بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی ؛ لیستی پر از کتاب هایی که شما را عاشق مطالعه میکنند!

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی را به شما معرفی کنیم. این کتاب ها، با محتوای جذاب، و نوشته هایی روان، باعث زده شدن شما از مطالعه نمی شوند و برعکس، کاری می کنند تا شما بیشتر مطالعه کنید.

متاسفانه در کشور ما، فرهنگ کتابخوانی چندان جا افتاده نیست، و همین موضوع باعث شده بسیاری از مردم، اطلاعات کمی داشته باشند و نتوانند در امور مربوط به جامعه درست تصمیم بگیرند.- که البته استثنائاتی وجود دارند.- بسیاری از افراد، برای شروع کتابخوانی، آثار مناسبی را انتخاب نمی کنند و همین موضوع باعث می شود که آنها، دیگر سراغ هیچ کتابی نروند! این افراد، یا کتاب هایی با رده سنی مناسب خود را مطالعه نکرده اند و یا به سراغ کتاب هایی بسیار سنگین با نوشته هایی می روند که خواندنشان سخت است. شاید هم توصیفات طولانی و بیش از حد بعضی از نویسنده ها، از یک واقعه یا مکان، حوصله شان را سر می برد.


همچنین بخوانید: بهترین کتاب های انگیزشی ؛ رویاها به واقعیت بدل می شوند!


در این مطلب، ما تلاش کرده ایم کتاب هایی را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم که ارتباط برقرار کردن با آن ها، بسیار راحت است. با بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی همراه ما باشید.

شازده کوچولو

بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

عنوان “شازده کوچولو” خیلی نام آشنایی است؛ نه؟ این کتاب به قلم آنتوان دوسنت اگزوپری، وصف ناپذیر است. کتابی که آنقدر محبوب است که از روی آن، در سال 2015 ، اقتباسی انیمیشنی ساخته شد. این کتاب قطعا یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی است.

گفتن یک خلاصه برای “شازده کوچولو”، کار چندان خوبی نیست، زیرا اصلا نمی شود آن را با چند جمله توصیف کرد.

کتاب شازده کوچولو، آنچنان قطور نیست و داستانش کند پیش نمی رود؛ به طوری که بعد از خواندنش، احساس خستگی کنید. علاوه بر آن، به خاطر احساس خاصی که در شما به وجود می آورد، یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی است و شما را تشویق به مطالعه بیشتر می کند.

پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت!

بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

به شما قول می دهم کتاب محبوب کترینا اینگلمن سوند برگ، “پیرزنی که تمام قوانین را زیر پا گذاشت” یکی از استثنائی ترین آثاری است که می خوانید! این کتاب، با شیوه روایتی روان، داستان منحصر به فرد و کمدی موجود در آن، یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتاب خوانی است. کافی است چند صفحه از آن را بخوانید و بعد، دیگر نتوانید آن را زمین بگذارید!

داستان این کتاب، راجع به سه خانم و دو آقای پیر و سالمند است که به خاطر زندگی یکنواخت و سختشان در خانه سالمندان، تصمیم به فرار از آنجا، و راهیابی به زندان می گیرند! مارتا، یکی از سه خانم سالخورده، شخصیت اصلی کتاب است. او، احساس می کند که باید قبل از مرگش، “کار”ی انجام دهد.

و اینگونه است که راه این پنج نفر، به دنیای خلاف باز می شود؛ چون در زندان به زندانی ها غذا می دهند ولی در خانه سالمندان، از وعده های غذایی، کم می کنند…


همچنین بخوانید: اگر امسال را برای موفق شدن انتخاب کرده اید، خواندن این 5 کتاب را از دست ندهید


نفرتی که تو می کاری

بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

کتاب مشهور انجی توماس، کتابی به شدت پر سر و صدا است و به موضوع تبعیض نژادی می پردازد.

