قدرت مطلق نظام استودیویی آمریکا یا هالیوود

آخرین صحبت در قسمت پیشین آشنایی با تاریخ سینما ، نقش فریب در سینما بود! یکی از اولین کسانی که بهره فراوانی از این ویژگی برد، ملی یس بود. همان پدربزرگ مهربان فیلم هوگو. اما علی رغم فروش خوب فیلمهایش، در حدود سالهای پایانی دهه 1900، بخت از او رو برگرداند و به سراغ کمپانی های آمریکایی رفت!

طی سالهای 1908 تا 1917 نظام استودیویی آمریکا، پی ریزی شد و تقریبا تمامی اصول اولیه فیلمسازی شکل گرفت. در این مدت، شرکتهای فیلمسازی بسیاری ترکیب و یا محو شدند. جنگ جهانی اول و استقبال مردم از فیلم های آمریکایی باعث شد تا آمریکا یکه تاز عرصه این صنعت نوین باشد. اگر چه در خلال این سالها سینمای ملی برخی از کشورها شکل گرفت و آنها به سطح تولیدات بالایی رسیدند اما پیروز این میدان، نظام استودیویی آمریکا یا هالیوود بود.

منطقه هالیوود به واسطه آفتابی و ارزان بودن، این شانس را داشت که محل تجمع استودیوهای فیلمسازی باشد. امروزه بعد از هالیوود، به ترتیب؛ نیویورک، دالاس و ارگان پایه های بعدی فیلمسازی در آمریکا هستند.

خب برگردیم به سالهای دهه 1910. اتفاق مهمی که در اوایل شروع این دهه رخ داد شکل گیری جنبش فوتوریسم (Futurism) بود. آنها با نگاه به آینده، گذشته را نابود می کردند و اعتقاد داشتند جنگ به پیشرفت جامعه بشری کمک می کند. این نگرش در سال 1916 در زوریخ به نوع دیگری نمود پیدا کرد و به فاصله سالهای اندکی اوج و فرود خود را به چشم دید! دادائیسم، این صعود و فرود ناگهانی را بیشتر مدیون اثرات جنگ و جسارتش بود.

کمی بالاتر از سوییس، در فرانسه جنبش امپرسیونیسم در 1918 خودنمایی کرد. که بر خلاف دادائیسم بسیار نازک طبع، و در پی فوتوژنی یا به اصطلاح جان بخشیدن به اشیاء بود. از دل جنبش دیوانه وار دادا، کودکی متولد شد که حتی بعد از بالیدن و مرگ هم، روحش در کالبد های گونه گون، حلول می کند و به نوعی زنده است.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید