برای داشتن اینترنتی سریع تر چه کنم؟

اگر قرار باشد در خانه دورکاری کنیم، یکی از مهم ترین نکته ها داشتن پهن باندی با اتصال مطمئن و سریع است. پس اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که سرعت اینترنت تان خیلی پایین است ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم. دوست عزیز! این بار قصد دارم در این مطلب روش های افزایش سرعت اینترنت را به شما معرفی کنم. با من و مجله وارونه همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: چطور اینترنت شخصیت مان را شکل می دهد؟

با ابزارهای رایگان سرعت اینترنت خود را چک کنید

یکی از روش های افزایش سرعت اینترنت تست های رایگان سرعت اینترنت هستند که هم سرعت دانلود را چک می کنند هم سرعت آپلود. شما می توانید یک یا دو مورد از سایت های زیر را انتخاب کنید و تست را چندین بار انجام دهید تا در نهایت دستتان بیاید سرعت اینترنت تان چقدر است.

سایت های تست رایگان سرعت اینترنت

  • Broadband Genie*
  • Fast.com
  • MoneySupermarket*
  • Speedtest.ne

اگر هم به این نتیجه رسیدید که سرعت نت خیلی کمتر از آن چیزی است که نیاز دارید شرکت خدمات دهنده سرویس های اینترنتی خود را عوض کنید. اما اگر میانگین سرعت به نظرتان کافی است از فون و فن های گفته شده در بخش بعد استفاده کنید تا سرعت اینترنت تان بیشتر شود.

مطمئن شوید مودم را در جای مناسبی قرار داده اید

در این قسمت به روش های تقویت سیگنال مودم اشاره می کنم. اول از همه باید بدانید که اگر قرار است از وای فای برای اتصال استفاده کنید هر چه به مودم نزدیک تر باشید اینترنتِ قوی تر و پهن باند سریع تری خواهید داشت. بد نیست بدانید که امواج وای فای نمی توانند از اشیا بزرگ و قطور مانند دیوارها عبور کنند. پس فراهم کردن مسیری باز برای رسیدن امواج وای فای به کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند خیلی مهم است. بر همین اساس است که می گویم محل قرار گرفتن مودم بر افزایش سرعت وای فای خیلی تاثیر دارد. تا جایی که ممکن است؛

  • مودم را مرکزیت قرار دهید
  • در بالاترین نقطه ممکن قرار دهید آنهم بدون اینکه هیچ وسیله جلوی امواجش را بگیرد
  • مودم را در کمد و کشو مخفی نکنید
  • با عکس و تزیینات دیگر رویش را نپوشانید

در عین حال مطمئن شوید که از بهترین سوکت برای برقراری اتصال استفاده می کنید. برای این کار همه سوکت ها را امتحان کنید و ببینید سرعت کدامشان بالاتر است. البته این را هم باید در نظر داشت که معمولا متصل شدن به سوکت اصلی سرعت بالاتری دارد. و البته تا جایی که ممکن است مودم را نزدیک کامپیوتر نگه دارید.

از سیم برای اتصال استفاده کنید

شاید به نظرتان خیلی ایده خوبی نباشد اما گاهی که سرعت نت پایین است استفاده از کابل به جای بی سیم ایده خیلی خوبی است. کابل های اترنت اطلاعات را در نت با سرعت بیشتری از وای فای منتقل می کنند. آنهم به این خاطر که مانند وای فای رمز گذاری دیتا ندارند. علاوه بر این اینترنت با کابل اختلال کمتری دارد. مثلا خیال تان جمع است که امواج مودم همسایه تان در فرکانس شما اختلالی ایجاد نمی کند. ناگفته نماند که برای پی سی و کنسول های بازی کابل خیلی از وای فای بهتر است چون جا به جا نمی شود و در عین حال سرعت بالاتری هم دارد.

روتر را از سایر وسایل الکترونیکی دور کنید

درست مانند باقی لوازم وایرلس، روتر ها هم تحت تاثیر لوازم الکترونیکی قرار می گیرند. سعی کنید تا جای ممکن روتر به هیچ وسیله الکترونیکی نزدیک نباشد و بعد اسپید چک بگیرید تا سرعت مشخص شود. گوشی های موبایل، مانیتور اتاق کودک، لامپ های هالوژنی، استریوها، اسپیکرها و تلویزیون و مانیتور ها، همه و همه بر سرعت روتر شما تاثیر می گذارند. پس تا جایی که ممکن است این لوازم را از روتر دور کنید. جالب است بدانید که امواج مایکروویو هم وای فای را ضعیف می کنند. پس تمام تلاش تان را بکنید که وقت استفاده از اینترنت غذایتان را با مایکروویو گرم نکنید.

مطلب پیشنهادی: سرعت اینترنت 5g واقعا چقدر است؟

از بوستر های اینترنتی بی سیم استفاده کنید

بوستر های بی سیم مخصوص خانه های بزرگ و مکان هایی است که در نقطه کور قرار دارند و در شرایط طبیعی سیگنال ها به اندازه کافی در آن مکان قوی نیستند. اما باید بدانید که این ابزار ها فقط امواج را به مودم می رسانند پس تاثیری در سرعت اینترنت و پهن باند ندارند. این را هم بگویم که بوسترها معمولا با همه شرکت های خدماتی اینترنتی کار می کنند. پس اگر روزی تصمیم گرفتید شرکت تان را تغییر دهید لازم نیست بوستر را هم عوض کنید. البته پیش از خریدن اول مطمئن شوید که شرکت پشتیبان خدمات اینترنتی تان برای تهیه بوستر ساپورت تان میکند یا نه! بعضی شرکت ها در صورت ضعیف بودن نت مشتری ها بوستر رایگان برایشان می فرستند.

وای فای را در دستگاه های دیگر خاموش کنید

هر چه دستگاه های بیشتری به وای فای متصل باشند، سرعت نت پایین تر میاید. ممکن است با خودتان این طور فکر کنید که خب! من از کابل برای اتصال استفاده می کنم. پس دستگاه دیگری نمی تواند به وای فای متصل شود. اما خبر ندارید که معمولا تبلت ها و گوشی های هوشمند زیر زیرکی کانکت می شوند. پس حتما وای فای را خاموش کنید تا خیال تان جمع باشد هیچ وسیله ای از اینترنت شما استفاده نمی کند.

اگر در خانه کار می کنید کنفرانس های خود را صوتی برگزار کنید نه تصویری!

اگر از آن دسته کسانی هستید که خیلی در ویدیو کال و میتینگ ها شرکت می کنید، ویدیو را خاموش کرده و فقط از حالت تماس صوتی برای برقراری ارتباط استفاده کنید. در این صورت سرعت نت بالاتر می رود. البته اگر مشکلی از نظر سرعت ندارید از ویدیو هم استفاده کنید تا ارتباط بهتری با همکاران تان داشته باشید. دورکاری به اندازه کافی سخت است و ارتباط صوتی سخت ترش هم می کند. پس تا جایی که می توانید از امکانات برای داشتن فضای کاری راحت تر استفاده کنید. یکی از فوت و فن های داشتن ارتباطی بهتر در میتینگ ها برگزاری جلسات در زمان های غیر معمول است. منظورم زمانی است که گیمر ها و استریمر ها فعالیت ندارند. البته دانلود ویدیو به جای استریم کردنش هم خیلی می تواند در بهبود سرعت نت موثر باشد.

از لوزام الکترونیکی خانه برای افزایش آنتن دهی مودم استفاده کنید

شما می توانید از آداپتروها برای بهبود ارسال سیگنال ها به همه نقاط خانه استفاده کنید. اول از همه مودم را با استفاده از آداپتور به نزدیک ترین پریز برق وصل کنید. در این مرحله اتصال اینترنت در خانه برقرار می شود. یک آداپتور دیگر را در محلی وصل کنید که سیگنال ها ضعیف تر هستند. در این صورت سرعت نت در نقاط کور هم بهتر می شود. در مرحله آخر هم می توانید با کابل اترنت یا هر اتصال دیگری که برایتان راحت تر بود به نت وصل شوید.  

مطلب پیشنهادی: نحوه اشتراک اینترنت در 10 Windows با استفاده از اترنت یا Wi-Fi

گردگیری و بروز رسانی کامپیوتر

شاید برایتان سورپرایز کننده باشد اما گردگیری کردن کامپیوترتان هم کم تاثیری در افزایش سرعت نت ندارد. به این نکات توجه کنید چون همگی کم و بیش در افزایش و کاهش سرعت اینترنت تاثیر دارند.

آنتی ویروس تان اپدیت است؟

برخی از بدافزارها و ویروس ها از اینترنت شما استفاده می کنند تا در فضای اینترنت اطلاعات شما را به مالکین شان ریپورت کنند. در این صورت سرعت و پهنای باند شما به میزان قابل توجهی صرف همین جمع آوری و ارسال اطلاعات می شود. به همین دلیل خیلی مهم است که آنتی ویروس خود را بروز رسانی کرده و هفته ای یکبار کل سیستم تان را اسکن کنید.

مرورگرتان بروز رسانی شده است؟

کند شدن سرعت مرورگر گاهی به علت قدیمی شدن نسخه ای است که از آن استفاده میکنید. پس اگر هنوز از همان مرورگری استفاده می کنید که سال ها پیش استفاده می کردید، وقت آن رسیده که یک بروزرسانی اساسی داشته باشید. بروزترین مرورگرها سرعت بیشتری داشته، امنیت شان بالاتر است و البته رایگان هم هستند. پس از هر مرورگری که استفاده می کنید، از سافاری و کروم گرفته تا فایرفاکس و اپرا، حتما بروزرسانی اش کنید.

