بررسی انیمه “The girl who leapt through time”

امروز هم با بررسی انیمه دختری که در زمان پرید همراه شما هستم. “سفر در زمان” یکی از موضوعاتی است که این روزها، آثار بسیاری در رابطه با آن ساخته می شوند. به طوری که حالا، سالی چندتا فیلم یا سریال راجع به سفر در زمان، می بینیم. این موضوع پایش را به دنیای انیمه ها نیز باز کرده است.

حالا سوال اینجاست که آیا همه آثاری که مربوط به این موضوع جالب و تفکر برانگیز هستند، لیاقت تماشا کردن را داشته و دیدنی و جذاب هستند؟

قطعا مثل هر موضوع مخاطب پسند دیگری، موضوع سفر در زمان تبدیل به یک کلیشه و پر از آثاری شده که صرفا برای پر کردن جیب تهیه کنندگان روانه بازار می شوند. اما این موضوع دلیل نمی شود که میان انبوه فیلم هایی که حتی توانایی سرگرم کردن مخاطبشان را ندارند، چه برسد به اینکه پیامی را به او برسانند، شاهد آثار درخشان و درست و حسابی نباشیم.


همچنین بخوانید: بررسی قسمت ۱ تا ۳ انیمه Noblesse ؛ ظهور نجیب زادگان!


برای مثال، در فیلم ها، “درمیان ستارگان” (که بیشتر به ماهیت زمان و جهان های موازی می پرداخت) یا در انیمه ها، “دختری که در زمان پرید” با وجود داستان ساده اش، هردو موفق می شوند مخاطبشان را در خود غرق کرده و او را احساساتی کنند.

بررسی انیمه دختری که در زمان پرید

همراه ما باشید تا در ادامه انیمه “دختری که در زمان پرید”، اثری دلچسب، را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات انیمه:

عنوان: دختری که در زمان پرید (The girl who leapt through time)

ژانر: علمی- تخیلی، عاشقانه، درام، هیجان انگیز

سال انتشار: 2006

استودیو: Mad house

کارگردان: مامورو هوسودا

اقتباسی از: “دنباله” رمان، اثر تسوتسوی یاسوتاکا

خلاصه داستان: داستان این انیمه، راجع به دختری دبیرستانی به نام ماکاتو است که بعد از تصادف با یک قطار، به مدتی قبل از آن تصادف برمی گردد. او طی اتفاقاتی، متوجه می شود قابلیت پرش زمانی دارد؛ پس از این قابلیت به نفع خود استفاده کرده و هروقت که می خواهد به گذشته برمی گردد. اما او نمی داند که چه عواقبی در انتظارش است…


همچنین بخوانید: 5 دلیل برای تماشای انیمه Shinsekai yori ؛ شاهکاری گمنام


بررسی انیمه دختری که در زمان پرید

یک خوبی که این انیمه دارد، این است که برخلاف اکثر داستان های سفر در زمان که شخصیت یا شخصیت های اصلی به گذشته سفر می کنند تا مشکلی را رفع کنند، در آن، وجود سفر در زمان خود مشکل است!

ماکاتو، با پرش های زمانی اش، باعث تغییر زندگی خود، اطرافیانش، یا حتی همکلاسی ای می شود که تقریبا هیچ ارتباطی با او ندارد. او باعث آسیب روحی خود و دیگران می شود و عواقبی به وجود می آورد که به هیچ وجه قابل جبران نیستند.

علاوه بر آن، داستان شما را به فکر فرو می برد، که آیا الان در یک رشته زمانی دیگر، ماکاتو به خاطر تصادف با قطار کشته شده، یا اینکه در رشته زمانی دیگری همه چیز به شکل دیگری اتفاق می افتاد؟ نکند زمانی که از ته دل آرزو می کنیم کاش فرصت دوباره داشتیم، در واقع در زمان همان فرصت دوباره زندگی می کرده ایم؟ نکند اصلا زندگی الان ما فرصت دوباره است؟ یعنی احتمالش هست که خود ما میان بیشمار رشته زمانی و فرصت های دوباره معلق باشیم؟


همچنین بخوانید: بررسی انیمه ترور طنین انداز Zankyou no teroru ؛ یادآوری پیامی تلخ


لحظات هیجان انگیز و سرنوشت ساز داستان، به خوبی بیننده را غافلگیر کرده و باعث می شوند آهی از روی شگفتی بکشد. بعلاوه، داستان، از آن پایان هایی دارد که تقریبا غیرممکن است همان اول متوجه بشوید چه اتفاقی افتاد؟! داستان ساده و شیوه روایت پیچیده، یکی از نکات قوت انیمه “دختری که در زمان پرید” است. نمونه داستان های ساده و شیوه روایت پیچیده را، در انیمه هایی نظیر “نام تو” دیده ایم. این روش، روشی است که مهم نیست چندبار و در چطور داستانی تکرار شود، اگر بتواند درست از آن استفاده کند، باعث می شود داستان، فیلم، سریال، انیمه و… به خوبی به دل مخاطب بنشیند.

وسیله سفر در زمان در این انیمه، بسیار متفاوت و جالب است. در دختری که در زمان پرید، با سفینه های غول پیکر روبرو نیستید، بلکه وسیله سفردر زمان در آن، آن قدر متفاوت است که قبل از تماشایش، حتی فکرش را هم نمی کردید!

بررسی انیمه دختری که در زمان پرید

این انیمه، مثل بسیاری دیگر از انیمه های ژاپنی، در نشان دادن افسانه ها کم نمی گذارد. و این یکی از نکات جالب در انیمه هاست: نشان دادن فرهنگ بومی ژاپنی ها. مثلا اگر یک انیمه، در بیشترین حد از تم علمی- تخیلی قرار گرفته باشد، و شاهد پیشرفته ترین فناوری ها در آن باشیم، احتمالا بازهم جشنی هست که در آن، شخصیت ها بخواهند لباس سنتی و یوکاتا بپوشند.

این موضوع یک نکته مهم را نشان می دهد؛ اینکه سازندگان اکثر انیمه ها، به فرهنگ و تاریخ خود پشت نمی کنند که هیچ، با نشان دادن پیام هایی مهم در آثارشان، سعی می کنند تاریخ سازی کنند. آنها همچنین روی یک نکته تاریخی، طوری تمرکز نمی کنند که از جذابیت اثرشان کم شود. بلکه طوری به آن می پردازند که پرداخت به نکات فرهنگی و تاریخی، از دلایل جذابیت آن اثر برای بیننده باشد.

 انیمه “دختری که در زمان پرید” یک اثر سینمایی دلچسب است که در آخر، قضاوت را به خودتان سپرده و شما را درحالی که شگفت زده سرجای خود میخکوب شده اید، رها می کند.

در ادامه بخوانید:

انیمه توکیوغول tokyo ghoul می توانست اثر بهتری شود اگر… 

نقد و بررسی انیمه اسرافیل پایانی “Seraph of the end”