9.5
امتیاز

نکات مثبت

  • موسیقی متن عالی
  • بهبود گرافیک
  • بار احساسی سنگین
  • اکشن های جذاب
  • روایت خیره کننده

نکات منفی

    بررسی قسمت سوم پارت دوم فصل آخر انیمه اتک آن تایتان

    سلامی گرم به همه شما خوانندگان عزیز مجله وارونه. با بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان در خدمت شما هستیم. قسمت نوزدهم فصل 4 انیمه Attack on titan، بدون هیچ اغراقی، میتونه به یکی از جایگاه های بالا و ارزشمند در بین تمام اپیزودهای این مجموعه دست پیدا کنه. چندین دلیل برای این نکته وجود دارن و ما هم قصد داریم تا در این مطلب به اونها بپردازیم. این قسمت، با افزایش نقاط قوت نسبت به نقاط ضعف فصل چهارم، نه تنها تونست به هیجان و شور و شوق طرفداران همیشگی اتک قدرت بیشتری ببخشه، بلکه موفق شد نظر مثبت و خشنودی تماشاگرانی که به خاطر دلایلی بعد از فصل چهارم از این انیمه دلزده شده بودن رو جلب کنه.

    بررسی قسمت به قسمت فصل چهارم attack on titan رو می تونید از اینجا بخونید.

    بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    قسمت نوزدهم فصل پایانی انیمه اتک آن تایتان، به ما یادآوری کرد که در مرحله اول، این داستان درباره تایتان هاست! فارغ از از اشارات سیاسی، پیام هایی درباره جنگ یا هر گونه برداشت هایی که میشه از نمادهای مختلف قصه اتک آن تایتان داشت، ریشه این داستان رو تایتان ها تشکیل می‌دن.

    خیلی از طرفداران سری AoT به پارت اول فصل سوم و چهارم، به خاطر غیبت تایتان های بی عقل و کمرنگ شدن حال و هوای قبلی شکایت داشتن. طبیعیه، چون انیمه اتک آن تایتان با وجود منتقد پسند بودن، تونسته تقریبا تمام مخاطبان عادی رو به خودش جذب کنه. بعضی اوقات، به خاطر تغییراتی اساسی در حال و هوای این انیمه و جدی تر شدن مباحثی که در اون مطرح شدن، مخاطبانی که در مرحله اول به خاطر سرگرم شدن با یک اثر با کیفیت و جذاب به سراغ اتک اومده بودن، کم کم علاقه‌شون رو به این سری از دست دادن.

    اما پارت دوم فصل سوم و در ادامه، پارت دوم فصل چهارم، با نمایش تایتان ها، به ما یادآوری کردن که چه چیزی در ابتدا خون ما رو به جوش آورده و سنگ بنای اتک آن تایتان رو گذاشته! ظهور ناگهانی تایتان های بی عقل از بین مه و گرد و غبار، به همراه پخش شدن آهنگی آشنا که بارها در فصل اول شنیدیم، تاثیر مثبتی روی بیننده داشته.

    موسیقی متن

    خوشبختانه، انیمه اتک آن تایتان، همیشه حتی در بدترین حالت ممکن هم از لحاظ موسیقی غنی بوده. در قسمت نوزدهم فصل پایانی این انیمه، ما موسیقی هیجان انگیزی رو می شنویم که ذره ذره، ما رو برای غافلگیری های بیشتر و بزرگتر آماده می کنه. در برخی لحظات، انگار این حالت طوفانی فروکش میکنه و موسیقی شکلی تردید برانگیز به خودش می گیره، انگار وارد حالت آرامش قبل از طوفان بعدی شده (مثل زمانی که زیک فریاد زد و فالکو وحشت زده به گابی نگاه می کرد). بعضی اوقات هم احساسی مثل شگفت زدگی در موسیقی احساس میشه (مثل زمانی که سر ارن قطع شد و اون در حال وارد شدن به مسیر بود).

    صداپیشگی های قدرتمند در قسمت 78 انیمه اتک آن تایتان

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    برخلاف قسمت اول پارت دوم که در صداپیشگی ها کمی کمبود احساس میشد، در این قسمت همه صداپیشگان کارشون رو به اوج خودش رسوندن و تک تک شخصیت ها، حتی فرعی ترین ها رو، تاثیرگذار و باورپذیر جلوه دادن. راینر، گالیارد و زیک، از جمله شخصیت هایی هستن که در این قسمت به شدت می درخشن و این درخشش رو، مدیون کار عالی ویس اکترهاشون هستن. به عنوان مثال، گالیارد در این قسمت حضوری کمتر از دو دقیقه داره، اما با این وجود به لطف صداپیشگی، حضورش به شدت فراموش نشدنیه. حتی با اینکه پورکو گالیارد از جمله شخصیت های اتک آن تایتانه که به اندازه بقیه پردازش پر و پیمونی نداشته، اما موقع حضورش در قسمت 19 این نکته اصلا به چشم نمیاد و ما حس می کنیم که میتونیم عقده ای که در تمام مدت روی دلش سنگینی می کرده رو، حس کنیم.

    یا راینر؛ یکی از بهترین لحظات این قسمت، زمانی بود که راینر در ابتدا با اطمینان فکر می کنه: «پس اگه بخوام موفق بشم و ارن رو شکست بدم…» و بعد از لحظه ای سکوت، اطمینانش جای خودش رو به تردید میده: «باید کار فالکو رو تموم کنم؟» و اینجا دقیقا همون جاییه که هم برای راینر و هم برای ما، این سوال پیش میاد که: «پس اصلا هدف از این همه جنگیدن چی بود؟» این دیالوگ راینر، اصلا پیچیده نیست. اما در زمانی خاص و با لحنی تامل برانگیز بیان شده که باعث شده تاثیر عمیقی روی مخاطب داشته باشه. ما در این لحظه، یکبار دیگه صدای شکسته شدن چیزی در درون راینر، و دست کشیدن اون از ادامه زندگی بودیم. اگه همین یک جمله، توسط ویس اکتر به درستی ادا نمی شد، شخصیت پردازی راینر در این زمان کم، این همه پیشرفت نمی کرد.

    غافلگیری های بزرگ و هیجان انگیز

    این قسمت پر از غافلگیری های بزرگه که با ترتیب درستی یکی یکی خودشون رو نشون میدن. از همون ثانیه های اول، اتفاقات هیجان انگیزی رخ میدن و کم کم، تهدیدها بزرگتر میشن. این روند تدریجی، باعث شده حتی پلک زدن در طول قسمت 19 فصل پایانی انیمه اتک آن تایتان سخت بشه! البته، باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگه مقدمه چینی های قسمت های قبلی فصل چهارم نبود، این غافلگیری ها نه معنا و نه تاثیرگذاری حالا رو نداشتن.

    نتیجه دادن زمینه چینی قسمت های قبلی برای بار احساسی

    در بررسی قسمت 18 فصل چهارم، اشاره کردم که در حال حاضر، اتک آن تایتان در مرحله زمینه چینی برای بخش های هیجان انگیز و همینطور بار احساسی سنگین تر به سر می بره. قسمت نوزدهم این فصل، به نوعی آغاز نتیجه دادن این مقدمه چینی ها محسوب میشه. به طوری که نه تنها این قسمت یکی از هیجان انگیزترین قسمت های انیمه Attack on titan محسوب می‌شه، بلکه یکی از غم انگیزترین اپیزودها هم هست. ولی این مقدار احساسات و هیجان، به صورت تدریجی به مخاطب منتقل میشه؛ بدون اینکه باعث دلزدگی‌ش بشه یا انتقال حس و حال به صورت ناگهانی انجام بشه و تاثیرش رو از دست بده.

    «اول بذار برادرم دور بشه، بعد هر چقدر خواستی آدم بکش!»

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    یکی از غم انگیزترین اتفاقاتی که در این قسمت افتاد، مرگ کلت، برادر بزرگتر فالکو بود. اما لحظات قبل از این اتفاق هم، بسیار تکان دهنده ظاهر شدن: کلت فقط یه برادر دلسوزه که می خواد از خانواده‌ش محافظت کنه. برای همین حاضره سر همه چیز ریسک کنه تا بتونه بره پیش زیک و بهش برای نجات فالکو التماس کنه.

    در نگاه اول، اینکار خیلی فداکارانه به نظر میرسه، تا اینکه ما می شنویم اون عاجزانه فریاد میزنه: «فقط بذار داداشم از اینجا بره، بعد هر چقدر خواستی آدم بکش! الدیایی، مارلی، اصلا به هیچ کس رحم نکن!» خب، مگه در تاریخ اثبات نشده که انسان ها به صورت پیشفرض به خوب بودن گرایش دارن؟ پس چرا کلت حاضره قتل عام چندین نفر رو بپذیره تا برادرش نجات پیدا کنه؟ آیا حرف های اون خودخواهانه نیستن؟

    مرتبط: 12 تا از شخصیت های اتک آن تایتان که بهتر بود زنده بمانند! 

