8.2
امتیاز

نکات مثبت

  • موسیقی و گرافیک فوق العاده
  • فایت های خلاقانه
  • تعادل عالی بین موقعیت های مختلف
  • بهبود شخصیت پردازی تانجیرو، زنیتسو و اینوسکه

نکات منفی

  • پردازش کم به شخصیت رنگوکو و حذف زود هنگام او

نتیجه نهایی

سرگرم کننده و شگفت انگیز در تمامی لحظات؛ اما آن قدم بزرگی که آرزو می کنیم را هنوز برنداشته است.

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار موگن ؛ Kimetsu No Yaiba: Mugen train

با نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها Demon slayer: Mugen train در خدمت شما هستم. انیمه سینمایی شیطان کش که رکودهای بسیاری را شکسته است، به عنوان یک اثر شونن، بسیار قدرتمند و راضی کننده ظاهر شد. در همین ابتدا، باید گوشزد کنم که شخصا این فیلم رو بسیار دوست داشتم؛ اما آیا میشه گفت که این اثر از تمامی پتانسیل های خودش استفاده کرده؟ با مجله وارونه همراه باشید تا نگاهی به این انیمه داشته باشیم.

نکته: تمام تلاش خودم رو کردم تا بتونم یه بخش از نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها رو بدون اسپویل تهیه کنم. اما از اونجا که خواستم نسبت به نقدهای منتشر شده فاقد اسپویل، نگاه دقیق تری به این انیمه داشته باشم، این امر میسر نشد. اگه دوست دارید بدونید که این فیلم ارزش تماشا داره یا نه، اجازه بدین که همین ابتدا اعلام کنم: انیمه سینمایی شیطان کش، بسیار دوست داشتنی هست. و قطعا تماشای اون، برای دوستداران این سری، واجبه. پیشنهاد می کنم که اول فیلم رو تماشا کنید و سپس این مطلب رو مطالعه کنید.

در صورت تمایل می تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.

درباره انیمه Demon slayer: Kimetsu No Yaiba the movie: Mugen train

  • سال انتشار: 2020
  • استودیو: Ufotable
  • کارگردان: هارو سوتوزاکی
  • اقتباسی از: مانگا اثر کویوهارو گوتوگه؛ آرک شیطان کش (Demon slayer)
  • آهنگساز: یوکی کاجیورا – گو شینا

در پایان فصل اول انیمه شیطان کش، دیدیم که کیبوتسوجی موزان، به یکی از شیاطین زیردستش، قدرت زیادی رو میده و اون رو به سراغ تانجیرو می فرسته. و حالا این اتفاق، تبدیل به هسته اصلی فیلم قطار موگن شده.

این فیلم، حدودا دو ساعت زمان داره. و تمام اتفاقات اون، در طول یک شب تا صبح رخ میدن. لازم به ذکره که در این فیلم، جلد هفتم تا هشتم مانگا پوشش داده شده؛ و از اونجا که سوالات و مقدمه چینی های زیادی برای فصل دوم در اون انجام شده، نباید بهش صرفا به عنوان یک فیلم که دیدن یا ندیدنش فرقی نداره، نگاه کرد.

احتمالا همگی درباره رکوردهای انیمه شیطان کش به اندازه کافی شنیدید. به همین دلیل، زیاد درباره این موضوع صحبت نمی کنم. و دعوت می کنم در صورت تمایل، یه نگاهی به مطالب “انیمه قطار موگن رکورد باکس آفیس ژاپن را شکست!” و “Demon slayer دومین فیلم پرفروش آمریکا شد!” بندازید.      

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

موسیقی و انیمیشن انیمه Demon slayer: Mugen train

در اولین مرحله از نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها باید یه خسته نباشید به استودیو Ufotable گفت. فیلم دیوکش، در تک تک لحظات، چشم نواز به نظر میرسه. (شاید باورتون نشه، اما تک تک عکس های این مطلب در واقع اسکرین شات هستن!) طراحی محیط، اکشن ها، و متحرک سازی، هگی به خوبی انجام شدن. حرکت هیچ وقت کند یا آزاردهنده به نظر نمیرسه. همچنین، شخصیت ها، کاملا مهر “اورجینال: متعلق به شیطان کش!” رو روی خودشون دارن! طراحی شخصیت سری شیطان کش، بسیار تک و منحصر به فرد هست. و این خاص بودن، احساس خوبی رو به مخاطب منتقل می کنه. و در ذهنش ماندگار میشه. همچنین، مثل برخی سبک های طراحی در انیمه ها، مثلا سبک Key (یه نمونه معروفش: Clannad) به طوری نیست که ارتباط برقرار کردن با فضا برای تعداد خیلی زیادی از بینندگاه سخت باشه.


همچنین بخوانید: جوان ترین و بهترین استودیوهای انیمه سازی ژاپن


نورپردازی هم مثل فصل اول این سری عمل کرده. ترکیب رنگ ها، به شدت هوشمندانه و نامحسوس، در صحنه های مختلف، تغییر میکنه. و تاثیری که باید رو، روی احساسات ما میذاره. در کل، میشه گفت که انیمیشن، بسیار شبیه فصل اول عمل کرده؛ اما شخصا انیمیشن فیلم رو بیشتر دوست داشتم.

موسیقی متن انیمه شیطان کش، مثل طراحی شخصیت ها، کاملا اختصاصی این سری هست! به طوری که اگه یکی از قطعات رو تصادفی در یک جا بشنوید، میتونید روح Demon slayer رو حس کنید. این خاص بودن، بسیار با ارزش هست. به خصوص برای اثری در ژانر شونن؛ ژانری که امضاش پای بی شمار انیمه فوق العاده یا تکراری و ضعیف موجود هست.

خود من، در صورتی که موسیقی یک اثر، حرف جدیدی برای ارائه نداشته باشه، زود فراموشش می کنم. اما آثاری هم بودن که در اونها، آهنگساز به خوبی موفق شده روح اثر رو وارد موسیقی بکنه. به عنوان مثال، در انیمه Blast of tempest، ما کاملا میتونیم حال و هوای “شکسپیری” که با یه فانتزی آخرالزمانی ترکیب شده رو، احساس کنیم. هر بار که صدای آهنگ “پیش به سوی خانه” در انیمه Shin sekai yori رو می شنویم، می تونیم داستان این اثر رو از اول در ذهنمون مرور کنیم. اتفاقا موسیقی متن این انیمه، حس و حالی شبیه شیطان کش داره. که گوش دادنش خالی از لطف نیست.

خوشبختانه، در فیلم شیطان کش، یوکی کاجیورا و گو شینا، به خوبی به کالبد این انیمه، روح دمیدن.

خلاقیت در مبارزات انیمه Kimetsu No Yaiba : the movie

مدت زمان محدود. قطار. اوضاع خراب! این مثلث، “مثلث فیلم اکشن قطار محور” نام دارد! با وجود اینکه ممکنه کلیت این مثلث، برای چندبار اول جذاب باشه، اما قطعا زمانی که برای چند صد بار این مثلث رو بدون هیچ نکته جدیدی می بینیم، کاملا از فیلم های “قطار محور” دوری می کنیم. البته قطعا آثار بسیار خوبی هم با استفاده از مثلث قطار ساخه شدن. اما باید در نظر داشت که استفاده از یه ایده تکراری برای جذب مخاطب، نیاز به خلاقیت زیادی داره. یکی از سوالاتی که در ابتدای تماشای فیلم شیطان کش، برای من به وجود اومد، این بود که آیا این انیمه، میتونه نکته جدیدی برای نمایش داشته باشه؟ یا قراره صرفا به یک اکشن قطار محور قابل پیشبینی تبدیل بشه؟

خوشبختانه فیلم قطار موگن، استفاده خلاقانه ای از مبارزات کرده. و از نقطه ای به بعد، داستان دیگه درباره چندتا قهرمان نیست که با یک آدم بد در قطار مبارزه میکنن؛ بلکه تبدیل میشه به داستان چندتا قهرمان که با خود قطار مبارزه می کنن! قدرت ترسناکی که شیطان از خودش به نمایش گذاشت جذابیت انیمه رو بسیار بالا برده بود. همچنین، تکنیک های تنفس، که همواره سهم بزرگی رو در فایت های انیمه Demon slayer: Kimetsu No Yaiba داشتن، در این فیلم مثل همیشه بسیار جذاب اجرا شدن.

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

جذابیت انیمه Demon slayer: Kimetsu No Yaiba: Mugen train

انیمه قطار موگن، میتونه در تک تک لحظات شما رو سرگرم نگه داره و اجازه نده که بخواین چشم از صفحه نمایش بردارید.

همچنین، این انیمه از لحظات غیرقابل پیشبینی پر شده. بزرگترین شوک داستان هم، درست زمانی که فکر می کنیم دیگه بدبختی ها تموم شدن، به ما وارد شد: ورود یه شیطان بالارتبه. و موقعی که متوجه میشیم زمان درخشش رنگوکو فرا رسیده.

تعادل در روایت انیمه سینمایی Mugen train

یکی از نکاتی که باعث همه پسندی و جذابیت زیاد انیمه شیطان کش میشه، تعادل بین موقعیت های دردناک و شوخی هاست. افتتاحیه انیمه سینمایی شیطان کش، بامزه و پر جنب و جوشه. و سپس، بدون اینکه مخاطب متوجه بشه، ناگهان اصل ماجرا شروع میشه. البته این شکلی نبوده که از یه جایی به بعد حس کنیم که دو اثر مختلف به هم پیوند خوردن؛ بلکه داستان با هنرمندی، و خیلی نرم و ظریف، بخش های مختلف رو به هم پیوند میزنه.

و اما می رسیم به بحث پتانسیل های هدر رفته در انیمه Demon slayer: Kimetsu No Yaiba: Mugen train …

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

انیمه شیطان کش: قطار ابدی یا قطار موگن، تجربه ای بسیار هیجان انگیز و لذت بخش بود. و میشه گفت اگه فقط بخوایم از بین شونن ها در نظر بگیریم، این انیمه از بهترین ها محسوب میشه.

با این حال، شخصا یه مقدار ازش دلخور هستم. چرا؟ چون می تونست یه کاری کنه تا در این جمله، بخش «اگه فقط بخوایم از بین شونن ها در نظر بگیریم» وجود نداشته باشه. بلاخره، ما در دوره ای زندگی می کنیم که آثار شونن مجبور هستن تا چیزهای جدیدتری رو به نمایش بگذارن و از چیزی که هستن، فراتر برن.


مرتبط: بهترین والپیپرهای انیمه شیطان کش که حتما باید دانلود کنید!


مثلا: احتمالا همگی با اتک آن تایتان آشنایی داریم. و حرف هایی درباره نمادها و ارتباط های اون با جنگ های جهانی شنیدیم. خب، این نکته، برگ برنده این انیمه شونن محسوب میشه. اما از اون طرف، اسرافیل پایانی رو داریم. انیمه ای که دوستش دارم؛ اما نمیتونم بگم جزء بهترین هاست. میشه گفت تقریبا هیچ مشکل خاصی نداره. و حتی در برخی زمینه ها، نوآوری هایی داشته. با این وجود، در دو فصلی که تاکنون ازش منتشر شده، پای خودش رو فراتر از تصورات ما نذاشته.

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

به هر حال، برای اتک آن تایتان، تقریبا چهل اپیزود طول کشید تا ثابت کنه صرفا یه انیمه درباره غول کشی نیست. اسرافیل پایانی هم، در صورتی که ادامه ای براش در نظر گرفته بشه، احتمالا میتونه یه خودی نشون بده.


همچنین بخوانید: چرا برخی مخاطبان پارت اول فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان را دوست نداشتند؟


نمیشه از این دو اثر مذکور، بابت “یک شونن معمول بودن در ابتدا” ایراد گرفت. بلاخره، مقدمه چینی هایی هم لازم هست. خلاصه بگم: خیلی از آثار این شکلی، در ابتدا، پتانسیل در پیش گرفتن یه مسیر متفاوت رو ندارن. و نیاز به زمان دارن.

به همین دلیله که وقتی برخی عقیده داشتن که فصل اول شیطان کش در مجموع خوبه. اما هیچ چیز تازه ای نداره و لازم نیست درباره آینده ش چندان خیال پردازی کرد. باهاشون مخالفت می کردم. چون انتظار دیدن چیزهای بیشتری از این سری در آینده رو داشتم. و به نظرم وظیفه اصلی فصل اول، مقدمه چینی برای آینده هست؛ نه اینکه بخواد مسیر تازه ای رو در پیش بگیره. چون چندان توانایی و پتانسیل این رو نداره.

اما فیلم قطار موگن، کاملا میتونست مسیر تازه ای رو در پیش بگیره. فوق العاده ترین داستان ممکن در اختیار این فیلم بود. در صورتی که انیمه شیطان کش: قطار موگن به داخل داستان، بیشتر نفوذ می کرد، می تونستیم شاهد عمق بیشتری در این انیمه باشیم.

نظراتی که من درباره این انیمه شنیدم، نشان دهنده سرگرم کننده بودنش هست. اما نکته ای وجود داره که نباید فراموش کرد: تعدادی از افراد که Mugen train رو تماشا کرده بودن، عقیده داشتن که با وجود عالی بودن، نباید ازش انتظار عمق چندانی داشته باشید.

انیمه Kimetsu No Yaiba: Mugen train می توانست تاثیر عمیق تری روی مخاطب داشته باشد

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

بد برداشت نکنید. منظورم این نیست که این انیمه بی روح هست. منظور اینه که نقاط مختلفی در داستان وجود داشتن که اگه سازنده نمی ترسید و مستقیم به قلبشون حمله می کرد، انیمه قطار موگن می تونست تاثیر عمیق تری روی ما بذاره. اجازه بدین نگاهی به یه سری از این نقاط داشته باشیم:

بچه هایی که شیاطین از اونها استفاده می کنن تا در قبال انجام کاری، به آرامش برسن. با وجود اینکه این نقطه در داستان تا حدودی تاثیرگذار ظاهر میشه، اما واقعا پتانسیل خیلی بیشتری داشت.

همچنین از یه جا به بعد فیلم، انگار این بچه ها کلا به فراموشی سپرده میشن و دیگه شاهد سرانجامی براشون نبودیم. مممکنه در فصل دوم بهشون اشاره ای بشه، ولی به هر حال، یه فیلم، حتی اگه مرتبط با یه سری خاص باشه، باید همچنان استقلال خودش رو به اندازه ای حفظ کنه. بنابراین، اگه در فیلم، یه موضوع مطرح شده، باید به نتیجه ای هم برسه. یا حداقل در پایان اشاراتی بهش بشه. نه اینکه کلا اون موضوع رو به فراموشی سپرده بشه.

نکته دوم، رویاها بودن. شخصا به شدت بخش مربوط به تانجیرو رو دوست داشتم. این بخش، علاوه بر اینکه به درستی روایت شده بود، به شخصیت پردازی تانجیرو کمک بسیاری هم کرد. ولی، تانجیرو ستاره اصلی این نمایش نبود. این رنگوکو بود که در مرکز توجهات قرار داشت. بنابراین، به نظرم باید مدت زمان بیشتری رو به رویای رنگوکو اختصاص میدادن. درسته که اون رویای بامزه، که متعلق به رنگوکو بود. تاثیر صحنه بعدش، یعنی زمانی که متوجه شدیم پای یه خطری در میون هست رو، چند برابر کرد. ولی از اونجا که رنگوکو شخصیت جدیدی هست، همین قضیه رویا می تونست باعث پردازش بهتر به شخصیتش بشه.

مثلا اگه یادتون باشه، ما یه جا رنگوکو یا همون هاشیرای شعله رو دیدیم که با پدر و برادر کوچکترش صحبت میکنه. اگه تمرکز بیشتری روی این بخش بود، و تعدادی از “چرا؟”های بیننده اونجا پاسخ داده میشدن، در ادامه ارتباط برقرار کردن با رنگوکو برای اکثرین راحت تر میشد.

نکته سوم، درباره خود رنگوکو کیوجیرو هست. این شخصیت، بسیار پر پتانسیل و دوست داشتنیه؛ ولی متاسفانه سازندگان به خوبی از همه پتانسیلش استفاده نکردن. به همین دلیل، از نظر شخصیت پردازی، ضعف هایی داره. شما میتونید رنگوکو رو درک کنید یا درک نکنید. انتخاب با خودتونه. خودم تونستم مقداری باهاش ارتباط بگیرم و درکش کنم. اما به هر حال، واقعیت اینه که شخصیت پردازی رنگوکو ناقص هست.

به نظرم، رنگوکو مقداری زود کنار گذاشته شد. با وجود اینکه به لطف این شخصیت، ما شاهد برخی از باشکوه ترین لحظات در سری شیطان کش بودیم. اما قطعا این لحظات، تنها چیزهایی نبودن که رنگوکو می تونست به طرفداران Kimetsu No Yaiba هدیه بده.

