با بهترین کتاب های هاروکی موراکامی نویسنده معروف ژاپنی آشنا شوید!

با بیوگرافی کامل و معرفی بهترین کتاب های هاروکی موراکامی و البته کتاب های توصیه شده از طرف او در خدمت شما هستیم. با مجله وارونه همراه باشید.

اگه قبلا فیلم Drive My Car رو تماشا کردین، پس احتمالا میدونین که این اثر از یکی از کتاب های آقای هاروکی موراکامی (Haruki Murakami) با همین اسم اقتباس شده. فیلم “ماشینم را بران” که در سال 2021 به روی پرده سینما رفت و بعد به صورت اینترنتی منتشر شد امتیاز بسیار خوب 97% رو از منتقدان سایت Rotten Tomatoes و نمره 7.6 رو از مخاطبان IMDb دریافت کرد.

داستان این فیلم اجتماعی – درام در واقع درباره بازیگریه که به تازگی همسرش رو از دست داده؛ زمانی که این بازیگر میانسال خودرو شخصیش رو به تعمیرگاه میبره سفره دلش رو برای مکانیک باز میکنه و تنهاییش میگه تا جایی که مکانیک دختر بیست ساله‌ای رو به اون معرفی میکنه. ادامه داستان درباره رابطه عمیق عاطفی‌ِ تلخ و شیرینیه که علی رغم اختلاف سنی زیاد و به مرور زمان بین این دو نفر شکل میگیره.

این فیلم ژاپنی توجهات زیادی رو به خودش جلب کرد و باعث شد نویسنده اثر، آقای هاروکی موراکامی، از پیش هم معروف تر و محبوب تر بشه. کتاب های این نویسنده محبوب ژاپنی به بیش از 50 زبان دنیا ترجمه شدن و مخاطبان زیادی در سراسر دنیا دارن.

زندگینامه هاروکی موراکامی
فیلم “ماشینم را بران” اقتباسی موفق از کتاب هاروکی موراکامی

آقای هاروکی تاثیر زیادی روی مخاطبانش گذاشته به طوری که حتی کتاب هایی که توسط ایشون در مجله Far Out توصیه شدن افزایش فروش چشمگیری داشتن. در این مطلب به معرفی این نویسنده برجسته ژاپنی، بهترین کتاب هایش و کتاب های مورد علاقه اش میپردازیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید!


مرتبط: بهترین کتاب ها برای کتاب‌ نخوان ها!


زندگینامه هاروکی موراکامی

بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

آقای هاروکی موراکامی متولد ژانویه سال 1949 هستن که یعنی در حال حاضر در دهه هفتادسالگی به سر میبرن. ایشون از محبوب ترین نویسنده های تاریخ ژاپن و پرطرفدارترین نویسنده ژاپنی معاصر هستن.

هاروکی موراکامی در طول جنگ جهانی دوم در کیوتو به دنیا اومد و در نیشینومیا و کوبه بزرگ شد. پدر موراکامی بودایی بود و مادرش یکی از افراد یه خانواده سرشناس در اوساکا بود، این ترکیب والدین و تک فرزند بودن موراکامی در کنار هم باعث شدن که اون از همون بچگی با ادبیات خو بگیره. البته این رو هم باید اضافه کنیم که پدر ادیب و فرهنگیِ موراکامی در جنگ جهانی حضور داشته و اتفاقات جنگ تاثیر تروماتایزی روی اون گذاشته که باعث شده از لحاظ روحی به شدت آسیب ببینه که خب طبیعتا روی خود موراکامی هم بی تاثیر نبوده‌.

هاروکی از سنین پایین به فرهنگ، ادبیات و موسیقی غرب و روسیه علاقه زیادی داشت و آثار نویسنده های غربی و بزرگی مثل فرانتز کافکا، چارلز دیکنز، فئودور داستایوفسکی و جان‌لوییس لبریس (Jack Kerouac) دنبال میکرد. اگه حداقل یکی از کتاب های این نویسندگان بزرگ تاریخ رو مطالعه کردین و ازش لذت بردین باید بهتون بگم قراره با مطالعه کتاب های آقای هاروکی هم احساس مشابهی داشته باشید. مطالعه کتب این نویسنده ها تاثیر عمیقی روی نگارش و نگرش هاروکی داشتن که آثارش به وضوح در نوشته هایش قابل مشاهده هستن.

