پیشگیری از عود اختلال بی اشتهایی عصبی برای کسانی که قبلا این اختلال را تجربه کرده اند اهمیت زیادی دارد. زیرا موارد زیادی می توانند دوباره باعث شوند که اشتهای آنها عصبی شود. مواردی مانند:

  • بارداری
  • زمانی که یکی از عضای خانواده یا دوستان شروع به کاهش وزن می کند و یا رژیم غذایی خاصی را شروع می کند و باعث حس مقایسه و رقابت می شود
  • اندکی افزایش وزن و تمایل به کاهش آن
  • گذراندن وقت با فردی بسیار لاغر (مثلا یک همکار جدید)
  • آسیب دیدگی که مانع از ورزش می شود
  • استفاده از اپلیکیشن های سلامت و ورزش
  • قرار گرفتن در موقعیت های پر استرس

همانطور که می بینید این موارد می توانند لیستی طولانی و مواردی عادی باشند، پس طبیعی است که فرد با آنها روبه رو شود. با این حال ممکن است رویارویی با این موارد برای یک فرد به معنی عود اختلال بی اشتهایی عصبی باشد و برای دیگری اینطور نباشد.


همچنین بخوانید:چرا فکر می کنم زشت یا بدهیکل هستم ؟ با اختلال بدشکل انگاری بدن آشنا شوید!


حتی ممکن است فرد یک روز تا یک هفته نشانه های اختلال را تجربه کند و دوباره به حالت عادی بازگردد. با این حال ما ترفند هایی را برای افزایش انعطاف پذیری شما در برابر موقعیت هایی که امکان عود اختلال را بالا می برند، فراهم کرده ایم، با ما همراه باشید.

پیشگیری از عود اختلال بی اشتهایی عصبی

1. هنگامی که احساس می کنید اختلال در حال عود است، به خود و به شخص دیگری آن را اعلام کنید!

پنهان کاری و انکار نشانه های اصلی  اختلالات خوردن هستند. اگر چیزی باعث آسیب پذیری شما در برابر اختلالات خوردن می شود، سعی کنید کسی را که در مورد آنچه که احساس می کنید مطلع کنید. این نیازی به گفتگوی بزرگ، عمیق و معنادار ندارد و فقط می تواند به سادگی تصدیق آنچه شما احساس می کنید باشد.

2. خوبی های درگیر نبودن در اختلالات خوردن را به خودتان یادآوری کنید!

یک لیست از خوبی ها و مزایای درگیر نبودن در  اختلال بی اشتهایی عصبی که شخصا آن را تجربه کرده اید، تهیه کنید. بهتر است اینکار را زمانی که احساس خوبی دارید انجام دهید. ما چند نمونه در اینجا مثال خواهیم زد، اما لیستی که شما شخصا آنها را تجربه کرده اید اهمیت بیشتری دارد.

  • داشتن توجه، تمرکز و انرژی بیشتر.
  • داشتن فضای ذهنی برای اهداف دیگر.
  • نداشتن احساس گناه برای نگرانی عزیزان تان درباره ی سلامتی شما
  • عدم ریزش موها
  • داشتن پریود های طبیعی و توانایی باردار شدن.

3. هر گونه خزش در علائم ظریف را کنترل و محدود کنید!

 اختلال بی اشتهایی عصبی تا حد زیادی توسط قانون ها و اهداف خود تحمیل شده ای که بسیار سفت و محکم هستند هدایت می شود. فرد با شکستن زنجیر این قانون ها و اهداف خودتحمیل شده می تواند خود را از دام اختلال بی اشتهایی عصبی نجات دهد. خبر خوب این است که اگر شما یک یا دو بار این زنجیر را شکسته باشید، دفعه ی بعدی این کار برایتان راحت تر خواهد بود. در واقع ظرفیت تان گسترش پیدا خواهد کرد و انعطاف پذیری روانشناختی بهتری خواهید داشت.

به عنوان مثال اگر شما از غذاهای روغنی اجتناب می کنید، پس اگر یک یا دوبار غذای روغنی بخورید دیگر خوردن غذاهایی که روغن دارند برایتان آسان تر خواهد بود. با چیزی که کمتر برایتان استرس زاست شروع کنید. به طور مثال ابتدا از اسپری روغن استفاده کنید یا هر چیزی که به شما مربوط است.


