جشنواره کن در سال 2022 در 75 سالگی برگزار می شود، البته که این جشنواره تاریخچه ای غنی از زرق و برق و نوآوری های هنری در طول سال ها دارد، اما رسوایی ها و جنجال های زیادی نیز وجود داشته است. با الهام از تعداد پله‌های فرش قرمز معروف منتهی به Salle Lumiere، جایی که رویاها ساخته و نابود می‌شوند، در اینجا 24 حقیقت جالب درباره محبوب‌ترین جشنواره فیلم جهان آورده شده است.

مرتبط: جسورانه ترین و بهترین استایل های جشنواره کن 2021 

جشنواره فیلم کن

1- جشنواره فیلم کن در سال 1939 در مخالفت با افزایش نفوذ فاشیست ها بر جشنواره فیلم ونیز برپا شد. نماینده یک هیئت فرانسوی فیلیپ ارلانگر دیپلمات تصمیم گرفت این جشنواره بین المللی فیلم را بدون هیچ فشار سیاسی، سانسور یا محدودیت برپا کند.

2- جشنواره کن در ابتدا “جشنواره بین المللی فیلم” نام داشت و قرار بود در بیاریتز برگزار شود، اما گروه های مختلفی برای استقرار آن در کن تلاش کردند و در نهایت برگزاری این جشنواره در کن که “مروارید ریویرا” نامیده می شود قطعی شد.

3- جشنواره قرار بود در سپتامبر 1939 برگزار شود. با این حال، با آغاز جنگ جهانی دوم روند کار متوقف شد. در سال 1946 بود که جشنواره بین المللی فیلم توانست افتتاح شود. اما هنوز یک ساختمان اختصاصی برای برگزاری این جشنواره وجود نداشت و اکران ها در یک کازینو برگزار می شد. در سال 2002 در مراسمی جوایز گذشته‌نگر به فیلم‌هایی که هرگز در سال 1939 نمایش داده نشدند اهدا شد.

4- چند جشنواره اول بیشتر شبیه یک جشن بود تا رقابت – اکثر فیلم هایی که شرکت کردند برنده شدند. یازده فیلم در سال 1946 جایزه بزرگ را دریافت کردند. در طول دهه 1950، زمانی جشنواره واقعاً اوج گرفت و درخشش خود را به دست آورد – که با حضور ستارگانی مانند کری گرانت، سوفیا لورن و بریژیت باردو و غیره – رقابتی تر شد.

5- در سال 1949، یک سری اتفاقات طنز رخ داد که به عنوان ماجرای کراوات ها شناخته شد. با توجه به آب و هوای فوق العاده، بسیاری از شرکت کنندگان در بین نمایش ها برای آب تنی می رفتند. در نتیجه، کمیته برگزاری تصمیم گرفت که برخی از اکران ها نیاز به بستن کراوات داشته باشند و برخی نه، که منجر به سردرگمی و توهین شد، زیرا برخی از کارگردانان فکر می‌کردند که اگر فیلمشان بدون نیاز به کراوات اکران شود، ارزش کمتری دارد.

6 – علیرغم اصول بنیادین جشنواره کن، در طول جنگ سرد، ماده‌ای به قانون اساسی جشنواره اضافه شد که اجازه نوعی سانسور دیپلماتیک را می‌داد. بین سال‌های 1950 تا 1956، فیلم‌های تحریک‌آمیز علی‌رغم کیفیت سینمایی‌شان، از رقابت حذف می شدند. Ciel sans étoiles به کارگردانی هلموت کاوتنر در سال 1952 از مسابقه کنار گذاشته شد تا با واکنش منفی شوروی مواجه نشود و سفارت آلمان غربی در سال 1956 درخواست کرد که مستند شب و مه آلن رنه از جشنواره خارج شود. – مصالحه ای حاصل شد که به موجب آن این مستند خارج از رقابت نمایش داده شد.

مرتبط: آشنایی با تاریخ سینما – نئورئالیسم

7 – در سال 1953، پیکاسو برای شکستن قانون لباس پوشیدن جشنواره‌ها، با پوشیدن کت پوست گوسفند برای نمایش فیلم The Wages of Fear اثر هنری-جورج کلوزو وارد کاخ شد. کلوزو بعداً مستندی به نام راز پیکاسو درباره این هنرمند ساخت که در سال 1956 جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

پابلو پیکاسو در جشنواره کن

8 – به طور متوسط حدود 4500 روزنامه نگار در جشنواره شرکت می کنند – کن دومین پوشش رسانه ای بزرگ را بعد از بازی های المپیک دارد. همین موضوع آن را به مکانی عالی برای صحنه‌پردازی و گرفتن تصاویر نمادین تبدیل کنید. در سال 1954، چندین پاپاراتزی هنگام تلاش برای عکاسی از بازیگر بریتانیایی سیمون سیلوا برهنه در ساحل مجروح شدند. او به طور غیررسمی “خانم فستیوال 1954” نامیده شد، اما از او خواسته شد تا آنجا را ترک کند زیرا کارهای بدش مبتذل، تشنه تبلیغات و حواس پرتی از جشنواره به حساب می آمد.

9 – نخل طلایی در سال 1955 ساخته شد – برگزارکنندگان جشنواره از چندین جواهرساز دعوت کردند تا برای طراحی جایزه با هم رقابت کنند. برنده اصلی جواهرساز پاریسی لوسین لازون بود. این جایزه از آن زمان تاکنون دستخوش چندین بازنگری طراحی شده است. هر سال، دو نخل طلای رزرو در صورت وجود بیش از یک برنده – یا در صورت شکسته شدن یک جایزه، ساخته می شود.

