شما نیمه ی پر لیوان را می بینید یا نیمه ی خالی آن؟

در این مطلب سعی در توضیح آزمایشاتی از عصب شناسی بدبینی داریم. تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد فقط جنبه ی منفی را می بینند؟ و در زمان تصمیم گیری و یا قضاوت فقط روی نکات منفی متمرکز می شوند؟ تحقیقات جدید انجام شده توسط گروهی از دانشمندان علوم اعصاب MIT دقیقا مشخص کرده است که چه منطقه ای از مغز ممکن است باعث این تصمیمات بدبینانه شود.

محققان MIT چندین سال است که در حال بررسی علوم اعصاب “تصمیم گیری” هستند. آنها در تحقیقات قبلی شان مشخص کردند که تصمیمات با سود بالا و همچنین زحمت زیاد با یک مدار مغزی که از منطقه ی میانی پیش پیشانی کورتکس مغز نشات می گیرد و به خوشه ای از نورون های واقع در striatum متصل می شود، مرتبط است.


مرتبط: بدبینی و شکاکیت ؛ با شخصیت پارانوئید به طور کامل آشنا شوید!


زمانی که این مدار در مغز یک حیوان قطع می شود، احتمال گرفتن یک تصمیم با ریسک بالا و همچنین پاداش بالا در او بیشتر است. مثل انتخاب گذشتن از راهی با نوری ناخوشایند و آزارنده برای رسیدن به شیرکاکائو بیشتر به جای انتخاب راهی آسانتر برای رسیدن به پاداش (شیر) قابل دسترس تر.

نتیجه ی جالبی که از این تحقیق پیشین به دست آمد، این بود که حیواناتی که در طی انجام این آزمایش در معرض استرس مزمن بودند، همان تصمیمات ریسک بالا، پاداش بالا را داشتند. و این نشان می دهد که تصمیم گیری های پرخطر و پر ریسک تحت تاثیر استرس و اضطراب صورت می گیرند. محققان بر این باور بودند که این فرآیند می تواند توضیح دهد چگونه استرس و خوگرفتگی می تواند به سوء مصرف مواد منجر شود.

تحقیقات جدید روی منطقه ای از مغز که مولد تصمیمات بدبینانه هستند، متمرکز است. این تحقیقات روی هسته ی دم دار تمرکز کرده است، ساختاری کوچک که از striatum پشتی، جزء ای از عقده های قاعده ای ساخته شده است. در این آزمایشات هسته ی دم دار در مغز میمون های ماکاک را با جریان الکتریکی کوچک تحریک کردند.


همچنین بخوانید: با علائم و دلایل اختلال شخصیت مرزی به طور کامل آشنا شوید!


پس از آن این حیوانات با موقعیت تصمیم گیری رو به رو شدند. پاداش یک میوه بود که با بخاری ناخوشایند در صورت همراه شده بود. یک تصمیم ساده با پاداش خوب و زحمت بالا.  نتایج به طور غافلگیر کننده ای نشان داد زمانی که هسته ی دم دار مغز تحریک شده بود، این حیوانات از انتخاب پاداش اجتناب می کردند. در حالی که قبل از تحریک هسته ی دم دار، آنها پاداش را صرف نظراز بخار ناخوشایند در صورت شان انتخاب می کردند.

اساسا این تحقیق نشان می دهد که  تصمیم گیری بدبینانه به طور بالقوه می تواند به هسته ی دم دار بسیار فعال مرتبط باشد. این محققان تمرکز خود را به اعتبار این یافته ها در افراد انسانی گذاشته اند. آنها با افرادی که از اضطراب یا افسردگی رنج می برند کار می کنند، تا متوجه شوند که آیا فعالیت غیرعادی هسته ی دم دار با گرفتن تصمیم های بدبینانه مرتبط است یا خیر.

علاوه بر ارائه بینش قانع کننده در مورد اینکه چگونه مغز ما هنگام تصمیم گیری عواقب مثبت و منفی را سبک سنگین می کند، دانشمندان این تحقیق امیدوار هستند که به ارائه ی راه بهتری برای درمان افسردگی و اضطراب کمک کنند. برای برخی از افراد مبتلا به اختلالات عصبی-روانپزشکی شدید، جهان بینی بدبینانه می تواند بسیار مضر باشد. نتایج این تحقیقات می تواند به ارائه ی درمانی برای این قسمت از مغز که باعث بدبینی می شود کمک کند.

در ادامه بخوانید: دکتر شاپینگ چیست؟ با این اختلال روانشناختی عجیب آشنا شوید !!!