هر آنچه باید درباره سه مجموعه بزرگ شونن جامپ بدانید!

شونن جامپ، یک غول بی رقیب در دنیای انیمه و مانگا محسوب می شود. انتشارات شونن جامپ، روز به روز، در حال گسترده تر شدن است و مخاطبان و مشترکینش، هر روز با امکانات جدید آن روبرو می شوند: از پلتفرم های آنلاین گرفته تا مسابقات استعدادیابی برای مانگاکاهای جوان و دادن فرصت های شغلی به بسیاری از علاقمندان. شونن جامپ، زیرشاخه شوئیشا محسوب می شود و تاکنون، بسیاری از مجموعه های محبوب و معروف را منتشر کرده است؛ مجموعه هایی مثل جوجوتسو کایزن، شیطان کش، نیسکوی، مای هیرو آکادمیا، هایکیو، بوروتو، چینسامن، فودوارز و… . با این وجود، مهم ترین مجموعه های شونن جامپ، که به انیمه های بیگ تری Big Three مشهورند و به نوعی آغازکننده محبوبیت شونن به شکل کنونی اش بوده اند، عبارتند از: وان پیس، ناروتو و بلیچ.

وان پیس، ناروتو و بلیچ، از قدیمی ترین سری های شونن جامپ هستند و معرف بسیاری از عناصر شاخص دموگرافی شونن محسوب می شوند. تا قبل از این سه انیمه، انیمه های ژانر مجیکال گرل، مکا و علمی – تخیلی بازار را می چرخاندند و بعد، با انتشار سری دراگون بال، موج جدیدی از انیمه ها وارد کار شدند. در واقع، دراگون بال را پدربزرگ شونن ها می نامند که در ادامه، بیگ تری، مسیر آن را ادامه دادند و آن را تکمیل کردند و به پتانسیل حقیقی اش رساندند. در ادامه این مطلب، همراه مجله وارونه باشید تا بیگ تری را به شما معرفی کنیم.

معرفی انیمه های بیگ تری Big Three | سه انیمه بزرگ تاریخ شونن

1. وان پیس / One piece

انیمه وان پیس از بیگ تری

انیمه وان پیس یکی از انیمه های بیگ تری Big Three اقتباسی از مانگایی با همین نام است. این انیمه، محصول استودیو Toei Animation است، استودیویی که مدت زیادی در قرن بیستم، به عنوان پرآوازه ترین استودیوی انیمه سازی در ژاپن شناخته می شد. این استودیو، که به نوعی سکوی پرش هایائو میازاکی، کارگردان بزرگ و موسس استودیوی جیبلی، محسوب می شود، سازنده انیمه های مهمی مثل سری دراگون بال، دیجیمون، کارآگاه کونان، زنان کوچک، مونونوکه و نسخه اول دویل من است. Toei Animation، بیش از 1000 قسمت از انیمه وان پیس را ساخته است و همچنان به تولید قسمت های بیشتر ادامه می دهد.

انیمه وان پیس، که قدیمی ترین عنوان این لیست محسوب می شود، از اکتبر سال 1999، به صورت هفتگی شروع به پخش کرده و انتشار آن، تا همین الان ادامه دارد. انیمه وان پیس، ماجرای مانکی د. لوفی، دزد دریایی جوانی را دنبال می کند که می خواهد پادشاه دزدان دریایی شود و گنج وان پیس را پیدا کند. انیمه وان پیس، با قرار دادن گروهی از دزدان دریایی به عنوان پروتاگونیست، تعاریف سنتی قهرمان در انیمه ها، به ویژه انیمه های شونن را از بین می برد و گروه جدیدی از شونن ها را معرفی می کند: شونن هایی با پروتاگونیست های خاکستری.

تاثیرات انیمه وان پیس بر سایر انیمه ها

انیمه وان پیس از انیمه های بیگ تری

ویژگی کلاسیک شونن ها، تا قبل از وان پیس و حتی تا مدتی بعد از آن، قهرمانانی قدرتمند بود که مدام در حال پاورآپ بودند و برخلاف قدرت بدنی زیادشان، از هوش و عقل، بهره زیادی نمی بردند تا مثلا با حماقت و خنگی، دل طرفداران را به دست بیاورند. تصمیمات آنها همیشه کلیشه ای بود و هیچ وقت پیش نمی آمد که از نظر اخلاقی، مورد چالش قرار بگیرند. البته، آنها عیب های فراوانی داشتند و زیاد پیش می آمد که با بقیه، مثل یک عوضی به تمام معنا رفتار کنند (مثل گکو در دراگون بال)؛ با این حال، انیمه طوری با آنها رفتار می کرد که انگار فرشتگانی معصوم هستند و هیچ خطایی ندارند، در نتیجه کارهای زشت آنها، هرگز عواقبی برایشان نداشت.

تفاوت وان پیس با این انیمه ها، در همین جاست. لوفی، احمق نیست (هر از گاهی خنگ می شود، ولی در زمان خودش). همچنین، با او مثل یک الهه مقدس رفتار نمی شود. او اشتباه می کند و با عواقب اشتباهاتش روبرو می شود. از طرف دیگر، فان ترین لحظات وان پیس، آن زمان هایی هستند که عذاب کشیدن بقیه مردم – در واقع، آنتاگونیست ها – از دست لوفی و گروهش را به ما نشان می دهند. وان پیس، از نمایش تمام و کمال جنبه های گوناگون شخصیت ها نمی ترسد و اجازه می دهد تا ما آنها را بشناسیم، تناقض هایشان را درک کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم.

انیمه های متعددی از الگوی “نه خیلی معصوم” وان پیس پیروی می کنند، مثل چینسامن، اتک آن تایتان، آکامه گا کیل، کدگیاس، بلک لاگون، دث نوت و… . چینسامن، دنجی را به عنوان جوان بیچاره ای معرفی می کند که برای پول هر کاری می کند و چندان اهمیتی به قهرمانانه بودن نمی دهد. اتک آن تایتان، داستان انتقام است و نشانمان می دهد که قهرمان داستان، حتی در قهرمانانه ترین لحظاتش، آدم افتضاحی است (اگر یادتان باشد، تلفات نبرد استوهس کاملا تقصیر ارن بود). آکامه گا کیل، داستان یک گروه تروریستی است، کدگیاس هم همینطور، بلک لاگون داستان گانگسترهاست و دث نوت، خب، داستان یک قاتل روانی است که عقده خدا بودن دارد. تا قبل از وان پیس، انیمه های زیادی، حداقل در دموگرافی شونن و در رده سنی نوجوان و جوان، شهامت قدم گذاشتن در مسیر خاکستری کردن پروتاگونیست ها را نداشته اند. حتی اگر بگوییم که لوفی و دوستانش آنقدرها هم بد نبودند، ولی آنها دزد دریایی بودند و این نکته، در دهه 1990، قدم بزرگ، مهم و تاثیرگذاری بوده است.

تاثیرات وان پیس بر مخاطبان

انیمه وان پیس از سه انیمه بزرگ

وان پیس، در کنار پوکمون و دیجیمون، از جمله اولین انیمه های سریالی بودند که توانستند قلب تمام دنیا را تسخیر کنند. این سه مجموعه ژاپنی، هنوز که هنوز است، در بین نسل های جدید طرفدار کسب می کنند و به نوعی، نقطه اشتراک چندین نسل محسوب می شوند: کسانی که از ابتدا پخش مانگا را دنبال می کردند (یا اولین نسخه های گیم را بازی می کردند)، کسانی که هفتگی انیمه را تماشا می کردند و کسانی که از طریق ریمیک ها، لایو اکشن ها، فیلم ها و اسپین آف ها با مجموعه اصلی آشنا شدند. به همین دلیل، وان پیس از اهمیت ویژه ای در بین انیمه ها برخوردار است، زیرا چند نسل را به هم مرتبط می کند.

وان پیس، بازار گسترده ای در دنیا دارد و فروش مانگای آن، اثر ایچیرو اودا، به بیش از 500 میلیون نسخه رسمی رسیده است. این آمار، دو برابر آمار فروش ناروتو است و همانطور که می دانید، ناروتو برای خودش، یک غول تمام عیار است؛ حالا خودتان حساب کنید که وان پیس چقدر محبوب است! تعداد بینندگان انیمه وان پیس، به بیش از 579 میلیون نفر می رسد که رقم دیوانه واری است. انیمه وان پیس، جوایز مختلفی دریافت کرده است، از جمله سه جایزه برای بهترین انیمیشن در جوایز انیمه ای ژاپن.

