تاثیر موسیقی بر مطالعه بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می کردیم!

آیا آهنگ گوش دادن هنگام درس خواندن کار خوبی است؟ بیشتر مردم بر تاثیرگذاری مثبت موسیقی در روند مطالعه و کار کردن قسم می خورند. البته خیلی های دیگر هم هستند که عقیده دارند هر گونه صدا در پس زمینه ذهنشان حواس شان را پرت می کند. جدایی از این ها همگی خیلی خوب میدانیم که موسیقی مزایای زیادی دارند. از جمله؛ بهتر کردن حس و حال مان، بالا بردن انگیزه، تحریک بهتر مغز، تقویت حافظه و مدیریت بهتر درد و خستگی.

مطلب پیشنهادی: 5 آلبوم موسیقی که باید در روزهای بارانی گوش کنید! 

آهنگ گوش دادن هنگام درس خواندن تاثیر مثبتی دارد؟

با در نظر گرفتن این مزایا خیلی ها ممکن است به این نتیجه برسند که قطعا آهنگ گوش دادن هنگام درس خواندن هم تاثیر مثبتی دارد. اما همه آدم ها در این مورد چنین نظری ندارند. بالاخره باید چه کار کرد؟ موسیقی در زمینه مطالعه هم کمک مان میکند یا نه؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید بگویم که همه ما به یک صورت تحت تاثیر موسیقی قرار نمی گیریم. به همین دلیل جواب ما به این سوال نمی تواند در حد بله یا خیری ساده باشد. پس نهایتا به این نتیجه می رسیم که تاثیر موسیقی بر مطالعه خیلی پیچیده تر از آن است که تصور می کردیم.

گفته شده که برخی از انواع موسیقی موجب تقویت حافظه، بهبود قدرت و افزایش هوشیاری مان در تمرکز کردن می شوند. اما تحقیقات انجام شده در این زمینه از این نتایج حمایت می کنند؟ با من و مجله وارونه همراه باشید تا از تاثیرات مثبت و منفی موسیقی در حین مطالعه بیشتر بدانید. در ادامه مطلب هم قرار است فوت و فن های انتخاب بهترین پلی لیست برای زمان مطالعه را با هم بررسی کنیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

موسیقی چطور کمک مان می کند؟

خیلی عالی می شود اگر موسیقی وجود داشته باشد که بتواند کارکرد مغزمان را بهتر کند یا کمک مان کند تمام اسم های عجیب وغریب امتحان نهایی تاریخ را به خاطر بسپاریم! اما، متاسفانه تمام این ها افسانه است. قرار نیست موسیقی برای تان معجزه کند. در واقع موسیقی از راهی غیر مستقیم عمل می کند. اما خبر خوش این است که حتی تاثیر غیر مستقیم موسیقی بر مطالعه هم می تواند خیلی کمک کننده باشد.

مطلب پیشنهادی: آیا موسیقی درمانی واقعا علمی و موثر است؟ 

بالا بردن انگیزه

 ممکن است شما هم مثل خیلی های دیگر شب های طولانی و تمام نشدنی امتحان را تجربه کرده باشید. شب هایی که خیلی قبل از تمام شدن مبحث دروس خسته می شوید و پرچم تسلیم را بالا می آورید. شاید هم از این دسته آدم هایی هستید که به خودشان قول جایزه می دهند. مثلا با خودتان می گویید اگر این درس را تمام کنم آخرین قسمت برنامه یا سریال مورد علاقه ام را می بینم. یا حتی می توانید به خودتان وعده یک خوراکی خوشمزه و شیرین بدهید.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 ثابت کرده که موسیقی هم مانند تمام موارد گفته شده در بالا، همان تاثیر جایزه را در مغزتان ایفا می کند. به عبارت دیگر جایزه دادن به خودتان با گوش کردن به موسیقی می تواند انگیزه تان برای ادامه دادن و یادگیری مطالب جدید را بالا ببرد. پس اگر از آن دسته آدم هایی هستید که موسیقی مورد علاقه تان تمرکزتان را بالا نمی برد، باز هم هیچ اشکالی ندارد. این موسیقی ها را به عنوان جایزه در ساعات استراحت تقدیم خودتان کنید تا تمرکزتان بالا برود.

