داستان جدیدی از تولد مریخ به گوشمان رسیده!!!

منابع آب مریخ یکی از مهم ترین موضوعات مورد بررسی دنیای فضانوردی امروز هستند! سوال این جاست! منابع آب مریخ از یک سرچشمه هستند ؟ یا اینکه منابع متفاوتی برای آب این سیاره وجود دارد!

با ما در این گزارش همراه باشید تا در مورد منابع آب مریخ بیشتر بدانیم!!!


مریخ روزی میزبان ارگانیسم های زنده بوده است!!! 

میدان های مغناطیسی مریخ 10 برابر قوی تر از آن چیزی است که تصور می کردیم!!!!

بهترین فیلم های مت دیمون Matt Damon که باید ببینید! از دیوار بزرگ تا مریخی


یکی از راز آلود ترین سوالات بشر در مورد مریخ این است: واقعا آب این سیاره از کجا می اید؟؟؟ بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، پاسخ این سوال در شهاب سنگ هایی است که از مریخ به سیاره ما سفر کرده اند!!!

مریخ روزی سیاره ای گرم و مرطوب بوده! در طول زمان و با چکه کردن اتمسفرش به فضا به این حال و روز افتاده! حالا سیاره ای خشک و بایر است با بیابان های وسیع!!

منابع آب مریخ

سوال این جاست!!! از اول داستان آب از کجا وارد این سیاره شده است!!! برای پاسخ به این سوال محققان لایه های مریخ را بررسی کرده اند! مریخ هم مانند هر سیاره ی دیگری هسته، گوشته و پوسته دارد!!! البته اتمسفر را هم نباید نادیده گرفت!!!

شهاب سنگ هایی که از سمت مریخ به زمین می آیند از جنس پوسته هستند! پوسته ی مریخ دارای بیشترین مخازن آب این سیاره است! بیش از 35% از آب موجود در سطح این سیاره در پوسته قرار دارد!

دو مورد از مشهور ترین شهاب سنگ های مریخی «BALCK BEAUTY» و «ALLAN HILLS» هستند! محققان برای بررسی چگونگی پیدایش سیاره و حضور آب ، لایه های نازکی از این دو شهاب سنگ را بررسی می کنند!

شهاب سنگ «BLACK BEAUTY» بیلیون ها سال قدمت دارد! این شهاب سنگ در اثر برخورد سنگ فضایی عطیمی به مریخ از پوسته ی اصلی جداش شد و به سمت ما آمد! این شهاب سنگ اطلاعات بسیار زیادی از گذشته ی مریخ در اختیارمان قرار داده!

بر اساس همین اطلاعات است که فهمیده ایم مریخ بیلیون ها سال قبل چجور سیاره ای بوده است!

وقتی این دو شهاب سنگ بررسی شدند، به این نتیجه رسیدیم که کلا دو نوع ایزوتوپ هیدروژن در این سیاره وجود دارد! ایزوتوپ ها اتم هایی هستند که ترکیب شیمیایی چیز ها را تشکیل می دهند!

این دو نوع ایزوتوپ ، با نام های هیدروژن سبک و هیدروژن سنگین نام گذاری شد! تصور می شود که بتوان از این دو نوع ایزوتوپ برای شناسایی منبع اب موجود در سنگ های این سیاره کمک گرفت!

منابع آب مریخ

برای مثال محققان می توانند سنگ های موجود در زمین را بررسی کنند ! ایزوتوپ ها را شناسایی کنند ! و به منبع آبی زمین که در اقیانوس ها موجود است برسند!

اما نکته این جاست که ایزوتوپ های موجود در شهاب سنگ ها متفاوت هستند!!! بر اساس تفاوت موجود در ایزوتوپ های کشف شده از این دو شهاب سنگ می توان به این نتیجه رسید که … بیش از یک منبع آبی در سیاره ی سرخ وجود داشته است!!!

شاید هم این تفاوت در ایزوتوپ ها گواهی باشد برای تفاوت در سنگ های تشکیل دهنده ی این سیاره!!! پس در واقع همه چیز به روزی بر میگردد که این سیاره متولد شده! والبته چگونگی تولدش !!!

در واقع ذرات سرگردان و کوچک کهکشانی بلوک های سازنده ی سیارات در منظومه ی شمسی هستند!

این ذران در واقع باقی مانده ی گاز و غباری هستند که پس از تشکیل خورشید در فضا به جا مانده است! در طول زمان این ذرات به هم پیوستند! بزرگ و بزرگ تر شدند! و حالا به این سیارات تبدیل شده اند!!

در مورد مریخ احتمالا دو گونه ی متفاوت از سنگ هه با نوع متفاوت از آب با هم برخورد کرده اند! این برخورد هر چه که بوده موجب آمیخته شدن سنگ ها نشده!!!

این داستان با داستان قبلی که در مورد این سیاره می دانستیم خیلی متفاوت است! داستان قبلی را از شهاب سنگ دیگری به دست آورده بودیم! شهاب سنگ قبلی به گوشته ی سیاره ی سرخ تعلق داشت!

اگر هم می خواهید بدانید داستان قبلی چه بوده باید بگویم … ما تصور می کردیم گوشته ی این سیاره شبیه به زمین است چون تحت تاثیر اتمسفر نبوده!

تصور میکردیم پوسته تغییر کرده آنهم به علت نابود شدن اتمسفر! بعضی ها هم فکر می کردند در حین وارد شدن به جو سیاره ما نوعی تغییرات در این شهاب سنگ ها به وجود آمده!!!

حالا فهمیدیم که حتی پوسته هم دو نوع متفاوت از ایزوتوپ ها را دارد!!! حالا داستان کاملا فرق دارد!

منابع آب مریخ

ما از این داستان سه نتیجه ی اساسی میگیریم

اول اینکه پوسته ی این سیاره میلیون ها سال است که ثابت مانده و تحت تاثیر اتمسفر نیست! پوسته ی این سیاره هم با گوشته ی آن بسیار متفاوت است!!!

تغییرات اتمسفری هم در طول بیلیون ها سال اتفاق افتاده است! اطلاعات ما در این مورد دقیق است! چرا که ما در این مورد از شهاب سنگ هایی اطلاعات گرفته ایم که نمونه هایی واقعی از تمام این سیاره هستند!

دو نمونه ی متفاوت سنگی با نمونه ی متفاوت ایزوتوپ یافت شد! پس مریخ و داستان شکل گیری اش با داستان شکل گیری سیاره ما کاملا متفاوت است!!!

سیاره ی ما هم چنان تک سیاره ی بی همتای این منظومه باقی می ماند!!!