داستان “نفرتی که تو می کاری”، روایتگر داستان استار کارتر سیاه پوست است؛ در دورانی که دیگر هیچ کس نژاد سفید پوست ها را برتر از سیاه پوست ها نمی داند. البته فقط در ظاهر. وگرنه آدم هایی که استار با آنها رو به رو می شود، همگی دم از نژاد پرست نبودن می زنند. اما وقتی که کمی از داستان می گذرد، ممکن است به این فکر بیفتیم که آیا با گفتن: نه، من نژادپرست نیستم! در واقع داریم خودمان را گول می زنیم؟ آیا حرف هایمان فقط حرف هستند و هیچ عملی در کار نیست؟

این کتاب، تصویر سازی بسیار خوبی از محیط کرده است، بدون اینکه حوصله سر بر شود. پردازش عالی به شخصیت ها و احساسات، باعث شده کاراکترها، قابل درک و همزاد پنداری شوند؛ و بتوانیم با خنده آنها بخندیم و با غمگین شدن آنها غمگین شویم. همچنین، به دلیل وجود شخصیت اصلی، یک نوجوان شانزده ساله، به عنوان راوی، با اثری رو به رو هستیم که ارتباط برقرار کردن با آن، بسیار راحت است. بنابراین، یک گزینه عالی برای شروع مطالعه است.

از جملات کتاب:

«نفرتی که ما در دل نوزادان کوچک میکاریم، روزی زندگی همه را خراب می کند.»

– آدم میتونه نژادپرست نباشه ولی حرفای نژادپرستانه بزنه!

مجموعه کتاب های علوم ترسناک

این مجموعه، یکی از مناسب ترین کتاب ها، برای آغاز کتابخوانی کودکان و نوجوانان است. این مجموعه، در هر کتابش، به یک مبحث علمی می پردازد؛ برای مثال: گوارش، مغز، سیستم عصبی، حیوانات و…

نکته ای که این مجموعه کتاب را از سایر کتاب های علمی جدا کرده، شیوه بیان آن است. هر کتاب مجموعه علوم ترسناک، با شوخی های پی در پی، و همینطور آزمایش هایی که مثل یک ماموریت غیر ممکن هستند، باعث می شوند کسی که مطالب این کتاب را می خواند، واقعا یاد بگیرد و فراموش نکند. همچنین، علاقه بیشتری به یادگیری و مطالعه پیدا کند.

اصولا میل به یادگیری، در ذات انسان هاست؛ ولی متاسفانه میل به یادگیری اکثر ما، در مدارس نابود شده است. خیلی از کتاب های علمی هم، منابع چندان جذابی برای یادگیری نیستند. انگار کتاب های دانشگاه را با اعداد و ارقام ویکی پدیا ترکیب کرده اند و به اسم کتاب علمی، عرضه می کنند.

به همین دلیل، کتاب های علوم ترسناک، مثل جواهری ارزشمند هستند که می توانند همان چیزهایی را که در کتاب علوم مدارس، به حوصله سربر ترین شکل ممکن توضیح داده اند، به صورتی جذاب، و مثل آب خوردن، به خواننده شان یاد بدهند.


همچنین بخوانید: 4+1 کتاب که افراد موفق یک بار در زندگی خود آنها را خوانده‌اند!


گردان قاطرچی ها

این رمان طنز، که به وقایع دفاع مقدس می پردازد، احتمالا یکی از متفاوت ترین داستان هایی است که از دوران جنگ تحمیلی تعریف می شود!

به یوسف، که همیشه عاشق رئیس بازی بوده، مسئولیت اداره یک گردان سپرده می شود. گردانی که تنها سربازانش، دو پیرمرد، چهار نوجوان شر و یک گله قاطر هستند…!

پرداخت جالب داوود امیریان به این بخش از جنگ، کمدی خاص، داستان متفاوت ولی قابل درک و شخصیت هایی دوست داشتنی، باعث شده این کتاب، تجربه جذابی برایتان باشد؛ به خصوص اگر تازه شروع به کتاب خواندن کرده اید.