ایشون برای درس خوندن در رشته تئاتر به توکیو نقل مکان کردن و این نقل مکان در واقع شروع زندگی حرفه ای ایشون و نقطه عطفی در زندگی شخصی‌شون بود. موراکامی در دانشگاه با یوکو آشنا شد و بعد از مدتی با اون ازدواج کرد. اولین شغل اون همکاری در یک مغازه فروش و اجاره ریکورد (دیسک های بزرگ و سیاه رنگ ریکورد موسیقی که با گرامافون پخش میشدن) بود؛ اون بعد از مدتی کافه-بار خودش رو تاسیس کرد و تا سال 1981 در کنار همسرش به اداره اون مشغول بود.

جالبه بدونین موراکامی یه دونده حرفه ای ماراتن هم بوده، اون توی 33 سالگی تصمیم گرفت برای حفظ سلامتی اش ورزشی رو به صورت حرفه ای و منظم دنبال کنه تا ساعت های طولانی‌ای که پشت میزش مشغول نوشتنه جبران و فشار کمتری به بدنش وارد بشه. میشه اینطور نتیجه گرفت که ورزش و فعالیت بدنی اصل جداناپذیری از زندگی هر آدم موفقی هستن!


مرتبط: تفاوت مانگا و مانهوآ و معرفی محبوب ترین آثار هر سبک


بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

آقای هاروکی موراکامی کتاب های زیادی نوشته و ترجمه کرده که همیشه توسط بازخورد مثبت مخاطبان و منتقدان مورد حمایت قرار گرفتن. در این بخش تعدادی از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی این نویسنده محبوب کیوتویی رو به شما معرفی میکنیم:

جنگل نروژی ( Norwegian Wood )

جنگل نروژِی از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

کتاب جنگل نروژی یکی از معروف ترین و پرفروش ترین کتاب های هاروکی موراکامیه. این کتاب به بیشتر زبان های زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شده و توی ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده و بارها در مراجع مطالعه آنلاین داخلی مورد بازدید قرار گرفته. طبق گفته خود آقای نویسنده جنگل نروژی یه کتاب در سبک رئالیسم/واقع‌گرایانه و عاشقانه است. داستان جنگل نروژی درباره توهرو واتانابه ی 37 ساله است که بعد از خودکشی یکی از دوستانش تلاش میکنه با تلخی زندگی و تنهایی و ترس و اضطراب و همه احساسات پیچیده ای که تجربه میکنه کنار بیاد. هاروکی در این اثر زمان زیادی رو برای شخصیت پردازی صرف کرده که نتیجه اون بسیار فوق العاده از آب درومده. روند رشد شخصیت و تغییراتی که در روحیات و تفکرات واتانابه ایجاد میشه یکی از برجسته ترین ویژگی های این کتابه که مخاطب رو کاملا غرق محیط داستان میکنه.

***

تریولوژی موش ( Rat Trilogy )

تریولوژی موش از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

این مجموعه شامل سه کتاب به نام های پینبال/پینت‌بال (Pinball)، بشنو آواز باد را (Hear The Wind Sing) و تعقیب گوسفند وحشی (Wild Sheep Chase) است که از لحاظ داستانی کاملا از هم مستقل هستن و لازم نیست حتما پشت سر هم و یا به ترتیب خاصی خونده بشن؛ اما با توجه شباهت های زیادی که بین محیط کلی داستان های این سه کتاب وجود داره و حضور یه کارکتر بی نام و نشون به عنوان پروتاگونیست اصلی و راوی داستان میشه اینطور نتیجه گرفت که همگی از یک مجموعه هستن. اسم “موش” لقبیه که در ابتدا توسط مخاطبان و منتقدان استفاده شد، لقبی که به دلیل حضور موش یا همون رَت (Rat)، دوست صمیمی کارکتر اصلی در هر سه کتاب انتخاب شد.

راوی این سه‌گانه و موش در اولین کتاب این مجموعه، یعنی بشنو آواز باد را به ترتیب 21 و 25 ساله هستن و برای اولین بار در دانشگاه و در یکی از اعتراضات دانشجویی دهه 1960 میلادی با هم آشنا میشن. هر دو کارکتر در حالی که حوصله اشون از زندگی روزمره سر رفته و هیچ هدف و برنامه ای برای آینده ندارن به دنبال معنا و مفهوم زندگی میگردن تا کمی وقت کشی کرده باشن!

اولین گفت و گوی این دو نفر تا مدت ها یکی از خاص ترین و ساده ترین دیالوگ هایی بود که دهان به دهان بین مردم میچرخید:

هی! نظرت چیه ما دو تا با هم یه تیم بشیم؟

خب باشه، الآن باید چیکار کنیم؟

آبجوی بیشتری بنوشیم!

***

برقص برقص ( Dance Dance Dance )

برقص برقص از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

کتاب برقص برقص از بین آرای مردمی ثبت شده در سایت جهانی و معتبر Goodreads از پنج ستاره، چهار ستاره دریافت کرده که خیلی تاثیر گذاره؛ چون مخاطبای این سایت تخصصی کتاب سختگیری و وسواس زیادی برای رای دادن دارن. این کتاب در سال 1988 در ژاپن به چاپ رسید و نسخه ترجمه شده انگیلیسی اون بعد از شش سال در سال 1994 در آمریکا منتشر شد. داستان این کتاب شباهت زیادی به کتاب های سه‌گانه “موش” داره و حتی بعضی ها فکر میکنن این کتاب در واقع قسمت چهارم و پایانی “چهارگانه موش” ست. داستان این کتاب حدود چهار سال بعد از آخرین وقایع کتاب تعقیب گوسفند وحشی اتفاق می‌افته و پروتاگونیست بی نام نشون این مجموعه زندگی یکنواختش رو ادامه میده، اما همیشه کمبود چیزی رو در زندگیش احساس میکنه.

***

1Q84

1Q84 از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

کتاب های 1Q84 از پر فروش ترین آثار دهه 2000 میلادی بودن؛ کتاب اول و دوم این مجموعه در سال 2009 منتشر شدن و جلد سوم یک سال بعد در 2010 به چاپ رسید و با استقبال فراوان خوانندگان رو به رو شد. خیلی از خوانندگان فکر میکردن داستان با پایان جلد دوم به آخر رسیده و همین موضوع باعث شکه شدن اونها در زمان انتشار جلد سوم شد. این مجموعه دو کارکتر اصلی و دو خط داستانی مجزا از هم داره که همزمان با هم پیش میرن. داستان این مجموعه گاهی به حوادث و وقایع جدی و واقعی گذشته ژاپن میپردازه. بعضی از مخاطبان این مجموعه رو با کتاب 1984 جورج اورول مقایسه میکنن و معتقدن شخصیت پردازی “مردم کوچک” در کتاب آقای هاروکی به “برادر بزرگ” کتاب 1984 شباهت داره.

***

سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا ( Hard-Boiled Wonderland And The End Of The World )

سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

این کتاب چهارمین اثر منتشر شده از آقای هاروکی موراکامی هست که در سال 1985 به چاپ رسید. این کتاب از لحاظ داشتن دو خط داستانی مجزا به کتاب 1Q84 شباهت داره اما داستان های روایت شده در این کتاب به کل در دو دنیای متفاوت رخ میدن و همین ژانر علمی-تخیلی بودن و ماجراجویی های کارکترها باعث ایجاد تفاوت زیادی بین کتاب “سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا” و کتاب “1Q84” شدن. از طرفی دیگه دور دنیای فانتزی‌ای که در خط داستانی “ته دنیا” وجود داره دیوارهای بلندی کشیده شده که به قلعه های دوران قرون وسطی غرب شباهت داره.

منتقدان کتاب های هاروکی موراکامی رو در دو دسته قرار میدن؛ دسته اول آثار رئالیسمی هستن که با محوریت دو عنصر جدایی و تعهد نوشته شدن و دسته دوم شامل داستان های فانتزی و علمی-تخیلی ست که مخاطبش رو به دنیای دیگه ای میبره. به نظر میاد که این کتاب ترکیبی از هر دو دسته باشه؛ پیوندی که بین احساسات و روند واقعگرایانه داستان وَ سرزمین عجایب شکل گرفته، ترکیب خاص و دلچسبیه که میتونه اوقات خوب و سرگرم کننده ای براتون فراهم کنه!

***

پرنده کوکی و زن سه‌شنبه ( The Wind-Up Bird )

پرنده کوکی و زن سه‌شنبه از بهترین کتاب های هاروکی موراکامی

ما کتاب پرنده کوکی رو به عنوان آخرین و بهترین اثر نوشته شده توسط هاروکی موراکامی انتخاب کردیم تا به شما همراهان همیشگی‌مون معرفی کنیم. این کتاب یکی از بلند ترین داستان هایی ست که آقای هاروکی تا به حال نوشته؛ این کتاب در سال های 1994 و 1995 برای اولین بار به چاپ رسید و هشتمین کتاب رمان این نویسنده است. داستان این کتاب درباره توهرو اوداکا متعهد و درستکاره که به دنبال همسرش کومیکو میگرده؛ هرچند طبق تئوری هایی میشه گفت کومیکو در واقع گربه خونگی توهرو اوداکا ست. توهرو با افراد زیادی ملاقات میکنه و سوالات زیادی ازشون میپرسه تا بتونه سر نخی از کومیکو پیدا کنه. این داستان در طول جنگ جهانی دوم اتفاق میفته و تخیلیه اما هاروکی برای نوشتن این داستان از زندگی پدر خودش الهام گرفته که در سال 1938 به علت خدمت اجباری سربازی در طول جنگ جهانی دوم به چین اعزام شد. این کتاب مثل جادو شما رو سحر میکنه و احساسی در شما به وجود میاره که هیچ وقت در طول زندگی تون فراموشش نمیکنین.

این مطلب را از دست ندهید: هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس جهان چطور خوانندگان را مسحور میکند؟


کتاب های توصیه شده توسط هاروکی موراکامی

کتاب های پیشنهادی آقای هاروکی موراکامی هر کدام در زمان های متفاوتی مثل سخنرانی اهدای جایزه کافکا، مقدمه کتاب های ترجمه شده اش و متن کتاب هایی مثل The Guardian توصیه شدن که در این بخش اون ها رو به شما معرفی میکنیم:

گتسبی بزرگ

F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby

موراکامی یک بار گفت: “اگه مجبور بودم بین تمام کتاب هایی که مطالعه کردم فقط یکی که بیشتر از همه برای من معنا داره رو انتخاب کنم، بدون شک کتاب گتسبی بزرگ رو انتخاب میکنم. اگه این کتاب رمان از اسکات فیتزجرالد رو مطالعه نکرده بودم، احتمالا شیوه نگارش کنونی ام به این صورت که الآن هست، نبود. شاید اگه کتاب گتسبی بزرگ رو نمیخوندم اصلا سراغ نوشتن نمیرفتم!”

***

خداحافظی طولانی

Raymond Chandler, The Long Goodbye

“شاید فیلیپ مارلو برای آقای ریموند چندلر فقط یه کارکتر یا فقط یه فانتزی باشه؛ اما اون برای من واقعیه. من تمام کتاب هایی که دوست دارم بخوانم رو ترجمه میکنم و باید اضافه کنم که من همه کتاب های ریموند چندلر رو ترجمه کرده ام. من سبک نگارش و قلم ایشون رو خیلی دوست دارم و کتاب خداحافطی طولانی رو پنج یا شش بار خوانده ام.”

***

قصر

Franz Kafka, The Castle

“من برای اولین بار در سن پانزده سالگی با کافکا و آثارش آشنا شدم. اولین کتابی که از این نویسنده مطالعه کردم کتاب فوق العاده و شگفت انگیز قصر بود. مطالعه این کتاب شک بزرگی برای من بود. دنیایی که کافکا در این کتاب توصیف کرده بود در حین واقعی بودن بسیار از واقعیت فاصله داشت و باعث میشد و قلب و روحم هنگام مطالعه دو تکه شود و احساساتم را به شدت درگیر کند.”

***

برادران کارامازوف

Fyodor Dostoevsky, The Brothers Karamazov

“خیلی از نویسنده ها بعد از اینکه پا به سن میذارن در امر نوشتن ضعیف میشن و قلم‌شون دیگه گیرایی سابق رو نداره؛ اما داستایوفسکی اینطور نبود. اون در گذر سال ها بهتر و بهتر شد و تونست رمان فوق العاده برادران کارامازوف رو در اواخر دهه پنجاه سالگی‌اش بنویسه.”

***

ناطور دشت

J.D. Salinger, The Catcher in the Rye

“ناطور دشت داستان تاریک و دلهره آوری داره. زمانی که برای اولین بار این کتاب رو خوندم هفده ساله بودم و از خوندنش بسیار لذت بردم؛ به حدی که تصمیم گرفتم ترجمه اش کنم. بامزه بودن بعضی از بخش ها رو به خاطر میارم اما تاریک بودن کلی داستان و قوی بودن روایت ویژگی های برجسته ایه که فراموش نشدنی هستن. فکر میکنم زمان مطالعه این کتاب به عنوان یه نوجوان 17 ساله دچار اضطراب شدم.”


آقای هاروکی توی وبسایت شخصی خودشون به آدرس www.harukimurakami.com درباره نویسنده هایی که از اون ها الهام گرفتن صحبت کردن و به افرادی مثل ریموند چندلر و کرت وونگات اشاره کردن. امیدواریم از معرفی بهترین کتاب های هاروکی موراکامی لذت برده باشید. کامنت یادتون نره!

همچنین بخوانید: بهترین کتاب های خودشناسی که زندگی شما را تغییر می دهند!!