بهتر کردن خلق و خو

موسیقی نه تنها موجب بالا رفتن انگیزه می شود، بلکه کمک می کند استرس تان کمتر شده و دید مثبت تری به اتفاقات اطراف تان داشته باشید. البته همین دید مثبت هم در نهایت موجب می شود توانایی تان برای یاد گرفتن بالاتر برود. یعنی اگر حس و حال خوب و دید مثبت تری داشته باشید به احتمال زیاد در یادگیری مطالب جدید هم موفق تر هستید. قبول دارم که درس خواندن و مطالعه می تواند خیلی استرس آور باشد؛ به خصوص وقتی از چیزی که می خوانید سر در نمی آورید. اگر این طور است، اگر خسته اید و ناراحت، موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید. چون کمک می کند ریلکس کنید و حال تان بهتر شود. در این صورت پروسه مطالعه و درس خواندن تان هم موثرتر می شود.

مطلب پیشنهادی: درمان افسردگی با موسیقی ؛ چگونه با کمک موسیقی افسردگی را شکست دهیم؟

افزایش تمرکز

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، موسیقی، به خصوص موسیقی کلاسیک، موجب می شود مغز بهتر و راحت تر اطلاعات را برداشت و دریافت کند. مغز شما اطلاعات بی شماری را که از دنیای اطراف تان دریافت می کند با تقسیم کردن به تکه های کوچک تر پردازش می کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که موسیقی به مغز مان کمک میکند تا به اتفاقات اطراف بهتر و بیشتر توجه کند و پیش بینی کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. خب حالا این سوال مطرح می شود که چنین نتیجه ای چطور در مطالعه کردن کمک تان می کند؟

بالا بردن قوه استدلال

در پاسخ به این سوال باید بگویم که اگر برای درک مفهومی با آن کلنجار می روید، گوش دادن به موسیقی و آهنگ گوش دادن هنگام درس خواندن می تواند کمک تان کند. هم چنین می توان بهتر شدن توانایی پیش بینی مغز را به بهتر شدن قوه استدلال نسبت داد. البته که بهتر شدن قوه استدلال تان کمک نمی کند سر جلسه امتحان جواب ها را به دست آورید. اما در هر صورت کمک تان می کند با دانسته هایتان بهتر و زودتر به جواب های احتمالی برسید.

تحقیقات دیگری هم هست که ثابت می کند تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز شگرف است. در سال 2019 تحقیقاتی انجام شد. در این تحقیقات برای پسر بچه ها در حین مطالعه موسیقی پس زمینه پخش می شد. 41 نفر از این پسر بچه ها بیش فعال بودند و موسیقی موجب حواس پرتی شان می شد اما برای سایرین اینگونه نبود. باقی پسر بچه ها با پخش موسیقی عملکرد بهتری از خودشان بروز می دادند.

در به خاطر سپردن اطلاعات جدید کمک تان می کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد گوش دادن به موسیقی، به ویژه موسیقی کلاسیک در حافظه و پردازش اطلاعات بزرگسالان تاثیر زیادی دارد. در این تحقیقات ثابت شده که انواع خاصی از موسیقی به بهتر شدن توانایی های حافظه و باقی عملکردهای شناختی کمک می کند. در واقع موسیقی کمک می کند تا مغز تان تحریک شود، درست به همان صورت که ورزش بدن تان را تحریک می کند. هر چه بیشتر بر عضلات بدن تان کار کنید، قوی تر می شوند درست است؟ فعالیت های شناختی مغز هم درست به همین روش توانایی مغزتان را بالا می برند.

معایب گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه

همان طور که قبلا هم گفتم گوش دادن به موسیقی در حین فعالیت های تمرکزی برای همه کارساز نیست. در این قسمت به معایب موسیقی در حین مطالعه اشاره می کنم.

موجب حواس پرتی می شود.

یکی از بارزترین تاثیرات موسیقی، توانایی اش در پرت کردن حواس ماست. وقتی ناراحت و افسرده اید گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان کمک می کند حس و حال تان بهتر شود. حالا این پرت شدن حواس را در حین مطالعه کردن در نظر بگیرید. مسلما کسی که کتاب می خواند می خواهد شش دنگ حواسش را جمع کند، نه پرت! اگر هدف تان این است که برای امتحانات پایانی آماده شوید یا مسئله ریاضی دشواری را حل کنید، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و ریتم خیلی تند فقط حواستان را پرت و پروسه شناختی ذهن تان را کند می کند.

