آیا استرس باعث سفید شدن مو می شود؟ کارشناسان می گویند استرس تنها یکی از عوامل موثر در سفید شدن مو است و ژنتیک نیز نقش عمده ای دارد. تغییر رنگ مو احتمالا با پاسخ “جنگ یا گریز” سیستم اعصاب مرتبط است. پس معلوم می شود وقتی والدین به فرزندانشان می گویند: تو موهایم را سفید کردی! گفته شان اغراق آمیز نیست.



آیا استرس باعث سفید شدن مو می شود؟

مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده است نشان می دهد، استرس می تواند نقش موثری در افزایش سرعت سفید شدن موها داشته باشد. دانشمندان مدتها است کشف کرده اند که بین استرس و سفید شدن مو ارتباط وجود دارد، اما این تحقیقات جدید از دانشگاه هاروارد، عمیقاً مکانیسم های دقیق این ارتباط را بررسی می کند.

در آزمایشات اولیه، محققان نگاه دقیقی به کورتیزول، “هورمون استرس” داشتند. زمانی که فرد در موقعیت استرس زا و پاسخ “جنگ یا گریز” قرار می گیرد موجی از هورمون کورتیزول در بدنش منتشر می شود. این برای بدن یک عملکرد مهم است، اما حضور طولانی مدت سطح بالای کورتیزول با مشکلات سلامتی مختلفی مرتبط است.

یکی مهم ترین اعضای بدن که در اثر کورتیزول بالا مورد حمله قرار می گیرد، سیستم اعصاب است. محققان گزارش دادند که این اعصاب در سراسر بدن وجود دارند، از جمله مجرای هر فولیکول مو.

مواد شیمیایی منتشر شده در هنگام پاسخ به استرس – بطور خاص نوراپی نفرین – باعث می شود سلولهای بنیادی تولید رنگدانه زودتر از موعد فعال شوند و این امر باعث کاهش ذخایر رنگ مو می شود.

تأثیر مخرب استرس فراتر از تصور تان است. پس از گذشت چند روز، تمام سلول های بنیادی تولید کننده رنگدانه از بین خواهند رفت. پس از آن، دیگر نمی توانید رنگدانه ها را بازسازی کنید. خسارت دائمی است.

چرا موهایمان سفید می شود؟

استرس تنها دلیل اصلی سفید شدن موها نیست. در اکثر موارد ژنتیک مقصر است. سفید شدن مو در اثر از بین رفتن ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه) در فولیکول مو رخ می دهد. این اتفاق با افزایش سن رخ می دهد و متأسفانه هیچ درمانی وجود ندارد که باعث شود این سلول ها و رنگدانه ای که آنها تولید می کنند، ملانین را بازیابی کند. 

عوامل ژنتیکی تعیین می کنند چه موقع موهایتان سفید شوند. وقتی که از نظر ژنتیکی این امر از پیش تعیین شده باشد، از نظر پزشکی نمی توان از وقوع آن جلوگیری کرد. 

این بدان معنا نیست که عوامل محیطی – مانند استرس – نقشی ندارند. به عنوان مثال، براساس یک مطالعه، سیگار کشیدن یک عامل خطرناک برای سفیدی زودرس موها است. بنابراین اگر می خواهید کمی بیشتر رنگ موهایتان را حفظ کنید، این عادت را کنار بگذارید. 

سایر عوامل مؤثر در سفید شدن زودرس موها شامل: کمبود پروتئین، ویتامین B-12، مس و آهن و همچنین پیری به دلیل انباشت استرس اکسیداتیو است. این استرس ناشی از عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است که می تواند به بافت، پروتئین و DNA آسیب برساند. سطحی از استرس اکسیداتیو بخشی طبیعی از زندگی است. 

انتظار می رود که سفید شدن مو با بالا رفتن سن افزایش پیدا کند، و احتمال رشد موهای سفید برای هر دهه بعد از 30 سالگی در حدود 10٪ افزایش پیدا می کند.

اقداماتی که می توانید برای به تأخیر انداختن سفید شدن موها انجام دهید شامل: خوردن یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، مانند گردو و ماهی های چرب، صرف نکردن وقت زیاد در نور ماورای بنفش خورشید که به پوست و مو آسیب می رساند و مصرف ویتامین B -12 و مکمل های ویتامین B-6 است.