سلام به دوستان عزیز وارونه. امروز با هم چند نکته را به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت مرور می‌کنیم. قبل از آنکه بلیط هواپیما یا اتاقی در هتل رزرو کنید، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت چند نکته را باید در نظر داشته باشید. چه بخواهید بروید شمال و روی ماسه‌های دریای خزر دراز بکشید و چه مسافرتی کاری به اصفهان داشته باشد، ممکن است دچار استرس سفر شوید. یکی از بدترین اتفاق‌های ممکن حین سفر، بیمار شدن است. متاسفانه، میکروب‌ها همه جا وجود دارند. روی دستگیره‌ی در، سینی رستوران و صندلی تاکسی. اما برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت باید چه کرد؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در فرودگاهی در فنلاند انجام شد، مشخص شد که سینی‌های پلاستیکی در ایست بازرسی امنیتی، ویروس و میکروب‌های بیشتری از حتی دستگیره‌ی در سرویس بهداشتی و دکمه‌ی فلاش تانک داشتند. لیست باکتری‌های بیماری‌زا که روی سطوحی مانند میزهای هتل، حمام‌ها و متروها پیدا می‌شوند وحشتناکند: استافیلوکوک، E.coli،  باسیلوس و ارگانیزم‌های مقاوم به دارو. بله، هرچیزی که قبلا افراد زیادی به آن دست زده باشند چندش‌آور است و میکروب‌هایی که رویش باقی می‌مانند می‌توانند خطرناک باشند. اما برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت باید مواردی را رعایت کنیم.


بیشتر بخوانید: با دوست‌هایی که در ایام کرونا نکات بهداشتی رو رعایت نمی‌کردن، چه کنیم؟


پرستاری به نام جان گوبلز می‌گوید: «نمی‌شود که به هیچ چیز دست نزد، اما اگر بین دست‌ها و چشم‌ها/بینی/دهان تا زمان شستن و ضدعفونی آن‌ها تماسی برقرار نشود، به کاهش احتمال انتقال ویروس کمک زیادی شده است.

ممکن است با فهمیدن اینکه آلوده‌ترین مکان‌ها کدامند تعجب کنید

آلوده‌ترین مکان‌ها، آن‌هایی هستند که با دست انسان‌ها تماس مستقیم دارند، مخصوصا سطوحی که ناخودآگاه دستمان به آن‌ها می‌خورد. سینی‌های رستوران‌ها، دستگیره‌های راه پله‌ها و در، منوی رستوران‌ها و اشیای درون اتاق‌های هتل. در مطالعه‌ای که برای انجمن میکروبیولوژی آمریکا ارائه شد، تیمی از محققیقن باکتری‌های موجود در 18 سطح مختلف را در 9 اتاق هتل‌هایی در ایندیانا، کارولینای جنوبی و تگزاس بررسی کرد. آن‌ها فهمیدند که 81 درصد سطوح موجود در آن اتاق‌ها، دارای باکتری‌های مدفوعی بودند.

پیشگیری از کرونا در سفر

حالا این باکتری‌ها روی چه سطوحی جمع شده بودند؟ روی کنترل تلویزیون، توالت و سینک روشویی. همچنین کلید چراغ برق، فرش و تلفن هم با میکروب‌ها و ویروس‌های مضری آلوده بودند و حتی بسیاری از وسایل مخصوص تمیز کاری خانه هم از تجمع میکروب‌ها در امان نمانده بودند. عجیب به نظر می‌رسد اما دستگیره‌ی سرویس‌های بهداشتی، از سطوحی که گفتیم آلودگی کمتری داشت و اینجاست که به اهمیت جلوگیری از ابتلا به کرونا در هنگام مسافرت و حفاظت در برابر آلودگی ناشی از میکروب‌ها پی می‌بریم. با اینکه یک مطالعه‌ی کوچک دلیل کافی‌ای نیست تا سفرتان را به کل لغو کنید، اما پیشگیری بهتر از درمان است.

یک بار که حوله یا لباستان روی زمین افتاد، دیگر از آن‌ها استفاده نکنید، مسواکتان را روی کانتر نگذارید، روتختی‌هارا هم جدا کنید و از بخش خدماتی هتل، درخواست روتختی یک بار مصرف کنید… یا ساده تر بگوییم، هر سطحی که با صورتتان قرار است تماس نزدیک داشته باشد را تمیز نگه دارید یا مراقب باشید که آلودگی به صورتتان راه پیدا نکند.

جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت این است که دائماً دست‌های خود را بشویید، البته به روش درست! همچنین ژل ضدعفونی‌کننده را همیشه دم دست داشته باشید، اگرچه جایگزین شستن دست‌ها با آب و صابون نمی‌شود.

جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت


بیشتر بخوانید: چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟


همچنین سعی کنید از دستمال مرطوب ضدباکتریایی برای سطوح هتل استفاده کنید و به رستوران‌های مراجعه کنید که پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند و اگر قرار است باقی‌مانده غذای خود را به هتل بیاورید، حتما در استفاده‌ی مجدد آن را به خوبی گرم کنید.

اگر سفری خارجی در پیش دارید، حتما با مراکز کنترل بیماری و سازمان بهداشت صحبت کنید تا ببینید لازم است واکسن بزنید یا خیر. بعضی از بیماری‌های رایج نیاز به واکسن و دارو قبل از مسافرت دارند، مانند مالاریا، تب زرد، تب دانگ، هپاتیت و سایر بیماری‌هایی که حشرات یا آب ناقلشان هستند. همچنین باید توصیه‌های مرکز کنترل بیماری درباره‌ی وضعیت بیماری‌ها و خطرات حاضر در مقصدتان را بخوانید.

در هواپیما و قطار چطور از خود مراقبت کنیم؟

حالا فرض کنید تمام این موارد را رعایت کرده‌اید و ژل دست هم دارید، اما برای پروازی طولانی یا مسافتی در قطاری پر از افراد دیگر که در همان فضای کوچک تنفس می‌کنند، چه باید کرد؟ در مطالعه‌ای که در مارس 2018 چاپ شد، محققان 10 پرواز بین قاره‌ای آمریکارا در هواپیماهای تک راعرویی برای مشاهده‌ی رفتار مسافران و مهمانداران مورد بررسی قرار دادند. هدفشان این بود که بفهمند آن رفتارها، چه تاثیری بر گسترش میکروب و ویروس در فضا دارد.

جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت


بیشتر بخوانید: چه کسانی نباید ماسک بزنند؟


نتایج این مطالعه نشان داد که احتمالاً بیماری عفونی تنفسی مستقیماً در فاصله‌ی بیشتر از یک متر منتقل نمی‌شود. یا به عبارت دیگر، اگر بیمار هستید و سرفه می‌کنید، افرادی که در ردیف جلویی و ردیف پشتی شما هستند احتمالا ابتلای بیشتری خواهند داشت. اگر مهماندار هستید، افراد بیشتری هم در معرض این ویروس قرار خواهند گرفت.

با این وجود، محققان تنها با یک نفر از 1540 مسافر و 41 مهماندار مواجه شدند که سرفه می‌کرد. آنها روی این موضوع تاکید کرده‌اند که بیشترین میزان میکروب و ویروس، اصلا قبل از سوار شدن به هواپیما منتقل می‌شود و دلیلش هم چیزی جز سطوحی مانند سطل‌ها و صف‌های به هم پیوسته و همچنین دستگیره‌ی در سرویس‌های بهداشتی نیست.
یکی از مسئولین پرواز گفته است که برای تمیزکردن کمربند ایمنی، سینی‌های صندلی، دستگیره‌ها، دکمه‌ها، گوشه‌های پنجره و هرجا که امکان تماس دست و صورتش وجود دارد از دستمال مرطوب آنتی باکتری استفاده می‌کند. او می‌گوید: «اگر در فصل سرما و آنفولانزا سفر کنم، یک ماسک سبک و فیلتردار هم استفاده می‌کنم. این هم برای سلامت خودم و هم برای سلامت مسافران موثر است. گرچه به طور کامل جلوی ویروس را نمی‌گرد، اما تا حدی از انتشار آن جلوگیری می‌کند.»

در بلاگ‌های مختلف و اینستاگرام، راهکارهای خوبی برای آب‌رسانی به بدنتان و آماده کردنش برای مسافرت پیدا خواهید کرد. وقتی چیزی به شروع سفر نمانده، حتما بدنتان را خوب هیدراته کنید و خواب کافی داشته باشید.


بیشتر بخوانید: مضرات دستکش های لاتکس ؛ دستکش ها نمی توانند شما را نجات دهند! 


پیشگیری از کرونا در سفر

البته مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های مجاز هم ضرری نخواهد داشت و بد نیست استفاده شوند. البته این را در نظر داشته باشید که مصرف بی‌رویه موقت ویتامین فقط در یک دوره‌ی کوتاه آن هم درست قبل از شروع سفر، کمک چندانی هم نخواهد کرد. یک رژیم غذایی مناسب پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی آن چیزیست که احتیاج دارید تا سیستم بدنتان برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت بهترین کارایی را داشته باشد.

بهترین اقدامی که برای یک سفر بی‌خطر می‌توانید انجام دهید، داشتن یک روتین خواب منظم، نوشیدن آب کافی، غذای مقوی و پرفیبر و پر از امگا3 و همچنین شستن مداوم دست‌هاست.