با معرفی بهترین فیلم های بیوگرافی همراه ما باشید! یکی از خصوصیات خوب انسان ها درس گرفتنه، و این درس گرفتن رو هم میتونیم از روی زندگی دیگران به دست بیاریم. چه زندگی ای برای درس گرفتن بهتر از زندگی افراد بزرگ و موفقی که جامعه براشون احترام قائله و تونستن تا پله های موفقیت رو طی کنن؟

اگه دنبال همچین فیلم هایی میگردید باید برید سراغ فیلم های موجود توی ژانر بیوگرافی!در این ژانر فیلم هایی وجود داره که بر اساس زندگینامه افراد سرشناس و موفق (و بعضا ناموفق) ساخته شدن و میشه از لحظه لحظه اون درس هایی گرفت که در آینده بیشتر به کارمون میان؛ یا حداقل با زندگی این افراد و اخلاقیاتشون آشنا بشیم و بفهمیم اون ها از آسمون نیوفتادن و انسان هایی هستن مثل ما، فقط یکم پرتلاش تر.



در ادامه میتونید ده مورد از بهترین فیلم های بیوگرافی رو ببینید که در بدترین حالت میتونن سرگرم کننده و در بهترین حالت درگیرکننده باشن:

Bohemian Rhapsody (بوهمین رپسودی)

بهترین فیلم های زندگینامه ای

سال تولید: 2018

کارگردان: Bryan Singer

بازیگران: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee

اول از همه بگم که بوهمین رپسودی اسم آهنگ معروفی از گروه کوئین و به خوانندگی فردی مرکوری هست که شدیدا گوش دادنش رو بهتون پیشنهاد میکنم. این فیلم روایتگر زندگی فردی مرکوری و پستی و بلندی هایی هست که به همراه گروه کوئین طی میکنه تا به یکی از معروف ترین گروه های راک دنیا تبدیل بشن. تحسین شده ترین بخش این فیلم علاوه بر بازی عالی رامی مالک (که به خاطرش اسکار هم گرفت)، به تصویر کشیدن عالی کنسرت های این گروهه که میتونه شما رو شگفت زده کنه.

Jackie (جکی)

بهترین فیلم های زندگینامه ای

سال تولید: 2016

کارگردان: Pablo Larraín

بازیگران: Natalie Portman, Peter Sarsgaard, Greta Gerwig

ترور جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳ شوک بزرگی به آمریکا وارد کرد که هنوز هم از خاطر مردم بیرون نرفته. فیلم جکی هم با این موضوع ارتباط داره؛ «جکی» درباره ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی و اتفاقات پس از ترور اونه. در این فیلم ناتالی پورتمن با ظرافت هرچه تمام تر نقش ژاکین کندی رو ایفا میکنه. البته این رو هم بگم که اگه دنبال اطلاعات بیشتر درباره ترور کندی هستید، این فیلم کارتون رو راه نمیندازه! چونکه «جکی» بیشتر تمرکزش بر روی وضعیت روانی ژاکلین کندی پس از حادثه تروره.

The Social Network (شبکه اجنماعی)

بهترین فیلم های زندگینامه ای

سال تولید: 2010

کارگردان: David Fincher

بازیگران: Jesse Eisenberg, Rooney Mara, Bryan Barter

تا همین چند سال پیش هم فیسبوک در بین شبکه های اجتماعی یکه تازی میکرد و پدیده عصر دیجیتال شمرده میشد که به دست مارک زاکربرگ، برنامه نویس نابغه طراحی شده بود و اون رو به شهرت جهانی و ثروت زیادی رسوند! دیوید فینچر هم به سراغ همین سوژه رفت تا نشون بده چیزهای بزرگ از جاهای کوچکی شروع میشن! فینچر با فیلم «شبکه اجتماعی» تونست یکی از بهترین آثار خودش رو بسازه که همیشه در لیست های بهترین فیلم های بیوگرافی حضور داشته باشه. اگه تا همین چندسال پیش در فیسبوک حضور داشتید (یا هنوز هم هستید!) و یا اینکه موفقیت های بزرگ فیسبوک براتون این سوال رو مطرح کرده که چطور زاکربرگ به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد، برید سراغ ساخته ی فینچر و از دیدنش لذت ببرید.

A Beautiful Mind (یک ذهن زیبا)

بهترین فیلم های زندگینامه ای

سال تولید: 2001

کارگردان: Ron Howard

بازیگران: Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly

زندگی جان نش، ریاضی دان برجسته و برنده ی نوبل، با فراز و نشیب های بسیار زیادی همراه بوده و دلیل اصلی اون هم مبتلا بودن ایشون به بیماری اسکیزوفرنی و دیدن توهمات شدید به خاطر این بیماری بود که باعث شد نش به مدت سه دهه ای که با این بیماری دست و پنجه نرم میکرد، از همه چیز فاصله بگیره و عملا از خیلی از افتخاراتی که میتونست کسب کنه جا موند. فیلم «یک ذهن زیبا» اگرچه ممکنه در بعضی نقاط مو به مو واقعیت رو تعریف نکنه، اما در نشون دادن ذهن پریشنان جان نش کاملا موفقه و در سال 2001 تونست جوایز زیادی رو کسب کنه و هنوز هم جزو برترین فیلم های تاریخ شمرده میشه!

theory of everything (تئوری همه چیز)

بهترین فیلم های زندگینامه ای

سال تولید: 2014

کارگردان: James Marsh

بازیگران: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Tom Prior

همه ما استیون هاوکینگ رو با نظریات جنجالی خودش درباره آفرینش و همینطور نابفه بودنش در رشته فیزیک و کیهان شناسی میشناسیم. اگرچه هاوکینگ مخالفان و موافقان زیادی داشت، ولی نمیشه منکر این شد که شخصی قابل احترام برای مردم جهان شده بود و همه به عنوان فردی که با وجود شرایط جسمی خاص، باز هم علم رو ترک نکرده بود، بهش احترام میگذاشتن. اگه میخواید داستان بخشی از زندگی این دانشمند بزرگ رو ببینید، فیلم «تئوری همه چیز» میتونه انتخاب خوبی باشه. ادی ردمین هم برای بازی شگفت انگیز خودش در نقش استیون هاوکینگ، تونست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد رو کسب کنه.

Steve Jobs (استیو جابز)

بهترین فیلم های بیوگرافی

سال تولید: 2015

کارگردان: Danny Boyle

بازیگران: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen

همه ما استیو جابز رو میشناسیم؛ فرد نابغه ای که باعث پیشرفت بسیار زیاد بشریت در زمینه ی تکنولوژی بود و خیلی از فناوری هایی که بهشون دسترسی داریم رو مدیون جناب جابز هستیم. اما چقدر با استیو جابز آشنایی دارین؟ چقدر با خصوصیات اخلاقیش آشنا هستیم؟ اگه کنجکتو هستید و میخواید بیشتر با استیو جابز آشنا بشید، این فیلم به کارگردانی دنی بویل، سعی کرده که شما رو با شخصیت این فرد و همچنین خصوصیات اخلاقی خوب و بد اون روبرو کنه. مایکل فاسبندر هم با بازی خودش توی این فیلم هم یک بار دیگه توانایی های خودش رو به عنوان یک بازیگر قدرتمند ثابت کرد.

I, Tonya (من تونیا هستم)

بهترین فیلم های بیوگرافی

سال تولید: 2017

کارگردان: Craig Gillespie

بازیگران:  Margot Robbie, Sebastian Stan, Julianne Nicholson

اگه از طرفدارای مارگو رابی هستید و دنبال یکی از بهترین ایفای نقش های اون میگردید، همین الان برید سراغ «من تونیا هستم» و از دیدن مارگو رابی در قامت تونیا هاردینگ لذت ببرید. مارگو رابی کاملا در این فیلم تونسته احساسات درونی نقشش از جمله شادی، غم، ترس و پشتکار رو نشون بده. درباره خود فیلم هم فقط همین رو بگم که تونیا هاردینگ یک ورزشکار حرفه ای در رشته اسکی روی یخ بوده؛ باور کنید اگه بخوام  هرچیز بیشتری بگم، داستان فیلم رو اسپویل کردم!

Lincoln (لینکلن)

بهترین فیلم های بیوگرافی

سال تولید: 2012

کارگردان: Steven Spielberg

بازیگران: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn

این فیلم روایتگر داستان شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، یعنی آبراهام لینکلن، و تلاش های خستگی ناپذیر اون برای منع برده داری و آزادی برده ها در آمریکاست. شاید براتون جالب باشه که بدونید کارگردانی این فیلم برعهده ی شخص کاربلدی مثل استیون اسپیلبرگ و بازیگر نقش اول فیلم هم یکی از پرافتخارترین بازیگران زنده، یعنی دنیل دی لوئیسه که به خاطر بازی در این این فیلم تونست سومین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد رو به دست بیاره. (حالا که تا اینجا اومدید پس فیلم آبراهام لینکلن: شکارچی خوناشام رو هم ببینیدو از تعجب شاخ در بیارید!)

BraveHeart (شجاع دل)

بهترین فیلم های بیوگرافی

سال تولید: 1995

کارگردان: Mel Gibson

بازیگران: Mel Gibson, Sean Lawlor, Sandy Nelson

ویلیام والاس، رهبر قیام مردم اسکاتلند بر علیه انگلستان، در جریان جنگ استقلال اسکاتلند بود و در اسکاتلند از اون به عنوان یک میهن پرست واقعی یاد میشه. در این فیلم به زیبایی هرچه تمام تر به روابط عاطفی ویلیام والاس هم پرداخته میشه که دیدنش خالی از لطف نیست. اینکه ببینیم افراد خشنی که قیام ها و جنگ ها رو رهبری میکنن، مثل ما قلبی دارن که بعضی جاها براشون مشکل ساز میشه! به این ویژگی ها موسیقی شگفت انگیز جیمز هورنر رو هم اضافه کنید که در هر زمانی میتونه غم و اندوه رو وارد قلبتون کنه!

The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت)

بهترین فیلم های بیوگرافی

سال تولید: 2013

کارگردان: Martin Scorsese

بازیگران: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie

گرگ وال استریت، پنجمین همکاری موفق لئوناردو دیکاپریو و مارتین اسکوسیزی و همچنین پرفروش ترین فیلم مارتین اسکورسیزیه. برای علاقمندان به بازار سهام، این فیلم میتونه یک کلاس درس عالی باشه (البته زیاد جدی نگیرید). «گرگ وال استریت» برگرفته از زندگی جردن بلفورت، دلال سهام آمریکایی و فراز و نشیب های اون در راه رسیدن به ثروته. یه جورایی هم میشه گفت که این فیلم سکوی پرتابی برای بازیگر خوبی مثل مارگو رابی بود که اون رو هالیوودی ها معرفی کرد و از اون ستاره ای که الان میبینیم رو ساخت!


ممنون از اینکه با معرفی بهترین فیلم های بیوگرافی همراه ما بودید. حتما نظرات و پیشنهادات خودتون رو از طریق بخش کامنت ها با ما درمیون بزارید.