مردی به نام اوه

بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

“مردی به نام اوه” یک کتاب همه پسند، اثر فردریک بکمن، نویسنده معروف سوئدی است. حالا این کتاب و نویسنده اش، آن قدر معروف هستند که اگر یک کتابخوان حرفه ای، آنها را نشناسد، باید حسابی تعجب کرد! “مردی به نام اوه” واکنش های مثبتی از منتقدان و خوانندگان دریافت کرده؛ همچنین فیلمی با همین نام، از این کتاب اقتباس شد.

داستان “مردی به نام اوه”، راجع به مردی پنجاه و نه ساله به نام اوه است! که شش ماه بعد از فوت همسرش، دیگر دلیلی برای زندگی نمی یابد و تصمیم به خودکشی می گیرد. اما محال است. چون یک زن ایرانی دهه شصتی، به تازگی همسایه او شده! و هر بار که اوه، شروع به اجرای نقشه هایش برای خودکشی می کند، این زن نقشه هایش را نقش بر آب می کند…

مطمئنا داستانی با وجود شخصیتی که هی تلاش به خودکشی می کند و هی خودکشی هایش تبدیل به تجربه ای ناموفق می شوند، خیلی سیاه به نظر می رسد؛ ولی نگران نباشید. “مردی به نام اوه”، سیاه نیست؛ ولی خیلی غم انگیز است. توازن زیبای غم های این کتاب، با شوخی هایش، آن را تبدیل به اثری به یاد ماندنی کرده است.

کمدی این کتاب، نشان دادن بعضی از عادات ایرانی ها، و روایتی ساده و صمیمی، باعث می شود “مردی به نام اوه” کتابی باشد که به دل می نشیند.

جملاتی از کتاب مردی به نام اوه:

– زمان چیز عجیبی است. اغلب ما، برای زمانی زندگی می کنیم که در پیش روی ماست. چند روز، چند هفته، چند سال. یکی از دردناک ترین لحظات زندگی آدم، رسیدن به این بینش است که به دورانی می رسد که ترجیح می دهد با گذشته اش زندگی بکند تا با آینده اش و وقتی چیزی در مقابلش ندارد که انگیزه اش باشد، چیزهای دیگری را برای اینکه به خاطرشان زندگی کند، مقابل خودش می گذارد؛ شاید خاطرات.


همچنین بخوانید: 6 کتاب شعر که با خواندن آنها ایام قرنطینه برای شما راحت‌تر خواهد گذشت


نسل اژدها

کتاب نسل اژدها اثر پرل باک، به آثار و وقایع جنگ در چین می پردازد. شیوه داستانسرایی این اثر، ساده است و برای هرکسی قابل درک است؛ بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که تازه کتابخوانی را شروع کرده اند.

داستان، خیلی معمولی شروع می شود: در یک روستای معمولی، مردم مشغول به کشاورزی شان هستند و اکثرا از سواد، بهره چندانی ندارند. تا اینکه یک روز، یک شی ء نقره ای، که احتمالا یکی از کشورهای پیشرفته ساخته، در روستایشان فرود می آید. مردم اول با شگفتی به آن شی ء غریبه که در آسمان در حال پرواز بود نگاه می کردند، و وقتی که کم کم نزدیک زمین شد، به این نتیجه رسیدند که باید فرار کنند.

این آغاز جنگ بود.

و بعد، پیرمردی که به همراه خانواده اش در مرکز داستان قرار دارد، کم کم عقاید خود را به چالش می کشد. و در عجب است چگونه، مردمی که تا دیروز هیچ آزاری نداشتند، اکنون تفنگ و چاقو به دست، به سربازانی که به روستایشان حمله می کنند، یورش می برند…

قلعه حیوانات

بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

کتاب قلعه حیوانات، شاهکار جورج اورول، یکی از معروف ترین کتاب های جهان است. این کتاب، با داستانی غیرکلیشه ای، نمادین، جذاب و پرمفهوم خود، می تواند دل هرکسی را بدست آورد. همچنین، مثل شازده کوچولو، چندان قطور نیست و نیازی نیست روزها صرف خواندنش کنید. (ولی احتمالا روزها صرف فکر کردن به آن می کنید!)

