سلام به همراهان عزیز وارونه. بررسی فیلم Artemis Fowl را در این مطلب با هم خواهیم خواند. مدتی است که برای فیلم  آرتمیس فاول دردسرهایی درست می‌شود. پس از سال­‌ها، دیزنی فیلمی اقتباسی از رمان­‌های علمی-تخیلی ایون کلفر را حدودا ده ماه زودتر از تاریخ اصلی آن در آگوست 2019  منتشر کرد، البته قبل از آن که اکران آن به دلیل همه‌­گیری کووید-19 لغو شود. بررسی فیلم آرتمیس فاول با توجه به اینکه کتابش را پیش از این خوانده‌ایم، نکات جالبی به دنبال خواهد داشت.  فردیا شاو، بازیگری نوظهور، در نقش آرتمیس فاول دوم هنرنمایی می­کند. پسر نابغه‌­ی 12 ساله­‌ای که پس از آن که پدرش، آرتمیس فاول اول (کالین فالر)، در حالی که متهم به دزدیدن چندین اثر گران­بهای هنری از سراسر جهان است ناپدید می‌شود، دنیایش تغییر می‌کند. همانطور که آرتمیس جوان به زودی یاد می­گیرد، این تازه اول راه است.


بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی سریال The Boys ؛ قهرمانان دروغین!!!


بررسی فیلم Artemis Fowl

نسل­­‌هاست که خاندان فاول برای اثبات وجود موجودات افسانه‌­ای به جمع­‌آوری آثار باستانی مشغولند و اکنون پدرش توسط یک پری بسیار خطرناک به نام اوپال کبوی اسیر است که می‌­خواهد بداند آرتمیس، آکلوس، یک وسیله­‌ی جادویی معروف قدرتمند را کجا پنهان کرده است. آرتمیس دوم با کمک محافظ و خدمت­گزار مورد اعتماد خانواده­‌اش، داموی “دام” باتلر (نازنو آنوزی) نقشه‌ای دقیق برای نجات پدرش طراحی می‌کند، همان کسی که او را درست در معرض هدف پلیس عناصر رده ­پایین و سایر نیروهای جادویی قرار داد.

بزرگ­ترین جرم فیلم آرتمیس فاول (البته ببخشید که کلمه‌ی جرم را به کار می‌بریم) این نیست که با داستان اصلی در کتاب فرق می‌کند، بلکه این است که درک آن به عنوان اثری مستقل سخت به نظر می‎رسد و همزمان به قدری گیج ­کننده است که به سختی می‌­تواند تمام گزینه­‌های مورد نیاز یک داستان اصلی قابل پیش بردن را داشته باشد. دنیایی که فیلم در آن ساخته و اطلاعات پلات کلیدی، اکثرا به طرز واضح و آشکاری از طریق یک صداپیشگی ناامیدکننده، کسل‌کننده و بی‌هیجان از یک کوتوله‌ی بزرگ به نام مارچ دیگامز انجام شده است، چرا که در یک موضوع روایی تحت “بازجویی” قرار گرفته و ظاهرا هیچ دلیلی به جز توضیح اینکه چه اتفاقی در فیلم می‌افتد، برای حضورش در فیلم وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: بررسی سریال What we do in shadows ؛ وقتی بیش از حد زنده می‌مونی!


بررسی فیلم Artemis Fowl

سرنخ­‌هایی وجود دارند که نشان می­‌دهند در نقاطی مشخص، آرتمیس فاول به طور عمیق­‌تری به کاوش درباره­‌ی عدم مقبولیت جادو توسط بشریت در طی سال­های متمادی پرداخته است. این که آیا این نتیجه مشکلاتی ریشه‌ای است یا تغییراتی که در مراحل اولیه تولید آن ایجاد شده، این المان‌ها به محض معرفی، از فیلم ناپدید می‌شوند.


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال Carnival Row ؛ نژاد پرستی از نوع فانتزی


قطعا هنگام تماشای آرتمیس فاول این موضوع حس می­‌شود که فیلم‌نامه در مسیر خود از چه سختی‌هایی عبور کرده است. البته این موضوع می‌­تواند حکایت چند آشپز و یک آشپزخانه هم باشد، فیلم می‌­­کوشد تا نامه‌ای عاشقانه­ و صمیمانه به ایرلند و تاریخ آن باشد (جایی که هم کالفر و هم آرتمیس هردو آن را وطن می­‎دانند) اما به طور واضحی در این امر شکست می‌خورد. حتی سردرگمی کنث برانژ کارگردان فیلم آرتمیس فاول هم کاملا مشهود است که به طرز ناشیانه­ای لحظات ناخوشایند درام جدی را با حواس‌­پرتی‌های فانتزی-اکشن و فعالیت‌های طنز آمیخته است. فیلم روان نیست و مجموعه­‌ای از سکانس‌­های اکشن نمایشی ساختگی با یک پالت رنگی عجیب و غریب ایجاد کرده است.

بررسی فیلم آرتمیس فاول

فرای تمامی بحث­‌ها، اگر تمامی ماجرا تا این حد کلی نباشد، می‌شود شلختگی فیلم آرتمیس فاول و احتمالا خراب کردن این‌همه پتانسیل در فیلم را ببخشیم. کاراکتر­هایی مانند آرتمیس دوم، هالی و دام هرگز از سادگی خود دور نمی­‌شوند و شخصیت پردازی خوبی انجام نشده است (که البته تقصیر بازیگران فیلم هم نیست)، و حتی دیم جودی دنچ هم کاری بیشتر از خرناس و ترش­رویی­‌های مافوق هالی، یعنی فرمانده تود، انجام نمی‌­دهد. به همین ترتیب، مالچ هم بیشتر به Han Solo ی فیلم می‌ماند، اما با این تفاوت که شخصیتش خصوصیات بدنی واقعاً عجیبی دارد (مانند توانایی تغییر شکل فک خود، تا بتواند با خوردن خاک زمین را حفاری کند). علاوه بر این‌ها، خود آرتمیس فاول هم حضور کمی در فیلم دارد و این باعث می‌شود از خود تاثیر زیادی به جای نگذارد.


بیشتر بخوانید: بررسی مینی سریال Devs ؛ سفر به دنیای مردگان با تمام اعداد بین صفر و یک 


کاراکتر جولیت، پتانسیل این را داشت که شخصیت پردازی قوی‌تری داشته باشد اما عوامل فیلم به راحتی از او گذر کردند. با توجه به 90دقیقه‌ای بودن فیلم، (بدون محاسبه­‌ی تیتراژ پایانی) آرتمیس فاول با حالتی از فیلم روبرو می‌­شود که احتمالاً به روال سابق نیست و باعث می­‌شود دیزنی آن را قدری به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند تا بتواند به طور روزانه اکران شود و در نهایت پس از اتمام کرونا، به دیزنی پلاس برسد.

در پایان بررسی فیلم Artemis Fowl پیشنهاد ما به افراد تازه‌وارد به دنیای آرتمیس فاول و همچنین کسانی که می‌خواهند آن را مرور کنند، این است که ابتدا کتاب­‌ها را بخوانند و بعد سراغ فیلم بروند تا در تلاش برای سردرآوردن از اتفاقات داستان، گیج نشوند.


ممنون از اینکه با بررسی فیلم Artemis Fowl همراه ما بودید. شما هم نظرات خودتون رو درباره این فیلم با ما درمیون بزارید