استفاده از ونیرهای کامپوزیت روشی برای بهبود ظاهر و سفیدی دندان است، اما برخی افراد به دلیل نگرانی از بوی بد دهان پس از آن تمایلی به انجام این روش ندارند. افرادی که درمان های زیبایی و ترمیمی دندان شامل لمینت های کامپوزیت انجام داده اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تجربه بوی بد دهان باشند. با این حال، آیا بوی بد دهان نتیجه ونیر کامپوزیت است؟

هنگامی که کامپوزیت دندان و لبه دندان به درستی روی هم قرار نگیرند، شکافی ایجاد می‌کند که به پلاک میکروبی و ذرات غذا اجازه نفوذ می‌دهد و منجر به مشکلات مختلفی مانند التهاب، بوی بد دهان و پوسیدگی می‌شود. با این حال، اگر کامپوزیت به دقت اعمال شود و به خوبی با دندان هماهنگ شود، به دندان آسیبی نمی رساند و به طور یکپارچه با هم ترکیب می شود و هیچ شکافی برای ورود باکتری باقی نمی گذارد.

آیا کامپوزیت باعث بوی بد در دهان می شود ؟

دلایل اصلی بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان

قرارگیری نامناسب ونیرهای کامپوزیت کنار هم

قرار گیری نامناسب کامپوزیت ها با دندان می تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان بعد از عمل شود. یکی از دلایل این امر اتصال ناکافی روکش کامپوزیتی است که باعث ایجاد فاصله بین کامپوزیت و دندان می شود. این شکاف می تواند باکتری ها و ذرات غذا را انباشته کند و در نتیجه بوی بد دهان را ایجاد کند. مهم است که توجه داشته باشید که بوی بد دهان به دلیل تجمع باکتری ها ایجاد می شود که می تواند منجر به پوسیدگی یا تشکیل پلاک شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که به دلیل ناتوانی بیمار در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، پلاک روی کامپوزیت و دندان ها ایجاد می شود. این پلاک که توسط باکتری ها تشکیل می شود، قندها و کربوهیدرات ها را به اسید تبدیل می کند و مینای دندان را خراب می کند. در ابتدا، ممکن است علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد، اما با پیشرفت پوسیدگی، ممکن است فرد دچار درد، حساسیت به دمای گرم و سرد و همچنین بوی بد دهان شود.

بیماری لثه

نصب نادرست کامپوزیت می تواند باعث ایجاد شکاف بین کامپوزیت و لثه شود. این فضا می تواند باکتری ها و ذرات غذا را جمع کند و منجر به بیماری لثه و بوی بد دهان شود. توجه به این نکته مهم است که عفونت و التهاب لثه صرف نظر از وجود یا عدم وجود کامپوزیت، اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دهان و ایجاد پلاک می‌تواند رخ دهد. علائم بیماری لثه شامل خونریزی لثه و درد هنگام مسواک زدن است و توصیه می شود در صورت وجود این علائم سریعاً به دنبال درمان دندانپزشکی باشید. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند باعث پوسیدگی شدید دندان شود و حتی منجر به شل شدن یا افتادن کامپوزیت شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

سطح دندان شما با ونیرهای کامپوزیت پوشانده شده است نه تمام دندان. خط لثه دندان طبیعی شما و ناحیه پشت آن هر دو نواحی کوچکی هستند که به روی میکروارگانیسم ها در دهان باز هستند. ونیرهای کامپوزیت تحت تأثیر میکروب های دهانی قرار نمی گیرند که می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، اما همچنان می توانند به دندان های طبیعی و بافت لثه شما آسیب برسانند. بوی بد دهان می تواند ناشی از باکتری هایی باشد که وقتی بین دندان ها، در امتداد خط لثه و زیر خط لثه جمع می شوند، فعال می شوند و مواد شیمیایی حاوی گوگرد ایجاد می کنند.

خشکی و عدم رطوبت کافی دهان

یکی از عناصر کلیدی که ممکن است باعث تسریع ایجاد پلاک دندانی شود، خشکی و عدم رطوبت کافی دهان است. پلاک های ناشی از سم که به بافت های دهان حمله می کنند ممکن است منجر به هالیتوزیس یا بوی بد دهان دندان شود.

مصرف غذای خاص

بوی بد دهان یکی از عوارض مصرف برخی مواد غذایی مانند پیاز و سیر است. چسباندن گوشت بین دندان ها علاوه بر مواردی که قبلاً گفته شد باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می شود. برای جلوگیری از بوی بد دهان، دندان های خود را مرتب تمیز کنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید. استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال برای از بین بردن میکروب ها برای از بین بردن بوی تند غذاهای خاص ترجیح داده می شود.

لق شدن روکش کامپوزیت

ونیر کامپوزیت می تواند تحت فشار بیش از حد شُل شود. علاوه بر فشار، اگر دندانپزشک چسب کافی برای چسباندن آن به دندان نزند، این احتمال وجود دارد که تاج از بین برود. اگر مشکوک هستید که تاج دندان شما ممکن است به هر دلیلی شُل شده باشد، حتماً آن را فوراً در مطب دندانپزشک خود تعمیر کنید تا از ورود باکتری به تاج جلوگیری شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل رایج و اصلی است که به طور قابل توجهی در ایجاد بوی بد دهان و همچنین بیماری های لثه و پوسیدگی دندان نقش دارد. اگر قصد کتمپوزیت دندان دارید استعمال دخانیات به ویژه سیگار می تواند در بوی بد دهان شما و همچنین طول عمر و زرد شدن کامپوزیت شما اثر مخرب داشته باشد.

نوع ماده مصرفی در کامپوزیت دندان

یک نکته ضروری در جلوگیری از بوی بد دهان پس از انجام کامپوزیت، نوع ماده مورد استفاده است. کیفیت مواد کامپوزیت علاوه بر ظاهر دندان ها، بر احتمال ایجاد بوی بد پس از کامپوزیت تأثیر می گذارد. ذرات شیشه به مواد رزین اضافه می شوند تا کامپوزیت ایجاد شود.

راه های از بین بردن بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

مقدار زیادی آب مصرف کنید

  یکی از روش‌های درمان بوی بد دهان بعد از غذا، افزایش ترشح بزاق است که میکروب‌هایی را که در طول روز در دهان جمع می‌شوند، از بین می‌برد. بین وعده های غذایی، جویدن یک سیب یا هویج می تواند تولید بزاق را تشویق کند. نوشیدن آب زیاد نیز می تواند به شستشوی موثر دهان کمک کند. به یاد داشته باشید که بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند باعث خشکی بیش از حد دهان شما شوند. اگر دارو مصرف می کنید، ممکن است مجبور شوید دهان خود را بیشتر مسواک بزنید و بشویید. با انجام این کار، از مسائلی مانند بوی بد دهان و سایر موارد ناشی از فعالیت باکتری جلوگیری می کنید.

خوردن آب برای رفع بوی بد کامپوزیت

رفع پوسیدگی دندان

اگر پوسیدگی دندان عامل اصلی  بوی بد دندان بعد از کامپوزیت است، درمان آن مهم است. در این مورد، معمولاً لازم است ابتدا پوسیدگی دندان ترمیم شود و سپس ونیر کامپوزیت ترمیم شود. این امکان وجود دارد که قسمت زبانی دندان دارای پوسیدگی باشد، اما نیازی به برداشتن کامپوزیت نباشد.

قرار دادن یک روکش کامپوزیت تازه یا رفع آن

اگر روکش کامپوزیتی به درستی روی دندان نصب نشده باشد و بین آن و دندان فاصله وجود داشته باشد، فعالیت باکتری‌های موجود در مواد غذایی که در بین آن‌ها وجود دارد، ممکن است منجر به بوی بد دهان شود. بنابراین دندانپزشک می تواند با ترمیم یا تغییر کامپوزیت این مشکل را برطرف کند.

شاید برایتان جالب باشد » قیمت کامپوزیت ونیر

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن بوی بد دهان است. این ممکن است با مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ضد میکروبی حاصل شود.

مراجعه مکرر به کلینیک دندانپزشکی

اهمیت قرار ملاقات های معمول دندانپزشکی را نمی توان نادیده گرفت. این کار می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی و پیشگیری از عواقب مرتبط، که ممکن است یکی از آنها بوی بد دهان ناشی از کامپوزیت باشد، کمک کند.

این یک پست تبلیغاتی می باشد و مجله وارونه صحت و سقم آن را تایید یا تکذیب نمیکند!