داستان از آنجا شروع می شود که در یک مزرعه، یکی از خوک ها، به خاطر خوابی که دیده است، رویای آزادی در سر می پروراند و این رویا را به سایر حیوانات منتقل می کند. حیوانات مزرعه با رهبری خوک ها، بر ضد صاحبشان، شورش می کنند. خوک ها، به دلیل “شایستگی بیشتر” رهبری حیوانات مزرعه را بر عهده می گیرند و بعد، کم کم بر خلاف آرمان های این حیوانات بخت برگشته، یک حکومت فاسد در مزرعه به وجود می آید؛ حکومتی که خوک ها آن را اداره می کنند…


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های بیوگرافی که باید بببینید ؛ کتاب های درسی به اسم زندگی بزرگان!


تاریخ از اینور

در پشت جلد این کتاب، گفته شده:

«پرداختن به حوادث تاریخی و مخصوصا زندگی بعضی از مشاهیر به زبان طنز، شیوه ایست که پیش از این نیز به کار گرفته شده است.

این کتاب روایت طنزآمیز نویسنده است از زندگی هفت شخصیت تاریخی.»

تاریخ از اینور، اثر احمد عربلو، با دیدگاهی طنزآمیز به برخی وقایع تاریخی می پردازد. به دلیل طنز موجود در کتاب، و همچنین قطر نه چندان زیاد، تاریخ از اینور یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی است.

دختری که پادشاه سوئد را نجات داد

این کتاب، که با نام «بی سوادی که حساب و کتاب بلد بود» نیز شناخته می شود، اثر یوناس یوناسن، نویسنده کتاب معروف «پیرمرد صد ساله ای که از پنجره پرید و ناپدید شد» است. و داستانی به شدت جذاب و طنز بسیار جالبی دارد.

بگذارید به جای خلاصه داستان، یکی از صحنه های کتاب را برایتان توصیف کنم:

تصور کنید برادر دوقلویتان، که برخلاف شما وجودش از طریق شناسنامه به دنیا شناسانده شده است، شاه و وزیر را گروگان گرفته؛ و حالا به همراه دختری که از ناکجا آباد که با یک بمب اتمی و یک مشت اسرائیلی دنبالش، پیش شما زندگی می کند، و شاه و وزیر و برادرتان و نامزدش و مادربزرگ نامزد برادرتان، دور یک میز نشسته اید و در کمال آرامش شام می خورید. شاه پیراهنش خونی است، چون مسئولیت سر بریدن مرغ برای شام را به عهده گرفت! همچنین مادربزرگ نامزد برادرتان، که از خیلی وقت پیش عاشق خانواده سلطنتی بوده، با دیدن پادشاه در پوست خود نمی گنجد! البته در همان حال که شما دارید شام می خورید، کل کشور به دنبال شماها و پادشاه هستند!

این کتاب، با پرداخت مناسب به شخصیت ها و اتفاقات، بسیار باورپذیر است و داستان منحصر به فردش، یکی از کمیاب ترین و جالب ترین تجربه ها را برایتان رقم می زند!


همچنین بخوانید: نقد و بررسی کتاب ما همه باید فمنیست باشیم ; کتابی مدافع مردان!


بیرتاون/ ما در برابر شما

کتاب بیرتاون
کتاب ما در برابر شما

این دو کتاب، اثر فردریک بکمن، به زندگی مردمی در شهری به نام «بیرتاون» (شهر خرس ها) می پردازند. اتفاقات کتاب اول، بیرتاون، پایه اتفاقات وحشتناک کتاب دوم، ما در برابر شما هستند؛ البته حوادث کتاب بیرتاون نیز به خودی خود بسیار تلخ هستند.

این نکته را در نظر داشته باشید که آثار فردریک بکمن، بسیار خاص هستند. استفاده از کمدی و آموختن درس های زندگی در یک کتاب، کار هرکسی نیست. حالا فکرش را بکنید که این دو کتاب، نسبت به سایر کتاب های فردریک بکمن، خاص تر هستند؛ یعنی خاص تر از خاص! و البته، دیگر از چاشنی کمدی خبری نیست. سرتاسر این دو کتاب، به خصوص ما در برابر شما، سیاهی ها و زندگی های تباه شده پوشانده.

با اینکه این دو کتاب، بسیار غم انگیز و تاریک هستند، ولی به لطف روایتی جذاب، می توانند تجربه هایی مناسب برای کسانی باشند که به تازگی کتابخوانی را شروع کرده اند.

از جملات کتاب بیرتاون:

– ساعت های پایانی شبی در اواخر ماه مارس، نوجوانی یک تفنگ دولول برداشت، رفت توی جنگل، اسلحه را گذاشت روی پیشانی یک نفر دیگر و ماشه را کشید. این همان داستانی است که ما را به اینجا کشانده. (فصل اول)

– «پشت درهای بسته» در زبان سیاسی شورای محلی احتمالا یعنی اینکه با یه دست پشتشون رو بخارونن و با یه دست دیگه پول توی جیب هاشون فرو کنند. (فصل شانزدهم)

از جملات کتاب ما در برابر شما:

– آیا تاکنون دیده اید که شهری ویران شود؟ شهر ما ویران شد. سرانجام خواهند گفت که بیرتاون، در همان تابستان به آشوب کشیده شد، اما این دروغی بیش نخواهد بود؛ زیرا هرج و مرج قبل از آن هم در بیرتاون وجود داشت. چرا که گاهی آن قدر راحت به یکدیگر نفرت می ورزیم که اصلا متوجه رفتارمان نمی شویم. (فصل اول)

– ورزش واقعیت نیست و وقتی واقعیت عذاب آور شود ما به قصه ها نیاز داریم چون آنها این حس را به ما می دهند که شاید بتوانیم در چیزی بهترین باشیم و شاید همه چیز رو به راه شود و به نفع ما پیش برود.

– داشتن آرزوی مرگ ولی نرفتن به سمتش، حس عجیبی دارد که تو را رها نمی کند؛ حسی شبیه شکست دادن خودت.

آوای وحش

این کتاب اثر جک لندن، با داستانی طولانی ولی قطری کم، پردازشی بسیار زیبا به داستان دارد. آوای وحش، روایتگر باک، سگی خانگی است که در خانه یک قاضی زندگی می کند. ولی یک روز دزدیده شده، مورد خشونت های فراوان قرار گرفته، و بعد به یکی از جویندگان طلا، که راهی سرزمین هایی سرد می شد، فروخته می شود.

باک در داستان مدام صاحب های مختلفی پیدا می کند، و داستان به خوبی احساس او نسبت به هرکدام از آنها را نشان داده. آوای وحش، به معنای واقعی، پیامی که این روزها خیلی از آدم ها به آن باور ندارند، را نشان می دهد: اینکه حیوانات هم احساسات، و حق زندگی دارند و نباید مورد خشونت قرار بگیرند.

جالب است بدانید که این کتاب، دلیل اصلی شهرت نویسنده خود، جک لندن است. هنمچنین از روی این کتاب، اقتباسی نه چندان منتقد پسند انجام شد.

مخاطب این کتاب، از سنین نوجوانی به بالا هستند، یعنی حتی اگر بزرگسال باشید می توانید از خواندن این کتاب لذت ببرید.

در صورتی که از کتاب هایی که در این مطلب معرفی شدند، لذت بردید، پیشنهاد می کنم حتما کتاب های دختر کشیش (جورج اورول)، در انتظار باران (شیلا گوردون)، و جزء از کل (استیو تولتز) را هم مطالعه کنید. یادتان نرود اگر به تازگی شروع به کتابخوانی کرده اید، هرگز به سراغ کتاب هایی مثل: بینوایان، گوژپشت نتردام، عقاید دلقک و… نروید. در شاهکار بودن این کتاب ها شکی نیست، ولی به دلیل توصیفات زیاد ویکتور هوگو، یا داستان پردازی سنگین هاینریش بلن، ممکن است از کتاب خواندن خسته و زده شوید.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده و برایتان مفید واقع شده باشد.

در ادامه بخوانید:

معرفی کتاب میشل اوباما شدن ; شروعی از صفر تا رسیدن به انتهای صد