برنامه های علمی-تخیلی ایلان ماسک

تست انسانی تراشه های مغزی ایلان ماسک شروع خواهند شد. ایلان ماسک همین حالا هم برنامه های خودش را دارد. چرا که قرار است تمام جاده ها را در آینده ای نه چندان دور با ماشین های برقی تسلا پر کند. ناگفته نماند که برنامه هایش در تکنولوژی اسپیس ایکس هم همچنان فعال هستند. او قول داده که انسان را برای زندگی به مریخ و حتی فراتر از آن بفرستد. البته سرویس اینترنت استارلینک را هم نباید از قلم انداخت. خیلی ها فکر می کنند برنامه های ایلان ماسک به همین جا ختم می شود اما نه! او قرار است مغز انسان ها را هم کنترل کند.

مطلب پیشنهادی: ایلان ماسک از بهترین شغل های آینده برای جوانان می گوید! 

کمپانی نورولینک تست انسانی را شروع خواهد کرد…

کمپانی نورولینک او در حال پردازش تراشه های مغزی است که کمک می کنند عملکردهای بدن کنترل شود. اشتباه نکنید! خبری که برایتان نوشتم فقط در حد ایده نیست. او قرار است دیر یا زود تست های انسانی را با کمک این تراشه های مغزی شروع کند. استارت چنین پروسه ای برای خیلی ها ترسناک و عجیب و غریب است. هر چه باشد تا به حال چنین ترکیبی از انسان و هوش مصنوعی ندیده بودیم!

نورولینک، به دنبال فردی برای تست چیپ مغزی است!

بر اساس گزارشات «گاردین»، کمپانی نورولینک به دنبال فردی برای انجام دادن آزمایشات انسانی می گردد. همین خبر بهترین و واضح ترین نشانه از پیشرفت تراشه های مغزی نورولینک است و اینکه آنها واقعا به دنبال فردی برای تست می گردند نشان می دهد که تست های انسانی دیر یا زود شروع خواهند شد. شاید کارشان فقط لنگ کسی است که همه چیز را به جان بخرد و از اتصال بدنش با ماشین حس خوبی داشته باشد. البته قرار است کسی را هم به عنوان مدیر ارشد و کارگردان این عملیات پیدا کنند. ویژگی های لازم و قوانین ضروری برای کار با سایر محققان هم در این خبرِ کاریابی ذکر شده است.

مطلب پیشنهادی: CyberTruck عجیب و غریب ایلان ماسک

هدف های اولیه پردازش چنین چیپ هایی عالی به نظر می رسند

همان طور که قبلا هم اشاره کردم این نوآوری ایلان ماسک هم مثل کارهای قبلی اش خطرناک و کمی هم ترسناک است. اما اگر درست به این داستان نگاه کنیم، اتصال تراشه های مغزی برای بهبود فعالیت های بدن در نگاه اول خیلی هم خوب به نظر می رسد. دلایل اولیه پردازش چنین تراشه هایی کمک به انسان هایی بوده که به دلیل هر نوع فلج یا آسیب نخاعی دیگر قادر نیستند فعالیت های طبیعی بدن شان را انجام دهند. علاوه بر این درمان اوتیسم و اسکیزوفرنی هم با کمک تراشه های مغزی ایلان ماسک انجام خواهد شد.پس بخشی از اهداف نورولینک که مربوط به بازگشت انسان ها به زندگی طبیعی شان می شود خیلی هم قابل ستایش است. چنین کاری تا به حال هرگز انجام نشده و تقریبا تا به امروز غیر ممکن بوده است!

تست حیوانیِ موفقِ چیپِ مغزیِ نورولینک

 حالا می رسیم به بخش جالبِ شگفتی هایی که ایلان ماسک رقم می زند. تست های حیوانی این تراشه مغزی بر روی میمونی انجام شده و اخیرا ویدیویی از این میمون اکران شده که نشان می دهد او با کمک تراشه مغزی در حال بازی ویدیویی است. البته در حال حاضر این کار با کمک سنسورهایی انجام می شود که چیپ مغزی موجود در سر میمون را کنترل می کنند.

مطلب پیشنهادی: بررسی ژن های خوب واقعی ؛ معرفی خانواده ایلان ماسک! 

یعنی این سنسورها کنترل کننده مغز میمونی هستند که در حال بازی ویدیویی است. ناگفته نماند که تکنولوژی نورولینک قادر است حرکت های میمون را پیش از اینکه او دست به انجام دادن شان بزند تشخیص دهد. یعنی پیش از اینکه میمون تصمیم بگیرد هدف بعدی اش در بازی ویدیویی چیست تراشه مغزی حرکت را پیش بینی می کند. بله! مطمئنا شما هم به این نتیجه رسیده اید که در آینده چه می شود و بالاخره قادر خواهیم بود کنترل مغز و بدن سایر انسان ها را با کمک این تراشه ها به دست بگیریم یا نه؟

بادی از چنین پیشرفت هایی بترسیم؟

اگر هم روزی تست های انسانی انجام شدند و نتیجه ها هم مثبت بودند، ترس و وحشت همه جا را فرا خواهد گرفت؟ چرا که نه؟ البته که خواهیم ترسید. به خصوص اینکه ایلان ماسک اعلام کرده ربات های انسانی اپتیموس قرار است هوش جامع مصنوعی و احساس داشته باشند. توانایی هایی که تا به حال در هیچ رباتی وجود نداشته است. حالا این سوال در ذهن مان مطرح شده که هوش مصنوعی می تواند احساسات را درک کند؟ با خواندن دوباره این مطلب به این نتیجه می رسید که چنین ایده هایی واقعا از دل رمان های علمی-تخیلی درآمده است. این را هم بگویم که خوشبختانه هنوز زمان خاصی برای تست انسانی تراشه کمپانی نورولینک اعلام نشده! به امید اینکه به این زودی ها هم اعلام نشود!