انیمه Demon Slayer: چرا زنیتسو بهتر از این حرف هاست!

زنیتسو آگاتسوما، که در کنار تانجیرو و اینوسکه، تریوی اصلی انیمه شیطان کش را تشکیل می دهد، یکی از منفورترین شخصیت های انیمه ای تاریخ است. در حالی که زنیتسو در انیمه شیطان کش با “نزوکو چان” گفتن های معروفش و نگاه های عاقل اندر سفیهانه اش به اینوسکه، دل بسیاری از طرفداران را برده، اما همچنان هیترهای زیادی دارد. البته، دلایل هیت گرفتن زنیتسو، چندان عادلانه نیستند و به نظر می رسد که زنیتسو، در میان بینندگان انیمه Demon Slayer، بسیار دست کم گرفته می شود.

اگر از این نکته بگذریم که در مجموع، شخصیت پردازی انیمه شیطان کش، نه تنها شاهکار نیست، بلکه در اغلب اوقات ضعیف هم ظاهر می شود، قضاوت کردن زنیتسو بسیار راحت‌تر خواهد بود. زنیتسو، شخصیتی است که در قالب استانداردهای شیطان کش، پردازش قابل قبولی دارد و در روند داستان، نقش به سزایی دارد. در کل، او کسی نیست که بخواهد ادعاهای آنچنانی داشته باشد و با قول و وعده سر مخاطب را گرم کند (برخلاف کل مجموعه شیطان کش)؛ بنابراین، اصلا نیازی به این همه هیت ندارد. در ادامه این مطلب، همراه مجله وارونه باشید تا دلایل دوست داشتنی بودن زنیتسو آگاتسوما را بررسی کنیم.

انیمه Demon Slayer: زنیتسو آنقدرها هم بد نیست!

6/ زنیتسو از نزوکو محافظت می کند

زنیتسو و نزوکو در انیمه شیطان کش

یکی از معروف ترین ویژگی های زنیتسو، علاقه بی حد و اندازه و شدیدش به نزوکو است. درست است که او در ابتدا، به عنوان شخصیتی مثل حبیب لیسانسه ها معرفی می شود، ولی او کم کم به مرور زمان سعی می کند حسن نیتش را نشان دهد. درست است که علاقه زنیتسو به نزوکو به درستی پرداخت نشده – درست مثل اکثر روابط حاضر در انیمه شیطان کش – و ما نه دلیل به خصوصی برای این علاقه می بینیم و نه رشد کردنش را، حتی در بعضی بخش های انیمه که خودتان احتمالا بهتر می دانید، زنیتسو رفتارهای غیر قابل دفاعی را از خودش به نمایش می گذارد که علاقه اش به نزوکو را زیر سوال می برد؛ اما به هر حال، اگر دید انتقادی را کنار بگذاریم، زنیتسو نزوکو را دوست دارد و از او محافظت می کند (هرچند این موضوع بسیار سمی است؛ اما اگر بخواهیم مفصل درباره اش صحبت کنیم، باید سری شیطان کش را زیر سوال ببریم؛ نه زنیتسو را).



5/ درگیری های لفظی زنیتسو و اینوسکه بخش زیادی از جذابیت Demon Slayer را به دوش می کشد

دیدگاه شیطان کش به زنیتسو و اینوسکه، بسیار ابزاری است. زمانی که اوضاع خراب می شود، آنها به کمک تانجیرو می آیند و همه چیز را روبراه می کنند و وقتی شرایط آرام است، به جان هم می افتند تا مثلا یک صحنه کمدی خلق شود. این وضعیت، به طوری است که نمی توانم به این دو نفر نگاه کنم و یاد دیالوگ معروف مورتی نیفتم: «اعتراف کن، ریک. من برای تو فقط یه سایدکیکم، که هر وقت خواستی می تونی جایگزینش کنی! برای تو، من با اون کت تنت هیچ فرقی ندارم.»

درست است که انیمه Demon Slayer پتانسیل بسیار زیادی برای نمایش تکامل و رشد روابط چهار شخصیت اصلی را دارد، اما این پتانسیل همچنان دست نخورده باقی می ماند. به هر حال، حتی با اینکه کَل‌کَل های اینوسکه و زنیتسو، می توانستند هدفدارتر و خلاقانه تر باشند، ولی چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، آنها بخش قابل توجهی از تایم هر قسمت انیمه شیطان کش را تشکیل می دهند. از این رو، نقش زنیتسو و اینوسکه در روشن و پرامید نگه داشتن جو انیمه Demon Slayer و ایجاد تعادل بین بخش های دارک و دیگر بخش ها، ضروری و پررنگ است.

