در این مطلب، با بررسی شباهت و فرق بین انیمه های شونن و سینن (Sienen – Shonen) در خدمت شما هستیم. شونن و سینن، به عنوان پرطرفدارترین ژانرهای دنیای انیمه و مانگا محسوب می شوند. (البته اگر به صورت فنی در نظر بگیریم، شونن، شوجو، جوسی، و سینن ژانر محسوب نمی شوند. در واقع می شود گفت که آنها دسته بندی های آماری برای شناخت مخاطب هدف هستند.)

آثار شونن و سینن، شباهت های زیاد و قابل توجهی دارند که باعث می شوند خیلی اوقات تشخیص اینکه یک انیمه یا مانگا به کدام دسته قرار دارد، سخت شود. با این وجود، تفاوت هایی کلیدی با یکدیگر دارند که اگر آنها را بشناسید، تشخیص این دو ژانر برایتان بسیار راحت تر می شود.

شباهت و فرق بین انیمه های شونن و سینن

ناروتو، مای هیرو آکادمیا، و هانتر x هانتر از جمله بهترین انیمه های شونن هستند. در حالی که توکیو غول، برزرک، و سایکو – پاس، از بهترین انیمه های سینن محسوب می شوند. خیلی اوقات، مرزها خیلی هم واضح نیستند؛ مثلا اتک آن تایتان را در نظر بگیرید. پس از اینکه این سری محبوب شد، و به شگفت انگیزترین پیچش های داستانی خود رسید، برای خیلی از مخاطبان سوال شد که: چرا اصلا چنین مانگایی باید در شونن جامپ چاپ شود؟ احیانا این مجموعه سینن نیست؟ اگر چنین سوالاتی درباره دسته بندی انیمه ها و مانگاها برایتان پیش آمده، پس تا آخر این مطلب همراه مجله وارونه باشید. فراموش نکنید که در این مطلب، هیچ گونه قصدی برای نشان دادن برتری یک ژانر به ژانر دیگر وجود ندارد.

10/ تفاوت: معمولا مخاطب هدف‌شان یکسان نیست

فرق بین انیمه های شونن و سینن

مانگاها و انیمه های شونن، معمولا مخاطب هدف خود را پسران نوجوان بین 12 تا 18 سال در نظر می گیرند. در صورتی که مخاطب هدف آثار سینن، معمولا مردان بین 20 تا 50 سال هستند. البته خیلی وقت است که دیگر محدود کردن مخاطبان به آقایان معنایی ندارد! پس بهتر است قضیه پسران جوان و مردان را فراموش کنیم و بیشتر به موضوع رده سنی توجه کنیم!

با توجه به اینکه آثار سینن می توانند از هر سن و سالی مخاطب جذب کنند و دستشان هم برای تولید محتوا کاملا باز است، پس ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که سینن ها داغ ترین بازار را در دنیای انیمه و مانگا دارند. ولی با این وجود، پرفروش ترین انیمه ها و مانگاهای تاریخ، در دسته شونن قرار می گیرند! در واقع مخاطب هدف متفاوت، اصلی ترین فرق بین انیمه های شونن و سینن است.

مرتبط: رده بندی سنی انیمه و مانگا را بشناسید!

9/ شباهت: هر دو ممکن است فایت های خیره کننده ای داشته باشند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

بهترین صحنه های اکشن و بزرگترین نبردهای دنیای مانگا و انیمه، اغلب به آثار شونن و سینن تعلق دارند. درست است که شونن ها به لطف لحظاتی مثل فایت ناروتو و ساسکه، آلمایت و آل فور وان، لیوای و زیک، یا رنگوکو و آکازا در این زمینه شهرت بیشتری دارند. ولی سینن ها هم در اکشن کم نگذاشته اند و فایت های جذابی مثل کانکی و آریما یا آکامه و اسدث را به تماشاگران نشان داده اند.

مرتبط: تاپ فایت ؛ بهترین مبارزات کن کانکی

8/ تفاوت: آثار سینن از تم بزرگسالانه تری برخوردار هستند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

از آنجا که آثار سینن مخاطب هدف خود را افراد بالغ تر را در نظر می گیرند، نسبت به آثار شونن محدودیت های کمتری دارند. به همین دلیل، می توانند داستان را با فضایی بزرگسالانه تر و بسیار رک و راست تر روایت کنند. در نتیجه، در بسیاری از انیمه ها و مانگاهای سینن شاهد خشونت بی پرده تر و شدیدتر از شونن ها هستیم. همچنین در سینن ها بدون تعارف به مسائل جنسی پرداخته می شود. – که این کار در بین آثار شونن به دلیل محدودیت سنی مخاطبان رایج نیست.

7/ شباهت: آثار هر دو دسته می توانند از ژانر کمدی استفاده کنند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

به طور کلی، شونن ها نسبت به سینن ها کمدی تر و شوخ طبع تر هستند. کم پیش می آید که یک انیمه شونن کمدی نباشد و از شوخی های متعدد استفاده نکند. حتی در یک شونن دارک و خونبار مثل اتک آن تایتان هم لحظاتی داشتیم که ما را می خنداندند. – مهمانی شب قبل از بازگشت به شیگانشینا را به یاد دارید؟ – از طرف دیگر، خیلی از سینن ها داستان هایی خشن تر و تاریک تر از شونن های معمول دارند. با این حال، وجود داشتن شوخ طبعی در انیمه های سینن اتفاق نادری نیست!

گاهی اوقات، سینن هایی پیدا می شوند که با ترکیب داستان دارک و دردناکشان با شوخ طبعی، تبدیل به یک کمدی سیاه درجه یک و منحصر به فرد می شوند. مثل انیمه سگ های ولگرد بانگو. گاهی هم یک اثر سینن کاملا به کمدی به عنوان ژانر اصلی تکیه می کند. – مثل انیمه کاگویا ساما: عشق جنگه.

6/ تفاوت: اکشن در – اکثر – شونن ها حرف اول را می زند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

با وجود اینکه خیلی از انیمه های سینن می توانند به خاطر داشتن صحنه های اکشن جذاب مورد تحسین قرار بگیرند، ولی در نهایت این ژانر شونن است که می تواند با افتخار خودش را به عنوان نامبر وان دنیای انیمه و مانگا در استفاده از اکشن معرفی کند.

نکته اینجاست که بسیاری از شونن ها ترجیح می دهند با اکشن حرف خودشان را بزنند. اگر ژانر شونن نبود، احتمالا ما شانس دیدن لحظات فوق العاده ای مثل هاله بنفش گوچو یا نبرد استوهس را از دست می دادیم.

5/ شباهت: هم آثار شونن و هم آثار سینن از رومنس استفاده می کنند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

درست است که آثار سینن آزادی بیشتری برای پرداخت به مسائل بزرگسالانه دارند، ولی انیمه و مانگاهای شونن نیز می توانند در زمینه رومنس خوب عمل کنند. شونن ها معمولا تمرکز زیادی روی رومنس ندارند، ولی اغلب در انتها به یک نتیجه می رسند! راستش را بخواهید، اصلا خیلی از محبوب ترین رابطه های انیمه ای به دنیای شونن ها تعلق دارند!

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های اکشن عاشقانه

4/ تفاوت: آثار سینن داستان های پیچیده تری دارند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

در حالی که انیمه های شونن به لطف داستان های دلگرم کننده و اکشن های بی پایان، جایگاه خود را در صدر محبوب ترین ها حفظ می کنند، سینن ها ترجیح می دهند به داستان های پیچیده و منحصر به فردتری بپردازند. سایکو – پاس، نمونه ای از یک انیمه روانشناختی و سینن است که همزمان می تواند جذاب و هیجان انگیز باشد و داستانی پر معنا و پیچیده را روایت کند. یا انیمه سگ های بانگو، با وجود اینکه چندان فلسفی هم نیست، ولی طوری ظریف به مسائل سیاسی و اجتماعی، و جبهه های مختلف یک نبرد پرداخته، که فقط می توان ایستاد و تشویقش کرد.

3/ شباهت: آثار هر دو دسته دارای لحظاتی غم انگیز و دردناک هستند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

هم انیمه های شونن و هم انیمه های سینن، هر دو دارای لحظاتی غمناک و فراموش نشدنی هستند. که خیلی راحت می توانند مخاطب را احساساتی کنند. درست است که سینن ها موقع کشتن یک شخصیت یا نمایش صحنه های دلخراش بی رحم‌تر هستند، ولی شونن ها هم از خلق چنین صحنه هایی دوری نکرده اند. در انیمه ها و مانگاهای هر دو دسته، مرگ ها، اتفاقات، و حتی دیالوگ های ساده ای وجود دارند که می توانند اشک تماشاگران را در بیاورند!

مرتبط: غم انگیزترین مرگ های Death note که قلبمان را شکستند! 

2/ تفاوت: خیلی اوقات آثار سینن نسبت به آثار شونن نوآورانه تر عمل می کنند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

کاملا درست است که هر کدام از انیمه های شونن منحصر به فرد و خاص هستند. و قطعا با همدیگر تفاوت هایی دارند. با این وجود، بسیاری از شخصیت ها، و همینطور وقایع داستانی، در انیمه های شونن به شکل های مختلف تکرار می شوند. مثلا آرک تورنمنت و رقابت به شیوه های مختلف، در شونن های مختلف تکرار می شود.

اما از طرف دیگر، خیلی از سینن ها نوآورانه تر عمل می کنند. مثلا، اتفاق خاصی وجود ندارد که بگوییم در اغلب سینن ها رایج است (همان آرک مسابقات در انیمه های شونن را در نظر بگیرید). بنابراین، سینن ها اغلب نوآوری و خلاقیت بیشتری در خلق شخصیت ها و پیچش های داستانی به خرج می دهند. – که قطعا مربوط به دست باز تر آنها در تولید محتوا هم هست.

1/ شباهت: مانگاها و انیمه های هر دو دسته شونن و سینن دارای کاراکترهای جالب، و شخصیت پردازی های فوق العاده هستند

فرق بین انیمه های شونن و سینن

این قضیه می تواند برای هر ژانری صدق کند و فقط به شونن ها و سینن ها مربوط نمی شود. ولی راستش را بخواهید، این دو ژانر به شکل قابل بحثی بهترین شخصیت های دنیای انیمه و مانگا را به ما معرفی کرده اند. هم شونن ها و هم سینن ها، موفق شده اند شخصیت هایی دوست داشتنی، جذاب، و فراموش نشدنی را به دنیا نشان بدهند. شخصیت هایی با پردازش عالی که هر کدامشان پیچیدگی های خاص خودشان را دارند.

در ادامه بخوانید: باهوش ترین شخصیت های انیمه