انیمه هایی که حتما باید مانگایشان را هم بخوانید

با معرفی انیمه هایی که حتما باید مانگایشان را هم بخوانید در خدمت شما هستیم. ممکنه برخی از انیمه هایی که با اقتباس از مانگا ساخته میشن در روند اداپتیشن و یا روایت داستان خیلی موفق عمل نکنن، در نتیجه این اتفاق خط داستانی انیمه گنگ و گاهی نامفهوم میشه به طوری که اگه مخاطب از قبل مانگای انیمه رو نخونده باشه، از داستان انیمه سر در نمیاره.

دوستداران دنیای کمیک های آسیایی به خوبی از اینکه انیمه و مانگا دو عضو جدایی ناپذیر این دنیا هستن، با خبرن. درصد خیلی زیادی از انیمه های سریالی و سینمایی که هرساله منتشر میشن با اقتباس از یک مانگای منبع ساخته شدن و خیلی کم پیش میاد که انیمه ای با محتوایی کاملا اورجینال ساخته بشه. البته ناگفته نماند که انیمه های اورجینالی که بدون اقتباس از مانگا ساخته شدن از لحاظ کیفی چیزی کم ندارن و حتی جز بهترین ها هستن. با این حال تولید انیمیشن های سریالی یا سینمایی از روی مانگاها و کمیک های محبوبی که طرفداران زیادی دارن و بازخورد مثبتی دریافت کردن همیشه یک ترفند تولید محتوای پرسود و امن بوده؛ به طوری که کمپانی تولید کننده و اسپانسرها تا حدودی از نتیجه کار و بازگشت هزینه صرف شده مطمئن هستن.

همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری دو صنعت طراحی مانگا و تولید انیمیشن در چندین سال اخیر رشد چشمگیری داشته و باعث تبادل و افزایش مخاطب در هر دو صنعت شده. با این حال گاهی اوقات انیمه های ساخته شده به خوبی مانگای منبع اقتباس نیستن؛ گاهی اوقات کمپانی انیمیشن سازی به دلایلی مثل کمبود زمان یا بودجه تصمیم به خلاصه سازی داستان میگیره یا بعضی از سکانس هایی که به نظر کم اهمیت تر هستن رو حذف میکنه. بعضی اوقات نتیجه این تصمیم تاثیر چندانی در روند داستان نداره و لطمه ای به اثر وارد نمیکنه، اما گاهی اوقات ماهیت داستان زیر سوال میره و حفره های داستانی زیادی ایجاد میشه که تماشای انیمه رو برای مخاطب سخت میکنه. در این مطلب راجع به 10 انیمه ای صحبت میکنیم که بهتره مانگای اونها رو قبل از تماشای انیمه بخونین تا تجربه ی بهتری از تماشای اونها داشته باشید.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید: ژانرهای مختلف انیمه و مانگا که باید بشناسید!! یک دنیای ناشناخته


10/ پروژه شکست خورده نتفلیکس: Blame!

مانگای علمی-تخیلی Blame! با آرت خیره کننده و دنیاسازی گیرایی که داره به راحتی هر مخاطبی رو جذب میکنه. سری Blame! یکی از مجموعه هاییه که دیالوگ و گفت و گوهای خیلی کمی داره اما با این حال تونسته داستان زندگی و سفر غم انگیز “کیلی – Killy”، کارکتر اصلی سری رو به خوبی به تصویر بکشه.

بعضی ها فکر میکنن این سبک از نگارش و طراحی خیلی نامتعارفه و ارتباط برقرار کردن با اون مشکله، که خب این موضوع کاملا به سلیقه شما بستگی داره؛ اما باید بگم تقریبا هیچکدوم از طرفداران مانگای Blame! از اقتباس های انیمیشنی این سری راضی نبودن یا به قول معروف یه تار موی مانگا رو به صدتا انیمه اقتباسی این‌چنینی نمیفروشن! از بین همه انیمه هایی که با اقتباس از این مانگا ساخته شدن، انیمه 2017 نتفلیکس از همه بدتر از آب در اومده. نتیجه تلاش بیش از حد نتفلیکس برای شخصی سازی داستان و تدوین سکانس هایی از آرک های داستانی مختلف درکنار هم برای ایجاد پیچش های داستانی مثلا جذاب، یک پروژه شکست خورده به تمام عیار بود که به به جای انتقال حس معمایی بودن ژانر سری تنها باعث گیج شدن مخاطب میشد. خلاصه اینکه بهتون پیشنهاد میکنم فقط مانگای Blame رو بخونین و خیر تماشای انیمه اش بگذرین.


9/ انیمه Junji Ito Collection بیشتر از ژانر وحشت به کمدی شباهت دارد

اگه کسی از قبل با آثار مانگاکا Junji Ito آشنایی نداشته باشه و سراغ تماشای این انیمه های اقتباسی بره، قطعا راجع به ژانر این انیمه دچار سوتفاهم میشه و فکر میکنه کل این مجموعه اور-ریتده یا حتی اصلا ارزش تماشا کردن نداره. اما واقعیت اینه که جونجی ایتو یکی از اساتید برجسته طراحی و نگارش ژانر وحشته؛ تصاویر و داستان هایی که توسط این هنرمند طراحی شدن به طرز شگفت انگیزی آزاردهنده، ترسناک، هیجان انگیز و گاها چندش هستن!

بیشتر دوستداران ژانر وحشت این نویسنده بزرگ رو با مانگاهایی مثل اوزوماکی (Uzumaki) و خاطرات گربه (Cat Diary) میشناسن (کافیه برای خوندن ترجمه انگلیسی مانگای اوزوماکی و خاطرات گربه روی اسمشون کلیک کنید). یکی دیگه از مجموعه هایی که طرفداران زیادی پیدا کرده Junji Ito Collection هست که به تازگی در سال 2022 منتشر شده و شامل چند داستان کوتاه با تصاویر تمام رنگیه (80 صفحه) و به عنوان منبع اقتباس یکی از پروژه های نتفلیکس مورد استفاده قرار گرفته. اما این سریال انیمیشنی انتظارات تولیدکنندگانش رو برآورده نکرده و با آمار بازدید بسیار پایینی مواجه شده. سانسورها و محدودیت های انیمیشنی باعث شده این سریال تا حدود زیادی با آرت استایل ژانر وحشت معروف جونجی ایتو فاصله داشته باشه هر از گاهی باعث خنده مخاطبانش بشه.


8/ مانگای Jojo’s Bizarre Adventure یک اقتباس انیمه ای قدیمی‌تر هم دارد

مجموعه فرنچایز پرطرفدار و محبوب ماجراجویی عجیب جوجو یک اقتباس انیمیشنی دیگه هم داره که در سال 1993 ساخته شده که به اندازه مجموعه انیمه تولید شده توسط David Production، به مانگا وفادار نبود. برخلاف مجموعه ای که توسط دیوید پروداکشن ساخته شد، ویدیو OVA قدیمی تر از بخش آغازین مانگا رد شده بود و مستقیم سراغ بخش جذاب داستان رفته بود. این ویدیو طوری ساخته شده بود که فقط افرادی که از قبل با مانگا و داستان آشنایی داشتن میتونستن با محیط اون ارتباط برقرار کنن.

ویدیو 1993 فرنچایز JJBA یه اقتباس منسجم و فکر شده نبود؛ این انیمه فقط به چند نکته کلیدی پرداخته و از بیشتر جزئیات صرف نظر کرده بود. این انیمیشن به عنوان اثری که در دهه 90 میلادی ساخته شده گرافیک خیره کننده و سکانس های مبارزه و اکشن های جذاب زیادی داشت اما متاسفانه از نظر داستانی تنها برای مانگاخون ها منطقی به نظر میرسید.


مرتبط: انیمه “ماجراجویی های عجیب جوجو” یکی از بهترین انیمه های سینن که حتما باید تماشا کنید!


7/ اقتباس Air Gear بینندگان را گیج میکند

تلاش های متعدد برای تولید یه سری انیمیشنی با اقتباس از مجموعه مانگای تخلی و اکشن Air Gear همیشه ناموفق بودن. داستان هیجان‌انگیز مانگا درباره یه پسر دبیرستانی با اسم مستعار “ایکی – Ikky” ست که توی یه مسابقه اسکیت سواری بزرگ و غیرمعمول به نام “سفرهای هوایی – Air Treks” شرکت میکنه.

انتخاب ژانر اکشن برای روایت داستان در انیمه تصمیم هوشمندانه و جالبی بود؛ با این حال سریال ساخته شده Air Gear در سال 2006 و قسمت ویژه OVA سال 2010 خلاصه سازی های زیادی داشتن و بخش هایی از مانگا رو پوشش ندادن که باعث ایجاد حفره های داستانی و کاهش جذابیتش برای مخاطب شده. البته باید اضافه کنیم که سازندگان تمام تلاششون رو برای وفادار موندن به مانگا و پیروی از اصل داستان کردن اما گاهی اوقات مجبور به اعمال یه سری خلاصه سازی شدن اما متاسفانه در نهایت همین حذفیات جزئی باعث شد پایان انیمه تا حدودی ناقص بمونه و جمعبندی مناسبی نداشته باشه. قسمت ویژه 2010 هم از چندین آرک داستانی صرف نظر کرده و تنها به نمایش چند سکانس حساس و کلیدی مانگا پرداخته. هرچند طرفدارانی که مانگای این مجموعه رو قبل از تماشای انیمه مطالعه کردن، تا حدودی از این سریال راضی بودن و از سکانس های اکشن اثر تعریف کردن. به همین دلیل بهتون پیشنهاد میکینم اگه به این مجموعه علاقه مندین اول مانگای اون رو بخونید تا حذفیات انیمه گیج‌تون نکنه و تماشای اون (به خصوص قسمت ویژه 2010) اسپویل تون نکنه.


6/ انیمه Berserk در مقابل مانگا کم می‌آورد

مجموعه مانگای خارق‌العاده برزرک برای چندین دهه مورد تعریف و تمجید منتقدان و مخاطبانش بوده و هنوز هم هست. برزرک محیطی فانتزی و تاریکی داره که در کنار داستان تراژیک و شخصیت پردازی های خوبش ترکیب مطلوب و پرطرفداری به وجود آورده. طرفداران مانگای این فرنچایز توقع داشتن انیمه اقتباسی وفادارتر به مانگا و به صورت دقیق تری ساخته بشه؛ هرچند که حتی تا همین لحظه هم برای رسیدن به خواسته اشون ناکام موندن.

البته این موضوع به این معنی نیست که انیمه این مجموعه اصلا ارزش تماشا نداشته باشه، بلکه به این معنیه که مانگا کیفیت بیشتری داشته و باعث شده توقعات از انیمه اقتباسی بالا بره. سریال تلویزیونی برزرک که در سال 1997 پخش شد، در ابتدای انتشار تاثیر مثبتی روی مخاطبانش گذاشت؛ اما بعد از مدتی افت کرد و در به تصویر کشیدن ادامه داستان دچار مشکل شد و در نهایت پخش سری به صورت ناگهانی متوقف طوری، طوری که پایان داستان مبهم و باز باقی موند. دومین تلاش برای تولید یک سری انیمیشنی اقتباسی از روی مانگای برزرک حدود بیست سال بعد اتفاق افتاد و به طرز وحشتناکی با بازخوردهای منفی مخاطبان رو به رو شد که شکست بزرگی بود. اقتباس نصفه و نیمه مجموعه Berserk 2016 باعث شد حفره های داستانی زیادی به وجود بیان و در نهایت باعث بشن داستان بی معنی و توخالی به نظر برسه.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های کلاسیک دهه 70، 80 و 90 میلادی


5/ انیمه اقتباسی Battle Angel Alita

به نظر میرسه قرار نیست هیچوقت انیمه درست و حسابی‌ای از روی این مانگا ساخته بشه. مجموعه مانگای سایبربانک “آلیتا: فرشته نبرد” هم در داخل کشور ژاپن و هم در سایر کشورها طرفداران زیادی داره. با این حال هیچوقت انیمه ای که درخور اسم پرآوازه مانگا باشه ساخته نشد! با وجود موفقیت چشمگیر مانگای آلیتا، یویکیتو کیشیرو، مانگاکای این کمیک معروف اعلام کرده از ابتدا هم برنامه ای برای تولید آثار اقتباسی از مانگا نداشته.

اما با وجود مخالفت علنی مانگاکا، انیمه اقتباسی در سال 1993 و در قالب دو ویدیو اورجینال (OVA) ساخته و منتشر شد. این دو قسمت به روایت بخشی کوتاه از داستان جلد دوم مانگا میپردازن، هرچند انیمه تغییرات زیادی در داستان مانگا ایجاد کرده که باعث تاثیر منفی روی شخصیت پردازی ها شده. این انیمه 2 قسمتی به سختی به عنوان یه داستان مستقل شناخته میشه و تقریبا هیچکس بدون خوندن مانگا نمیتونه از تماشای انیمه سر در بیاره.


4/ نسخه انیمه ای Gantz تفاوت های ظریفی با مانگا دارد

خط داستانی خشن، محیط نامتعارف و تم سینن انیمه گانتز ترکیبی متفاوته که باعث جذابیت اون برای بسیاری از مخاطبان شده. این مجموعه داستان افرادی رو روایت میکنه که برای دوباره برگشتن به زندگی توسط یه نیروی مرموز و ناشناخته، می‌میرن :/ . بعد از اینکه جون شون رو میذارن توی طبق و کاملا خودجوش میمیرن، دوباره زنده میشن و وارد دنیایی میشن که طبق شواهد یه بازی ویدیویی ست؛ پس باید طَبَق قوانین بازی رو دنبال کنن و یه سری فضایی رو بکشن. موضوع و پلات اصلی این انیمه تا حدودی باعث یادآوری یه سریال محبوب ایسکای دیگه یعنی هنر شمشیرزنی آنلاین میشه. در هردو مجموعه کارکترهای اصلی وارد یک بازی میشن و تا وقتی که به انتهای بازی نرسن نمیتونن از اون خارج بشن، علاوه بر این مرگ در بازی به معنای مردن در دنیای واقعی و برای همیشه است.

به نظر میرسه عوامل تولید انیمه برای به اتمام رسوندن پروژه عجله زیادی داشتن، چرا که بی حوصلگی در تولید و سرعت غیرقابل توضیح انیمه دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه. سازندگان به جای مکث کردن روی بخش های مربوط به شخصیت پردازی کارکترها و یا دنیا و داستان جذاب گانتز، تنها روی خشونت و سکانس های اکشن تمرکز کردن؛ حتی گاهی در طول تماشای سریال میتونین احساس کنین داستان به کلی توسط سازندگان فراموش شده.


این مطلب را از دست ندهید: شباهت ها و تفاوت های ژانر سینن و شونن در چه مواردی است؟؟!


3/ پایان غیر منتظره Deadman Wonderland مخاطبان را شکه کرد

فرنچایز Deadman Wonderland مجموعه مانگا و انیمه ایه که با فرضیه تازه و جذابش مخاطبان زیادی به دست آورده و تونسته طی چندین سال این محبوبیت رو حفظ کنه. پلات اصلی این مجموعه درباره تلاش برای زنده موندن در دنیای بازی های مرگباره. بعد از یه زلزله عظیم که خرابی های زیادی داشت و باعث هرج و مرج های زیادی در ژاپن شد، بخش مرکزی توکیو به زندان بزرگی تبدیل شد که داخلش شبیه به یه شهربازی بود. به این بخش اصطلاحا Deadman Wonderland میگفتن، جایی که محل زندگی زندانیان محکوم به اعدامه؛ کسایی که باید برای زنده موندن توی این شهربازی باهم رقابت کنن تا فقط آدم پولدارایی که تماشایشون میکنن رو سرگرم نگه دارن. این انیمه هیجان انگیز طرفداران زیادی داره و نمرات بالایی در سایت های نظرسنجی دریافت کرده، اما با این حال باز هم میتونست با ارائه اقتباس کامل تری از مانگا به درجه های بالاتری از کیفیت و محبوبیت دست پیدا کنه.

تیم تولید این انیمه تلاش کرده تا تمام محتوای هیجان انگیز و پرفراز و نشیب مانگا رو تنها توی 12 قسمت به نمایش بذاره، که متاسفانه همین فشرده سازی باعث ایجاد نقاط ضعف کوچیکی در سری شده. علاوه بر این پایان انیمه کاملا با پایان مانگا متفاوته و سازندگان انیمه پایان اورجینال خودشون رو به بینندگان ارائه دادن. متاسفانه این جمعبندی نواقص زیادی داشت که باعث نا امیدی مانگاخون ها شد و انیمه‌بین ها رو با کلی سوال در تاریکی رها کرد. به همین خاطر بهتون پیشنهاد میکنیم به جای تماشای 2 قسمت آخر انیمه، ادامه داستان رو از طریق مانگا دنبال کنید. مطالعه از چپتر 16 یا 17 (آخر جلد چهارم یا اول جلد پنجم) مانگا گزینه مناسبی برای جایگزین کردن قسمت 11 و 12 انیمه است. البته داستان مانگا بعد از این هم تا 8 جلد دیگه ادامه داشت و در کل به 13 جلد رسید. امیدواریم در طول تماشای فصل دوم انیمه (در آینده) شاهد کیفیت بالاتر و وفاداری بیشتری نسبت به مانگا باشیم.


