کاربردی ترین قابلیت های دستیار صوتی گوگل دستیار صوتی گوگل با نام گوگل اسیستنت (Google assistant) شامل تماس گرفتن، تنظیم یادآوری‌ها یا مسیریابی است؛ اما این ویژگی‌ها تنها قابلیت‌های پایه و ابتدایی این دستیار صوتی هستند و تقریباً هر کسی که کمی با دنیای فناوری آشنا باشد، از این قابلیت‌های گوگل اسیستنت مطلع است. این دستیار مجازی گوگل قابلیت‌های بسیار جالب‌تری دارد که ممکن است چیزی در مورد آن‌ها ندانید و حتی شاید با شنیدن آن‌ها سورپرایز شوید. در این مقاله شما را با ۱۰ مورد از جالب ترین قابلیت‌ های دستیار صوتی گوگل آشنا می‌کنیم.

مرتبط: راه اندازی دستیار صوتی گوگل و ترفندهای کمتر شناخته شده آن 

جالب ترین قابلیت های دستیار صوتی گوگل

جالب ترین قابلیت های دستیار صوتی گوگل شامل موارد زیادی می‌شودِ؛ از امکان‌پذیر بودن استفاده از این دستیار صوتی برای ثبت یادداشت و درخواست یادآوری گرفته تا کمک گرفتن از آن برای کسب اطلاعات مختلف، ترجمه مکالمه‌ها، مطلع شدن از اخبار یا حتی کسب اطلاعات ضروری در هنگام رانندگی. در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از این قابلیت‌ها آشنا شوید.

۱. یادداشت‌گذاری در گوگل کیپ

یادداشت‌گذاری در گوگل اسیستنت

گوگل کیپ (Google Keep) ابزار برای ثبت یادداشت است. شما می‌توانید برای یادداشت‌گذاری در این اپلیکیشن، آن را دستی باز و یادداشت خود را با صفحه‌کلید در آن تایپ کنید؛ اما با دستیار صوتی گوگل که دقت بسیار بالایی در تشخیص گفتار دارد، می‌توانید یادداشت خود را بسیار راحت‌تر ثبت کنید. فرایند انجام این کار بسیار ساده است.

ابتدا برای فعال کردن دستیار صوتی گوگل تنها باید عبارت هی گوگل (Hey Google) را بیان و پس از فعال شدن آن برای یادداشت‌گذاری عبارت «Make a Note» را بیان کنید (متاسفانه در حال حاضر دستیار صوتی گوگل در زمینه تشخیص فرمان صوتی، از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند) و در پایان یادداشت خود را به زبان انگلیسی بگویید.

در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای ذخیره‌سازی یادداشت‌ها می‌توانید عبارت Make a Note را همراه با نام اپلیکیشنی که قصد استفاده از آن را دارید، مثلاً چنانچه از اپلیکیشن استفاده می‌کنید، می‌توانید برای ذخیره یادداشت صوتی خود در آن با دستیار صوتی گوگل عبارت «Make a note in Evernote» را بیان کنید. برای مشاهده داشت‌هایی که با گوگل اسیستنت ایجاد کرده‌اید نیز تنها کافی است عبارت Hey Google را بگویید و پس از آن با کمی مکث کلمه Notes را نیز بیان کنید.

مرتبط: خرید بلیط فیلم با Google Assistant امکان پذیر شد! 


۲. ثبت یادآوری

ثبت یادآوری در گوگل اسیستنت

همیشه ممکن است آنچه را به خاطر سپرده‌اید فراموش کنید؛ اما اگر از گوگل اسیستنت بخواهید چیزی را به خاطر بسپارد، آن را تا ابد به یاد خواهد داشت. جهت کمک گرفتن از دستیار صوتی گوگل برای این کار تنها کافی است کلمه «Remember» ر همراه با مطلبی که می‌خواهید به خاطر سپرده شود، بیان کنید.

این قابلیت شبیه قابلیت یادآوری‌ها (Reminder) است؛ با این تفاوت که Remember مانند Reminder به تاریخ و ساعت وابسته نیستِ؛ مثلاً می‌توانید از گوگل بخواهید به خاطر داشته باشد اسناد شما در کشوی میزتان قرار دارد. دسترسی به اطلاعات یادآوری‌ها، با بیان فرمان صوتی «open memory» امکان‌پذیر است؛ همچنین مثلاً با بیان جمله «Where are my documents» می‌توانید از گوگل اسیستنت بپرسید اسنادتان کجا است.

۳. پرسیدن سؤالات ورزشی

پرسیدن سؤالات ورزشی از گوگل اسیستنت

اگر زیاد مسابقات ورزشی را تماشا یا به آن‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید سوالاتتان در مورد نتایج آن‌ها و همچنین زمان مسابقات بعدی را از گوگل بپرسید. با بیان جمله How is TEAM doing (به‌جای کلمه TEAM نام تیم موردنظرتان را بگویید)، می‌توانید هر سوالی در مورد تیم مدنظرتان دارید، بپرسید با بیان جمله When is the next TEAM game سریعاً صفحه نتایج گوگل در مورد مسابقه بعدی تیم تان همراه با اطلاعات لازم به شما نمایش داده می‌شود.


۴. سکه انداختن

اگر در مورد تصمیمی مردد هستید و به شیر و خط اعتقاد دارید، می‌توانید با بیان جمله Flip a coin از دستیار صوتی گوگل بخواهید برایتان سکه بیندازد و گوگل اسیستنت نیز در واکنش به این فرمان صوتی، سکه را با کمی انیمیشن برای شما بیندازد.


