نکاتی مهم هنگام بروز دعوا بین زن و شوهر

همه ی ما ضرب المثل قدیمی دعوا بین زن و شوهر نمک زندگی است را شنیده ایم. بروز اختلاف و مشاجره بین زوج ها امری بسیار طبیعی است. اما اگر در این بین بعضی نکات را رعایت نکرده و رفتارهای اشتباهی داشته باشیم این دعوا منجر به دلخوری می شود و ممکن است حل مشکلات و آشتی کردن بعد از دعوا را سخت تر کند. برای پیشگیری از این مسائل بهتر است در صورت بروز دعوا بین زن و شوهر 6 نکته ی زیر را رعایت کنید.

1. در جمع دعوا نکنید!

صرف نظر از اینکه چقدر همسرتان را دوست دارید و با او احساس خوشبختی می کنید، ممکن است گاهی با او اختلاف داشته باشید. دعوا کردن زن و شوهر در مقابل دیگران اشتباه فاهشی است که بسیاری از زوجین انجام می دهند. اینکار باعث می شود که مرزها از بین بروند و ممکن است دیگران در کار شما دخالت کنند و یا از راز های زناشویی شما مطلع شوند.

اگر در مقابل فرزندان تان باهم دعوا کنید اضطراب زیادی به آنها منتقل خواهید کرد. از طرفی دعوا در مقابل خانواده تان ممکن است باعث شود که آنها از همسر شما متنفر شوند. زیرا فکر می کنند که او شما را دوست ندارد و باعث ناراحتی شما می شود. به هر حال شما با هم آشتی خواهید کرد ولی تصویری که هنگام دعوای شما در ذهن خانواده یا فرزندان تان شکل گرفته است، به این سادگی ها از بین نخواهد رفت.


همچنین بخوانید: ۲ کلمه که هر گز نباید در زندگی زناشویی خود از آن ها استفاد کنید !


2. کنایه نزنید، واضح حرف بزنید و سعی کنید به حرف های همسرتان خوب گوش کنید!

بسیاری از دعواها به این دلیل بالا می گیرند که افراد منظور یکدیگر را متوجه نمی شوند و یا اصلا به حرف های هم گوش نمی دهند. در این مواقع افراد با توجه به چیزی که انتظار دارند از طرف مقابل بشنوند حرف های او را تحریف می کنند. در نتیجه هر دو طرف در نتیجه ی یک سوء تفاهم یا کج فهمی از هم دلخور می شوند یا کارشان به جاهای باریک می کشد.

سعی کنید حرفهایتان را نصفه و نیمه رها نکنید و با لحن واضح و قابل فهم صحبت کنید. از کنایه زدن پرهیز کنید و حرفتان را رک و پوست کنده بزنید.  وقتی که صحبت می کنید مطمئن شوید که همسرتان به شما توجه می کند.

البته نباید حرفهایی که اهمیت دارند را در بین انبوهی از حرف های بی مورد بیان کنید. از بیهوده گویی پرهیز کنید و سعی کنید فقط حرف های مهم  و مفید برای حل مشاجره را بازگو کنید. از طرفی سعی کنید به حرف های همسرتان به خوبی گوش کنید. چیزی که او واقعا می گوید را بشنوید نه آن چیزی که انتظارش را دارید یا پس ذهن تان است.

3. به مسائل گذشته باز نگردید!

اگر به مشکل فعلی رسیدگی نکنید و مشکلات قبلی را پیش بکشید، نه تنها مشکل قبلی حل نخواهد شد بلکه مشکل فعلی هم بلاتکلیف خواهد ماند. در نتیجه شما با انبوهی از مشکلات گذشته که دوباره برایتان تازه شده اند و مسئله ی فعلی که هیچ کدام هم حل نشده اند رو به رو خواهید بود.


همچنین بخوانید: شایع ترین دروغ ها در روابط زناشویی !


هنگامی که عصبانی هستید تمام چیزهایی که قبلا از آنها دلخور بوده اید ولی از آنها حرفی به میان نمی آوردید، به شما هجوم می آورند. این باعث می شود که همسرتان تصور کند شما به دنبال بهانه هستید زیرا به دنبال حل مشکل فعلی نیستید و کار را با تازه کردن مشکلات قبلی سخت تر کرده اید. اگر مسائلی در گذشته وجود دارند که شما را آزار می دهند، در زمان آرامش به حل آنها بپردازید، حال که هر دو عصبانی هستید زمان مناسبی برای اینکار نیست.

4. توهین نکنید!

بگذارید یک سوال مهم بپرسم، آیا همسرتان را دوست دارید و میخواهید مشکلات تان حل شود؟ پس چرا به جای اینکه سعی در حفظ رابطه ی تان داشته باشید، با توهین کردن به همسرتان آن را نابود می کنید؟ توهین کردن به همسرتان عزت نفس او را به شدت تخریب خواهد کرد، بنابراین اگر توهین های شما به راحتی از ذهن او پاک نشد نباید خیلی تعجب کنید.

برخی از افراد در هنگام عصبانیت کنترل خود را از دست می دهند و به دلایل مختلفی شروع به توهین کردن به همسرشان می کنند، صرف نظر از اینکه عاشق همسرشان هستند یا خیر! اگر نمی توانید خود را کنترل کنید و به هر دلیلی در مشاجره ها به همسرتان توهین می کنید بهتر است هرچه سریع تر فکری به حال این وضعیت بکنید و از یک متخصص کمک بگیرید.

تخریب عزت نفس همسرتان بی رحمانه ترین کاری است که می توانید در حق او انجام دهید. از طرفی توهین کردن کاملا مغایر با علاقه داشتن به کسی است. شما با اینکار باعث می شوید او کاملا به عشق شما نسبت به خودش شک کند. فراموش نکنید که با توهین کرده به دیگران شخصیت خودتان را هم زیر سوال خواهید برد.


همچنین بخوانید: آیا فاصله ی زیاد بین روابط جنسی نشان از بی علاقگی زوج ها به هم دیگر است؟


5. روی مشکل اصلی تمرکز کنید!

بعضی از زوج ها آنقدر به گوشه و کنار و جزئیات مسائلی که با آن درگیر هستند می پردازند که از مشکل اصلی غافل می شوند. اگر همسرتان برای طفره رفتن از رسیدگی به مشکل اصلی دست به این کار زد. به او بگویید که جزئیات را کنار بگذارد تا بعدا به آنها رسیدگی شود و به اصل مشکل رسیدگی کند.

حل شدن اصل مشکل جزئیات و گوشه کناره های آن را نیز حل خواهد کرد. اما اگر از حل کردن جزئیات شروع کنید نه تنها انرژی و وقت زیادی صرف خواهید کرد بلکه ممکن است در انتها بازهم به نتیجه ی مطلوبی نرسید. صاف و صادق اصل مسئله را بازگو کنید و به آن رسیدگی کنید، خواهید دید که جزئیات خود به خود حل خواهند شد.

6. به دنبال اثبات تقصیر همسرتان نباشید!

به جرات می گویم که در هیچ یک از دعواهای زناشویی، تنها یک طرف مقصر نیست. این یک مشاجره ی 50.50 است. در صورت قبول این مورد است که شما قادر به حل مشکلات زناشویی تان خواهید شد. شما باید قبول کنید که در این رابطه ی زناشویی هرچقدر که همسرتان مقصر است شما هم به همان سهم مقصرید. حتی اگر مدعی شوید که 40% شما تقصیرکارید و 60% تقصیرات را به گردن همسرتان بیاندازید، بازهم مسائل حل نخواهند شد.

در ادامه بخوانید: