توانایی تغییر کیفیت صدا با توجه به فرمت صوتی در حال پخش !

تکنولوژی AptX Adaptive سرانجام روانه بازار شد! اگر شما موسیقی را بوسیله هدفون وایرلس و از طریق گوشی اندرویدی گوش میدهید، به احتمال زیاد دستگاه شما بر اساس یک الگوریتم فشرده سازی شناخته شده به نام AptX فعالیت میکند، این تکنولوژی سیگنال صوتی کیفیت بالا را برای ارسال از طریق پهنای باند محدود بلوتوثی فشرده سازی می کند. اما تکنولوژی های AptX موجود محدودیت های خود را دارند.

تازگی کوالکام کمپانی که از سال 2015 بر روی توسعه تکنولوژی AptX فعالیت می کند، نسخه جدیدی از این تکنولوژی را ارائه کرده ، که قادر است سایز اطلاعات صوتی را با توجه به فرمت صوتی و مکانی که در آن جا قرار دارید افزایش یا کاهش دهد !

این نسخه جدید AptX Adaptive نام دارد و ویژگی کلیدی آن توانایی فشرده سازی صدا با نرخ بیت / bitrate متغیر است!این بدان معنی است که اگر شما در محیطی حضور دارید که سیگنال های وای فای مختلفی وجود دارد، گوشی شما با استفاده از این تکنولوژی قادر به فشرده سازی صدا به سایزها و بیت ریت های کمتری است در نتیجه سرعت انتقال سیگنال بهتر خواهد شد و اگر شما در یک اتاق خالی  در حال گوش دادن به موسیقی هستید ، AptX Adaptive اجازه می دهد تا گوشی شما فایل صوتی با کیفیت بالا تری ارسال کند در نتیجه کیفیت صوتی بهتری را دریافت خواهید کرد.

کوالکام می گوید توانایی های AptX Adaptive محدود به تغییر قدرت سیگنال نیست. این  کدک  جدید همچنین توانایی تشخیص فرمت صوتی در حال پخش را دارد برای مثال – اگر فرمت صوتی از Netflix باشد، AptX Adaptive می تواند تشخیص دهد این فرمت حتما یا فیلم یا سریال است، در نتیجه تنظیمات بصورت خودکار برای بهترین حالت پخش تغییر می کند! بنابراین کاربر نیاز به فعال کردن حالت خاصی ندارد و همه چیز در پشت صحنه بصورت هوشمند و اتوماتیک انجام میشود.


همچنین بخوانید »

چرا هدفون های USB-C جایگزین مناسبی برای هدفون های نسل قبل نیستند ؟

راهنمای خرید بهترین هدفون های ورزشی وایرلس تا سقف یک میلیون

بنا به شایعات آیفون های ۲۰۱۸ فاقد دانگل هدفون هستند !


درواقع AptX Adaptive جایگزینی برای AptX سنتی و نسخه جدیدتر یعنی AptX HD  است. میزان ارسال بیت آن در واقع می تواند پایین تر از AptX معمولی باشد (تا 280 کیلوبیت در ثانیه، در حالی که AptX 384 کیلوبیت بر ثانیه است)، اما نمی تواند به اندازه AptX HD سیگنال های با نرخ بیت بالاتر را انتقال دهد (فقط می تواند با سرعت 420 کیلوبیت بر ثانیه اطلاعات را منتقل کند، به جای 576 کیلوبیت بر ثانیه در AptX HD ).

کریس هاول، مدیر ارشد بازاریابی محصول در کوالکام می گوید که این محدودیت به معنای بدتر شدن کیفیت صدا نیست، بلکه بهبود فشرده سازی در AptX Adaptive، امکان دسترسی به همان کیفیت در سایز کمتری را میدهد.

هاول می گوید: “ما اساسا کدک را بهبود بخشیم تا آنچه را که شما در 576 دریافت میکردید حالا در 420 دریافت خواهید کرد. کاهش میزان بیت همچنین به معنای پهنای باند بیشتر برای ارسال اطلاعاتی است که قبلا نمی توانستید به هدفون خود منتقل کنید!  این قابلیت همچنین باعث بهبود اتصال بلوتوث نیز می شود. هاول همچنین می گوید که AptX Adaptive در بازه – 280 کیلوبیت بر ثانیه و 420 کیلوبیت بر ثانیه – فعالیت میکند.

تکنولوژی AptX Adaptive قرار است در اندروید پای بصورت پیش فرض حضور داشته باشد، بنابراین گوشی هایی که در سال آینده عرضه خواهند شد، از آن پشتیبانی خواهند کرد. هاول می گوید انتظار می رود که هدفون هایی که قابلیت پشتیبانی از AptX Adaptive  را دارند برای نیمه اول سال 2019 روانه بازار شوند. این هدفون ها با نسخه های قدیمی تر AptX هم سازگار خواهند بود، حتی اگر گوشی شما مجهز به آخرین نسخه Android نباشد!

متاسفانه، آیفون از تکنولوژی AptX پشتیبانی نمی کند، بنابراین این ارتقاء فقط برای گوشی های اندروید عرضه خواهد شد. هدفون های بیتس از AptX استفاده نمی کنند، که به این معنی است که مشتریان یکی از محبوب ترین برندهای هدفون های وایرلس نمی توانند از این ویژگی جالب بهره مند شوند.

نظر شما در ارتباط با این کدک جدید چیست؟ همچنین به یاد داشته باشید اگر در آینده قسط خرید هدفون وایرلس را داشتید حتما جعبه آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید از تکنولوژی  AptX پشتیبانی می کند!.