مرگ زیباست…

یکی از نکات که در انیمه قطار موگن توجه من رو به خودش جلب کرد، این بود که از ما نخواست در انتها برای رنگوکو ناراحت باشیم. بلکه کاری کرد تا علت اصلی ناراحتی ما، تانجیرو باشه. این اقدام، موثر و هوشمندانه ست. از اونجا که انگار خود نویسنده اطلاع داشته که ممکنه تا الان ارتباطی که بیننده با رنگوکو برقرار کرده، به اندازه کافی نباشه، از تانجیرو استفاده کرده. چون ما قبل از این، 26 قسمت وقت داشتیم تا با تانجیرو آشنا بشیم، درکش کنیم و دوستش داشته باشیم. به علاوه اینکه به جز نیم ساعت پایانی، که درخشش صحنه متعلق به رنگوکو هست، ما در حال تماشا کردن تانجیرو بودیم.

اما من همچنان از قطار موگن دلخور هستم. چرا؟ چون کاری کرد به این نتیجه برسیم که رنگوکو، شخصیتی با افکار عمیق و عقایدی قابل درک و دوست داشتنی ست. اما چیز زیادی از اینها به ما نشون نداد.

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها
احتمالا اکثر ما بیشتر از اینکه به خاطر این ناراحت شده باشیم،
نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها
به خاطر “این” ناراحت شدیم.

“مرگ زیباست.” این جمله، ممکنه تا الان بارها به اشکال کلیشه ای و نچسب در آثار متعددی گفته شده باشه. اما قضیه شیطان کش فرق داره. همونطور که در بالا گفتم، داستان قطار موگن، کاملا پتانسیل تبدیل کردن فیلم به یه اثر عمیق و پر مفهوم، به سبک شونن های سرگرم کننده رو داشت. و شخصیت رنگوکو، بهترین گزینه ممکن، برای روشن کردن راه شیطان کش به عنوان شوننی بود که حرف های تازه و زیادی برای گفتن داره. و این ناشی از همون عقاید این کاراکتر هست که دربارش گفته بودم.

فکرش رو بکنید اگه ما شاهد پردازش بیشتر به رنگوکو بودیم. افکار و عقایدش رو بیشتر می شناختیم. و بعد فایت اون با شخصیتی مثل آکازا رو می دیدیم. چقدر لحظات پایانی مربوط به این شخصیت برامون به یادماندنی تر میشد!

نگاهی به ضد قهرمان Demon slayer: Kimetsu No Yaiba: Mugen train ؛ آکازا

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

صحبت از آکازا شد! خب، دروغ چرا. به عنوان یه بیننده، موقع دیدن فایت رنگوکو و آکازا، خیلی ذوق زده شده بودم. هم انیمیشن فوق العاده بود و هم داستان به اندازه کافی هیجان انگیز بود.

اما الان، زمانی که سعی میکنم بهش منطقی نگاه کنم، به این نتیجه می رسم که با وجود معرکه بودن این فایت، هنوز برای ورود آکازا زود بود. درست مثل پایان رنگوکو. البته بدون تردید در آینده باز هم آکازا رو می بینیم. چون از قرار معلوم در فصل دوم، آرک تاریکی به این شخصیت اختصاص داره. و با توجه به ورود باشکوهی که داشت، تبدیل به یکی از بهترین شخصیت های شیطان کش میشه. ولی حس می کنم با توجه به اینکه ورود آکازا – طبیعتا یک تازه وارد – برابر شد با پایان رنگوکو – یه تازه وارد دیگه – داستان بیش از حد نیاز سریع پیش رفت.

جمع بندی بررسی انیمه Demon slayer: Kimetsu No Yaiba: Mugen train

نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها

انیمه شیطان کش: قطار موگن میتونه شما رو در خودش غرق کنه و در تمام مدت، شما رو بدون خسته شدن همراه خودش به سفری هیجان انگیز ببره. و قطعا ارزش دیدن داره. اما همزمان از تمام پتانسیلش استفاده نکرده. و در ارائه پیام های عمیق، بهترین نیست. شیطان کش: قطار موگن قطعا یکی از بهترین ها در ژانر شونن محسوب میشه. اما این ژانر رو به چالش نمیکشه. این نکته، عیب نیست؛ اما در صورتی که سری شیطان کش بخواد فراتر از چیزی که هست بره، باید به این موضوع هم توجه کنه.

امیدواریم که از نقد و بررسی انیمه شیطان کش: قطار بی انتها لذت برده باشید، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید:

بهترین و بدترین فیلرهای ناروتو

5 مانگا که منتظر انیمه آنها هستیم!

بهترین انیمه های شبیه Jujutsu Kaisen

محبوب ترین قهرمانان انیمه های شونن طبق آخرین نظرسنجی مای انیمه لیست