تاثیرات منفی بر حافظه فعال

حافظه فعال به شما کمک می کند تا از اطلاعاتی که دارید استفاده کنید، آنهم به منظور حل کردن یا یاد گرفتن مسئله ای جدید یا هر فعالیت شناختی دیگری! به عبارت دیگر شما در به یاد آوردن آیتم های موجود در یک لیست، مراحل حل یک مسئله و ترتیب اتفاق افتادن یک حادثه از حافظه فعال تان استفاده می کنید. بیشتر مردم این توانایی را دارند که از چند نمونه اطلاعات در یک لحظه استفاده کنند اما آنهایی که حافظه فعال بالایی دارند اطلاعات بیشتری را در یک لحظه مدیریت و پردازش می کنند.

اما متاسفانه ثابت شده است که گوش دادن به موسیقی موجب پایین آمدن ظرفیت حافظه فعال می شود. پس اگر از آن دسته کسانی هستید که در پردازش اطلاعات همزمان کنار هم مشکل دارند، گوش دادن به موسیقی در حین کار کردن و مطالعه را هرگز امتحان نکنید. چرا که کارتان را سخت تر هم می کند.

توانایی درک مطلب در خواندن را پایین می آورد

انواع خاصی از موسیقی از جمله، موزیک تند، موزیک با صدای بلند و موزیک با زیرنویس متن توانایی شما را برای درک مطلب در حین خواندن پایین می آورد. پس اگر هدف تان این است که درس بخوانید، حالا زیست و ادبیات فرقی ندارد، برای افزایش تمرکز از موسیقی کلاسیک با ریتم کند تر استفاده کنید بهتر است.

چه مدل موسیقی بهتر است؟

نباید این طور با خودمان فکر کنیم که گوش دادن به موسیقی حین کار کردن همیشه موجب می شود عملکرد مان پایین بیاید. اگر دلتان می خواهد می توانید حتی حین مطالعه کردن هم موسیقی گوش کنید. اما باید در انتخاب موسیقی برای کارهای تمرکزی دقت بیشتری داشته باشید. در این قسمت به فوت و فن های انتخاب بهترین نوع موسیقی برای کارهای تمرکزی اشاره می کنم.

مطلب پیشنهادی: چگونه موسیقی مطابق سلیقه خودمان را کشف کنیم؟

موسیقی با زیرنویس متن ممنوع

هر موسیقی همراه بازیرنویسِ زبانی که برای شما قابل درک باشد موجب حواس پرتی می شود.

موسیقی با ریتم کند

تحقیقات حال حاضر بر موسیقی کلاسیک تمرکز دارد. اما اگر از این ژانر خوشتان نمی آید می توانید از موسیقی الکترونیک، فضایی یا امبینت استفاده کنید. این نوع از موسیقی معمولا حین ماساژ گرفتن در سالن های شنا پخش می شود و خیلی هم آرامش بخش است.

مطلب پیشنهادی: معرفی XXYYXX آهنگساز موسیقی الکترونیک 

موسیقی اکسپریمنتال (تجربی) و سورپرایزی ممنوع

موسیقی که ناگهان تغییر می کند و ریتم ثابتی ندارد موجب می شود دائما به این موضوع فکر کنید که در ادامه چه صدایی را می شنوید! همین حدس زدن ها موجب می شود حواس تان پرت شود و نتوانید با حداکثر توانایی مغزتان بر کارتان تمرکز کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی Beatrice Dillon ؛ چهره جدید موسیقی تجربی! 

کم کردن صدا

موسیقی که با هدف مطالعه پلی شود باید در حد پس زمینه باقی بماند. پس باید صدای کمی داشته باشد. وگرنه حواستان را از کار اصلی تان که مطالعه کردن است پرت میکند.

موسیقی پخش کنید که احساس خاصی نسبت به آنها ندارید

گوش دادن به موسیقی که دوست دارید یا ندارید، هر دو به یک اندازه موجب حواس پرتی تان می شوند. پس به موسیقی گوش کنید که احساس خاصی نسبت به آن ندارید.

استریم موسیقی رایگان بهترین گزینه است!

تا جایی که امکان دارد از شبکه های رایگان و آنلاین پخش موزیک استفاده کنید. پلی لیست این شبکه ها گسترده بوده و امکان ندارد موزیکی را دو بار پخش کند. در این صورت حواستان هم پرت نمی شود.    

 صداهای دیگر که ارزش امتحان کردن را دارند!

گاهی پیش می آید که موسیقی هم در کار نیست اما باز هم تمرکز کردن برای خواندن و مطالعه کردن سخت است. پس به این نتیجه می رسیم که هیچ وقت محیط اطراف مان آن چنان که تصور می کنیم در سکوت کامل نیست. یعنی همیشه صدای همسایه ها، بچه هایشان، همکاران، ترافیک و هم اتاقی هایمان در کار است. ممکن است شما هم از آن دسته آدم هایی باشید که با این صداها به راحتی تمرکزشان را از دست می دهند. اگر این طور است این قسمت اختصاصا برای شماست. چرا که می توان با پخش صداهایی به غیر از موسیقی تاثیر این سر و صدای آزار دهنده را کاهش داد.

صداهای طبیعت

اگر محیطی خارج از دفتر و میز کارتان را ترجیح می دهید صداهای ملایم طبیعت می توانند اتمسفری ریلکس کننده و دل نشین برای کار و مطالعه تان فراهم کنند. به این منظور گزینه های متفاوتی وجود دارند. مثلا صدای آبشار و رودخانه، موج های اقیانوس، باران و حتی صدای پرنده ها و برگ درختان که در باد به هم می خورند. می توانید صداهای طبیعت را در یوتیوب، پاندورا و سایر اپلیکشن های استریمینگ پیدا کنید.

صداهای سفید

اگر صداهای رندوم پس زمینه اذیت تان می کنند و تمرکزتان را از بین می برند، صداهای سفید که خنثی کننده این صداها هستند را امتحان کنید. در تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شده ثابت شده که صدای سفید موجب بهبود حافظه و تمرکز می شود. برای اینکار می توانید از اسپیکرهای پخش نویز سفید یا اپلیکشن های آنلاین پخش این نوع ویس ها استفاده کنید. ممکن است در حال حاضر هم ماشین های پخش صدای سفید در خانه داشته باشید. مثل صدای پنکه یا حتی صداهای استاتیک رادیو خانه تان!

مطلب پیشنهادی: هدبند فیلیپس SmartSleep با قابلیت پخش نویز به شما کمک می کند تا بخوابید ! 

  بیت های بینورال (بیت ها یا ضربان های دو تایی)

البته تحقیقات ما در زمینه بیت های بینورال هنوزکامل نیست. اما با توجه به شواهد مردمی و تحقیقات محدودی که تا به حال در این زمینه انجام شده می توان به این نتیجه رسید که بیت های بینورال موجب افزایش تمرکز می شوند، به خصوص برای کسانی که با مشکل بیش فعالی دست و پنجه نرم می کنند. حالا می خواهم از بیت های بینورال بیشتر برایتان بگویم.

بیت های بینورال چیستند؟

در واقع این بیت ها صداهایی هستند که در یک زمان و به صورت متفاوت در هر گوش پلی می شوند. این صداها فرکانس یکسانی دارند اما با هم یکسان نیستند. مغز شما هم این تفاوت در فرکانس ها را درک می کند. مثلا درک می کند که در گوش راست صدایی با فرکانس 187 هرتز و در گوش چپ صدایی با فرکانس 120 هرتز پخش می شود. در این بین مغز صدای سومی با فرکانسی که تفاوت بین این فرکانس هاست را هم درک می کند. این صدای سوم، که مثلا با فرکانس 14 هرتز است، همان صدایی است که شما در نهایت می شنوید. خیلی ها معتقدند که بیت های بینورال مزایای زیادی دارند از جمله، بهبود اضطراب، بی توجهی و بی خوابی!

حرف آخر…

موسیقی این پتانسیل را دارد که حس و حال تان را بهتر کرده و انگیزه تان را برای انجام دادن کارها بالاتر ببرد. اما به عنوان ابزاری برای بیشتر کردن تمرکز در حین مطالعه همیشه کاربرد ندارد! حتی کسانی که موسیقی را عاشقانه دوست دارند ممکن است در حین مطالعه، موسیقی گوش نکنند چون حواسشان پرت می شود. در این بین انتخاب درست نوع موسیقی می تواند مزایای گوش دادن به آن را افزایش و معایبش را کمتر کند. اما اگر حتی در صورت انتخاب نوع درست موسیقی با گوش دادن به آن تمرکز تان از دست می رود، می توانید از صدای سفید یا سایر صداهای گفته شده در متن برای بهبود تمرکزتان استفاده کنید.