شاید شما هم روی گیاهان خود قارچ دیده باشید و به دنبال قارچ کش برای گیاهان آپارتمانی باشید. آیا نگران خواهید بود که گیاه شما به حالت قبلی خود برگردد و تازه بماند یا اینکه بمیرد؟ در این مقاله از وب سایت باغ ارم bagheeram.com به شما کمک می کنیم تا گل ها و گیاهان آسیب دیده از قارچ و بیماری را بازسازی کنید. ما انواع قارچ‌کش‌ها را مثل قارچ کش کاربندازیم، مانکوزب، کالیبان و … را برای گل‌ها و گیاهان، همراه با برخی درمان‌های خانگی برای از بین بردن قارچ در خانه بررسی می‌کنیم.

بهترین قارچ کش مخصوص گیاهان آپارتمانی

قارچ گیاه آپارتمانی چیست؟ آیا وجود قارچ برای گیاه مضر است؟

قارچ ها گروهی از موجودات هستند که به راحتی می توانید آنها را در آب و خاک ببینید. قارچ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در چرخه طبیعی نقش دارند. قارچ ها می توانند برای گیاه هم مفید باشند و هم دارای ضرر. قارچ های مفید در طبیعت از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا را بازیافت کرده و به طبیعت بازگردانند. قارچ ها به صورت انگل زندگی می کنند، یعنی در بافت های گیاهی زندگی می کنند و از گیاه میزبان برای تغذیه استفاده می کنند. در ادامه انواع قارچ ها را به شما توضیح خواهیم داد.

قارچ های انگلی به چند دسته تقسیم می شوند

قارچ های انگلی گیاه آپارتمانی به دودسته قارچ انگلی اجباری و قارچ انگلی اختیاری طبقه‌بندی می ‌شوند.

  • قارچ انگلی اختیاری

قارچ انگلی اختیاری بسیار سرسخت است. از آنجایی که این قارچ ها به راحتی با شرایط مختلف سازگار می‌شوند و بنابراین مقاوم تر هستند، اغلب یک تهدید بالقوه برای گیاهان هستند. یک قارچ انگلی اختیاری می تواند سلول های زنده را به دست آورد. یا می تواند از مواد آلی و معدنی برای خود تغذیه کند و به زندگی خود ادامه دهد.

  • قارچ انگلی اجباری

این قارچ ها از سیتوپلاسم سلول های زنده برای رشد و تولیدمثل استفاده می کنند و با تغذیه از بافت سلول زنده باعث بیماری می شوند. حتما توجه کنید اگر گیاهان آپارتمانی شما دارای بیماری قارچ شده باشد باید حتما از قارچ کش هایی مثل کاربندازیم، مانکوزب،کالیبان و … استفاده کنید تا گیاه شما آسیب نبیند. شما می توانید برای خرید انواع قارچ کش با بهترین کیفیت و تضمین قیمت مناسب از وب سایت های معتبر اقدام به تهیه کنید.

از کجا متوجه شویم که گیاه ما دچار بیماری قارچ یا کپک شده است؟

گیاهان نیز مانند انسان در هنگام بیماری علائمی از خود نشان می دهند. بیماری های قارچی در گیاهان اغلب علائم آشکاری دارند اما با نگاهی به گیاه به راحتی می توان وجود قارچ در گیاه را تشخیص داد.

  1. زدن کپک سفید به روی برگ و ساقه گیاه

کپک یا لکه های سفید از اصلی ترین علت هایی است که به شما نشان می دهد گیاه آپارتمانی دچار بیماری قارچ شده است. سفیدک پودری یکی دیگر از علائم گیاه مبتلا به بیماری قارچی است. وقتی ساقه گیاه شما به حالت چوب پنبه یا زنگار در می آید این به این معنا است که گیاه شما مبتلا به قارچ شده است. اگر گیاه شما هریک از علائم گفته شده را داشته باشد باید از قارچ کش های کاربندازیم یا مانکوزب برای گیاه خود تهیه کنید.

  1. فرسوده شدن پاجوش گیاه آپارتمانی

پژمردگی برگ ها از علائم گیاه آلوده است و لکه های قهوه ای روی برگ ها به راحتی قابل تشخیص است که یکی دیگر از علائم بیماری های قارچی در گیاهان آپارتمانی است. با توجه به این علائم می توانید گیاه بیمار مبتلا به قارچ را بشناسید و با ترفندهایی که به شما گفته می شود آن مشکل را حل کنید.

آشنایی با قارچ کش های گیاهان آپارتمانی

دو نوع قارچ کش در بازار ایران وجود دارد: سیستمیک و محافظتی. استفاده از این دو نوع در دو فرآیند زمانی صورت می گیرد، بنابراین اگر قارچ هنوز روی گیاه شما نیست و فقط می خواهید پیشگیری کنید، قارچ کش های محافظ برای این کار مناسب هستند. از قارچ کش های سیستمیک زمانی استفاده می شود که گیاه به قارچ آلوده شده باشد و اکنون زمان درمان گیاه است.

چه زمانی باید از قارچ کش گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

کارشناسان مجموعه باغ ارم استفاده از انواع قارچ کش ها را در هوای سرد و صبحگاهی توصیه می کنند. برخی بعد از ظهرها از قارچ کش استفاده می کنند. اما این باعث سوختن برگ ها می شود. این به این دلیل است که دمای هوا معمولاً در بعد از ظهر بالاتر است.

استفاده از قارچ کش مانکوزب برای گیاهان

یکی از قوی ترین قارچ کش ها مانکوزب است که دارای 80 درصد پودر است. اگر می ‌خواهید اثر محافظتی و درمانی برای گیاه خود ایجاد کنید حتما باید از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های این سم این است که دارای گوگرد است و از این سم مانکوزب برای ازبین بردن و کشتن انواع قارچ مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از بیماری، می توانید هر 4-6 ماه یکبار به گیاه خود از این سم کش مانکوزب استفاده کنید.

استفاده از قارچ کش کاربندازیم برای گیاهان آپارتمانی

قارچ کش کاربندازیم (https://bagheeram.com/product-category/fertilizer/fungicide-fertilizer/carbendazim) به عنوان یک سم محافظتی و درمانی استفاده می شود. سم کش کاربندازیم یک نوع قارچ کش سیستمیک است که جذب این قارچ کش برای گیاه از طریق ریشه و برگ انجام می ‌شود. برای درمان بیماری های ناشی از قارچ های آسکومیست و بازیدیومیست استفاده می شود. این سم کش به نام کاربندازیم به لاتین carbendazim معروف است. میزان سمیت آن LD50: 6400mg/kg و ماندگاری آن 4-14 روز است.

استفاده از قارچ کش کالیبان برای گیاه

این نوع قارچ کش کالیبان از نوع سیستمیک است. در آزمایشات انجام شده قارچ کش ارگانیک کالیبان توسط هیئت کنترل سموم برای پیشگیری و درمان بیماری های قارچی در داخل، گیاهان زینتی و سبزیجات و صیفی جات بدون باقی ماندن اثر سمی ثبت شده است. کالیبان همچنین در برابر بوتریت کپک سیاه و خاکستری بسیار موثر است.

استفاده از قارچ کش پنکونازول

قارچ کش توپاس (پنکونازول) یکی از قارچ کش های گروه شیمیایی تری آزول و دارای اثر سیستمیک با اثر محافظتی و درمانی است که در برابر سفیدک پودری سطحی درختان میوه کاربرد دارد. این قارچ کش را می توان با اکثر حشره کش ها و قارچ کش ها مخلوط کرد.

استفاده از قارچ کش باویستین برای گیاهان

با توجه به سمیت این قارچ کش، LD50 6400mg/kg است و در دوره کارنس این سم کش 4 الی 14 روز خواهد بود. باویسین را می توان بدون ایجاد حساسیت بر روی بسیاری از گیاهان استفاده کرد و با اکثر آفت کش ها و ضد عفونی کننده ها به جز ترکیبات قلیایی (مانند بوردو) ترکیب می ‌شود. این قارچ کش می تواند هم از نظر سیستمیک و هم از نظر محافظتی روی گیاه اثر بگذارد، مانند سایر بنزیمیدازول ها می تواند نقش محافظتی و درمانی داشته باشد.

نحوه استفاده از قارچ کش گیاهان

جزئیات زیادی در استفاده از قارچ کش ها وجود دارد که باید روش مصرف را به طور کامل رعایت کنید تا بتوانید بهترین تاثیر را در استفاده از قارچ کش ها داشته باشید. مقدار و نحوه استفاده از قارچ کش ها بر روی بسته بندی آنها درج شده است تا بتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید. دستورالعمل های زیر را برای استفاده از اسپری قارچ کش به صورت مایع یا پودر دنبال کنید. برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید که گیاه به خوبی تهویه می شود و در موقعیت مناسب قرار گرفته است. برای بهترین نتیجه در طول فصل رشد، می توانید هر 5 تا 7 روز یکبار گیاه را با این ماده درمان کنید. هنگام استفاده از اسپری قارچ کش، آن را به صورت دوره ای تکان دهید تا پودر ته نشین نشود و کاملا جذب گیاه شود.

یکی دیگر از عوامل مهم در استفاده از قارچ کش ها برای گیاهان، توجه به پشت برگ ها و محل اتصال آنها به ساقه است. زیرا تعداد قارچ ها در این مناطق زیاد است. هنگام تهیه محلول، بلافاصله و در نهایت در همان روز از اسپری قارچ کش تولیدی استفاده کنید. سم شما می تواند به صورت مایع یا پودر باشد و در هر صورت بسته به شکل مصرف می توانید از آن به عنوان اسپری استفاده کنید.

هنگام درمان گیاه با آفت کش ها، آن را در مکانی با نور غیر مستقیم و دمای بالای 23.5 درجه سانتیگراد قرار دهید.

این یک پست تبلیغاتی می باشد و مجله وارونه صحت و سقم آن را تایید یا تکذیب نمیکند!