تنهایی دویدن برای هرکسی ورزش مناسبی است. کری مِی، دونده‌ی ماراتون المپیک می‌گوید: «برای تنهایی دویدن، باید انضباط و اراده‌ای درونی داشته باشی؛ و به ذهنت اجازه دهی بدون اینکه به صحبت با دیگری و دنبال کردن اهداف آن‌ها، خودش خودش را آرام کند.» از این‌ها گذشته، تنهایی دویدن به شما می‌آموزد که ریتم زندگی خودتان را پیدا کنید، حرکات و پویایی ذاتی خودتان را دنبال کنید و در مقایسه با زمانی که با دیگران می‌دوید، فشار و بار منفی رقابت را از دوش شما برمی‌دارد. مِی می‌گوید: «بیشتر از هر چیزی، هرگونه وابستگی و اتکا به دیگری را به کل از بین می‌برید.» خلاصه بگوییم، تنهایی دویدن مخصوص خود خود شماست، زمانش مختص به خود شماست، مکانش هم همینطور.

تنهایی دویدن


بیشتر بخوانید: نحوه صحیح نفس کشیدن هنگام دویدن را یاد بگیرید!


وقتی پای دویدن در میان باشد، بیشترمان به یک کلوپ یا دست‌کم یک دوستی که پا به پایمان بدود ملحق می‌شویم تا به کاری که می‌کنیم رسمیت ببخشیم. درحالی که دویدن با دیگران فواید خودش را دارد، اما درباره‌ی مزایای تنهایی دویدن هم حرف‌های زیادی می‌شود گفت. مخصوصا در شرایط حاضر با توجه به لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی و ریسک ویروس کرونا. در اینجا چندتا از مهم‌ترین دلایل تنهایی دویدن را با هم مرور می‌کنیم:

تمرین ذهنی

تنها دویدن

دویدن یکی از چالش برانگیزترین فعالیت‌های ذهنی است، چرا که قدرت روانی هم درست به اندازه‌ی قدرت جسمی اهمیت دارد. وقتی تنهایی می‌دوید، اتکایتان به خودتان است و خودتان به خودتان انگیزه می‌دهید و در نتیجه، قوی‌تر می‌شوید. تنهایی دویدن به شما امکان عقب‌نشینی می‌دهد. اینکه اهداف شخصی‌تان را بسنجید و برای دستیابی به آن‌ها، برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید.

پیشگیری از آسیب دیدن

تنهایی دویدن


بیشتر بخوانید: پیاده روی مفیدتر است یا دویدن ؟


وقتی با گروه یا تیم ورزش می‌کنید، فشار زیادی برای حضور در تمام جلسات و همراهی در کل دوره وجود دارد. تنهایی دویدن به شما این امکان را می‌دهد که صدای بدن‌تان را بشنوید و تصمیم‌های درستی بگیرید. این اختیار را دارید که به روشی بدن خودتان را گرم یا سرد کنید که بالاترین عملکرد را داشته باشد؛ و سرعت و شدت گرم یا سرد شدن پیش و پس از تمرین، هماهنگ با عملکرد بدن خواهد بود. تنهایی دویدن همچنین باعث می‌شود روزهای استراحتتان انعطاف داشته باشند و هرقدر خواستید به خودتان زمان دهید، که این به خودی خود کلید آسیب ندیدن است.

دکتر راوزار می‌گوید: «واقعا مهم است که به صدای بدن خود گوش فرا دهیم و قانون ده درصد را دنبال کنیم.» این گفته به قانون 10 % اشاره می‌کند که هر هفته، مسیر دویدن خود را ده درصد بیشتر از هفته‌ی قبل کنیم. «در گروه همه چیز اجباریست، گرچه این اجبار و همراهی با گروه ممکن است از لحاظ انگیزشی فوایدی داشته باشد، اما باید حواستان باشد که بیش از حد به خودتان فشار وارد نکنید. مهم است که به خودتان اجازه دهید با سرعت و شدت خودش تمرینات را ادامه دهد و قرار نیست که همه، با یک برنامه‌ی ورزشی جلو بروند.»

ایجاد آرامش

تنها دویدن


بیشتر بخوانید: 7 اشتباه رایج هنگام دویدن که باعث آسیب دیدن شما می گردد!


آرامش و تمدد اعصاب ممکن است آخرین کلمه‌ای باشد که درمورد دویدن بشنوید؛ اما در کمال تعجب، دویدن یکی از بهترین روش‌های به آرامش رسیدنن است. هنگام تنهایی دویدن، هیچ فشاری نیست که فاصله‌ی از پیش تعیین شده‌ای را حتما بدوید و سعی کنید که از شریک دویدن خود عقب نمانید. در عوض، خیلی راحت روی خود دویدن تمرکز می‌کنید و در خود مسیر و همان لحظه غرق خواهید شد. بی‌شک، این خودش تمرینِ در لحظه زندگی کردن است. با عوامل استرس‌زای زندگی روزمره و صد البته مشکلات قرنطینه‌ی فعلی و در خانه ماندن، خیلی مهم است که زمانی را به خودتان اختصای دهید تا یک تمدد اعصاب درست و حسابی داشته باشید.

تمرین پیگیری و تداوم‌بخشی به امور

دویدن در تنهایی

ممکن است که درباره‌ی ساعت بیولوژیک بدن شنیده باشید، وقتی که صبح‌ها خود به خود سر ساعتی که باید، قبل از آلارم ساعت بیدار می‌شوید. به همین شکل، ایجاد استمرار درونی به عنوان یک دونده، مفهوم مشابهی دارد که می‌تواند نتایج بزرگی ایجاد کند. در نظر گرفتن شرایطی که مناسب حال شما باشد، باعث می‌شود تا ریتم بدن خودتان را پیدا کنید و بهتر بفهمید که چه زمان وقت مسابقه است، چه زمان باید فشار بیاورید و چه زمان عقب نشینی کنید. تنهایی دویدن خودش این استمرار را در وجود شما حفظ می‌کند. وقتی دو یا سه دونده‌ی حرفه‌ای با هم جمع شوند، می‌خواهند کمی سریع‌تر بدوند. اما وقتی کسی تنهایی می‌دود، سرعت و شدت مناسب را حفظ می‌کند و عجله‌ی اجباری‌ای در کار نیست.

ارتباط با طبیعت

تنهایی دویدن


بیشتر بخوانید: بهترین تمرینات چربی سوزی برای افرادی که از دویدن متنفر هستند ! 


در دنیایی پر از صفحات آنلاین و مجایز، گاهی جدا شدن از تمام این‌ها کلید حل مشکل است. این که زمانی را خارج از خانه بگذرانید برایتان مزایای فیزیکی و روانی خوبی خواهد داشت؛ دویدن برای شما سکویی خواهد شد که با مادر طبیعت حداکثر ارتباط را داشته باشد. البته که دویدن با همراهی یک دوست به هر صورت شما را تا آن بیرون می‌کشاند، اما تمرکزتان پرتِ مکالمه و آن همراه می‌شود و از طبیعت و از خودتان غافل می‌شوید. برای اینکه کاملاً رسم دویدن را به جای آورید، بی‌خیال تردمیل شوید و چندکیلومتری را در طبیعتی نزدیک به محل زندگی‌تان تنهایی بدوید.