دانستن رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان به شما کمک خواهد کرد بفهمید که آیا شما هم دچار این اشتباهات می شوید یا خیر. هیچکس نمی گویند که پدر و مادر بودن آسان است، و اگرهم کسی چنین ادعایی داشته باشد حتما خودش بچه ای ندارد.

رابطه ی هر والد و کودکی متفاوت است و همچنین هر کودک نسبت به کودک دیگر درخواست های متفاوتی از والدین خود دارد. اما مواردی وجود دارد که در مرحله ی رشد نوجوانی و متعاقبا واکنش والدین باید به آنها دقت کرد.

در ادامه 5 مورد از رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان و راه هایی برای برای اصلاح آنها را برایتان شرح خواهیم داد با ما همراه باشید.

1. هلی کوپترینگ

اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان

در دوران نوجوانی، فرزندان به آرامی از خانواده هایشان مستقل تر و مستقل تر می شوند و این از نظر تکاملی امری مثبت است. نوجوانان ممکن است بخواهند بیشتر وقت شان را بجای والدین با دوستان شان بگذرانند، به شیوه های مختلف مثل پیامک فرستادن، گذراندن روزهای تعطیل آخر هفته با آنها و حتی داشتن گروهی از دوستان.

این طبیعی است که به نوعی نگران این شوید که وقتی فرزندتان زیر نظر شما نیست، چه می کند. اما نگرانی در مورد این امر و عدم اجازه دادن به آنها در انجام کارها به تنهایی می تواند تاثیر منفی روی فرزندتان داشته باشد.



“والدین هلی کوپتر” که یکی از رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان است به این اشاره می کند؛ که والدین ممکن است بخواهند در هر ثانیه از زندگی فرزندان خود دخالت کنند، در درجه اول برای اطمینان از اینکه آنها امن هستند. در انجام این کار، والدین می توانند فرزند خود را به این باور برسانند که خودشان به تنهایی قادر به انجام کارها نیستند و به عنوان مثال یاد می گیرند که جهان مکان ترسناکی است که آنها نمی توانند بدون حمایت در آن زندگی کنند. بسیاری از بچه ها به دلیل این پدیده دچار اضطراب می شوند. بنابراین به طور خلاصه، اجازه دهید فرزند تان دچار اشتباه شود و از آن درس بگیرد و زندگی اش را توسعه دهد.

ترفندی که امروز باید بکار بگیرید: به اضطراب خود آگاه باشید، از خود بپرسید آیا اینکار را برای مصلحت فرزندتان انجام می دهید و یا صرفا به دلیل اینکه بتوانید اضطراب خودتان را کاهش دهید؟ اگر بخاطر اضطراب خودتان است، بهتر است فکر دیگری به حال خودتان بکنید و کمی فرزندتان را آزاد بگذارید.

2. برف پاکن بودن همه ی موانع

اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان

چرخه ای که همه ی والدین درون آن می افتند، سعی در مراقبت از فرزندشان در برابر همه ی موانع است – مثل هدایت آنها در تعاملات اجتماعی یا انجام دادن تکالیف شان. بله شما در کوتاه مدت به آنها کمک خواهید کرد ولی این در بلند مدت به آنها آسیب خواهد رساند. مراقبت از فرزندتان در برابر تمام مشکلاتش اصلا ایده ی مناسبی نیست.



در حقیقت این امر منجر می شود کودک به این اعتقاد برسد که خودش نمی تواند از پس مشکلاتش بربیاید و البته والدینش هم همین عقیده را دارند. این در نهایت می تواند به عزت نفس پایین منجر شود.

ترفندی که امروز باید بکار بگیرید: آیا زمان سختی را برای کنار زندن مشکلات و موانع در زندگی خودتان پشت سر گذاشته اید؟ آیا تحمل شنیدن “نه” یا روبه رو شدن با شکست را ندارید و فکر می کنید فرزندتان هم تحملش را نخواهد داشت؟ بدانید که این شمایید که تحمل شکست را ندارید و با اینکار آن را به فرزندتان هم منتقل می کنید.

3. رد کردن یا نادیده گرفتن

اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان

والدین باید تجربیات هیجانی و عاطفی فرزندان شان را به رسمیت بشناسند و به آنها توجه کنند. مهم نیست که این هیجان ها یا عواطف چقدر احمقانه یا بچگانه به نظر می رسند، والدین نباید هرگز تجربیات آنها را نادیده بگیرند و یا ردشان کنند، همچنین آنها نباید در همراه شدن با فرزندشان در آن حالت هیجانی غلفت کنند و این یکی از رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان است.



این کار باعث می شود فرزندتان دیگر احساساتش را از شما پنهان کند و به طور ناکار آمدی آنها را پردازش کند و یا متناوبا به تجربیات هیجانی خودش توجه چندانی نکند که باعث می شود حتی هیجانات کوچک شدیدتر شوند.

ترفندی که امروز باید بکار بگیرید: هوش هیجانی فوق العاده مهم است. یاد بگیرید که احساسات فرزندتان را بشناسید و بدون قضاوت آنها را تأیید کنید.

4. تقویت متناقض و ناهماهنگ

اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان

 

والدین باید در مورد آنچه که تقویت، تمجید و یا مجازات می کنند و برای آن مرز تعیین می کنند، هماهنگ باشند. اگر در این امور به طور متناقض و نا هماهنگ عمل کنید هم باعث سردرگمی فرزندتان خواهید شد و هم به طور کلی محیط خانه را بی نظم خواهید ساخت.

ترفندی که امروز باید بکار بگیرید:  این به نظر ساده می رسد ولی در واقع اصلا ساده نیست. یکی از اهداف نوجوانی یادگیری مرزها و محدودیت های مناسب است. او بین شناخت محدودیت ها و تنبیه گیر خواهد کرد، اگر نوجوانی نداند که نه یعنی نه و آره یعنی آره، مدام تنبیه خواهد شد. سعی کنید در استراتژی تقویت تان ثابت قدم باشید و البته بدانید که این ممکن است از چیزی که به نظر می رسد سخت تر باشد.



5. لوس کردن

اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان

خوشبختانه این مورد برایتان سوپرایز نخواهد بود و همه می دانند که لوس کردن فرزند و دادن این اعتقاد به او که از همه مهم تر است و بیشتر از بقیه ی انسانها لیاقت عشق و یا اشیاء مادی را دارد می تواند پیامدهای بدی داشته باشد و او را به فردی خودشیفته تبدیل کند.

ترفندی که امروز باید بکار بگیرید: با خودتان چک کنید. آیا اینکار را برای این انجام می دهید که فکر می کنید برای فرزندتان مفید است؟ و یا فقط برای اینکه می دانید اینگونه بیشتر شما را دوست خواهد داشت چنین می کنید؟ 

والدین بودن به راحتی قدم زدن در پارک نیست. اما رعایت چند راهنمایی ساده می تواند به شما و به فرزندتان کمک کند که از لحاظ هیجانی سالم تر باشید و رابطه ی بهتری داشته باشید. در ترفندهایی که در بالا مطرح شد، مهمترین چیز این است که آگاه و صادق باشیم. بدون اینکه در درجه ی اول با خود صادق باشید نمی توانید تغییر معنی داری ایجاد کنید.

شما کدامیک از این رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان را تجربه کرده اید؟

در ادامه بخوانید: