در این مقاله قصد داریم شما را با 7 تا از ویژگی های برتر اندروید نسبت به آی‌اواس آشنا کنیم و ابعاد مختلف این ویژگی هارا باهم بررسی کنیم. همراه ما باشید تا با این ویژگی ها آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: اندروید 11 به کدام گوشی ها می رسد؟


گوگل در هفته گذشته، اولین نسخه عمومی بتا اندروید 11 را منتشر کرد و این نسخۀ از اندروید به نظر یکی از برترین نسخه های این سیستم عامل محبوب است. قابلیت های زیاد این نسخه از سیستم عامل موجب خشنودی هواداران اندروید شده است. از صفحه نمایش جدید با قابلیت کنترل سریع بخش های مختلف موبایل گرفته تا ابزار ضبطی که در صفحه اصلی قرار دارد، همه این ها موجب شده، همه بی‌صبرانه منتظر اندروید 11 باشند. حالا اپل اولین شانس خود را تا از آی‎او‎اس 14 در روز 22 ژوئن رونمایی کند اما حالا بنظر می‌رسد اندروید 11 می‎تواند ویژگی هایی را که آیفون در خود ندارد، گسترش دهد.

ویژگی های برتر اندروید

به هرحال هردو این شرکت ها سهم خود از نقاط قوت را دارند، از امنیت و رمزگذاری بسیار مطمئن اپل گرفته تا شخصی سازی دستیار گوگل در اندروید و دیگر ویژگی های منحصر بفرد آن باعث می‎شود این سیستم عامل از اپل و دیگر سیستم های موبایل پیشی بگیرد.

حالا ما قصد داریم در این مقاله به آن دسته از ویژگی های برتر اندروید اشاره کنیم که در آی‌او‌اس یافت نمی شوند، ویژگی هایی همچون شخصی سازی صفحه موبایل یا استفاده همزمان از چند برنامه با استفاده از قابلیت تقسیم بندی صفحه، امیدواریم این مطلب برایتان سودمند باشد

از برنامه های موردنظر خود استفاده کنید، نه برنامه های موردنظر گوگل !

سالهاست کاربران آیفون از شرکت اپل درخواست کرده اند که قابلیت پیش‌فرض کردن جیمیل بعنوان برنامه اصلی پست الکترونیکی را فعال کند، هرچند اپل قابلیت پاک کردن برنامه های اصلی را از آی‌اواس عرضه کرده است اما هنوز نمی‎توان برنامه های پیش‌فرض را تغییر داد.

برخلاف آی‎او‎‌اس اندروید اجازه می دهد که شما حتی مرورگر پیش‌فرض را نیز از کروم به مرورگر هایی نظیر: اپرا، فایرفاکس و اکسپلورر تغییر دهید. همچنین این امکان را می دهد تا پیامرسان را نیز تغییر دهید.


بیشتر بخوانید: 5 ترفند برای خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی 


برای مطلع شدن از برنامه های پیش‌فرض موبایل خود وارد تنظیمات شوید، به قسمت برنامه ها و اعلانات رفته و در آنجا برنامه های پیش‌فرض را انتخاب کرده و لیست برنامه هارا مشاهده کنید.

ویژگی های برتر اندروید

دستیار گوگل

کاربران آیفون از دستیار صوتی سیری استفاده می‌کنند اما کاربران اندروید از دستیار طراحی شده توسط شرکت گوگل استفاده می‌کنند، دستیار گوگل به خاطر دلایل مختلفی بسیار پیشرفته تر از سیری اپل است ، اما نکته حائز اهمیت دیتابیس گوگل است که امنیت بسیار بالایی دارد. دستیار صوتی گوگل این امکان را به شما می‎دهد تا با او مکالمه داشته باشید، درخواست های خود را به او بگویید و هزاران عمل جذاب دیگر انجام دهید، برای آشنایی با قابلیت های دستیار گوگل مقاله زیر را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: راه اندازی دستیار صوتی گوگل و ترفند های کمتر شناخته شده آن !


با قابلیت تقسیم صفحه، همزمان از دو برنامه استفاده کنید !

با وجود اینکه آیپد OS از قابلیت اجرای همزان دو برنامه استفاده می‌کند، اما آی‌او‌اس 13 و آیفون از این قابلیت پیشتیبانی نمی‌کنند. کاربران اندروید این قابلیت را از سال 2016 در اختیار دارند و درحال حاضر نیز این قابلیت در نسخه جدید اندروید وجود دارد.

این قابلیت زمانی به کار شما می‌‎آید که مثلا بخواهید شماره موبایل فردی را از مخاطبین نگاه کرده و برای فردی واتساپ بفرستید، یا اینکه درحال آماده سازی یک ایمیل هستید و می‌بایست به یک سند دسترسی داشته باشید، در این زمان این ابزار به کار شما می‌آید.

ساده ترین روش برای استفاده از تقسیم صفحه، باز کردن یکی از دو برنامه مورد نظرتان است، سپس باید به مدت چند ثانیه علامت مربع پایین صفحه ( منوی نمایش برنامه های باز ) را نگه دارید سپس صفحه به دو قسمت تقسیم می شود حالا می‌توانید در طرفی که هیچ برنامه ای باز نشده برنامه مورد نظر باز کرده و از این قابلیت استفاده کنید. همچنین می‌توانید سایز نمایش هر یک از برنامه ها را کوچک یا بزرگ کنید.

عجیب است که چرا با وجود درخواست بسیار کاربران، اپل این قابلیت را هنوز فعالسازی نکرده، شاید بتوان گفت دلیلش اندازه صفحه نمایش موبایل باشد.


بیشتر بخوانید: شش ویژگی پنهان اندروید که میتوانید از آن‌ها استفاده خوبی داشته باشید!


ویژگی های برتر اندروید

صفحه اصلی را با توجه به سلیقه تان، مرتب کنید !

رویکرد اپل در چینش برنامه ها، اینگونه است که برنامه ها را در چندین صفحه به حالت شبکه ای در ستون های مختلف بچینید ولی نمی‌توانید از حالات دیگر استفاده کنید و این تنها روش مرتب سازی برنامه ها در آی‌او‌اس است. بیشتر دستگاه های اندروید با ارائه یک صفحه اصلی و یک صفحه کشویی، کارکردی دو‌سویه دارند. صفحه اصلی از حالت شبکه ای استفاده نمی‌کند و به شما مجوز قرار دادن برنامه در هرجای صفحه را می‌دهد. همچنین هردو سیستم عامل به شما امکان ساخت پوشه برای هر دسته از برنامه هارا عرضه می‌کنند.

فایده رویکرد اینگونه اندروید این است که به شما اجازه می دهد، برنامه ها را با هر الگوی چینش، مرتب کنید و همچنین از ابزارک (ویجت) ها در سایز های مختلف استفاده کنید.

می توانید از لانچر ها برای سفارشی سازی موبایل خود استفاده کنید !

لانچر ها مظهر شبیه سازی در اندروید هستند، این برنامه ها به شما امکان می دهند نحوه تعامل با صفحه اصلی ، صحفات کشویی موبایل و حتی نمادهای برنامه ها در تلفن خود را کاملاً تغییر دهید. استفاده از لانچر در موبایل شما به شما امکان می دهد، از هر لحاظ، قسمت های مختلف تلفن خود را عوض کنید و این باعث می‌شود تلفن همراه شما، بسیار شخصی تر از گذشته به نظر بیاید.

لانچر های مختلفی برای موبایل های اندرویدی ساخته شده است، برای مثال می‌توان به لانچر های نوا، مایکروسافت، اَپکس و اکشن اشاره کرد که هرکدام تغییرات منحصر بفرد خود را روی موبایل شما اعمال می‌کند. مثلا یکی دیگر از لانچر های پرطرفدار به نام اِوی تلاش می‌کند تا به شما کمک کند که برنامه هایتان را سریعتر باز کنید و بیشتر تمرکزش را روی نوار جستجو و … می‌گذارد. شاید باورتان نشود اما لانچر های سیستم عامل ویندوز نیز برای گوشی های اندرویدی موجود است و این باعث زیبایی و امنیت بیشتر دستگاه شما می‌شود چرا که هرکسی بلد نیست با لانچر شما کار کند و خطر سوء استفاده از اطلاعات موبایل کمتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: اندروید 11 ؛ قرار است شاهد چه چیزی باشیم؟


ویژگی های برتر اندروید

با وجود تغییر خودکار پس زمینه دیگر بی‌حوصله نشوید !

یکی دیگر از ویژگی های برتر اندروید نسبت به آی‌او‎اس قابلیت تغییر خودکار پس زمینه مانند ویندوز است، اگر برایتان سخت است که دنبال لانچر های مختلف باشید و دلتان می‌خواهد موبایلتان همیشه تازه باشد و احساس کسالت نسبت به موبایلتان به شما دست ندهد، میتوانید از این قابلیت استفاده کنید، قابلیتی که دوستانتان که صاحب آیفون هستند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند، کافیست از برنامه والپیپر های گوگل استفاده کنید.

بدون اینکه نیاز باشد کاری انجام دهید، این برنامه به طور خودکار روزانه پس زمینه صفحه اصلی و صفحه قفل موبایل اندرویدی شما را عوض می‌کند.

چندین نوع مختلف از تصاویر زمینه با کیفیت برای انتخاب وجود دارد که از حیث حائز اهمیت است. می‌توانید تصاویر زمینه موردعلاقه خود را انتخاب کرده و بگذارید برنامه کارش را شروع کند و از سلایق شما حمایت کند. همچنین پس زمنیه های دسته اشکال هندسی نیز گزینه خوبی برای استفاده بعنوان پس زمینه است و ما آنها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تصاویر پس زمینه های داخل این برنامه منحصر بفرد، باکیفیت و رنگارنگ است.


بیشتر بخوانید: پیدا کردن موبایل و حفاظت از اطلاعات شخصی با گوگل ؛ نگران گم شدن موبایل خود نباشید !


همزمان ویدیو ببینید و کار های دیگری هم انجام دهید!

اگر اخیرا از برنامه گوگل مپ استفاده کرده باشید و برای شما پیام ارسال شده باشد و قصد جواب دادن آن را داشته باشید متوجه می شوید ، در زمان پاسخگویی شما به پیام ، نقشه های گوگل به شکل یک پنجره کوچک در می‌آید و شما می‌توانید همزمان هم پیامتان را بنویسد هم حواستان به نقشه باشد. این قابلیتی است که اندروید در سال 2017 برای اولین بار بر روی سیستم عامل اندروید اُرئو اعمال کرد.

ویژگی های برتر اندروید

زین پس شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، همزمان با تماشای ویدیو کار های دیگری نیز انجام دهید، به نظر می رسد این قابلیت جدید گوگل مشابه نسخه ویندوز سایت یوتیوب است که قابلیت تصویر در تصویر را برای کاربران ویندوز ارائه داده بود، و حالا این اندروید است که این قابلیت را برای اولین بار در تلفن های همراه عرضه کرده است. این هم یکی از جالب ترین ویژگی های برتر اندروید نسبت به آی‌او‌اس است.

علاوه بر نقشه های گوگل و ویدیو، شما می‌توانید، از این قابلیت برای تماس های تصویری نیز استفاده کنید، البته تماس های تصویری برنامه های مجاز، همانطور که اشاره شد شما می‌توانید برای تماشای ویدیو های یوتیوب هم از این قابلیت استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

اوقاتتان خوش !