با فراگیر شدن فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، حیطه تبلیغات تا این فضاها توسعه پیدا کرده است. از جمله شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار و با تعداد کاربران زیاد، فضای اینستاگرام است. صفحات مجازی برندهای مشهور در اینستاگرام به ندرت توسط مدیران یا صاحبان کسب‌وکار اداره می‌شود. معمولا مدیریت اینستاگرام بر عهده‌ی ادمین‌ پیج است. ادمین اینستاگرام برای اداره یک صفحه یا پیج باید از توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی برخوردار باشد.

مهارت‌ها و توانایی‌های ادمین اینستاگرام تاثیر بالایی در عملکرد موثر و سازنده یک صفحه یا پیج دارد. از این رو، صاحبان برند یا کسب‌وکار سعی دارند از ادمین‌های ماهر و توانمند برای اداره پیج خود کمک بگیرند. از آنجایی که مدیریت صفحات مجازی در حیطه تبلیغات و بازاریابی است، شرکت‌های تبلیغاتی هم خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند. استودیو نماد هم به عنوان یکی از شرکت‌های تبلیغاتی فعال در فضای اینترنتی، خدمات مربوط به ادمین اینستاگرام را ارائه می‌دهد.

مرتبط: تاثیرات اینستاگرام بر نوجوانان دختر را چطور می‌توان کنترل کرد؟ 

ادمین اینستاگرام

ادمین اینستاگرام مدیر یک صفحه یا پیج مجازی در فضای اینستاگرام است. وظیفه این شخص اداره و مدیریت پیج اینستاگرام است. صفحات مجازی معمولا برای معرفی یا تبلیغ یک برند یا کسب‌وکار هستند. وظایف یک ادمین توسط اهداف یک صفحه مجازی و صاحب آن کسب‌وکار تعیین می‌شود. ادمین‌ها معمولا وظیفه تولید محتوای متنی یا تصویری و همچنین به اشتراک گذاشتن آنها را به عهده دارند. هدف از این فعالیت‌ها می‌تواند آشنا کردن کاربران با یک برند یا محصولات و خدمات جدید آن، جذب مخاطبان بیشتر، کسب درآمد و افزایش میزان فروش باشد. از جمله وظایف اصلی ادمین اینستاگرام عبارتند از:

  • تولید محتوا اعم از عکس‌ یا فیلم و به اشتراک گذاشتن آنها به طور مرتب
  • چک کردن مداوم پیام ها و نظرات کاربران و پاسخ دهی به آنها
  • بالا بردن میزان دنبال کننده ها/فالوئرها
  • کمک به پیشرفت و رشد پیج اینستاگرام
  • تولید محتوای تبلیغاتی اعم از عکس یا تیزر تبلیغاتی با هدف درآمدزایی

این موارد تنهای بخشی از وظایف کلی یک ادمین یا مدیر اینستاگرام است. یک شخص برای اینکه مدیر موفقی در اداره یک صفحه اینستاگرامی باشد باید از مهارت ها و توانایی های خاصی برخوردار باشد.

مهارت ها و توانایی های ادمین

مهارت ها و توانایی‌های ادمین اینستاگرام باید در راستای اهداف پیج/صفحه باشد. مثلا اهداف یک پیج عمومی از پیج کاری (بیزنس پیج) متفاوت است. در هر حالت، برخورداری از مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط کمک زیادی به پیشرفت سریع ادمین و درنتیجه پیشرفت پیج مجازی می‌کند. یک ادمین ماهر و توانمند از دانش و تجربه کافی در کنار استعداد و هوش مناسب برخوردار است. از جمله مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌های ادمین عبارتند از:

  • مهارت بالا در تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار
  • توانایی مدیریت صفحه اینستاگرام
  • مهارت در تحلیل آمار و بازخوردها
  • آشنایی با صنعت تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مهارت در جذب مخاطب
مهارت ها و توانایی های ادمین

مهارت بالا تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار

از جمله اصلی‌ترین وظایف مدیر صفحه تولید محتواست. این محتوا می‌تواند یک عکس، متن (کپشن) یا ویدیو باشد. مهارت بالا در نوشتن متنی جذاب، کاربرپسند و بهینه (سئو شده) به آشنایی کاربر یا خواننده با موضوع، جذب مخاطب و تاثیرگذاری بالا در کاربر کمک زیادی می‌کند. عکسی که برای محتوا انتخاب می‌شود، به سریع‌ترین شیوه می‌تواند نگاه مخاطب را بقاپد. ادمین باید در ساخت یا انتخاب محتوای ویدیویی از آگاهی، دانش، مهارت، ذوق و خلاقیت برخوردار باشد.

