روش های درمان افسردگی فصلی یا اختلال عاطفه ی فصلی (SAD) شامل: نور درمانی، دارو درمانی و روان درمانی می باشد. اگر به اختلال دو قطبی نیز مبتلا هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا تجویز داروهای ضد افسردگی و یا نور درمانی می توانند به صورت بالقوه باعث مانیک شود، پس اطلاع دادن به پزشک ضروری است.

درمان افسردگی فصلی

انتخاب شیوه درمان بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می شود و گاهی تنها تغییر در سبک زندگی موجب بهبودی علائم می شود و گاهی باید تمام روش های درمانی که در ادامه گفته میشود را به کار برد تا به نتیجه رسید. با شرح هریک از روش های درمان افسردگی فصلی با ما همراه باشید.

نور درمانی برای افسردگی فصلی

در نور درمانی که فتوتراپی هم خوانده می شود، شما در یک ساعت اول بیدار شدن از خواب، رو به روی یک جعبه ی نور ویژه می نشینید تا در معرض نور روشن قرار بگیرید. نور درمانی تقلید نور طبیعی در فضای باز است و به نظر می رسد باعث تغییراتی در مواد شیمیایی مغز که با خلق و خوی مرتبط هستند می شود.


همچنین بخوانید: 15 دلیل برای اینکه چرا افراد مبتلا به افسردگی درمان نمی شوند!


نور درمان یکی از درمان های اولیه برای SAD است و معمولا چند روز تا چند هفته توصیه می شود و باعث کمی عوارض جانبی می شود. تحقیقات در زمینه نور درمانی محدود است اما ظاهرا برای اکثر افراد در از بین بردن علائم افسردگی فصلی مؤثر واقع بوده است.

قبل از خرید جعبه نور، با دکتر خود در مورد بهترین انتخاب صحبت کنید و با ویژگی ها و گزینه های مختلف آشنا کنید تا کالایی با کیفیت بالا که ایمن و موثر است خریداری کنید. همچنین در مورد نحوه و زمان استفاده از جعبه نور، با پزشک خود مشورت کنید.

دارو برای درمان افسردگی فصلی

برخی از افراد مبتلا به SAD به خصوص اگر علائم شان شدید باشد، با داروهای ضدافسردگی بهبود می یابند. نسخه ی تمدید شده داروی ضد افسردگی بوپروپیون (Wellbutrin XL، Aplenzin) ممکن است به پیشگیری از افسردگی در افرادی که سابقه SAD را دارند کمک کند. دیگر داروهای ضد افسردگی نیز معمولا برای درمان SAD استفاده می شود.


همچنین بخوانید:5 نکته که باید درباره داروهای ضد افسردگی بدانید!


پزشک ممکن است به شما توصیه کند که هرساله پیش از اینکه علائم تان ظاهر شود مصرف داروی ضدافسردگی را شروع کنید. او همچنین ممکن است توصیه کند که مصرف داروهای ضد افسردگی را حتی بعد از زمانی که علائم تان به طور نرمال از بین می رود، ادامه دهید.

در نظر داشته باشید که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا تاثیر کامل داروهای ضد افسردگی را متوجه شوید. علاوه بر این، ممکن است مجبور شوید داروهای مختلفی را قبل از پیدا کردن دارویی که برای شما مفید است و کمترین عوارض جانبی را دارد امتحان کنید.

روان درمانی برای افسردگی فصلی

همچنین روان درمانی که گفتوگو درمانی هم نامیده می شود، روش دیگری برای درمان افسردگی فصلی است. نوعی از روان درمانی که به نام درمان شناختی رفتاری شناخته شده است، می تواند با مراحل زیر به شما کمک کند:

  • شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای منفی که ممکن است احساس بدی را در شما ایجاد کنند.
  • یادگیری راه های سالم برای مقابله با افسردگی فصلی، به ویژه با کاهش رفتارهای اجتنابی و فعالیت های برنامه ریزی شده
  • یادگیری مدیریت استرس

همچنین بخوانید:روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟


درمان های خانگی افسردگی فصلی / تغییر سبک زندگی

علاوه بر طرح درمان خود برای اختلال عاطفی فصلی می توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید:

محیط خود را آفتابی تر و روشن تر کنید. پرده ها را کنار بکشید، درختانی که مانع از تابیدن نور به داخل خانه می شوند را هرس کنید و… هنگامی که در محل کار و یا خانه هستید درمکان های نزدیک پنجره بنشینید.

بیرون بروید. به پیاده روی بروید، در فضای باز ناهار بخورید، یا به سادگی روی نیمکت بنشینید و بگذارید نور خورشید به شما بتابد. حتی در روزهای سرد و یا ابری، نور در فضای باز می تواند به شما کمک کند – به خصوص اگر در دو ساعت اولیه بیدار شدن از خواب به بیرون بروید.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش و فعالیت های جسمانی دیگر به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند که هر دو می توانند علائم SAD را افزایش دهند. همچنین فیت و روی فرم بودن می تواند باعث شود که احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و درنتیجه خلق تان را بالا می برد.

در ادامه بخوانید: