چت‌بات هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به یک فناوری ترند تبدیل شده و شرکت‌های زیادی این محصول هوش مصنوعی را معرفی و در اختیار عموم قرار داده‌اند. مایکروسافت نیز مانند رقبای خود یعنی گوگل و متا چت وارد این حوزه شد و در اوایل ۲۰۲۳ از چت‌بات هوش مصنوعی بینگ (Bing) که با نام‌های Bing AI یا بینگ جدید (New Bing) یا بینگ چت (Bing Chat) نیز شناخته می‌شود، رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم با ویژگی‌های این چت‌بات هوش مصنوعی آشنا شویم، نحوه استفاده از آن را بیان و آن را با چت‌بات‌های مشابه مقایسه کنیم.

مایکروسافت این محصول هوش مصنوعی خود را فوریه ۲۰۲۳ با همان فناوری چت جی پی تی (ChatGPT) عرضه کرد. در حقیقت انتشار چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT از سوی شرکت OpenAI و افزایش شدید محبوبیت این ابزار در مدت کوتاه باعث شد مایکروسافت نیز تشویق شود محصول مشابهی را معرفی کند.

مرتبط: تاثیرات ChatGPT؛ هوش مصنوعی پیشرفته با ما چه می کند؟ 

مایکروسافت پس از عرضه هوش مصنوعی بینگ به عموم مردم اعلام کرد این چت‌بات مبتنی بر نسل بعدی مدل زبانی بزرگ OpenAI ایجاد شده و مدعی شد از ChatGPT قدرتمندتر است. مدتی پس از معرفی این چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت مشخص شد این ابزار بر پایه GPT-4 ایجاد شده که پیشرفته‌ترین مدل زبانی بزرگ OpenAI است.

هوش مصنوعی بینگ چیست؟

هوش مصنوعی بینگ

هوش مصنوعی Bing مایکروسافت به کاربرانش اجازه می‌دهد سؤالات خود را بپرسند و جواب‌هایی با جزئیات کافی دریافت کنند. حداکثر کاراکتر قابل‌نگارش در نسخه وب ۱۰۰۰ کاراکتر است؛ استفاده از هوش مصنوعی بینگ برای چت کردن محدودیت دارد و شما در هر بار چت می‌توانید ۱۵ بار از بینگ استفاده کنید و سقف روزانه استفاده از آن ۱۵۰ مرتبه است.

هوش مصنوعی بینگ

جواب‌های این ابزار در پاسخ به سؤالات درست شبیه به جواب‌هایی است که انسان ارائه می‌دهد و لینک منابع این جواب‌ها نیز در قالب پاورقی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد (منبع مرتبط به هر قسمت با شماره مشخص می‌شود). در ضمن پس از ارائه جواب در مورد موضوع جستجو شده، چند سؤال مرتبط با موضوع موردنظر نیز نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند با انتخاب این سوال‌ها جواب آن‌ها را نیز مشاهده کند.

هوش مصنوعی بینگ

در ضمن این پلتفرم با ابزاری به نام Bing’s Image Creator توانایی ایجاد عکس بر اساس متن را نیز دارد. کاربران از طریق ابزار مذکور می‌توانند عکس موردنظر خود را در یک یا چند جمله توصیف کنند و پس از چند لحظه نتیجه را مشاهده کنند.

هوش مصنوعی بینگ (Bing's Image Creator)

بینگ می‌تواند در انجام وظایفی که نیازمند خلاقیت هستند مثل نگارش مقاله، شعر و آهنگ نیز به شما کمک کند؛ البته بینگ برخلاف چت جی پی تی پاسخ‌های خلاقانه‌ای ارائه نمی‌دهد. ChatGPT می‌تواند داستانی تخیلی بنویسد یا حتی سبک نگارش یک فرد خاص مشهور را تقلید کند. در ضمن هوش مصنوعی open AI پاسخ‌های طولانی‌تری ارائه می‌دهد و در برخی از مواقع می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک مقاله کوتاه نیز در نظر گرفت.

مهم‌ترین ویژگی‌های چت‌بات هوش مصنوعی Bing

مایکروسافت در رویداد Microsoft build 2023 اخبار زیادی را در رابطه با هوش مصنوعی منتشر کرد که تعداد زیادی از آن‌ها با بینگ چت مرتبط بود. این چت‌بات برای ارائه پاسخ سؤالات به کاربران از ChatGPT پشتیبانی می‌کند و علاوه بر اینکه مانند آن به تمام اطلاعات فضای وب دسترسی دارد، برخلاف ChatGPT که اطلاعات جدید را در اختیار ندارد، می‌تواند اطلاعات به‌روز را به کاربران خود ارائه دهد؛ لازم به ذکر است جدیدترین اطلاعاتی که ChatGPT در اختیار دارد، مربوط به سال ۲۰۲۱ است و نمی‌تواند به سوالاتی که جواب دادن به آن‌ها نیازمند دسترسی به اطلاعات ۲۰۲۱ به بعد است، پاسخ دهد.

غول فناوری آمریکایی استفاده از این ابزار را هم به شکل چت‌بات هوش مصنوعی امکان‌پذیر کرده و هم آن را در موتور جستجوی خود یعنی موتور جستجوی بینگ ادغام کرده است؛ بنابراین کاربران می‌توانند با جستجوی موضوع موردنظر خود در موتور جستجوی بینگ، نتایجی را دریافت کنند که با کمک هوش مصنوعی ارائه شده است؛ بی‌شک نتایج جستجویی که با کمک این فناوری ارائه می‌شود، در مقایسه با سایر نتایج جستجو بهتر هستند و اطلاعات بهتری را به کاربر ارائه می‌دهند.

سایر ویژگی‌های مهم هوش مصنوعی Bing به شرح زیر هستند:

  • حل مسائل ریاضی (از ساده‌ترین مسائل تا مسائل نسبتاً پیچیده)
  • ترجمه
  • ایجاد عکس بر اساس متنی که عکس موردنظر را توصیف کرده است
  • پیش‌بینی دما، وضعیت آب‌وهوا و شرایط جوی
  • ارائه قیمت و وضعیت سهام و اقلام مختلف و بازارهای مالی
  • ارائه اخبار و مقالات مرتبط با یک موضوع خاص
  • ارائه موضوعاتی که بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص داده‌اند
  • تبدیل واحد
  • خلاصه‌سازی متون (متونی که حداکثر ۱۵۰۰ کلمه هستند)
  • توضیح در مورد متون و همچنین بازنگری در آن‌ها و ایجاد تغییر در آن‌ها در صورت لزوم
  • افزودن بخش‌های جدید به یک متن
  • نوشتن ایمیل
  • نوشتن شعر
  • نوشتن داستان
  • نوشتن برنامه سفر
  • آهنگسازی
  • طراحی کوییز
  • آماده‌سازی مصاحبه شغلی
  • ویرایش و بهینه‌سازی متن

چگونه از هوش مصنوعی بینگ استفاده کنیم؟

برای استفاده از قابلیت‌های بینگ به چند روش می‌توانید عمل کنید که به شرح زیر هستند:

استفاده از وب‌سایت بینگ

وب‌سایت Bing چند بخش اصلی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • موتور جستجو: همان‌طور که گفتیم موتور جستجوی بینگ مایکروسافت پس از ادغام شدن با هوش مصنوعی بینک نتایج جستجو را با کمک گرفتن از هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و عملکرد بسیار بهتری پیدا کرده است.
  • ترجمه (Microsoft translator): این بخش یک سیستم ترجمه ماشینی مانند گوگل ترنسلیت است
  • تولید عکس (image creator): این بخش در حقیقت یک سیستم تولید عکس با هوش مصنوعی بر اساس متن است. برای استفاده از قابلیت هوش مصنوعی بینگ تنها کافی است تصویر موردنظر در چند کلمه توصیف و روی دکمه create کلیک کنید و برای مشاهده نتیجه منتظر بمانید.

استفاده از مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

پس از ورود به این مرورگر که مرورگر اختصاصی مایکروسافت محسوب می‌شود، باید روی آیکون Bing که یک حرف b آبی‌رنگ در داخل یک دایره است، کلیک کنید.

چنانچه از ویندوز ۱۰ و ۱۱ استفاده می‌کنید این مرورگر به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز نصب شده است. در صورت استفاده از مرورگرهای دیگر، می‌توانید آن را از طریق این صفحه برای مک، اندروید و iOS دانلود کنید.

توجه: استفاده از چت‌بات بینگ بدون اکانت مایکروسافت نیز امکان‌پذیر است، اما در این صورت در هر بار پرسش از این چت‌بات، تنها می‌توانید ۵ پاسخ دریافت کنید؛ اما در صورت داشتن اکانت مایکروسافت، در هر پرسش ۳۰ پاسخ به شما ارائه می‌شود؛ مراحل ایجاد این اکانت به شرح زیر است:

  1. پس از ورود به وب‌سایت account.microsoft.com و کلیک روی گزینه Sign in گزینه Create one را انتخاب کنید.
  2. در صفحه بازشده آدرس ایمیل خود را وارد کنید و گزینه Next را بزنید (همچنین می‌توانید با گزینه use a phone number instead شماره موبایل خود را به‌جای آدرس ایمیل وارد کنید)
  3. در مرحله بعدی رمز عبور موردنظر خود را وارد کنید و گزینه Next را بزنید. رمز عبور باید حداقل ۸ کاراکتر باشد و حداقل دو کاراکتر آن متشکل از حروف کوچک یا بزرگ، اعداد یا نمادها مثل @ یا # باشد
  4. در مرحله بعدی کدی به آدرس ایمیل یا شماره موبایل واردشده در مرحله قبلی، ارسال می‌شود که باید آن را وارد کنید. پس از واردکردن این کد و زدن گزینه Next وارد مرحله بعدی می‌شوید
  5. در این مرحله با انتخاب گزینه please solve the puzzle so we know you’re not a robot و حل کردن چند معما باید ثابت کنید که ربات نیستید. پس از انتخاب این گزینه، روی Next کلیک کنید.
  6. برای رد کردن معماها باید مربع‌هایی که دارای دو شکل یکسان هستند، انتخاب کنید (این معماها را باید در ۱۰ مرحله حل کنید)
  7. پس از حل کردن معماها، فرایند ایجاد حساب کاربری تکمیل می‌شود و باید در پاسخ به سؤال stay signed in گزینه yes را انتخاب کنید.

شما با مرورگر اچ می‌توانید از طریق سه تب از هوش مصنوعی بینگ استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

تب chat

هوش مصنوعی bing

نخستین تب، تب chat است که می‌توانید با ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت درست مانند یک انسان چت کنید. در این قسمت می‌توانید حالت پاسخ را از بین سه گزینه more creative یا more balanced یا more precise انتخاب کنید. در حالت اول پاسخ‌ها به‌صورت عادی و با هدف سرگرم کردن، در حالت دوم منسجم‌تر ارائه می‌شوند؛ در حالت سوم پاسخ‌های مرتبط با دقت بالا و بر اساس حقایق ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید با کلیک کردن در کادر ask me anything، موضوع موردنظر یا سؤال خود را تا حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر بنویسید و دکمه اینتر را بزنید. پس از چند لحظه پاسخی بلند همراه با منابع برای شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی لینک منابع می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. با کلیک روی منوی سه نقطه و انتخاب گزینه copy، می‌توانید متن موردنظر خود را کپی کنید. در پایین صفحه سوالاتی در مورد موضوع جستجوشده نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را انتخاب و پاسخ آن‌ها را مشاهده کنید.

همچنین اگر در مرورگر قسمتی از متن یک صفحه وب را انتخاب کنید، عبارت search with bing به‌صورت خودکار ظاهر می‌شود. اگر روی این گزینه کلیک کنید، تب chat به‌صورت خودکار برای شما باز می‌شود. پس از باز شدن این تب سه گزینه explain و revise و summarize و expand نمایش داده می‌شود.

با کلیک روی گزینه explain، توضیحی در مورد متن ارائه می‌شود. با کلیک روی گزینه revise متن بازنگری و در آن تغییر ایجاد می‌شود. با انتخاب گزینه summarize خلاصه‌ای از متن را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی گزینه expand هم اطلاعاتی به متن اضافه می‌شود؛ البته قبل از استفاده از این قابلیت روی منوی سه نقطه پنجره چت‌بات کلیک و پس از انتخاب گزینه notification and App settings گزینه page context را فعال کنید.

تب compose

نگارش متن با هوش مصنوعی بینگ

با استفاده از تب compose (به معنی نوشتن) می‌توانید از هوش مصنوعی مایکروسافت بخواهید متنی با لحن، فرمت و طول موردنظرتان بنویسد.

گزینه‌های این ابزار برای لحن نگارش (Tone) شامل حرفه‌ای (professional)، محاوره‌ای (casual)، هیجان‌انگیز (enthusiastic)، اطلاع‌رسانی (informational) و جالب خنده‌دار (Funny) می‌شود. همچنین می‌توانید با کلیک کردن روی علامت + موضوع موردنظر خود را اضافه کنید.

گزینه‌های ایجادشده برای فرمت (format)، شامل پاراگراف (paragraph)، ایمیل (email)، پست وبلاگی (blog post) و ایده‌ها (ideas) می‌شود.

گزینه‌های ایجادشده برای طول متن (length) شامل کوتاه (short)، متوسط (medium) و بلند (Long) می‌شود.

برای ایجاد متن کافی است پس از انتخاب لحن نگارش، فرمت و طول متن، گزینه generate draft را بزنید. کپی کردن متن ایجادشده امکان‌پذیر است.

تب insights

هوش مصنوعی بینگ چت

کلمه insights به معنی نگرش‌ها است. در این تب اطلاعاتی در مورد موضوع صفحه وب در حال نمایش ارائه می‌شود که شامل پرسش و پاسخ، سؤالات متداول، نکات کلیدی، مقالات مرتبط و بسیاری از اطلاعات دیگر می‌شود.

اپلیکیشن Bing

اپلیکیشن bing که برای سیستم‌عامل اندروید و iOS ایجاد شده است نیز به شما اجازه می‌دهد در صفحه اصلی سؤال خود را تا حداکثر ۲۰۰۰ کاراکتر از هوش مصنوعی مایکروسافت بپرسید و جواب را دریافت کنید. این اپلیکیشن قابلیت‌های دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر است:

  • نوشتن ایمیل (write emails)
  • ایجاد عکس (generate images)
  • نوشتن برنامه سفر (plan trips)
  • نوشتن داستان (create stories)
  • خلاصه‌سازی مقالات (summarize articles)
  • ویرایش و بهینه‌سازی متن (proofread essays)
  • نوشتن متن آهنگ رپ (Compose rap lyrics)
  • طراحی کوییز (Design a quiz)
  • آماده‌سازی مصاحبه شغلی (Prepare for a job interview)
  • نوشتن شعر (Craft poems)
  • ترجمه (translate)

متأسفانه نسخه معرفی‌شده از اپلیکیشن بینگ، برای کاربرهای ایرانی در دسترس نیست؛ اما نسخه‌ای از آن در اپ استورهای ایرانی مانند بازار وجود دارد که علاوه بر پاسخگویی به سؤالات، قابلیت‌های زیر را نیز ارائه می‌دهد.

  • ارائه والپیپر (wallpaper)
  • ارائه بازی (games)
  • ارائه قیمت و وضعیت سهام و اقلام مختلف و بازارهای مالی (Money)
  • ارائه اخبار (New): این بخش سه قسمت دارد که شامل اخبار مناسب شما (For you)، مهم‌ترین اخبار (top stories) و اخبار با موضوعات آفریقا (Africa)، آسیا (Asia)، آسیا اقیانوسیه (Australasia)، اروپا (Europe)، خاورمیانه (Middle East)، آمریکای شمالی (North America)، آمریکای لاتین (Latin America)، سبک زندگی (life Style)، ورزش‌ها (Sports) و مالی (finance) می‌شود. در ضمن می‌توانید موضوعات موردنظر خود را نیز به این فهرست اضافه کنید.
  • ارائه موضوعاتی که بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص داده‌اند (trending)
  • پیش‌بینی دما، آب‌وهوا و شرایط جوی (weather)
  • حل مسائل ریاضی (math): در این قسمت می‌توانید هم عکس مسئله موردنظر خود را بگیرید (scan)، هم مسئله را به‌صورت دستی بنویسید (Draw) و هم آن را تایپ کنید (type)
  • ترجمه (translator)
  • استفاده از وان درایو (One Drive)
  • خرید کالا (shopping) با استفاده از موتور جستجوی بینک
  • تبدیل واحد (unit converter): واحدها شامل طول، جرم، دما، سرعت، حجم، مساحت، زمان، فرکانس، زاویه، نیرو، فشار، انرژی، قدرت، جریان الکتریکی، ولتاژ، مقاومت، ذخیره‌سازی دیجیتالی و مصرف سوخت می‌شود.
  • ایجاد عکس بر اساس متنی که عکس موردنظر را توصیف کرده است (Bing image creator)

بینگ چت در اپلیکیشن پیام‌رسان اسکایپ نیز ادغام شده است.