۵. یافتن آهنگ

بسیاری از مردم برای یافتن نام آهنگی که به گوششان خورده و آن را دوست دارند، از اپلیکیشن‌هایی مثل Shazam استفاده می‌کنند؛ اما با استفاده از گوگل اسیستنت این کار راحت‌تر می‌شود. برای یافتن آهنگ موردنظر خود با گوگل اسیستنت تنها کافی است انگشتتان را چند لحظه روی آیکون اپلیکیشن گوگل نگه دارید و پس از انتخاب گزینه voice search بخشی از متن آهنگ موردنظر خود را بگویید.

جستجوی صوتی در گوگل اسیستنت

در مرحله بعدی نتایجی که با جستجوی صوتی شما مطابقت دارند، نمایش داده می‌شود. همچنین اگر ویجت جستجوی گوگل را در هوم پیج گوشی اندروید خود داشته باشید، می‌توانید تنها با لمس آیکون میکروفون نیز آهنگ موردنظر خود را جستجو کنید.

دریافت فرمان صوتی در گوگل اسیستنت

۶. سرگرم شدن

اگرچه گوگل اسیستنت ابزاری برای تسهیل استفاده از سیستم‌عامل اندروید است؛ اما می‌توانید از آن برای سرگرم شدن هم استفاده و با آن وقت‌کشی کنید با فرمان‌های صوتی زیر می‌توانید از برخی از قابلیت‌های دستیار صوتی گوگل بهره‌مند شوید یا سوال‌های سرگرم‌کننده‌ای از آن بپرسید

  • Do a barrel roll (صفحه کامل می‌چرخد)
  • What’s the loneliest number؟ (تنهاترین عدد کدام است؟)
  • who are you؟ (کی هستی)
  • Can you rap؟ (می‌تونی رپ بخونی)
  • Can you sing؟ (می‌تونی آواز بخونی)
  • Do You Want To Be Human؟ (می‌خوای آدم باشی)
  • tell me a joke (یه لطیفه بگو)

۷. ترجمه آنی گفتار به متن

با گفتن عبارت Hey, Google, translate this conversation می‌توانید از دستیار صوتی گوگل به‌عنوان ابزاری برای ترجمه آنی گفتار به متن استفاده کنید. پس از بیان این جمله، جمله what language you wish to translate to را می‌شنوید که در واقع از شما خواسته می‌شود زبان مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب زبان مبدأ و مقصد کافی است آیکون میکروفون را لمس و جملات موردنظر خود را بیان کنید. سپس ترجمه متنی صحبت‌های خود را مشاهده خواهید کرد و متن ترجمه‌شده به‌صورت صوتی نیز بیان می‌شود (البته متاسفانه در حال حاضر قابلیت بیان صوتی متن ترجمه‌شده از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند)

قابلیت ترجمه دستیار صوتی گوگل علاوه بر این حالت پیش‌فرض که حالت خودکار (Auto) نام دارد، از حالت دیگری تحت عنوان حالت دستی (Manual) نیز برخوردار است. شما می‌توانید در این حالت میکروفون مربوط به زبان انگلیسی یا زبان دیگر را لمس و صحبت کنید. همچنین با استفاده از حالت دیگری تحت عنوان حالت صفحه‌کلید (Keyboard) می‌توانید جملات خود را تایپ هم کنید.


۸. خواندن صفحات وب

دستیار صوتی گوگل می‌تواند متن صفحات وب را نیز برای شما بخواند (البته این قابلیت تنها برای تعدادی از صفحات وب قابل‌استفاده است). افراد نابینا یا کم‌بینا با استفاده از این قابلیت می‌توانند به‌راحتی از محتوای متنی صفحات وب نیز بهره‌مند شوند. برای کمک گرفتن از گوگل اسیستنت برای خواندن متن صفحات وب تنها کافی است پس از بیان عبارت Hey Google عبارت read this webpage را بخوانید. سپس چنانچه روخوانی از صفحه وب با این روش امکان‌پذیر باشد، گوگل اسیستنت متن را برای شما بازخوانی می‌کند.


۹. کسب اطلاعات لازم در حین رانندگی بدون دست زدن به گوشی

مسلماً در هنگام رانندگی باید حواستان را کاملاً جمع کنید و قطعاً استفاده از گوشی باعث پرت شدن حواستان می‌شود. با استفاده از گوگل اسیستنت می‌توانید بدون دست زدن به گوشی از آن برای مسیریابی، کسب اطلاعات مرتبط با ترافیک، نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین‌ها و سایر اطلاعات استفاده کنید.


۱۰. خبرخوانی

خبرخوانی در گوگل اسیستنت

چنانچه به زبان انگلیسی مسلط هستید و اخبار را از منابع معتبری مثل رویترز، بلومبرگ، CNBC و سایر منابع معتبر دیگر دنبال می‌کنید، می‌توانید از گوگل اسیستنت بخواهید اخبار مربوط به این منابع را برای شما بخواند؛ درست مثل زمانی که به رادیو گوش می‌کنید. برای بهره‌مندی از این قابلیت تنها کافی است پس از بیان عبارت Hey Google، یک لحظه صبر کنید و عبارت play the news یا read the news را بگویید. سپس دستیار صوتی گوگل خلاصه اخبار منتشرشده در منابع معتبر مختلف را برای شما بیان می‌کند.