2. ناروتو / Naruto

انیمه ناروتو از سه انیمه بزرگ تاریخ

انیمه ناروتو، اقتباسی از مانگای اکشن و فانتزی، اثر ماساشی کیشیموتو است که طرفداران ژانر هنرهای رزمی، به هیچ وجه نباید از دستش بدهند. ناروتو، با استفاده از موسیقی و فرهنگ ژاپنی، داستانی را روایت می کند که چندین نفر در کل دنیا، تحت تاثیرش قرار گرفته اند و محبوبیت آن، به جایی رسیده که سریال ریک و مورتی، در چند قسمت، سر به سرش گذاشته و ناروتو به لیست پایان ناپذیر قربانی های پارودی اش اضافه شده است. ناروتو، تکنیک های واقعی مبارزه را برمی دارد، کمی – در واقع خیلی – آنها را آب و تاب می دهد و زمانی که به اندازه کافی فانتزی شدند، به رنگارنگ ترین شکل ممکن به ما ارائه می دهد.

مرتبط: 30 تا از قوی ترین شخصیت های انیمه ناروتو 

مانگای ناروتو، دو بخش، 72 جلد و 700 چپتر است. بخش اول، آغاز ماجرای ناروتو است: پسر جوانی که مورد نفرت و بی توجهی مردم قرار می گیرد و می خواهد با تبدیل شدن به قوی ترین نینجای روستا، توجه و احترام مردم را به دست بیاورد. بخش دوم، بعد از یک تایم اسکیپ، به وقایع مدتی نسبتا طولانی بعد از اتفاقات بخش اول می پردازد و به عقیده بسیاری از ناروتوفن ها، عیار واقعی سری، تازه اینجا معلوم می شود. انیمه ناروتو، درست مثل مانگا، دارای دو بخش است: بخش اول، ناروتو و بخش دوم، ناروتو: شیپودن.

انیمه ناروتو، که در کنار توکیو غول و بلیچ، از مهم ترین آثار استودیو Pierrot محسوب می شود، تعدادی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ انیمه را در خود جای داده است: در حال حاضر، ناروتو، هشتمین شخصیت محبوب انیمه ای و پنجمین پروتاگونیست محبوب انیمه ای طبق نظرسنجی مای انیمه لیست محسوب می شود. ایتاچی و ساسکه، دیگر شخصیت های این انیمه هستند که به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرده اند.

تاثیرات انیمه ناروتو

انیمه ناروتو از بیگ تری

انیمه ناروتو، تاثیرات مهمی روی انیمه های شونن بعد از خود گذاشت: ناروتو، آغازکننده رسمی مسیر “قهرمان مصمم” بود، که با انیمه های مای هیرو آکادمیا، دیمن اسلیر، هایکیو، فودوارز و… ادامه پیدا کرد. این دسته قهرمانان، مهربان و دوست داشتنی هستند، اما با قهرمانان کلاسیک فرق دارند. آنها متوجه اشتباهاتشان می شوند، عواقب کارهایشان را می چشند و از آنها درس می گیرند. آنها کله شق هستند، اما وارد وادی های حماقت قهرمان شونن کلاسیک نمی شوند.

ناروتو همچنین “شونن های تراژدیک” را مد کرد. این سبک از شونن، صرفا درباره قوی تر شدن و جنگیدن با آدم بدها نیست. شونن های تراژدیک، حاوی دردناک ترین صحنه های گریه در تاریخ هستند که دل هر مخاطبی را کباب می کنند. تراژدی در این انیمه ها، انواع مختلفی دارد: شکست های سخت، از دست دادن خانواده، از دست دادن دوستان، همرزمان و معلمان، تحول، ویلین های درد کشیده که خیلی هم آدم های بدی نیستند، ناامید کردن خود و بقیه و… . این شونن ها، از نظر بار محتوایی و احساسی غنی تر هستند و ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار می کنند.