کش سیستم را پاک کرده اید؟

کش کامپیوتر شما شامل عکس هاس دانلود شده و صفحه هایی می شود که اخیرا بازدید کرده اید. پس حذف اطلاعات از اینترنت به میزان قابل توجهی سرعت تان را بالاتر می برد. اگر کش پر شود کامپیوتر خود به خود قدیمی ترها را پاک می کند اما اینکار زمان بر است و سرعت را هم پایین می آورد. برای پاک کردن کش از منوی ستینگ مرورگرتان استفاده کنید. معمولا در تب ادونس گزینه ای برای پاک کردن کش وجو دارد.

آپدیت اتوماتیک نرم افزارها را غیرفعال کنید

برخی از آپدیت های اتوماتیک، نرم افزارها را بدون اجازه شما بروزرسانی می کنند. پس یعنی به معنای واقعی کلمه پهنای باند و سرعت اینترنت شما را می دزدند. به راحتی می توانید آپدیت اتوماتیک را غیر فعال کنید. البته بهتر است آپدیت برخی از نرم افزارهای ضروری مانند آنتی ویروس و مرورگرها فعال بماند. با این کار دست تان برای انتخاب باز است. می توانید هر نرم افزاری که بیشتر مورد نیازتان بود بروز رسانی کنید و در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

برنامه های پس زمینه را غیرفعال کنید

اگر از برنامه های دانلودی مانند اسپاتیفای و دراپ باکس استفاده می کنید مطمئن شوید که این دست برنامه ها در بک گراند فعال نباشند. باز بودن این برنامه ها تاثیر زیادی بر حجم نت مصرفی و سرعتش دارد. با استفاده از منوی ستینگ می توان چک کرد که کدام برنامه ها در بک گراند فعال باشند. در این صورت برنامه هایی که در زمان آنلاین بودن تان فعال می شوند قابل کنترل هستند.  

تغییر در شرکت رساننده خدمات اینترنتی

اگر تمام راه های بالا را امتحان کردید و دیدید که سرعت نت هم چنان پایین است و اذیت تان می کند می توانید شرکت خدمات رسان اینترنتی خود را عوض کنید. برای صرفه جویی در هزینه ها سراغ سرعت های بالاتر از نیازتان نروید. اگر نیاز اینترنت شما در حد ایمیل فرستادن و هر از چند گاهی سرچ کردن است سرعتی معادل 11 mb برایتان کفایت می کند. اما اگر استریمر و گیمر هستید باید برای راحتی کارتان سرعت های بالا را انتخاب کنید. نزدیک بودن یا نبودن به پایان قراردادتان با شرکت خدمات رسان اینترنتی هم در راحت تر شدن این تغییر خیلی تاثیر داد.

مطلب پیشنهادی: چطور بدون اینترنت زمان‌مان را بگذرانیم؟

پایان زمان قرارداد تغییر در شرکت خدمات رسان را راحت تر میکند

اگر قراردادتان تمام شده باشد خیلی راحت می توانید از خدمات شرکت اینترنتی دیگری استفاده کنید. مثلا امکان دارد قرارداد تمام شود و شما بدون اینکه خبر داشته باشید در حال پرداخت هزینه اضافی به شرکت خدمات رسان خود باشید. این اتفاق خیلی پیش میاید. البته جای هیچ نگرانی نیست. در این صورت می توانید خیلی راحت شرکت خدمات رسان اینترنتی خود را عوض کنید. در عین حال می توانید از همان شرکت سرعت نت بالاتری را انتخاب کنید.

ربای تغییر در شرکت خدمات رسان اینترنتی ام چه کنم؟

خیلی راحت به شرکت اطلاع دهید که قصد ادامه دادن سرویس قبلی را ندارید. گزینه های مناسبِ پیش روی تان را بررسی کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که سرعتی که به عنوان تبلیغ به شما معرفی می کنند سرعت همیشگی نیست. در واقع در بهترین حالت ممکن شما می توانید با این سرعت به نت دسترسی داشته باشید. راحت تر بگویم! سرعت گفته شده در این تبلیغ ها سرعتی است که 50 درصد از مشتریان در بین ساعات 8 تا 10 شب تجربه می کنند.

مطلب پیشنهادی: آیا دارک وب خطرناک است؟ همه چیز در مورد Dark web

اگر قراردادتان تمام نشده باشد کار کمی سخت تر است

حتی اگر زمان قراردادتان هم تمام نشده باشد راهی برای اتمام دوره زودتر از موعد آن هم بدون جریمه هست! خب معمولا برای ترک قرارداد جریمه ای در نظر می گیرند اما بسته به زمانی که قرارداد با شرکت امضا شده باشد می توان بدون جریمه هم دوره را تمام کرد. مثلا وقتی که قرارداد پا برجاست اما سرعت نت از حداقل کمتر است، شرکت خدمات رسان اینترنتی موظف است ابزار بهتری برایتان بفرستد تا سرعت را بهبود ببخشد. امیدوارم روش های افزایش سرعت اینترنت که در این مطلب به شما عرضه کردیم به دردتان بخورد.