2/ فصل دوم Tokyo Ghoul بینندگان را نا امید کرد

انیمه توکیوغول همزمان به عنوان یکی از بهترین انیمه ها و یکی از بدترین اقتباس های ممکن شهرت داره و در عین حال که بسیار محبوبه و هر روز به تعداد طرفدارانش اضافه میشه، بد نامه و خیلی مورد قضاوت قرار میگیره. احتمالا خودتون درباره داستان این مجموعه خبر دارین اما برای اطلاع دوستانی که به تازگی به ما ملحق شدن اضافه میکنیم: توکیو غول درباره شهریه که در ظاهر در سکوت و آرامش زنده است، اما این شهر با تصویر عادی که توی ذهن شماست از زمین تا آسمون فرق داره. توی این شهر موجوداتی زندگی میکنن که بسیار شبیه به انسان ها هستن؛ یه جورایی میشه گفت نسخه بروزرسانی شده انسان ها هستن. غول ها از هر لحاظی به انسان ها برتری دارن؛ اونها سریع تر، قوی تر و باهوش تر هستن و البته سلاح های ویژه ای به اسم کاگونه دارن که جزئی از بدنشونه و برای شکار ازشون استفاده میکنن. بله درسته شکار! غول ها آدم‌نما هایی هستن که از آدم ها تغذیه میکنن. این وسط پسر جوونی به اسم کانکی کِن حضور داره که یه دورگه است؛ نیمی از اون غول و نیمه دیگه اش انسانه و رویای صلح بین این دو گونه شکار و شکارچی رو داره. این کارکتر یکی از بهترین شخصیت پردازی ها رو داره جز محبوب ترین کارکترها ست.

اما متاسفانه داستان انیمه در فصل دوم که با عنوان Tokyo Ghoul /A منتشر شد، از مانگا فاصله میگیره و راهش رو جدا میکنه، دور شدن از نسخه اصلی در این فصل همزمان باعث شد طرفدار و هیترهای زیادی به دست بیاره. بعضی ها معتقدن فصل دوم تغییرات خوبی اعمال کرده و جذابیت بیشتری داره اما بعضی دیگه تغییرات این فصل رو دلیل افت سریال در طول فصل سوم و چهارم میدونن. با وجود تمام این نظرات ضد و نقیض باید اعتراف کنیم دو فصل اول سری یکی از بهترین سریال های انیمه ای هستن و موفق شدن مخاطبان زیادی برای خود مانگا بدست بیارن.


1/ انیمه Pandora Hearts با خلاصه سازی زیاد باعث افت داستان فوق العاده اش شد

مانگای پاندورا هارتس (قلب های پاندورا) از موچیزوکی جون، روایتگر داستانی فانتزی و تراژدی ست که باعث اشک ها و هق هق های زیادی برای مخاطبانش شده. یعنی خودمونی بهتون بگم، از اون دسته مانگاهاییه که باید شب توی تاریکی بخونین تا حسابی توش غرق بشین و از درد و رنجی که نویسنده بهتون تحمیل میکنه لذت ببرید 🙂 !

محیط دنیای داستان از دوره ویکتوریا الهام گرفته شده و روی شخصی به نام اوز وسالیوس تمرکز کرده که توی عمارت ترسناکی به اسم “ابیز – Abyss” گیر میفته و مجبوره با آلیس، یکی از هیولاهایی که داخل عمارته، قراردادی ببنده تا بتونه از عمارت خارج بشه یا بهتر بگم فرار کنه. اما این همه ماجرا نیست؛ زمان توی ابیز خیلی آهسته تر از دنیای واقعی طی میشه و وقتی اوز از عمارت بیرون میاد متوجه میشه ده سال از ناپدید شدنش گذشته! و این سرآغاز داستان اسرار آمیز عمارت سایه ها است؛ و داستان پسری به نام اوز که به سختی تلاش میکنه پرده از این اسرار برداره اما هر چقدر پیش میره با حقایق دردناک تری مواجه میشه.

صادقانه باید اعتراف کنیم اقتباس انیمیشنی پاندورا هارتس به اندازه کافی خوب نیست و توقعات رو بر آورده نمیکنه. حتی میتونیم بگیم با خلاصه سازی های اضافه انیمه لطمه شدیدی به داستان اصلی وارد میشه که مثل باقی موارد لیست نتیجه ای جز پایان گیج کننده، نامفهوم و ناقص نداره. یکی دیگه از دلایلی که باعث پایان نه چندان جالب انیمه شد، به اتمام نرسیدن مانگا زمان تولید انیمه بود؛ مانگا هنوز در حال پخش بود و مانگاکا پایانی ارائه نداده بود پس تیم تولید انیمه فقط سعی کردن سر و تهش رو هم بیارن.


به انتهای این مطلب رسیدیم. امیدواریم از مطالعه اون لذت برده باشید. جای کدوم انیمه توی این لیست خالی بود؟ لطفا مثل همیشه نظراتتون رو در بخش دیدگاه ها با ما در میون بذارید.