دارک وب چیست؟ چطور می توانم به آن دسترسی پیدا کنم؟ در وب سایت های دارک چه چیزهایی می توان پیدا کرد؟

آیا دارک وب خطرناک است؟دارک وب یا وب تاریک به قسمتی از اینترنت گفته می شود که برای موتورهای جستوجو قابل شناسایی نیست. پس برای دسترسی به دارک وب باید از مرورگرهای خاصی استفاده کنید که قابیلت ردیابی ندارند. اگر هم می پرسید چه چیزهایی در دارک وب پیدا می شود باید بگویم همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! در واقع دارک وب کلکسیونی از سایت هاست که هم در زمینه قانونی و هم در زمینه غیر قانونی به درد می خورند. حالا می خواهم هر کدام از این سوالات شما در مورد دارک وب را جداگانه بررسی کنم. با من و مجله وارونه همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: چطور اینترنت شخصیت مان را شکل می دهد؟ 

دارک وب چیست؟

اینترنت تمام قسمت زندگی و کارمان را زیر و رو کرده است. چنین ابزار مهمی صد در صد در بخش هایی از فعالیت های غیر قانونی و مجرمانه هم کاربرد خواهد داشت.دارک وب بخشی اضافه شده و البته کنترل نشده از اینترنت است که در آن هکرها، مجرمان و شیادان می توانند اطلاعات هویتی افراد را بخرند و بفروشند، فعالیت های غیر قانونی انجام دهند و اطلاعاتی را رد و بدل کنند که نباید! بله حق دارید! فعال بودن در دارک وب جذاب که نیست هیچ؛ خیلی هم ریسکی است!

چه کسانی دارک وب را خلق کردند؟

شاید برایتان خیلی عجیب باشد اما تکنولوژی پایه ای که زمینه ای برای خلق دارک وب را ایجاد کرد از سمت ارتش آمریکا فراهم شد. آنهم به این خاطر که جاسوسان بتوانند بی نام و نشان اطلاعات هویتی را رد و بدل کنند. به عبارت دیگر اگر کسی بتواند خودش را در سطوح پوششی اینترنت مختلف مخفی کند، هویتش هم محفوظ خواهد ماند. چنین ایده ای بهترین راه ممکن برای انجام دادن کارهای غیرقانونی و شکستن فیلترهاست. چون به راحتی می توان از این راه ارتباط برقرار کرد آنهم بدون اینکه شناخته شوید! پس برای فعالیت مجرمان هم ایده آل است.

مطلب مرتبط: خطرات VPN یا فیلترشکن ؛ رایگان اما خطرناک!

چطور می توانم به دارک وب دسترسی داشته باشم؟

حالا می رسیم به سوال اصلی: «چطور میتوانم به دارک وب دسترسی داشته باشم؟» اول از همه باید بگویم که دارک وب بخشی عمیق از اینترنت است که با موتورهای جست و جوی معمولی قابل دسترسی نیست. یعنی معمولا با پسورد و یوزرنیم و سطوح پوششی متفاوت از دارک وب مراقبت می شود. البته این را هم بگویم که تمام بخش های عمیق وب دارک وب محسوب نمی شوند. مثلا حساب بانکی شما هم بخشی عمیق از اینترنت است اما جزوی از دارک وب نیست.

مرورگرهایی که به دارک وب دسترسی دارند…

آیا دارک وب خطرناک است؟

ناگفته نماند که دارک وب را می توان با استفاده از مرورگرهای خاصی مانند آنین روتر (Onion Router) یا تور (tor) پیدا کرد. آنهم به خاطر لایه های پنهانی که در این مرورگر ها وجود دارد. آنین روتر یا تور در حال حاضر هاست بیش از 30000 سایت است.

چرا دارک وب باید برایم مهم باشد؟

خب خیلی ها ممکن است تا این جای کار به این نتیجه برسند که دارک وب اصلا برایشان اهمیتی ندارد. اما در واقع اینگونه نیست. چرا؟ خب خیلی واضح است چون به احتمال خیلی زیاد شما یا حتی کمپانی که برایش کار می کنید کم یا بیش ارتباطی با دارک وب دارید. پسوردها، حساب ها، اطلاعات، شماره ملی بیمه، آدرس خانه ها، جزییات مربوط به کارکنان و هر اطلاعات حساس دیگری که فکرش را می کنید در دارک وب به فروش گذاشته می شود. همان اطلاعاتی که اصلا نباید به دست آدم های اشتباهی بیافتد؛ همان اطلاعاتی که اگر هم به دست آدمهای اشتباهی بیافتد کل بیزینس تان به باد می رود! منظورم از آدم های اشتباهی هم گروه های سایبری مجرمانی است که برای رازهای سر به مهر، سرشان را می دهند…

مطلب مرتبط: محافظت از اطلاعات شخصی در فایرفاکس

حتی بیزینس های کوچک هم در امان نیستند!

جالب است بدانید که دارک وب فقط اطلاعات کمپانی های بزرگ را مورد تهدید قرار نمی دهد. در واقع حتی بیزینس های کوچک هم موارد خوبی برای مجرمان سایبری هستند. بر اساس آمار و ارقام به دست آمده بیزینس های کوچک روزانه مورد تهدید10000 حمله سایبری قرار می گیرند. خسارت کلی سالانه ای که به این بیزنس های کوچک وارد می شود چیزی در حدود 5/4 میلیارد یورو است؛ یعنی هر بیزینس در طول یک سال 300/1 میلیارد یورو خسارت متحمل می شود، که اصلا هم مبلغ کمی نیست.

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای مدیریت پسورد

چه کار کنم تا کمپانی ام از دارک وب در امان باشد؟

اجازه ندهید نیمه تاریک اینترنت بیزینس شما را تهدید کند. به منظور جلوگیری از هک شدن توسط هکر ها و به خطر افتادن اطلاعاتتان یک سرچ ساده کمکتان می کند تا بفهمید چه اطلاعاتی در دست دارک وب دارید. در این صورت می فهمید از چه نقاطی هدف تهدید ها هستید و با حذف اطلاعات از اینترنت ناخواسته خیالتان جمع می شود.برای مثال سرویس های بررسی دارک وب در Focus Group Cyber  Protect پکیج هایی ارائه می دهند که می توانید در آن گزارشی کامل از اطلاعات بیزینس خودتان را در دارک وب پیدا کنید. در نهایت کمک تان می کنند که این این اطلاعات پر خطرِ در دسترس دارک وب را از بین ببرید.

مطلب پیشنهادی: آیا هکرها ما را از طریق گوشی مان چک می کنند؟ 

بررسی دائمی اطلاعات در دسترسِ در دارک وب

ناگفته نماند که از اولین تاریخ بررسی به بعد این گروه دائما دارک وب را بررسی می کنند و هر وقت تهدیدی وجود داشت خبرتان می کنند. یعنی می توانید پسورد و جزییات پرداخت هایتان را پیش از آنکه دیر شود و به فروش برسد تغییر دهید. این یعنی پیش دستی کردن به کلاهبردان!هر کمپانی بزرگ و کوچکی که اطلاعات آنلاین و حساسی دارد باید به واسطه همین گروه های واسط از شر دارک وب در امان بماند. در این مورد که جای هیچ شکی نیست! پس هرگز با خودتان فکر نکنید که چون شما با دارک وب سر و کار ندارید کس دیگری هم در این سامانه با شما سر و کار ندارد.

البته جای هیچ ترسی هم نیست. به راحتی می توان با کمک گروه های واسطی که اینکاره هستند اطلاعات خطرناک را از دسترس دارک وب، بد افزار ها و هکر ها خارج کرد.