آیا ماسک زدن از ما در برابر ویروس کرونا محافظت می کند ؟ ویروس کرونا که از شهر ووهان چین ظهور کرده است با سرعت زیاد در حال شیوع است .تا کنون حدود 200 نفر در چین جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند و ده هزار نفر نیز به آن مبتلا شده اند.

یک مرد اهل ووهان نیز در خارج از چین در کشور فیلیپین جان  خود را به دلیل این ویروس از دست داده است.با آمدن این ویروس در سرتاسر جهان فروش ماسک تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.حتی در برخی از شهرهای چین ماسک به اتمام رسیده است.اما آیا ماسک زدن از ما در برابر ویروس کرونا محافظت می کند ؟ کارشناسان در این مورد چه توصیه ای می کنند ؟

آیا ماسک زدن از ما در برابر ویروس کرونا محافظت می کند

متاسفانه ترس ویروس کرونا به کشور ما هم رسیده است.در بیش تر جاهای عمومی همه از ماسک استفاده می کنیم.اما آیا واقعا ماسک صورت می تواند از ما در مقابل این ویروس محافظت کند ؟نظر کارشناسان در این مورد چیست ؟

متخصص میکروبیولوژی بالینی چنگیز اوزون در این باره بیان می کند که :

_ماسک های صورت به طور کامل نمی توانند از ما دربرابر ویروس کرونا محافظت کنند.زیرا ماسک ها چشم ها و دهان را به طور کامل نمی پوشانند و فیلتر هوا ندارند.

_عفونت های تنفسی از طریق قطرات و دستگاه تنفسی منتقل می شوند.در این نوع بیماری ها فرد باید در دو مرحله ایزولاسیون شود.

_جداسازی و ایزولاسیون تنفسی برای میکروارگانیسم های معلق در هوا مانند سل و سرخک است.این میکروارگانیسم ها هنگامی که فرد سرفه می کند یا عطسه می کند ، در محیط باقی می ماند.که ایزولاسیون آن متفاوت است. ویروس ذکر شده در حال حاضر توسط قطرات منتقل می شود.

_ویروس هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز توسط قطرات مانند ویروس کرونا منتقل می شوند.

_ وقتی فرد عطسه می کند یا سرفه می کند ، این ویروس ها به محض وارد  شدن در هوا به زمین می افتند.تا زمانی که  یک متر با منطقه آلوده شده فاصله داشته باشید ، به شما منتقل نخواهد شد.

_اما ماسک ها می توانند خطر ورود ویروس به بدن را زمانی که کسی عطسه یا سرفه می کند کاهش دهد.

_همچنین می تواند از انتقال ویروس از طریق دست آلوده به دهان جلوگیری کند.

برای اثر گذاری ماسک باید چه کنیم ؟

کارشناسان اعتقاد دارند برای اینکه ماسک موثر باشد باید آن را به طور صحیح به صورت بزنید ، زود آن را تعویض کنید و جای مناسبی دور بیاندازید.

همچنین شما می توانید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا این چگونه از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم ؟را بخوانید.