مراقبت از موهای فر سخت است!

مو فرفری ها خوب می دانند که رسیدگی و مراقبت از موهای فر چقدر سخت است. البته هیچ کس نمی تواند بگوید موی فر زیبا نیست. مو فرفری ها قطعا در مهمانی ها همه نگاه ها را به خود جلب می کنند. اما خب! همه خیلی خوب می دانند که رسیدگی به این موها چقدر سخت است! موهای فر، خشک و سخت هستند و زیبا کردن شان دردسر خیلی بزرگی است.

چطور از موهای فر مراقبت کنم؟

اما باید بدانید که هر کاری فوت و فن و قلق خاص خودش را دارد. مراقبت از موی فر هم همین است. برای نگه داری از موهای فر باید هر روز به آن ها رسیدگی کنید. بله! محصولات درست آرایشی، مراقبت به شیوه درست، و مدل موهای درست می توانند رسیدگی به موها را درست مانند یک بازی برایتان شیرین کنند. با من و مجله وارونه همراه باشید تا بدانید بهترین راهکارها برای رسیدگی به موهای فر چیست؟

مطلب پیشنهادی: روش های مراقبت از موهای بلوند

انتخاب درست شامپو

شستن موها یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل در مراقبت و نگه داری از موهاست. و این موضوع هیچ ربطی به مدل موها، صاف یا فر بودن شان ندارد. شستن و تمیز کردن موها گرد و غبار، چربی اضافه، سلول های مرده پوست و باقی بقایای سلولی را از موها پاک می کند. برای شست و شوی موها از شامپویی استفاده کنید که مواد شیمیایی سمی مانند سولفات، سیلیکون، الکل و پارابن نداشته باشند. چرا که این مواد شیمیایی پوست سر را تحریک می کنند. سولفات همان ماده ای است که موجب کف دادن شامپو می شود و پارابن یکی از محصولات مراقبی پوست و مو است. اما بهترین شامپوها همان هایی هستند که سورفاکتانات ملایم داشته و فاقد عطر، سولفات، سیلیکون و پارابن هستند.

شستن بیش از حد ممنوع

موهای فر خیلی راحت خشک و شکننده می شوند. شستن بیش از حد هم موجب کاهش چربی مو شده و رطوبت طبیعی موهای فر را از بین می برد و اوضاع را بدتر می کند. در واقع بهتر است به جای شستن بیش از حد به دنبال محصولاتی باشید که آبرسان مو هستند. مثلا می توانید از نرم کننده هایی استفاده کنید که رطوبت رسان هستند. این دست نرم کننده ها پوشش مو ها را کاور می کنند و با این کار آسیب های محیطی به مو وارد نمی شوند.

مطلب پیشنهادی: 5 دستور تهیه ماسک برای موهای خشک و آسیب‌ دیده که بسیار آسان هستند!

درمان های قبل از شست و شوی مو

درمان های قبل از شست و شو برای موهای فر مانند معجزه عمل می کنند. چرا که کمک میکنند خشکی و پیچک های مو برطرف شوند. بهترین راه این است که موهای تان را به قسمت های متفاوت تقسیم کنید و به هر قسمت روغن یا ماسک مو بزنید. این نرم کننده باید 20 دقیقه روی موها بماند. بهتر است دور موهایتان حوله بپیچید یا کاور مو بگذارید تا موها کمی گرم شوند و پوشش تارهای مو باز شود. باز شدن پوشش تارهای مو موجب می شود نرم کننده وارد تار مو شده و تاثیرش بیشتر شود.

شانه کردن موهای فر ممنوع

وقتی موهایتان فر شده و به هم گره خورده نباید شانه کنید. بهتر است قبل از حمام رفتن و شستن موها با شانه ای دنده درشت موها را شانه کنید. پس از شستن موها هم فقط انگشت های تان را بین موها ببرید تا از هم باز شوند. هرگز فراموش نکنید که نباید موهای خیس را شانه کرد. چرا در خیسی شکننده تر و آسیب پذیرتر می شوند.

استایل کردن موهای فر با دمای ملایم

دمای بالا در لوازم استایل موهای فر موجب می شود ساختار طبیعی موهای فرتان از بین برود. استفاده از ابزار های آرایشی گرمایی را محدود کنید و از یک اسپری خوب برای مراقبت در زمان های اورژانسی استفاده کنید. در عین حال حتما دما را پایین بیاورید تا ساختار طبیعی موهای فرتان حفظ شود. یکی دیگر از بهترین راه های ممکن استفاده از روش های طبیعی برای صاف کردن موهاست.

مطلب پیشنهادی: مدل موهای سبک رترو و انتخاب آن ها توسط افراد مشهور در جهان 

استفاده از شانه های دنده درشت

از یک شانه دنده درشت استفاده کنید تا پیچک های موهایتان باز شود. سعی کنید از پایین به بالا شانه کنید که اگر هم گره هایی در مو ها هستند باز شوند. یادتان باشد که هر گره نقطه ای است که می تواند در نهایت منجر به شکستگی موها شود. پس مراقبت از موهایتان به مدارا کردن با همین گره ها بستگی دارد. شانه ای که مناسب نباشد به موهایتان آسیب می زند و موجب شکستگی و آسیب می شود.

از آب سرد برای شست و شوی موهایتان استفاده کنید

گرمای آب داغ، چربی و روغن طبیعی مو و جمجمه را از بین می برد. علاوه بر این آب داغ موجب می شود پوشش تارهای مو باز شود و مو آسیب پذیرتر شود. این در حالی است که آب سرد تار موها را حفظ کرده و اجازه نمی دهد شامپو و نرم کننده وارد پوشش موها شوند و به آنها آسیب برسانند.

مطلب پیشنهادی: 5 اشتباه رایج در افرادی که موهای رنگ شده دارند

کوتاه کنید تا موخوره به سراغ تان نیاید

هر 6 تا 8 هفته انتهای موها را کوتاه کنید تا موخوره به سراغ تان نیاید و موها آسیب نبینند. موهای فر هم از این قائده مستثنی نیستند. باید آراسته و سالم بمانند. در عین حال می توانید از روش های طبیعی برای از بین بردن مو خوره هم استفاده کنید.

روتین خواب در موهای فر

یکی از بهترین روتین ها برای مراقبت از موهای فر در هنگام خواب بستن موهاست. مثلا می توانید موهایتان را گوجه ای در بالای سرتان جمع کنید یا دم اسبی شل ببندید. با اینکار اصطکاک بین موها و بالشت تان کمتر می شود. البته استفاده از روبالشتی های ساتن یا ابریشم به جای نخ این اصطکاک را به شکل چشم گیری کاهش می دهد.

روش های مراقبت از موهای فر

درمان های طبیعی برای مراقبت از موهای فر

از ماسک موهایی که مواد طبیعی دارند استفاده کنید. یا حتی می توانید خودتان برای موهایتان ماسک مو درست کنید. در این قسمت به چند ماسک موی ساده و کاربردی اشاره میکنم.

ماسک موهای طبیعی و خانگی

  • با روغن زیتون، تخم مرغ، سرکه و مایونز ماسک مو درست کنید و به موهایتان بمالید. پس از 30 دقیقه با شامپویی ملایم موها را بشویید. تخم مرغ پروتئین موها را تامین کرده و مایونز موهایتان را آبرسانی میکند و البته درخشان ترش هم میکند.
  • آواکادو سرشار از ویتامین بی و ای و انواع چربی هاست. یک آواکادو رسیده را با ته قاشق له کرده و با یک قاشق عسل و دو قاشق روغن زیتون ترکیب کنید. ماسک را به موهایتان بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه روی موها بماند. سپس با شامپویی ملایم موها را بشویید.
  • سرکه سیب، شیر، شنبلیله و بامیه هم برای موها عالی هستند. چرا که درترکیبات شان موادی دارند که برای موهای فر عالی است.

روغن برای موهای فر

فرقی ندارد مدل موهایتان چه باشد؛ فر یا صاف؛ قوانین پایه ای برای مراقبت از موها یکسان هستند. چرب نگه داشتن موها گردش خون را به پوست سر بهبود بخشیده و موجب رشد سالم موها می شود. روغن های طبیعی در این میان یکی از بهترین راه حل ها برای چرب کردن موهای فر هستند. چرا که سرشار از ویتامین ای و اسیدهای چرب بوده و موهای فرتان را تغذیه می کنند. اسیدهای چرب کمک می کنند رطوبت در موها بماند. با حفظ رطوبت در موها پیچکی شدن فرها کمتر شده و در صورت کمتر شدن پیچک شکستگی و آسیب هم کمتر می شود. این را هم نباید فراموش کرد که ماساژ دادن پوست سر گردش خون به این ناحیه را بهبود بخشیده و رشد موهای سالم را تقویت می کند. بهترین راهکار چرب کردن موها یک ساعت قبل از شستن موها با شامپو است.

چرب کردن موهای فر

از یک روغن سبک و کم چرب نارگیل برای چرب کردن موهای فرتان استفاده کنید. از نوک انگشتان تان استفاده کنید تا چربی را پوست سر و موها بمالید و سپس ماساژ دهید. می توانید چربی را شب قبل به موها بمالید و سپس صبح حمام بروید و موها را بشویید. البته می توان یک ساعت قبل از شست و شو هم از این روش چرب کردن موها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: 3 دستور تهیه ماسک برای موهای چرب که بسیار آسان هستند! 

روغن زیتون یکی از بهترین راه ها برای درمان و مراقبت از موهاست. این روغن رطوبت زیادی را به موهای خشک و فر شما می رساند. 3 تا 3 قاشق روغن زیتون را در کاسه ای بریزید و یک دقیقه به آن گرما دهید. سپس به صورت یکدست این روغن را با استفاده از سر انگشتان تان به موها و پوست سر بمالید. حوله ای گرم دور موهای تان بپیچید و پس از 45 دقیقه موها را با شامپویی ملایم بشویید.

روغن کرچک یکی از موادی است که معمولا برای چرب کردن موها استفاده نمی شود. اما باید بدانید که این ماده برای موهای فر معجزه می کند. روغن کرچک موها را رطوبت رسانی می کند و موجب براق شدن شان می شود. شب قبل از حمام رفتن روغن را به موهایتان بمالید و صبح فردا بشویید.

روغن جوجوبا، بادام شیرین، آرگان، هسته انگور، آواکادو و رز همگی برای موهای فر عالی هستند. علاوه بر این می توانید از روغن های آیور ودا مانند آملا (انگور فرنگی هندی)، باکوپای باریک برگ ، چریش و مستور خوابیده برای چرب کردن موهای فر استفاده کنید.

کارهایی که نباید با موهای فر کرد؟

  • موهای فرتان را هر روز نشویید چرا که رطوبت طبیعی موها را از بین می برد.
  • هیچ وقت روی رو بالشتی نخی نخوابید چرا که اصطکاک بین موها و بالشت نخی خیلی زیاد است. در نتیجه موها می شکنند.
  • برای استایل کردن موهای فر از دمای زیاد استفاده نکنید. چرا که دمای بالا رطوبت موهای فر را از بین می برد.
  • اجازه ندهید موهای فر برای زمان زیاد به صورت دم اسبی و خیلی سفت بسته باشد. کشش زیاد در بستن به شیوه دم اسبی موجب درد جمجمه می شود.
  • هیچ وقت از محصولات آرایشی که مناسب همه مدل مو هستند اسفاده نکنید. محصولی بخرید که مناسب موی خودتان است.
  • مهم تر از همه اینکه، هیچ وقت موهای فر خود را با موهای صاف دیگران مقایسه نکنید. یاد بگیرید که موهای تان را همان گونه که هست دوست داشته باشید.

موهای فر خود را هر چند وقت یکبار بشویم؟

  هر 2 تا 3 روز موهای فر خود را بشویید. هر روز شستن موها تمام رطوبت و چربی موها را از بین می برد. اگر هم از آن دسته کسانی هستید که هر روز به باشگاه می روند و عرق می کنند، هر بار پس از ورزش کردن موها را با نرم کننده بشویید.

فر موهایم را چطور نگه دارم؟

  • هر از چند گاهی نرم کننده نزنید تا موهایتان فر طبیعی خودش را حفظ کند.
  • از کرم های مخصوص موهای فر استفاده کنید تا فرها مرتب بمانند. البته نباید در مصرف این کرم ها زیاده روی کرد.
  • از یک اسفنج یا کلیپس مو استفاده کنید تا موها را به همان صورت فردار بالای سرتان ببندید
  • اسپری و ژل موهای فر کننده هم می توانند استایل فر موها را به خوبی حفط کنند.

بهترین استایل ها برای موهای فر

بالا بستن به سبک کلاسیک

اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند. سرم مویی مناسب موهایتان استفاده کنید. سپس موهایتان را دم اسبی ببندید. دم موها را بچرخانید تا دور تا دور پایه در قسمت بسته شده موها را بپوشاند. سپس با یک گیره موها را سر جای خودش ثابت نگه دارید. می توانید از یک اسپری برای تار موهای کنترل نشده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: روغن های مفید برای بدن

دم اسبی خیلی بالا

موهایتان را جمع کنید و در بالاترین نقطه سرتان با یک کش ببندید. می توانید از یک گیره استفاده کنید تا موها سر جای خودشان ثابت بمانند. قبل از بستن می توانید کمی کرم فر کننده بزنید تا موها پس از دم اسبی بسته شدن فرهای خودشان را حفط کنند.

بافت یک طرفه

موها را به یک طرف ببندید. به سه قسمت تقسیم کنید و ببافید تا به شکلی زیبا بسته و مرتب باشند.

حرف آخر …

مراقبت از موها با محصولات آرایشی ملایم، استایل موها با حرارت کم و مهم تر از همه شل بستن و باز نگه داشتن موهای فر در بیشتر ساعات روز می توانند کمک خوبی برای شما باشند. شستن بیش از حد هم آسیب زیادی به موهای فر شما وارد می کند. فوت و فن های بالا را امتحان کنید تا نگه داری از موهای فر برایتان راحت تر شود.