    همدلی، خطرناک ترین سلاحی است که می تواند بر علیه انسان ها استفاده شود

    برای ما انسان ها، فقط کافیه بنشینیم و به قصه کسی که ازش متنفر هستیم گوش بدیم و بعد، حس می کنیم به اندازه قبلا از اون شخص متنفر نیستیم. به خاطر تمایل زیادی که در تنظیمات پیشفرض ما به “مهربان بودن” وجود داره، ما از امتیازی به اسم همدلی برخوردار هستیم. به خاطر حس همدلی ماست که روابط، دوستی ها، مشارکت های اجتماعی، صلح و… وجود دارن. به خاطر همدلی، ما می تونیم افرادی که باهاشون روبرو میشیم رو درک کنیم و حتی سعی کنیم تا جایی که از دستمون برمیاد، بهشون کمک برسونیم. خیلی خوب به نظر میرسه؛ نه؟

    ولی به خاطر همین همدلی، ما قادر به حق دادن به یه قاتل زنجیره ای هستیم؛ نمونه‌ش همین ارن! اصلا بگیم ارن یه شخصیت داستانیه و طبیعیه این قضیه براش صدق نکنه. چندین نفر بودن که در دنیا، جرم هایی مرتکب شدن و آسیب های جبران ناپذیری به بقیه زدن، با این وجود، ما براشون دلسوزی و بابت شرایطی که توش قرار گرفتن، ابراز ناراحتی و تاسف کردیم. به عنوان مثال، چند وقت پیش، پسری در اوایل دوره جوانی‌ش، موقع شرکت در یه مسابقه خیابانی و رانندگی با سرعتی غیر مجاز، باعث کشته شدن یه مادر و دختر شد.

    تصور کنید پدر اون خانواده چقدر بابت این قضیه آسیب دیده. اما، ما داریم درباره یه نوجوان صحبت می کنیم که وقتی حکم دادگاه براش صادر شد، وحشت داخل چشمانش برای همه قابل دیدن بود. چندین نفر، اعلام کردن که از نظرشون حکم دادگاه (حبس برای مدتی طولانی) برای یه فرد کم سن و سال، غیر منصفانه‌ست و همچنین برخی تلاش کردن برای نجات کسی که احتمالا هرگز باهاش از نزدیک صحبت نکردن، رضایت پدر خانواده مقتول رو بگیرن.

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    این تاثیریه که حس همدلی بر روی ما میذاره. اکثر اوقات، میتونه مفید واقع بشه، اما خیلی اوقات هم هست که از این احساس به شکل ناعادلانه ای، سوء استفاده میشه. چطوری؟ خب، احساس همدلی به شدت خطرناکه، چون به اندازه قدرتش، محدود هم هست. حس همدلی، به شدت محدوده.

    گاهی اوقات، همین حس همدلی است که باعث می شود انسان ها در برابر هم قرار بگیرند

    حس همدلی ما، از محدودیت بسیار زیادی برخورداره. ما نمی تونیم زمانی که یه چالش بزرگ (مثل همین داستان اتک) پیش بیاد، با جمعیت گسترده ای که هر کدوم از یه جبهه متفاوت هستن و همچنین تعداد زیادی‌شون رو نمی شناسیم، همدلی کنیم. اولویت بندی؛ این چیزیه که در نهایت میتونه به خاطر حس همدلی ایجاد بشه. ما دیگه امکان دیدن همه به یک چشم رو نداریم، چون با بعضی از افراد بیشتر از یه سری دیگه همدلی می کنیم.

    در ادامه بخوانید: بهترین انیمه های آرامش‌بخش که در آنها هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد!

    و همین احساسه که باعث شده کلت در انسانی ترین حالت ممکن، بدون اینکه ذره ای شرارت، خباثت، یا حتی خودخواهی از حرف هاش برداشت بشه، فریاد بزنه: «اول اجازه بده برادرم دور بشه، بعد هر کسی که خواستی رو بکش!» این داستان همدلی، فقط برای ماجرای کلت و فالکو صدق نمیکنه، بلکه تاکنون بارها شاهد این بودیم که شخصیت ها به خاطر انسانیت‌شون، ناچار به اولویت بندی بین “عزیزان” و “بقیه” بشن. در واقع، صحبت های کلت صرفا یه اشاره مستقیم به این موضوع محسوب میشه.

    نگاهی به سوالات قسمت نوزدهم فصل پایانی انیمه Attack on titan

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    قسمت سوم پارت دوم فصل 4 انیمه اتک آن تایتان، علاوه بر اینکه سرشار از اندوه و همینطور لحظات هیجان انگیز بود، بسیار کنجکاوی برانگیز ظاهر شد. سوالاتی درباره منطق مسیر و طرز کارش وجود دارن؛ که البته به نظر نمیرسه پاسخ های مستقیم و واضحی در اینباره دریافت کنیم و بیشتر باید به احساسات و برداشت های شخصی تکیه کنیم. سوالات زیادی درباره یمیر بنیان گذار مطرح شدن: یمیر دقیقا از کجا قدرت تایتان ها رو آورده؟ علت این گوش به فرمان بودنش چیه؟ چیزی هست که بخواد؟ زمانی که زنده بوده، از قدرتش دقیقا چطور استفاده می کرده؟ آیا یمیر مثل داستان مارلی بوده یا مثل داستان گریشا؟

    سوالات مهم دیگه ای هم وجود دارن: هانجی و لیوای در این مدت غیبتشون کجان و چی کار می کنن؟ سرنوشت فالکو چی شد؟ بقیه کسانی که به تایتان تبدیل شدن چی؟ آیا میشه هرج و مرج شیگانشینا رو به پایان رسوند یا یه جهنم دیگه قراره به وجود بیاد؟ ارن در حال حاضر زنده‌ست؟ حالا که زیک قدرت رو در اختیار داره، می خواد چیکار کنه؟ آیا ارن توانایی روبرو شدن با برادرش رو داره و میتونه به چیزی که خودش می خواد جامه عمل بپوشونه؟ باید صبر کرد و دید.

    به نظر می رسد در فصل چهارم، بیشتر تمرکز به جای ارن روی شخصیت های فرعی و مکمل است

     بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

    انیمه اتک آن تایتان، هیچ وقت اثری نبوده که مدام شخصیتی رو در مرکز توجهات قرار بده و به سایر شخصیت ها نپردازه. اتفاقا، این انیمه به خاطر پردازش قدرتمند شخصیت های فرعی‌ش ستایش میشه؛ حتی بیشتر از پردازش پروتاگونیست اصلی‌ش. با این وجود، به نظر میرسه کم کم در فصل چهارم ارن جایگاهش رو به عنوان پروتاگونیست اصلی داستان و گیرنده بیشتر توجهات، به سایر شخصیت ها منتقل میکنه.

    اینکار، لایق تحسینه. چرا که اگه روایت مثل قبلا انجام میشد، قدرت دید بی طرفانه از ما مخاطبان گرفته میشد و ما نمی تونستیم جنبه های منفی و تاریک تر ارن رو ببینیم و صرفا باهاش همدلی و همذات پنداری می کردیم. اما از ابتدای فصل سوم تا اینجا، به ویژه در فصل چهارم، روایت انیمه اتک آن تایتان به شکلی شده که به بیننده، دیدی گسترده تر و وسیع تر میده و با فراهم کردن امکان “دیدن بی طرفانه همه چیز” تجربه منحصر به فرد و جذابی رو در اختیارش گذاشته.

    پایان قسمت 78 انیمه اتک آن تایتان خیره کننده است

    انیمه اتک آن تایتان، یکی از مهم ترین دلایلی که میتونه باعث ترغیب شدن مخاطب به دنبال کردن پخش هفتگی بشه رو داره: پایان های میخکوب کننده. اپیزودهای این انیمه، به خوبی میزان داستانی که باید در هر قسمت پوشش داده بشه رو مدیریت کردن و خیلی خوب حواسشون هست که هر قسمت باید دقیقا چطور شروع بشه و به پایان برسه. پایان قسمت 19 فصل آخر هم، در نقطه به شدت حساسی قرار داشت: زمانی که ما به عنوان بیننده متوجه میشیم که از قرار معلوم، باید با بیش از دو جبهه مواجه بشیم که هدف همگی در نهایت یک چیزه، اما دیدگاه های متفاوت و متضادی برای رسیدن به این هدف دارن. حالا باید صبر کنیم و منتظر بمونیم تا ببینیم سرنوشت این افراد به کجا ختم میشه.

    نظر شما درباره اپیزود 78 انیمه اتک آن تایتان چیه؟ یادتون نره حتما دیدگاه‌هاتون رو با ما و سایر دوستان به اشتراک بذارید.

    در ادامه بخوانید » بررسی قسمت 20 فصل آخر انیمه Attack on titan : “خاطرات آینده”