4/ بک استوری زنیتسو به ما نشان داده شده است

زنیتسو آگاتسوما در انیمه شیطان کش

همانطور که قبل تر گفتم، زنیتسو در قالب استانداردهای انیمه شیطان کش، نسبت به بسیاری از کارکترها، به پردازش قابل قبول تری می رسد. ما بک استوری زنیتسو را در فصل اول تماشا کردیم، که امتیاز بزرگی در Demon Slayer محسوب می شود. عدم اعتماد به نفس او، خصلتی است که در بخش های مختلف انیمه، عوامل و نتایج آن را دیده ایم (مثل پنیک اتک هایی که به او دست می دهد یا غش کردن هایش). از طرف دیگر، از بین تریوی اصلی، او عاقل ترین عضو محسوب می شود. زنیتسو، نه مثل اینوسکه سر به هوا و بچه است و نه خوش بینی و مهربانی بیش از حد تانجیرو را به ارث برده است. توانایی زنیتسو در زمینه آنالیز شرایط (حتی اگر صرفا به خاطر ترس باشد) قابل تحسین است و صدای او، کاملا روی شخصیتش می نشیند.

می بینید؟ زنیتسو دارای چند ویژگی معرف و شاخص است که به بیننده کمک می کند به شناخت بهتری از او دست پیدا کند. درست است که انیمه Demon Slayer اصلا شخصیت ندارد و فقط و فقط تیپ در آن به چشم می خورد، اما زنیتسو نسبت به تعداد زیادی از کارکترها، بیشتر به داشتن “شخصیت” نزدیک می شود.



3/ زنیتسو نسبت به تانجیرو و اینوسکه غیر قابل پیش‌بینی تر است

رفتار زنیتسو در میدان نبرد، نسبت به تانجیرو و اینوسکه، کمتر قابل پیش بینی است. هر سه آنها، از یک الگوی مشخص پیروی می کنند: اینوسکه جسارت به خرج می دهد و رفتاری نسبتا بچگانه دارد؛ تانجیرو فکر می کند و در نهایت، ناگهان راه شکست دادن دشمن به او الهام می شود، بعلاوه اینکه معمولا در آخر دلش برای رقیبش به رحم می آید و زنیتسو، می ترسد، غش می کند و بعد به عنوان قهرمان ضدگلوله‌ی مصمم و جدی، ظاهر می شود. درست است که این سه الگو، هر بار تکرار می شود و پیش بینی کارهای آنها، بعد از کمی تجربه، چندان سخت نیست، ولی الگوی زنیتسو، نسبت به اینوسکه و تانجیرو، تازگی بیشتری دارد و بیشتر می تواند بیننده را غافلگیر کند.

دلیل غیر قابل پیش بینی بودن زنیتسو، این است که او همیشه در یک نقطه مشخص وحشت نمی کند. گاهی زودتر و گاهی دیرتر. بعضی وقت ها نیز ممکن است تصمیم بگیرد که شجاع تر باشد. ممکن است در شرایطی، او در مخمصه قرار بگیرد و پنیک اتک های شدید به او دست بدهد، اما غش نکند. از طرفی، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر بار زنیتسو خودآگاهی اش را از دست می دهد، “زنیتسوی خفن” ظهور پیدا کند. در کل، فرمولی که زنیتسو از آن پیروی می کند، نسبت به اینوسکه و تانجیرو، از پتانسیل بیشتری برای غیرمنتظره بودن بهره می برد.



2/ او لزوما ترسو نیست؛ بلکه اعتماد به نفس ندارد

زنیتسو آگاتسوما در انیمه شیطان کش

مشکل اصلی زنیتسو، این نیست که می ترسد، بلکه این است که خودش را باور ندارد. او فکر نمی کند که بتواند از پس کارهای سخت بر بیاید و ترجیح می دهد به جای اینکه مسئولیت جان کسی را به عهده بگیرد، جایی پنهان شود و مجبور نباشد با نقاط ضعفش روبرو شود. او از درگیری اجتناب می کند؛ چرا که باور ندارد بتواند مسئله را پشت سر بگذارد و آن را حل کند و از طرف دیگر، چیزی ندارد که برایش ارزش جنگیدن و رویارویی با موانع بزرگ قائل باشد. البته، حضور نزوکو، از جایی به بعد، مثل اهرم فشار برای او عمل می کند و او را مجبور می کند تا بلاخره برای کسی بجنگد و از او محافظت کند.

1/ زنیتسو در صحنه های اکشن می درخشد

زنیتسو آگاتسوما در انیمه شیطان کش

حتی اگر از زنیتسو آگاتسوما متنفر باشید، حتما قبول دارید که او در صحنه های اکشن بسیار می درخشد. تکنیک های خاص او در مبارزه و عوض شدن ناگهانی شخصیتش، جذابیت فایت ها را بسیار افزایش می دهند و قهرمانان و آنتاگونیست ها را، در وضعیت نزدیکتری قرار می دهند و نبرد، نفسگیرتر و تنگاتنگ می شود. تم رنگی زرد و نارنجی که در هنگام مبارزات زنیتسو استفاده می شود، درخشان است و چشم را جذب می کند. از طرف دیگر، با همین پالت رنگی، احساس شور و اشتیاق به مخاطب انتقال پیدا می کند و به او کمک می کند تا بیشتر درگیر ماجرا شود. خلاصه اینکه، حضور زنیتسو در فایت های انیمه Demon Slayer، میخکوب کننده است.

در ادامه بخوانید: نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها