میان‌رده‌های جدید یا پرچمداران سالهای قبل ؛ کدام را بخریم؟ کدامیک بهترین انتخاب برای شماست؟ میان‌رده‌های جدید یا پرچمداران سالهای قبل

در ابتدا باید بیان کنیم که منظور ما از پرچمداران دیروز، گوشی‌های هوشمند رده بالا چندین سال قبل نیست، بلکه منظور ما گوشی‌های سه سال قبل بوده که در واقع همچنان ارزش خرید دارند.

گاهی پیش می‌آید که به دنبال خرید یک میان رده هستید و متوجه می‌شوید قیمت و مشخصاتی فراتر از یک پرچمدار قدیمی دارد. این موضوع امر عجیبی نیست و آن میان رده تحت فناوری روز توسعه یافته و پرچمدار قدیمی تحت فناوری قبلی.


همچنین بخوانید:

بهترین گوشی‌های اندرویدی 2020 که آیفون 11 پرو را به چالش می‌کشند!

بهترین گوشی‌های شیائومی از 2 تا 10 میلیون بازار


بی شک یک میان رده جدید عملکرد خوبی خواهد داشت اما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم میان رده‌های امروزی بهتر هستند یا پرچمداران دیروزی. ناگفته نماند اگر بخواهیم دلیل قیمت نجومی و سپس کاهش یافته گوشی‌های پرچمدار را بیان کنیم باید این‌چنین گفت که در زمان عرضه این دیوایس‌ها آخرین تکنولوژی‌ها را همراه با به‌روزترین طراحی به علاقمندان ارایه می‌کنند و شرکت سازنده نیز به همین علت و البته بخاطر آن‌که اسمارت‌فون مورد نظر لفظ پرچمدار را به همراه دارد، آن را با برچسب قیمتی بالاتر از حد معمول و گاها حتی بیشتر از قیمت واقعی در ویترین فروشگاه‌ها قرار می‌دهد. با گذشت زمان و معرفی گوشی‌های جدیدتر و افت فروش، کمپانی‌ مجبور می‌گردد قیمت دستگاه را کاهش دهد تا همچنان در بازار توانایی رقابت با دیگر نمونه‌های موجود را داشته باشد.

پردازنده و تراشه گرافیکی

عمده گوشی‌های هوشمند پرچمدار سه سال قبل از پردازنده اسنپدراگون 845 قدرت می‌گرفتند. البته برخی نیز با پردازنده کایرین 970 یا اگزینوس 9810 راهی بازار می‌شدند. این پردازنده‌ها با فرکانس بالا، معماری 10 نانومتری و ساختار پیشرفته، در کنار تراشه گرافیکی همچنان گزینه قدرتمندی هستند. اما چیپ‌های میان رده فعلی چندان توانایی بالایی در اجرا بازی با فریم بالا نداشته و شاید فناوری نسل جدید داشته باشند.

گذشته از آن، بکارگیری از تکنیک‌های خاص مدیریت سخت‌افزار در گوشی‌های بالارده به‌طور کامل مشهود است و به سختی می‌توان میان‌رده‌ای را یافت که به اندازه پرچمداران نرم‌افزار بهینه‌ای داشته باشد.

دوربین 

هر گوشی پرچمدار در زمان عرضه با انبوهی از قابلیت‌jهای اختصاصی در بخش دوربین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا بتواند حس متفاوت بودن را به وی القا کند، اما باید درنظر داشت که برخی گوشی‌های میان‌رده اثبات کرده‌اند که توانایی پشت سر گذاشتن پرچمداران هم تراز خود را دارند چه برسد به دیوایس‌های بالارده نسل قبل.

دوربین را می‌توان مهم‌ترین انقلاب سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند دانست که در هر دستگاه نسبت به هندست‌های دیگر غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند. به‌عنوان مثال گوشی میان‌رده شیائومی می‌ نوت ۱۰ از لحاظ دوربین در سایت Dxo Mark امتیازی بالاتر از گلکسی نوت ۹ کسب نموده، در حالی‌که در بازار ایران دستاورد سامسونگ حدودا ۳ میلیون تومان ناقابل از محصول شیائومی گران‌تر است!  پس در بخش دوربین باید موشکافانه و با بررسی کامل تصمیم خود را بگیرید چراکه دیگر راه برگشتی وجود ندارد و لازم به ذکر است که در این بخش نمی‌توان به شکل کلی میان‌رده‌های امروزی را نسبت به پرچمداران گذشته برتری بخشید و همینطور بالعکس.


همچنین بخوانید: بهترین گوشی‌ها برای عکاسی و ویدیو گرفتن / راهنمای خرید


ویژگی های منحصربفرد

با این که هر سال برخی از قابلیت‌های به اصطلاح اختصاصی پرچمداران به گوشی‌های میان‌رده افزوده می‌شود اما فعلا دیوایس‌های مورد بحث راه درازی را برای رسیدن به پرچمداران در پیش دارند! حتی با نگاهی دقیق‌تر به گوشی‌های بالارده قدیمی نیز می‌توان فهمید که ویژگی‌هایی مثل: صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا و توانایی اجرای محتوای VR، شارژ بی‌سیم، سیستم‌های خنک کننده سی‌پی‌یو، اسکنر عنبیه چشم، قلم S Pen، تاچ سه بعدی و غیره باعث می‌شوند که پرچمداران دیروز یکه‌تاز این بخش از نبرد با میان‌رده‌های امروزی باشند. البته قابلیت‌های ذکر شده، به تنهایی نمی‌توانند به‌عنوان یک برگ برنده باشند و باید در مجموع آن‌ها را درنظر گرفت.

باتری

شاید بتوان پاشنه آشیل پرچمداران گذشته را ظرفیت یا عمر باتری این دیوایس‌ها دانست! چراکه بهره‌گیری سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگری با رزولوشن بالا موجب می‌گردد که توان باتری دستگاه زودتر از تصور کاربر تحلیل رفته و گاهی اوقات سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید به دنبال پریز برق باشید. اما بد نیست بدانید، یکی از مواردی که به‌راحتی در اکثر میان‌رده‌های امروزی یافت می‌شود ظرفیت و‌ عمر باتری بالاست! این هندست‌ها در کنار پردازنده‌های ضعیف‌تر دارای باتری‌های حجیم‌تری هم هستند و تقریبا همه آنها قادرند به‌راحتی شما را تا یک روز سنگین کاری اعم از: وب‌گردی، تماشای فیلم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، گوش دادن به موسیقی و… همراهی کنند.


همچنین بخوانید: داستان فناوری شارژ سریع گوشی چیست!


پشتیبانی نرم افزاری

یکی از موارد منفی پرچمداران قدیمی نزدیک شدن آنها به پایان پشتیبانی نرم افزاری است. گوشی‌های هوشمند میان رده جدید اگرچه در بحث امکانات و سخت افزار در سطح پرچمداران قدیمی نیستند، اما بروزرسانی را برای مدت زمان بیشتری دریافت می‌کنند.  همواره گوشی‌های پرچمدار اولین دستگاه‌هایی هستند که با توجهی ویژه به نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید آپدیت می‌شوند و گاها حتی قابلیت‌های پرچمداران فعلی کمپانی‌ها را در قالب بسته‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کنند. این درحالیست که برخی از گوشی‌های میان‌رده تنها یک یا دو نوبت به‌روز شده و پس از مدتی توسط شرکت تولیدکننده به حال خود رها می‌شوند.

نتیجه گیری

به طور کلی خرید یک گوشی هوشمند بسته به نیاز افراد دارد. شاید فردی با خرید گوشی میان رده نیاز آن برآورده شود و برخی دیگر ترجیح می‌دهند پرچمداری خریداری کرده و از آن بهره گیرند.

بنابراین خرید یک گوشی هوشمند بسته به نظر افراد داشته و نمی‌توان نکات خاصی را بیان کرد.