مهارت بالا تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار

توانایی مدیریت صفحه اینستاگرام

یکی دیگر از وظایف اصلی ادمین مدیریت صفحه اینستاگرام است. مدیریت صفحه به معنی کنترل تمامی کارها از جمله تولید و اشتراک گذاری محتوا، برنامه‌ریزی، حفظ ارتباط با کاربران، پاسخگویی به مشتریان و حفظ انسجام و امنیت صفحه است. این توانایی به خصوص در موقعیت‌هایی که چندین صفحه به طور همزمان مدیریت می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برنامه‌های نرم‌افزاری و ابزارهای اینستاگرامی برای تسهیل مدیریت صفحه وجود دارند که ادمین‌های ماهر معمولا از آنها در کار خود کمک می‌گیرند.

مهارت تحلیل آمار و بازخوردها

یکی از مهارت‌های ضروری در صفحات تجاری و کاری تجزیه و تحلیل آمار و بازخوردهاست. خوشبختانه صفحات کاری مجهز به برنامه‌های آماری و تحلیلی مفیدی هستند که مدیر صفحه را مدام در جریان وضعیت آن قرار می‌دهند. ادمین باید مهارت کافی در کار با این برنامه‌ها و تحلیل اعداد و آمار ارائه شده توسط آنها را داشته باشد. تحلیل این بازخوردها به شما در درک نتایج مثبت یا منفی فعالیت‌های مجازی کمک می‌کند. مثلا درصدهایی از کاربران جذب شده از طریق اکسپلور یا پست‌ها و استوری‌های به اشتراک گذاشته شده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مهارت تحلیل آمار و بازخوردها

آشنایی با صنعت تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتنیگ

صنعت تبلیغات در فضای اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ در این سال‌های اخیر فضای مجازی را غبظه کرده است. اینستاگرام به دلیل برخورداری از قابلیت‌های فراوان و همچنین داشتن کاربران میلیاردی، فضایی بسیار مناسب برای تبلیغات است. آشنایی ادمین با این نوع مارکتینک و همچنین مهارت در به‌کارگیری محتوا و ترفندهای تبلیغاتی، کمک زیادی به پیشرفت پیج و همچنین درآمدزایی از آن می‌کند. به کارگیری یک اینفلوئنسر معروف، همکاری مشترک با اینفلوئنسرها و ارتباط با آنها چند نمونه از توانایی‌های ادمین در تبلیغات است.

مهارت در جذب مخاطب

مخاطب اصلی‌ترین هدف یک صفحه مجازی است. مهارت ادمین در جذب مخاطب منوط به شناخت مخاطب و راه‌های ارتباط با آنهاست. البته جذب مخاطب اولین قدم است. حفظ مخاطب بعد از جذب آن هم نیاز به مهارت بالایی دارد. داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منظم در تولید محتوا و به اشتراک‌گذاری، به راه انداختن کمپین‌های تبلیغاتی یا چالش‌های رایج و همه‌گیر از جمله ترفندهایی برای جذب و حفظ مخاطب است.

سایر مهارت ها و توانایی های ادمین

موارد گفته شده به عنوان مهارت‌ها و توانایی‌های ادمین اینستاگرام تنها بخش‌هایی از توانمندی‌های مدیر صفحه است. گستردگی کار در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام باعث می‌شود که حوزه دانش و توانمندی‌ها لازم در آن هم گسترش یابد. یک ادمین علاوه بر توانایی‌ها و مهارت‌های ذکر شده در مطالب بالا باید دارای توانمندی‌های دیگری هم باشد؛ از جمله این توانمندی‌ها عبارتند از:

  • در جریان اتفاقات روزانه بودن و آگهی از مهم‌ترین و به روزترین خبرها
  • مهارت در بازاریابی
  • تسلط بر کار با نرم‌افزارهای مهم و کلیدی مثل فتوشاپ
  • آشنایی با پیج های رقیب و فعالیت های آنها
  • به روز بودن و توانایی در به کارگیری قابلیت های به روز اینستاگرام
  • مهارت در استفاده از قابلیت های مختلف اینستاگرام مثل لایو و استوری
سایر مهارت ها و توانایی های ادمین

ادمین های حرفه ای و ماهر

اگر تصور می‌کنید که از این مهارت‌ها و توانایی‌ها در مدیریت پیج کاری یا شخصی خود برخوردار نیستید، می‌توانید از یک ادمین ماهر کمک بگیرید. شرکت‌های تبلیغاتی معمولا خدمات کاری در حوزه فضای مجازی مثل اینستاگرام را هم ارائه می‌کنند. شرکت تبلیغاتی استودیو نماد هم به طور حرفه‌ای در این زمینه مشغول است. نماد از ادمین‌های کارکشته و توانمند برای مدیریت کسب‌وکار شما در فضای مجازی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بهره می‌برد. کافیست سری به سایت رسمی استودیو نماد بزنید تا با خدمات آن بیشتر آشنا شوید.