انیمه ناروتو، بسیاری از بینندگان را به فرهنگ ژاپنی علاقمند کرد. این انیمه، مخاطبان را با موسیقی سنتی ژاپنی، فرهنگ ژاپنی، غذاهای ژاپنی و مهم تر از همه، هنرهای رزمی ژاپنی آشنا کرد و نشان داد که فرهنگ خود ژاپن، پتانسیل یک سریال جذاب را دارد و نیازی نیست برای محبوب بودن، حتما وارد ژانر مکا یا دختران جادویی شد.

3. بلیچ / Bleach

انیمه بلیچ از سه انیمه بزرگ تاریخ

انیمه بلیچ که یکی از انیمه های بیگ تری Big Three است، ماجراهای پسری به نام ایچیگو کوراساکی را دنبال می کند که از طریق یک شینیگامی، قدرت های ماورایی به دست می آورد و با دنیای دیگر، ارتباط برقرار می کند. ایچیگو، تصمیم می گیرد از قدرت هایش برای محافظت از دوستان و خانواده اش استفاده کند و مردم دنیا را، از دست موجودات دیگر، در امان نگه دارد.

انیمه بلیچ، از سال 2004 شروع به پخش کرد و پخش آن در سال 2012 به اتمام رسید؛ یعنی شروع آن تقریبا همزمان با ناروتو بوده اما 5 سال زودتر به پایان رسیده است. این انیمه، اقتباسی از مانگایی با همین عنوان، اثر تیته کوبو است و 16 فصل و 366 قسمت دارد. انیمه بلیچ، یکی از انیمه های طولانی با فیلرهای فراوان است و از 366 قسمت این انیمه، 163 قسمت فیلر است. انیمه بلیچ، اثر استودیو Pierrot است؛ استودیویی که به خاطر آرت استایل زیبا و جذاب و ساخت انیمه هایی مثل ناروتو شهرت دارد.

تاثیرات انیمه بلیچ

انیمه بلیچ از سه انیمه بزرگ تاریخ

مانگای بلیچ، بیش از 130 میلیون نسخه در دنیا فروخته است و یکی از پرفروش ترین مانگاهای تاریخ محسوب می شود. از مجموعه بلیچ، چندین ویدیوگیم، یک فیلم لایواکشن، محصولات جانبی پرفروش و یک اسپین آف رسمی با عنوان Burn the witch منتشر شده است. این مجموعه، جوایز متعددی، مثل بهترین صداپیشه مرد شخصیت اصلی، صداپیشه زن شخصیت اصلی، صداپیشه مرد شخصیت مکمل و همینطور بهترین مجموعه شونن در جوایز شوگاکوکن مانگا را برنده شده است و به طور کلی، هم مورد پسند جشنواره ها بوده و هم مردم.

مرتبط: ناروتو بهتر است یا بلیچ؟ 10 دلیل برتری ناروتو از بلیچ 

بلیچ، درست مثل وان پیس و ناروتو، تاثیرات زیادی بر انیمه های شونن بعد از خودش گذاشت. ناروتو، قهرمانان مصمم و داستان های تراژدیک را با شونن مخلوط کرد و وان پیس، پتانسیل شخصیت های خاکستری به عنوان پروتاگونیست هایی دوست داشتنی را نشانمان داد، بلیچ معرف نسلی از قهرمانان آرام و بیخیال است. قهرمانانی که لزوما خودشان را برای هدفی مشخص مثل هوکاگه شدن یا کشتن همه تایتان ها نابود نمی کنند و زندگی کم و بیش نرمالی دارند.

داستان آنها، لزوما با سلاخی خانواده‌شان شروع نمی شود و در دوران کودکی، بی سرپرست و فقیر نبوده اند. آنها خونسردند و خونسرد می مانند و سرشان به زندگی خودشان گرم است. زندگی شخصی آنها، در توازن کامل با زندگی کاری (جنگجویی؟ نینجایی؟ جنگیری؟ شیطان کشی؟ تروریستی؟) و زندگی اجتماعی‌شان قرار دارد و معمولا از آنطرف بوم سقوط نمی کنند. جوجوتسو کایزن، نوراگامی، مرد اره ای، هاناکو-کون و البته، گینتاما، از جمله انیمه هایی هستند که این الگو را با شدت بیشتری دنبال می کنند و مسیری که بلیچ آغاز کرده – یا حداقل به شهرت رسانده – را ادامه می دهند و آن را تکمیل می کنند.