همچنین بخوانید: ۸ گام بسیار موثر در مدیریت زندگی و تغییر عادت های بد


مثال دیگر برای شکستن زنجیر، برای کسانی است که به طور وسواسی به ورزش می پردازند. می توانید دو روز ورزش را از برنامه تان حذف کنید. و یا شدت و مدت تمرینات تان را کاهش دهید.

و البته یک سناریوی دیگر این است که اگر به هر دلیلی برای یک یا چند روز ناهار نخورید، تمایل خواهید داشت که این روال را تکرار کنید.  قبل از آن شما تمایلی به حذف ناهار نداشتید و این رفتار خودتان است که این میل را برمی انگیزد.

4. اجتناب از محرک های خاص را در نظر بگیرید!

به طور کلی اجتناب کردن از چیزی ایده ی خوبی نیست و حتی می تواند وحشتناک باشد. به طور مثال اگر شما دچار اضطراب اجتماعی باشید و از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنید، در بلند مدت اضطراب تان شدید تر خواهد شد. اما اگر اپلیکیشن های ورزش و سلامت شما را مضطرب می کنند که مقدار غذای مصرفی تان را کاهش دهید یا ورزش هایتان شدت بیشتری بدهید، پس حذف کردن آن اپلیکیشن و اجتناب از آن عاقلانه به نظر می رسد.

5. به تصمیمات ظاهرا جزئی توجه کنید!

 تصمیمات ظاهرا جزئی و کوچک، آنهایی هستند که شما را در مسیر مشکل قرار می دهند اما در ظاهر به نظر منطقی و بی ضرر هستند. به عنوان مثال شما در حال خرید آنلاین و سفارش دادن ویتامین های معمولی خود هستید و یک بسته ی بزرگ قند بدون کالری هم سفارش می دهید، بنابراین شما برای خرید رایگان به حداقل خرید می رسید.


همچنین بخوانید:۸ راهکار مهم جهت مدیریت استرس و کاهش آن !


اینها انواع تصمیماتی هستند که شما را در موقعیتی قرار می دهد که نیاز به بکارگیری میزان زیادی اراده دارند تا بتواند به مارپیچ مشکل وارد شود. اگر این نوع تصمیمات را شناسایی کردید از آنها اجتناب کنید.

6. عود احتمالی را جدی بگیرید، اما در ابتدای تحریک شدن وحشت زده نشوید!

در محیط زندگی ما موارد زیادی از تحریک کننده های اختلال خوردن وجود دارند و رویارویی با آنها واقعیت زندگی ماست. اما زمانی که احساس می کنیم توسط آنها تحریک شده ایم نباید وحشت زده شویم. با این حال، شما باید در زمانی که تحریک شده اید نسبت به تصمیماتی که می گیرید، نسبتا هوشیار باشید.

سعی کنید این تجربه را به وضعیتی که در آن تعهد خود به خوب بودن را حفظ می کنید، با اقدامات مثبت برای حمایت از آن، منحرف کنید. این شامل: خوردن به طور منظم و به مقدار کافی، خوردن انواع غذاها، شرکت در فعالیت های بدنی در روش های غیر وسواسی، و صرف انرژی ذهنی برای آنچه مهم و غیر رقابتی است، مانند صرف وقت برای پرورش روابط خود با دیگران 

اگر تحریک پذیری شما برای عود اختلال بیشتر از یک یا دو هفته طول کشید، می توانید به درمانگری که قبلا به شما کمک کرده است مراجعه کنید.

اگر قبلا توانسته اید اختلال خوردن را شکست دهید کار شگفت انگیزی کرده اید. صرفه نظر از اینکه چقدر تحریک شده اید که دوباره به روال قبلی برگردید، شما قادر به کنترل آن هستید. شک نداشته باشید!

امیدورایم که این روش های پیشگیری از عود اختلال بی اشتهایی عصبی برایتان مفید واقع شوند، لطفا مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در ادامه بخوانید: