چرا انیمه مرد تک مشتی OPM اینقدر خاص است؟

انیمه مرد تک مشتی – وان پانچ من – یک انیمه سینن در ژانر کمدی و پارودی است. که متاسفانه، خیلی از مخاطبان، آن را با شونن اشتباه گرفته اند و از آن توقع ارائه یک داستان محکم درباره تلاش، رویاها، و قهرمان بودن دارند. در صورتی که این یک سوء تفاهم بزرگ است. ممکن است خیلی اوقات به نظر برسد که این انیمه از آثار مارول و دی سی الهام گرفته، ولی در واقع انیمه وان پانچ من سعی کرده با معرفی پروتاگونیستی منحصر به فرد، داستانی درباره درگیری های روانی، ساختار جامعه، و زندگی روزمره ارائه دهد. آن هم به کمدی ترین شکل ممکن؛ و تا حدودی شبیه بوجک هورسمن.

مرتبط:

فصل سوم وان پانچ من بلخره معرفی شد! + پوستر

سایتاما را چه کسانی می‌توانند شکست دهند؟

انیمه One punch man داستان مردی به نام سایتاما را روایت می کند که یک زندگی کارمندی ساده داشته و از توانایی و قدرت خاصی هم بهره مند نبوده، ولی همیشه دلش می خواسته تا یک قهرمان شود. تا اینکه یک روز، از کار اخراج می شود و تصمیم می گیرد به رویایش، یعنی قهرمان شدن بپردازد. از سه سال تمریناتی شدید از جمله دراز و نشست، شنا، و بشین و پاشو انجام می دهد و به خاطر همین تمرین ها، همه موهایش را از دست می دهد! بعد از سه سال، تمرینات او آنقدر تاثیرگذار ظاهر می شوند که سایتاما متوجه می شود می تواند فقط با یک مشت ساده و کوچک، هر چیزی، هر چیزی، یعنی واقعا هر چیزی را، نابود کند.

تیشرت با طرح سایتاما

خرید تیشرت با طرح سایتاما از برند ویزمدیا
همین حالا سفارش بده


یک سوال مهم در انیمه وان پانچ من مطرح می شود: «خب بعدش چی؟»

در حالی که در خیلی از انیمه ها، و نه فقط انیمه، فیلم، سریال، کی دراما، و… به اهمیت تلاش و کوشش، و عشق به رویاها تاکید می شود، انیمه وان پانچ من می گوید: “خب بعدش چی؟” این انیمه، با همان قسمت اولش، هر اثر ابرقهرمانی که تا به حال دیده اید را در ذهنتان سلاخی می کند! در حالی که ابرقهرمان های معمول، می گویند باید برای قوی تر شدن تلاش کنید. و دست از کوشش برنمی دارند و مدام در حال جان کندن هستند. سایتاما می گوید: «خب آقا، من دقیقا به همون نقطه ای رسیدم که تو الان رسیدی! حالا که چی؟»

انیمه مرد تک مشتی، با آغوش باز، به استقبال موضوعی می رود که تا قبل از آن بیشتر داستان ها که به اهمیت تلاش کردن می پرداختند، جرات رفتن به سراغش را نداشتند. و آن هم زمانی است که دیگر چیزی برای جنگیدن وجود ندارد و زمانی که رویاها دل آدم را می زنند. سایتاما، بعد از رسیدن به رویایش، تغییر آنچنانی نمی کند. اینطور نیست که همیشه منتظر یک روز خاص باشیم تا بعد از آن زندگی مان زیر و رو شود و واقعا هم آن روز از راه برسد! اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، زندگی سایتاما خسته کننده است. واقعا واقعا، خسته کننده است. همین حوصله سربر بودن زندگی سایتاما، ترس خاصی را به دلمان می اندازد:

چه می شود اگر دیگر دلیلی برای ادامه دادن وجود نداشته باشد؟

انیمه وان پانچ من

فایت های انیمه مرد تک مشتی خاص هستند

انیمه مرد تک مشتی هیجان انگیز نیست. این احساس صادقانه من است. ولی نکته اینجاست که اصلا این انیمه برای هیجان انگیز بودن ساخته نشده است! درست است که اکشن است، ولی لزوما هر اکشنی، قرار نیست نفسمان را در سینه حبس کند! و هر اثری که هیجان انگیز نیست، لزوما حوصله سر بر هم نیست!

مرتبط: تاپ فایت ؛ مبارزه سایتاما با بوروس در انیمه One Punch Man

در بیشتر داستان ها، ما با شرایطی روبرو بودیم که می دانستیم شرور داستان از قهرمان چندین برابر قوی تر است. اما انیمه مرد تک مشتی این الگو را برعکس می کند! به همین دلیل است که ما همیشه خیالمان راحت است سایتاما در نهایت همه چیز را با یک مشت به پایان می رساند!

ممکن است تصور اولیه ای که در ذهن یک نفر بعد از خواندن خلاصه داستان انیمه وان پانچ من به وجود بیاید، این است که یک قهرمان شکست ناپذیر در هر قسمت دنبال یک شرور به ظاهر ترسناک می افتد و بعد او را با یک مشت به فنا می دهد و تمام. چندتا سیاهی لشگر هم او را همراهی می کنند. ولی این تصورات زمانی که می فهمیم لقبی که سایتاما برای خودش انتخاب کرده “قهرمان محض سرگرمی” است، کاملا نابود می شوند!

فایت ها و اکشن وان پانچ من، برای این وجود ندارند تا ما را هیجان زده کنند. علت هستی آنها، این است که با ما صحبت کنند! زمانی که در انیمه وان پانچ من، یک نبرد به وجود می آید، فرقی نمی کند کوچک یا بزرگ، فقط می توانیم با خودمان بگوییم که همه این درگیری ها چقدر مسخره هستند. و آن زمان است که کل دنیا و به ویژه داستان های کلیشه ای ابرقهرمانی در جلوی چشمانمان به پوچی تبدیل می شود! خب، گذاشتن چنین تاثیری روی مخاطب اصلا آسان نیست! و واقعا جای تحسین دارد.


ماگ با طرح سایتاما

خرید ماگ با طرح سایتاما
همین حالا خرید کن


پروتاگونیست انیمه One punch man خاص و بی نظیر است

سایتاما، یکی از محبوب ترین شخصیت های انیمه ای است. این محبوبیت، به خاطر قدرت فوق العاده، یا چه می دانم، جذابیت ظاهری به وجود نیامده است! این محبوبیت به خاطر شخصیت خاص اوست. اینکه او یکی از قوی ترین موجودات جهان است دلیل نمی شود معمولی نباشد و دلش بخواهد معمولی نباشد! وقتی یک غول بیابانی به شهر حمله می کند، سایتاما به جای اینکه مثل قهرمانانی که تا حالا می شناختیم، بخواهد به سرعت کار آن را تمام کند. و حواسش به مردم باشد تا تلفاتی به وجود نیاید، بعد از نابود کردن هیولا خودش را سرزنش می کند که چرا اینقدر زود همه چیز را تمام کرد!

سایتاما حاضر است به خاطر فروش ویژه یک فروشگاه نبردش با یک تبهکار خطرناک را رها کند. وقتی یک گروه خلافکار به شهرش حمله می کنند، او هیچ واکنش خاصی نشان نمی دهد و تصمیمی برای مقابله با آنها نمی گیرد. البته تا وقتی که می فهمد همه آن خلافکارها سرهای کچل دارند. و مجبور می شود برای حفظ آبرویش جلویشان را بگیرد!

سایتاما دو فرق بزرگ با امثال میدوریا و پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی دارد: و آن هم این است که سرش به کار خودش است! سعی نمی کند در همه چیز سرک بکشد! دیگری این است که مورد احترام هیچ کس – به جز جنوس و مومن رایدر – نیست! کسی او را به خاطر تلاش های بی وقفه، مهربانی شگفت انگیز، هوش فوق العاده، یا هر چیز دیگری، تحسین نمی کند! در صورتی که معمولا اکثر اوقات قهرمان داستان هر چقدر هم از جامعه رانده شده باشد، بازهم ویژگی هایی دارد که با آنها بسیاری از اطرافیانش را تحت تاثیر قرار دهد. اما سایتاما اینطور نیست. خیلی اوقات آدم های اطرافش اصلا او را نمی بینند! یا وقتی اتفاق بدی می افتد، او را مقصر می دانند.

انیمه مرد تک مشتی پارودی است!

انیمه وان پانچ من پارودی است
این قیافه من را یاد دراگون بال می اندازد!

به نقل از ویکی پدیا، پارودی یعنی تقلید طنزگونه از یک اثر دیگر. خیلی اوقات هدف پارودی فقط خنداندن است و خیلی اوقات هم حالت منتقدگونه دارد. انیمه مرد تک مشتی به دسته دوم تعلق دارد. از شوخی با عناوین معروف گرفته (وقتی شخصیت “سونیک با سرعت صوت” گذشته خودش را تعریف کرد، کاملا ناروتوها رو ریخت توی سونیک ها!). تا شوخی با ساختار جامعه و کلیشه های رایج. بنابراین، ممکن است از دور شبیه بقیه آثار ابرقهرمانی به نظر برسد، ولی در واقع در حال سلاخی کردن آنهاست!

مرتبط: چرا همه همین الان باید ناروتو ببینن! 

انیمه وان پانچ من با لحنی تند به نقد ساختار جامعه می پردازد

انیمه وان پانچ من، از قهرمان ها، اسطوره نمی سازد. جامعه ابرقهرمانی در انیمه وان پانچ من بسیار مسخره و به طرز قابل درکی واقعی و ملموس به تصویر کشیده می شود. برای اینکه شما به عنوان یک قهرمان “به رسمیت” شناخته شوید، باید یک لقب خنده دار برای خودتان انتخاب کنید و در یک آزمون شرکت کنید. در این آزمون، فقط میزان توانایی شما در مشت و لگد زدن محاسبه می شود. اگر این دو مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتید، تبریک می گویم! شما یک قهرمان شده اید! شما در دنیای انیمه وان پانچ من می توانید خیلی اوقات با یک قفل فرمان قله های قهرمانی را فتح کنید. به مردم قلدری کنید و کسی کاری به کارتان نداشته باشد. و از یک سازمان حقوق خوبی دریافت کنید.

تازه این وضعیت قهرمان های رده پایین است! قهرمان های رده بالا از این هم بدتر هستند. زمان وقوع جامعه مشکلات را از سر خودشان باز می کنند و به بقیه می سپارند. و در مصاحبه هایی که با آنها به عنوان یک قهرمان انجام می شوند، “آلبوم جدیدشان” را تبلیغ می کنند. همه اینها زمانی با دید منتقدانه بررسی می شوند که سایتاما در حالت چشم، چشم، دو ابرو، یک نگاه بی تفاوت به دنیا می اندازد.

قدرت های ماوراء الطبیعی در انیمه وان پانچ من یک شگفتی نیستند!

قدرت های ماوراءالطبیعی در انیمه وان پانچ من

یکی از به یادماندنی ترین دیالوگ هایی که شنیدم، مربوط به فیلم نمایش ترومن می شود: «ما دیگه از جلوه های ویژه خسته شدیم». مدت هاست که هر روز خبر انتشار فیلم هایی جدید با بودجه هایی بالا می شنویم که بیشتر پولی که برایشان خرج شده، به خاطر جلوه های کامپیوتری است. و رسما، هیچ ارزش خاصی ندارند و به یادماندنی نیستند.

شاید قبلا نمایش توانایی های فراطبیعی با استفاده از انیمیشن و CGI می توانست مخاطبان را به خود جلب کند؛ ولی الان اینطور نیست. اگر فقط جلوه های ویژه را برای ارائه داشته باشید، شکست افتضاحی می خورید. از طرف دیگر، تا الان نویسنده ها از همه خلاقیتشان استفاده کرده انذ. در نتیجه شخصیت های داستانی هر قدرتی که بشود تصور کرد را، دارند.

انیمه وان پانچ من خیلی خوب از این موضوع آگاه است. می داند این روزها اگر بخواهی به تماشاگر صرفا یک قدرت فوق العاده را نشان دهی، نمی توانی تحسینش را به دست بیاوری. از آن طرف، در حال حاضر خیلی از توانایی ها اگر بد نشان داده شوند، مصنوعی و مسخره به نظر می رسند. بنابراین انیمه مرد تک مشتی همه توانایی اش را جمع می کند تا این موضوع را مسخره کند!

انیمه وان پانچ من، خیلی خوب خستگی ما را از استفاده از عناصر فانتزی تکراری بدون ذره ای خلاقیت نشان می دهد

این کار، زمانی به اوج خودش می رسد که شخصیت سونیک با صداپیشگی یوکی کاجی – که به خاطر دوبله ارن و تودوروکی شهرت دارد – وارد داستان می شود. قدرت او، این است که از نظر سرعت، از صدا هم جلو بزند و سریع ترین انسان دنیا باشد! سرعت فوق العاده، قدرتی جدید نیست که قبل از آن مشابهش را ندیده باشیم. اصلا اسم “سونیک” اسم جدیدی نیست! ولی همین است که اتفاقات بعدی را جالب می کند! سونیک برای به رخ کشیدن سرعتش، بعد یک رجزخوانی مفصل، به دور سایتاما می چرخد. آن هم در حالی که اصلا دیده نمی شود. (انقدر سریع است!) و سایتاما در حالی که یک “خب که چی؟” خاصی در چهره اش موج می زند، منتظر است این نمایش ها تمام شود تا بتواند به خانه برگردد و تلویزیونش را تماشا کند.

چنین لحظاتی، خیلی خوب می توانند نشان دهند که مخاطبان دلشان خلاقیت می خواهد. چیزهای نو. انیمه وان پانچ من، تکراری ترین و کلیشه ای ترین رجزخوانی ها، افکار و استراتژی ها، شخصیت ها (البته اگر فرعی ترین ها را در نظر بگیریم)، و واکنش ها را برداشته و با هوشمندی آنها را مورد سوال قرار می دهد. و به بهترین شکل ممکن، دلتنگی ما برای نوآوری را یادآوری می کند.

انیمه One punch man وان پانچ من چگونه از کلیشه ها دوری می کند؟

انیمه وان پانچ من از کلیشه به دور است

انیمه مرد تک مشتی، داستان یک انسان عادی است. که از قضا یک ابرقهرمان هم هست. ممکن است او یک شنل بپوشد، ولی مطمئن باشید با سایر ابرقهرمان هایی که تا به حال دیده اید فرق دارد. خیلی از طرفداران، درباره قدرت های خیره کننده شخصیت های آن صحبت می کنند. ولی راستش را بخواهید، بهترین بخش های انیمه وان پانچ من، مربوط به فایت ها نیستند؛ بلکه مربوط به زمان هایی هستند که ما کمی دغدغه های درونی سایتاما آشنا می شویم.

در ادامه بخوانید:

قدرت سایتاما از کجا نشات می گیرد؟