌بعدی رو به نمایش می‌گذارد. گرچه کوتاه و در ابتدای قسمت ۲۹ بود. ولی به شدت امیدوارم که در جنگ‌ها و مبارزات آتی، از این جور انیمیت‌ها نداشته باشیم.

انیمیت و تصاویر ثابت هم در این قسمت مثل همه انیمه‌ها خودنمایی می‌کرد. گاهی هم تصاویر یک صحنه با صحنه بعدی یه جورایی هماهنگ نبود. یعنی در یک لحظه شما شاهد تغییر حالت چهره یک شخصیت خواهید بود. ولی اگر صادق باشیم، اصلأ نمی‌شه هیچ ایرادی به انیمه وارد کرد.

موسیقی این قسمت هم مثل همیشه محشر بود. چه در لحظات احساسی، چه در لحظات ابتدایی جنگ، چه در لحظات دیدار دوباره، چه در لحظات احساسات سنگین انیمه! همه و همه به هم پیوند خورد و قدرتمند هستند.


یک ارتش، یک سرزمین

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

وقتی فهمیدم نیروهای قلمرو انسان‌ها، ۳ هزار نفره، واقعاً تعجب کردم. چون تو فصل قبل، جمعیت کل قلمرو انسان‌ها خیلی بیشتر از این حرفا بود. پس یکم مردم رو بسیج می‌کردند تا کشته کم‌تر بدن. البته شاید از بس جاهای دیگه نگهبان گذاشتند. سرباز کم آوردند.

مسئله مهم دیگه در اینجا، شوالیه‌ها هستند. که هنوز که هنوزه، همه‌شون معرفی نشدند. الآن هم فقط به کسانی که ما می‌شناسیم. دو نفر شوالیه طبق تصاویر، تا حدودی معرفی و اضافه شدند. احتمالاً هم حداقل دو شوالیه جدید دیگر رو خواهیم دید. شایدم یکیش آسونا باشه. اما اینکه همه شوالیه‌ها رو نشون ندادن چه معنایی داره؟

خوب اگه ما احتمال اتمام داستان رو در این نبرد در نظر نگیریم. می‌شه گفت که اگه نویسنده می‌خواست داستان رو همین جا تموم کنه. همه شوالیه‌ها رو می‌آورد برای نبرد پایانی، احتمالاً هم همه رو می‌کشت! اما اینکار رو نکرد. پس من احتمال می‌دم که قراره در این نبرد، هم کیریتو و هم آسونا به لیست شوالیه‌ها بپیوندند. اما یا قلمرو تاریکی یا انسان‌ها، عقب‌نشینی می‌کنند.

در آینده ولی نبردها ادامه خواهد داشت. نبردهایی بزرگ‌تر و برای خارج کردن آلیس از دنیای زیرین. اتفاقات عجیب‌تری هم ممکنه بی‌افته! مثلاً فکرش رو بکنید که دو شوالیه تاریکی که در قسمت قبل، خدابیامرز شدند. با توجه به اینکه یادش یکی‌شون در تیتراژ انیمه، هنوز هست. زنده باشند. یا یه طوری، پیامی، فلش بکی چیزی رو به ما و شخصیت‌ها می‌دهند. ولی زیاد دلتون رو خوش نکنید. چون ممکنه مثل فصل اول که یه سری شخصیت در تیتراژ بودن. تا الان هم نیومدند، بشه. شایدم در آینده بیان!


نبرد اراده‌ها، نبرد انسان‌ها

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

حتماً خیلی‌ها منتظر ورود دوباره کیریتو هستید. البته حضور پررنگ آلیس در بالای داستان، که نقطه قوت این فصل است. رو هم نباید فراموش کرد. حالا اگه کیریتو هم برگرده. آسونا اینا هم یه نقشی تو داستان داشته باشند، به شدت عالیه. اما قبلش باید کیریتو با روش و سخنان مهندسین راث خوب شه. که برای مقدمه، توی قسمت ۲۹ برکولی حرف مهندسین راث رو اثبات کرد. یعنی واکنش‌های ناخودآگاه بر اساس خاطرات مهم!

اما روش استفاده شده، به‌شدت جذاب بود. یعنی نبرد اراده‌ها! نبردی که نشان می‌داد. در دنیای زیرین قدرت اراده حرف اول را می‌زند! البته در دنیای واقعی هم همین قدرت حرف اول را می‌زند! یعنی اگر اراده داشته باشیم. هرچقدر که طول بکشد. روزی به آنسوی کهکشان هم می‌رسیم. هر کار که باشد. به مانند باد آن را انجام می‌دهیم! دنیای زیرین هم اینگونه است. فقط کمی فاز دنیاهای فانتزی دارد.

کیریتو هم چندین بار با قدرت اراده، سیستم را مغلوب خود کرده بود. حالا با همین قدرت به آلیس امید دوباره برای بازگشت خود می‌دهد. یعنی خنجر که برکولی پرتاب کرد رو تو هوا زد! منم دقیق نفهمیدم خنجر به سمت آلیس رفت یا کیریتو؟ اما فکر می‌کنم به سمت آلیس پرتاب شد. ولی به طوری‌که کیریتو هم یه تماسی باهاش داشته باشه. دیالوگ بعدی که رد و بدل شد هم جای تقدیر داره. مخصوصاً آن‌جا که می‌گوید، روزی باز می‌گردد. واقعاً هم صحنه رو دوست داشتم. یعنی فقط منتظر بازگشت کیریتوم که با دو شمشیر در دست، آسمان شب را با خود بیاورد.


دیداری دوباره

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

وقتی که تیزه اینا رو دیدم که نمی‌دونن کیریتو و یوجیو چی شدند. تمام مغزم پوکید. آخه مگه سانسور اطلاعات هم تو دنیای زیرین هست که شما نمی‌دونستید چی شده؟ شایدم توی دنیای زیرین اینجور خبرها رو اصلا پخش نمی‌کنند. بیشتر هم فقط شایعه می‌شه. ولی بازم احتمالش هست که تیزه اینا، این خبر رو که یوجیو و کیریتو به فنا رفتند رو شنیده باشند. ولی باورشون نمی‌شد.

چرا اینو می‌گم؟ چون به نظر کمی خودشون رو برای رویارویی با این اتفاق آماده کرده بودند. وگرنه یکم بیشتر باید گریه و زاری می‌کردند. ولی همین‌قدر، خوب صحنه رو نشون می‌داد. چون فکر کنید شخصی مثل من اونجا می‌بود چی می‌شد؟ شخصی که تعدادی از اعضای خانواده‌اش به فنا رفتند. ولی تنها کاری که کرد نگاه کردن از دور بود و بس! اون‌موقع دیگه بار احساسی کلا در کار نبود. همتون هم دنبال سر من بودید.


خودت باش!

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

یکی از بهترین پیام‌های هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online در این فصل، پیام خودت باش بود! پیامی که آلیس در دنیای زیرین آن را به ما داد. پیامی که فاناتیو آن را به ما ثابت کرد. پیامی که آلیس و فاناتیو در یک گفت‌وگوی دخترونه، به زیبایی آن را نشان دادند. پیامی که هزاران بار گفته‌اند، مشکل خیلی از ماها این است.

خوب می‌شد اگر ذات حقیقی ما، مثل آلیس که یک دختر روستایی بود. مثل کیریتو که یک شمشیرزن مرگ و زندگی بود. می‌توانست، با یک فکر ساده، در یک لحظه نشان داده شود. این‌گونه به درجه‌ای از خودشناسی و کمال می‌رسیدم که صداقت بیشتری رو با خودمون می‌داشتیم. تا شاید در زندگی دچار دوراهی‌ها و بدکامی‌ها نمی‌شدیم.

راحت‌تر هم می‌تونستیم خودمون رو تغییر بدیم. چون می‌دونستم چی رو باید تغییر داد. مثل آلیس و فاناتیو که دیگه اون شوالیه‌های سنگدل و به ظاهر بی‌احساس نیستند.


شاگردان و استادان

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

اگه دقت کرده باشید. در قسمت ۲۹ آلیس به شوالیه سی و یکم می‌گه که بره دنبال زندگی حقیقی و عشق واقعی! یه جورایی انگار شوالیه سی و یکم از آلیس خوشش می‌اومده. و آلیس با اینکار خواسته به اون بگه که زیاد بهش امیدوار نباشه. طبیعی هم هست، چون آلیس گویا از کیریتو خوشش اومده. از فردا هم کسی خبر نداره. پس از تاثیر بدی که روی شخص مورد نظر گذاشته می‌شه. کسی خبر نداره. انسان بودن هم یعنی همین. چه در دنیای زیرین و چه در دنیای واقعی.

اسم قسمت هم به همین دلیل شب قبل از نبرد بود. که می‌گفت امشب، شب قبل از نبرده‌. البته شبی در کار نبود. فرداش هم یهو دیدی آلیس به فنا رفت. شوالیه سی و یکم هم به فنا رفت. این وسط ما می‌مونیم و نویسنده‌ای که قراره به دست ما ترور بشه.

برکولی هم نقش جالبی داشت. هم پدر بود. هم یه دوست. هم یه فرمانده. هم یه شوالیه. هم استاد. یعنی اون‌موقع که لازم بود، برای دخترش دلسوزی می‌کرد. اون موقع که لازم بود، به دوستش کمک می‌کرد. اون‌موقع که لازم بود، مثل فرمانده، استوار بود. اون‌موقع که لازم بود، شوالیه‌ای بود که به اسمش قسم می‌خوردی. اون موقع که لازم بود، شاگردش رو برای میدان تشویق می‌کرد.

انگار هم می‌دونست که حال فعلی آلیس، به کیریتو زیاد بستگی داره. واسه همین سعی داشت با استفاده از کیریتو، آلیس رو از نظر روانی آروم کنه.


پیش به سوی میدان!

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

برای دومین‌بار در کل انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online ما در اتاق جنگ حضور داریم. کل نقشه رو هم می‌فهمیم چیه! پس تو قسمت بعد احتمال اینکه فلش بک بزنن به قبل و نقشه رو توضیح بدن، کمه! ولی عجب نقشه‌ای. یه نقشه ساده که درش می‌شه با محدود کردن میدان جنگ، با یه لشکر بزرگ جنگید. اگه فکر می‌کنید که جواب نمی‌ده. باید بدونید تاریخ ثابتش کرده.

مثلاً تو یه سری فیلم کره‌ای که در مورد نبر‌دهای سه ایالت کره هستش. یه فرمانده، با چند هزار نفر، در مقابل بیش از پنجاه هزار نفر دووم آورد. آخرشم خدابیامرز شد. البته این‌جا یه دنیای فانتزی هستش. تازه کره‌ای‌ها کیریتو، آلیس و آسونا رو نداشتند که شکست خوردن. پس جای نگرانی خیلی هستش!

اما سطح وابستگی نقشه به آلیس منو کشته. آلیس کی اینقدر شاخ شد که ما نمی‌دونیم‌. انگار پشت پرده یه سری اتفاق افتاده که ما نمی‌دونیم‌. چون واقعا آلیس باید قوی باشه که بتونه، منابع موجود برای استفاده جادویی رو استفاده کنه. همه رو بپوکونه و نابود کنه. بعد هم با یه جنگ فرسایشی، پیروز بشن. دمشون گرم!


بهترین بخش قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

بهترین بخش این قسمت به صحنه‌های پایانی دیدار کیریتو و آلیس می‌رسه. گفت‌وگویی زیبا که درش می‌گه.

تو آخرین لحظه وقتی صدات کردم، لطفاً بلند شو و شمشیرت رو بدست بگیر.

کل این دیالوگ، با ترکیب جملات قبل و بعدش، زیباترین لحظه کل این قسمت بود. همین و بس!


احتمالات قسمت سی‌ام انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

کمربندهاتون رو ببینید که قراره بزرگ‌ترین نبرد دنیای زیرین، البته تا الان، در قسمت بعد رخ دهد. دوست دارم بهتون امید بدم که کیریتو یا آسونا هم در قسمت بعد، به میدان می‌آیند. ولی به احتمال قوی در قسمت بعدی شاهد مبارزه شجاعانه شوالیه‌ها هستیم. نه ورود آسونا و کیریتو.اما مبارزه شوالیه‌ها مبارزه‌ای که درش نوید حضور گابریل و آسونا در آینده را به ما خواهد داد.

یه چیز دیگه رو قبل از پایان اضافه باید بکنم. طی چند روز گذشته تصویر زیر منتشر شد. که گویا تصویرگر رمان Sword Art Online اون رو برای جلد بلوری و دی‌وی‌دی انیمه Sword Art Online Alicization کشیده است. حالا اگه به این تصویر دقت کنیم. می‌شه گفت که حتی شینون و خواهر کیریتو هم وارد دنیای زیرین می‌شن.

بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

شاید هم دنیای زیرین کلا به دنیاهای مجازی وصل بشه و به این طریق، اهالی اون در سراسر دنیاهای مجازی پخش بشن. اینگونه هم رفقای کیریتو به نبرد دنیای زیرین ملحق شوند. سرنوشت دنیا هم رقم بخورد.


نکته‌سنجی کلی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization

نکات مثبت

  • [megapros]
    • موسیقی
    • جا دادن بار احساسی فراوان
    • صحنه پردازی

    [/megapros]

نکات منفی

  • [megacons]
    • تصاویر ثابت
    • طراحی سه‌بعدی

    [/megacons]


ممنون که تا به اینجا، به ما در بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization رخصت دادید. انشاءالله هم عاملی به نام تأخیرهای ممدی، دیگر هرگز وجود نخواهد داشت.

صدالبته قربون دستتون، هر نظری که در مورد این بررسی دارید. رو حتماً از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید. که کیفیت کار رو تا جایی که جان در توان داریم‌، ببریم بالا. همزمان با نظرات شما بیشترین میزان آشنایی رو داشته باشیم.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید