آیا تازه از کارتان اخراج شده اید و نمی دانید چطور باید با اضطراب ناشی از اخراج شدن کنار بیایید؟ معمولا به کسانی که تازه اخراج شده اند توصیه می شود که برای پردازش موضوع، غصه خوردن درباره ی آن و دوباره بررسی کردن آن به خود زمان بدهند.

اما این توصیه ی خوبی نیست! هرچه زمان بیشتری برای پردازش موضوع صرف کنید، حرکت به جلو هم برایتان سخت تر خواهد بود. بعضی از افراد خودشان را برای اخراج شدن از کار سرزنش می کنند ئ بعضی دیگر رئیس، سرپرست، وضعیت اقتصاد، بدشانسی و … را مقصر می دانند. بنابراین آنها بدون دستیابی به نتیجه ای مفید فقط باری از افکار منفی و ناکارآمد را پرورش می دهند.

از آنجایی که نرخ بیکاری در کشور ما بسیار بالاست، اخراج شدن از کار می تواند موجب استرس فراوانی شود. اما بهتر است از دیدگاهی دیگر به آن نگاه کنیدو اخراج شدن می تواند شما را به موقعیت شغلی دیگری که ممکن است خیلی برایتان مناسب تر باشد سوق دهد. می تواند شما را تشویق کند که مهارت هایتان را ارتقا دهید و به مسیر بهتری وارد شوید. اما قبل از احتیاج دارید این استرس را به خوبی پشت سر بگذارید.

گذراندن مراحل زیر بسیار مفید تر و کمک کننده تر از گذراندن زمان زیاد برای هضم موضوع است.

1. اجازه دارید فقط 30 دقیقه غصه بخورید!

برای نیم ساعت اجازه دارید هر چقدر که میخواهید عصبانی و یا وحشت زده باشید. بعد از آن باید از ترس یا خشم تان به عنوان سوخت برای تلاش های بعدی تان استفاده کنید و با قدرت بیشتری به جلو بروید


همچنین بخوانید:۷ توصیه ی کارآمد برای غلبه بر ترس از مذاکره ی حقوقی !!!


2. نگاهی به درون داشته باشید!

نگاهی سخت و صادقانه به درون خود بیاندازید و از خود بپرسید این تجربه ی اخراج شدن چه درسی برای یادگرفتن داشت؟ البته که ممکن است کارفرمای بد و نامناسب دلیل اخرا شما باشد، که درسی که باید بیاموزید این است که رفتاری با دقت تر با کارفرمایان داشته باشید. اما واقعا از خود بپرسید: آیا شما به اندازه کافی ماهر بوده اید؟ به اندازه ی کافی سخت و سریع و بدون اتلاف وقت کار کرده اید؟  هر درسی که باید بیاموزید را لیست کنید و برای انتخاب شغل جدید آنها را تمرین کنید.

3. شغل جدید را عاقلانه انتخاب کنید!

شاید بخواهید شغلی را انتخاب کنید که در آن همان کار قبلی را انجام دهید. حتی شغلی که کارفرمایی با کیفیت تر دارد تا بتوانید ثابت کنید که کارفرمای قبلی با اخراج کردن شما حماقت کرد. اما از خود بپرسید که آیا عاقلانه است که کاری پیچیده را انتخاب کنید یا نوع کارتان را عوض کنید و با کارفرماهای دیگر وارد کار شوید؟ 

4. شبکه از از آدم های قابل اطمینان برای خود بسازید!

افرادی که اخراج می شوند، استخدام شدن مجدد برایشان سخت خواهد بود. زیرا بعد از مصاحبه ی شغلی کارفرمای جدید حتما با کارفرمای قبلی تماس برقرار خواهد کرد و احتمال اینکه او گزارش جالبی از شما ارائه نکند زیاد خواهد بود.


همچنین بخوانید:راهکارهایی موثر و کارآمد و برای یادگیری مهارت انتقادپذیری در محیط کار


بهترین فرصت برای گرفتن یک کار مناسب، تهیه ی یک لیست از افرادی است که به شما اعتماد دارند و می توانند شما را به کسانی که توانایی استخدام تان را دارند، ارجاع دهند. برای هریک از آنها تصمیم بگیرید که بهتر است تلفن بزنید یا حضوری به دیدارشان بروید، بهتر از آنها را به یک قهوه دعوت کنید یا پیاده روی. اگر پیشنهاد خوبی برایتان نداشتند، به آنها بگویید که ماه بعد هم دوباره به آنها رجوع می کنید. و سپس شبکه را قطع نکنید و به افراد دیگر لیست هم رجوع کنید تا شانش تان برای گرفتن شغل بیشتر شود.

5. صادقانه و ساده به سوال چرا اخراج شده اید پاسخ دهید!

افراد تمایل دارند به سوال چرا اخراج شده اید، پاسخی طولانی بدهند. شما نمی توانید پاسخی عالی ارائه دهید پس به سادگی و صادقانه پاسخی کوتاه بدهید. نباید وقت زیادی از مصاحبه را به این توضیح اختصاص دهید. سعی کنید به سوال های سخت پاسخ های کوتاه و به سوال های آسان پاسخی طولانی بدهید. 

بنابراین هنگامی که پرسیده شد، “چرا شغل قبلی خود را ترک کردید؟” برای مثال، بهتر است بگویید: “کار اشتباهی برای من بود یا مهارت های مورد نیاز متفاوت با چیزی که من فکر می کردم بودند و یا من در مورد این کار هیجان زده هستم زیرا به نظرم واقعا مناسب است.”

در ادامه بخوانید: