مسلماً بسیاری از کاربران در مورد برخی از اپلیکیشن‌های خود مثل اپلیکیشن‌های مالی و اپلیکیشن‌های دارای اطلاعات مهم و شخصی، حساس هستند و به دلیل اینکه ممکن است روزی فردی به گوشی آن‌ها دسترسی پیدا کند، متمایل به مخفی کردن این اپلیکیشن‌ها هستند. از سوی دیگر برخی از افراد اپلیکیشن‌های زیادی روی گوشی خود دارند که باعث می‌شوند صفحات مختلف گوشی شلوغ به نظر برسند و یافتن آیکون اپلیکیشن موردنظر از بین انبوهی از آیکون‌ها دشوار شود. با مخفی کردن اپلیکیشن‌ها می‌توان این مشکلات را به‌راحتی برطرف کرد. در ادامه روش‌های مختلف مخفی کردن برنامه در گوشی‌های اندرویدی را بیان می‌کنیم.

۱. استفاده از تنظیمات خود گوشی

در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بدون نیاز به اپلیکیشن و ابزار خاصی می‌توان برنامه‌ها را مخفی کرد. برای انجام این کار پس از لمس آیکون settings عبارت Hide apps را در نوار جستجوی بخش تنظیمات، جستجو کنید.

اگر گزینه Hide apps در جستجو برای شما نمایش داده نشد، وارد بخش Home screen در تنظیمات پیش‌فرض اندروید شوید و پس از پیدا کردن گزینه Hide apps، آن را لمس و در پایان اپلیکیشن‌های موردنظر خود برای مخفی شدن را انتخاب کنید.

مخفی کردن برنامه در گوش با تنظیمات خود گوشی

۲. استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث

اپلیکیشن‌های شخص ثالث زیادی برای مخفی کردن برنامه در گوشی‌های اندرویدی در گوگل پلی استور وجود دارند که بهترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

Nova Launcher

اپلیکیشن Nova Launcher، هوم اسکرین گوشی شما را با نسخه جدیدی جایگزین می‌کند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد متناسب با نیاز خود اپلیکیشن‌ها را مخفی کنند یا دسته‌بندی و مکان آن‌ها را تغییر دهند.

App Hider

اپلیکیشن قابل سفارشی‌سازی App Hider مخفی کردن اپلیکیشن‌ها در اندروید و مدیریت آن‌ها از حساب‌های کاربری مختلف روی گوشی را فراهم می‌کند.

Vault

اپلیکیشن Vault برای مخفی کردن اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها، تصاویر و ویدیوها در دستگاه‌های اندرویدی ایجاد شده است. این اپلیکیشن بکاپ گیری و ذخیره‌سازی اطلاعات روی فضای ابری و همچنین قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها و گذاشتن رمز عبور روی آن‌ها را نیز امکان‌پذیر کرده است.


۳. استفاده از یک فولدر امنیتی برای مخفی کردن اپلیکیشن‌ها و رمزگذاری روی آن‌ها

در بیشتر گوشی‌های اندرویدی یک فولدر امنیتی یا ویژگی مشابه برای مخفی کردن اپلیکیشن‌ها وجود دارد. سامسونگ این فولدر را Secure Folder نامیده و امکان مخفی کردن اپلیکیشن‌ها، تصاویر و سایر داده‌ها با امنیت بالا در آن را فراهم کرده است

شیائومی ویژگی مشابهی به نام Dual app ایجاد کرده که با استفاده از آن می‌توان یک نسخه کپی از اپلیکیشن‌ها را ایجاد کرد، این ویژگی اپلیکیشن‌ها را کامل مخفی نمی‌کند؛ اما با ایجاد یک نسخه کپی از اپلیکیشن موردنظر خود می‌توانید، اطلاعات یا داده‌های حساب کاربری موردنظر خود را از دید افراد پنهان نگه دارید. برای استفاده از این ویژگی تنها کافی است پس از ورود به تنظیمات گوشی و انتخاب گزینه Apps گزینه Dual Apps را لمس و اپلیکیشن موردنظر خود را انتخاب کنید.


۴. استفاده از حساب کاربری مهمان یا حالت خصوصی

با استفاده از حالت مهمان (Guest Mode) که در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی ایجاد شده است، می‌توانید با ایجاد یک حساب مهمان، اپلیکیشن‌ها و داده‌های حساس موجود روی حساب کاربری خود را مخفی کنید و گوشی خود را با خیال راحت در اختیار فرد دیگری قرار دهید. این ویژگی با عنوان guest user یا عناوین مشابه در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی ایجاد شده و با آن به‌راحتی می‌توانید حساب کاربری مهمان را بسازید.

گوشی‌های سامسونگ این ویژگی را ندارند؛ اما تبلت‌های این برند از آن برخوردار هستند و برای بهره‌مندی از آن باید پس از ورود به تنظیمات دستگاه و پس از آن ورود به بخش Accounts and backup، گزینه Multiple Users را فعال و گزینه Guest را انتخاب کنید. اکنون می‌توانید از طریق منوی تنظیمات سریع بین کاربران سوئیچ و اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید آن‌ها را مخفی کنید، از دید کاربران موردنظرتان پنهان نگه دارید.


نحوه مخفی کردن برنامه در گوشی سامسونگ

در این گوشی‌ها چند روش برای مخفی کردن برنامه‌ها وجود دارد. نخستین روش مراجعه به بخش Home screen در تنظیمات گوشی است که ابتدای مقاله در مورد آن توضیح دادیم. دومین روش استفاده از قابلیت Secure Folder است که برای استفاده از آن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از طی کردن مسیر Settings > Security and privacy > Secure Folder، با اکانت مایکروسافت خود وارد فولدر شوید یا یک فولدر بسازید.

مخفی کردن برنامه در گوشی سامسونگ

پس از ورود به فولدر یا ساخت آن، با لمس آیکون + اپلیکیشن‌های مدنظرتان برای مخفی شدن را انتخاب کنید تا در فولدر مخفی شوند. اپلیکیشن‌های مخفی‌شده تنها در این فولدر نمایش داده می‌شود.

مخفی کردن برنامه در گوش سامسونگ در فولدر Secure Folder

نحوه مخفی کردن برنامه در گوشی وان پلاس

ساده‌ترین روش برای مخفی کردن برنامه در این گوشی‌ها، استفاده از گزینه Hide Apps (درگذشته این قابلیت در گوشی‌های وان پلاس Hidden Space نام داشت). برای استفاده از این ویژگی پس از ورود به تنظیمات گوشی، وارد بخش privacy شوید و گزینه Hide Apps را انتخاب کنید. در مرحله بعدی برای قفل‌کردن اپلیکیشن‌های مخفی، رمز عبور را وارد و سپس اپلیکیشن‌هایی را که قصد مخفی کردن آن‌ها را دارید، فعال کنید. اپلیکیشن‌های مخفی‌شده با این روش در صفحه هوم اسکرین و همچنین بخش recent apps نمایش داده نمی‌شوند.


نحوه مخفی کردن برنامه در گوشی شیائومی

برای انجام این کار پس از ورود به تنظیمات گوشی، وارد بخش Hide Apps شوید و گزینه Turn on را انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید رمز عبوری را برای قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها وارد کنید. سپس گزینه Use App lock را لمس و پس از آن اپلیکیشن‌های موردنظر خود برای مخفی شدن را انتخاب کنید. اپلیکیشن‌های مخفی‌شده با این روش را در هوم اسکرین گوشی نمی‌بینید و دسترسی به آن‌ها تنها با واردکردن رمز عبور تعیین‌شده امکان‌پذیر است.

مخفی کردن برنامه در گوشی شیائومی

نحوه مخفی کردن برنامه در گوشی ‌ال‌جی

برای پنهان کردن اپلیکیشن در این گوشی نیز باید ابتدا وارد تنظیمات آن شوید و پس از لمس گزینه Display و انتخاب گزینه Home screen، گزینه Hide apps را انتخاب کنید. در مرحله بعدی اپلیکیشن‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید، از هوم اسکرین انتخاب و گزینه Done را لمس کنید.

در گوشی ال‌جی نیازی به قفل‌کردن اپلیکیشن‌های مخفی‌شده نیست و این اپلیکیشن‌ها به‌صورت خودکار از هوم اسکرین حذف می‌شوند.