10 – در سال 1968 گروهی از کارگردانان در همبستگی با اعتراضات دانشجویی که در سراسر فرانسه برگزار می شد، جشنواره را متوقف کردند. ژان لوک گدار، لویی مال و فرانسوا تروفو و چند تن دیگر اجازه ندادند که پرده فیلم «نعناع فراپه» اثر کارلوس سائورا بالا برود و نمایش فیلم متعاقباً متوقف شد.

11 – در سال 1971, جشنواره با فیلم The Married Couple of the Year Two, یک کمدی رمانتیک با بازی ژان پل بلموندو، به پایان رسید. زوج هایی که می توانستند ثابت کنند در آن سال (1902) ازدواج کرده بودند، به این نمایش دعوت شدند و در روز نمایش فیلم یک جعبه مخصوص برای تازه ازدواج کرده ها در نظر گرفته شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه قدیمی که نگاهی متفاوت به عشق داشتند! 

12 – در سال 1975، پل نیومن اعتصاب عکاسان را به راه انداخت – او که از سفر خود خسته شده بود، در بدو ورود حاضر نشد برای عکاسان ژست بگیرد. هنگامی که وی مراسم تشریفات بالا رفتن از پله ها را در شب انجام داد، عکاسان به نشانه اعتراض دوربین های خود را جلوی پایشان گذاشتند. ایزابل آجانی در سال 1983 با همین رفتار از طرف عکاسان مواجه شد.

13 – در سال 1987، موریس پیلات هنگام دریافت جایزه خود برای فیلم “زیر خورشید شیطان” به شدت هو شد. پاسخ افسانه‌ای او، با مشتی برافراشته این بود که مهم نیست تماشاگران او را دوست نداشته باشند، زیرا «می‌توانم به تو بگویم که من هم تو را دوست ندارم».

14 – در سال 2001، گروهی از بازیگران در تبلیغ فیلم 24 Hour Party People – در بیرون از یک رستوران، کبوترهای مرده تقلبی را به تقلید از دوشنبه‌های شاد در این فیلم، به سمت یکدیگر پرتاب کردند.
کسانیکه داخل رستوران بودند فکر می کردند پرنده‌ها واقعی هستند و اصلا از این کار خوششان نیامد، به جز جوئل و ایتان کوئن که در آن سال به طور مشترک جایزه بهترین کارگردانی را برای “مردی که آنجا نبود” دریافت کردند.

15 – شیرین کاری های تبلیغاتی در این جشنواره زیاد رخ می دهد. در سال 2009، برای تبلیغ کمدی سیاه بلژیکی بدبخت ها، بازیگران تصمیم گرفتند صحنه ای از فیلم را با دوچرخه سواری برهنه در مرکز کن بازسازی کنند. کارگردان، فلیکس ون گرونینگن، گفته بود که یک موتورسیکلت در پشت سر آنها لباس زیرشان را برایشان حمل می کرده تا اگر دستگیر شدند آن را به تن کنند.

16 – بسیاری از فیلم‌ها اعتراض تماشاگران را برمی‌انگیزد – بعضی هو کردن و تشویق‌ها در کن افسانه‌ای می شوند. در سال 2002، فیلم برگشت ناپذیر گاسپار نوئه به قدری هولناک بود که 250 نفر نمایش را ترک کردند و ماموران آتش نشانی به 20 نفری که حالشان بد شده بود اکسیژن رسانی کردند.

مرتبط: بهترین فیلم های ترسناک

17- فیلم جنجالی Antichrist لارس فون تریر در سال 2009 توسط هیئت داوران جهانی که از سال 1973 در جشنواره های مختلف فیلم بین المللی حضور داشته و هر سال به فیلمی که دارای شایستگی معنوی خاصی است، جایزه می دهند، به طور غیررسمی ضدجایزه شناخته شد. آنها به این نتیجه رسیدند که Antichrist “جنسگراترین” فیلم است.

18 – در سال 2013، در حوالی زمان جشنواره، موجی از دزدی جواهرات در هتل‌هایی که بسیاری از ثروتمندان و سلبریتی ها در هنگام حضور در کن در آن اقامت داشتند، به راه افتاد – که آخرین مورد به طور قابل‌توجهی از فیلم To Catch A Thief در سال 1955 الهام گرفته شده بود. 103 میلیون یورو جواهرات از نمایشگاهی در هتل کارلتون با عنوان الماس های فوق العاده به سرقت رفت. دزد هرگز دستگیر نشد.

19 – همچنین در سال 2013، نخل طلای سه جانبه برای اولین بار به فیلم “آبی گرمترین رنگ” است تعلق گرفت – کارگردان عبداللاتیف کچیچه و ستارگان آدل اگزارچوپولوس و لئا سیدوکس همگی این جایزه را دریافت کردند، زیرا داوران فکر می‌کردند که با تغییر جزئی بازیگران، فیلم دیگر به این خوبی نخواهد بود. کچیچه این را توهین آمیز تلقی کرد و جایزه خود را به حراج گذاشت تا هزینه فیلم بعدی خود را تامین کند.

20 – امنیت در کن بسیار شدید است – همه حاضران باید یک نشان خاص داشته باشند. اما استثناهایی وجود دارد. سال 2013 سال بسیار خوبی برای شایعات در جشنواره بود، زیرا مردی که خود را به شکل Psy، خواننده رپ کره‌ای “گانگنام استایل” در آورده بود، پس از اینکه در مهمانی‌های متعدد شرکت کرد و با طرفداران عکس گرفت، توسط مدیر واقعی Psy شناسایی و دستگیر شد. امسال نیز یک زن به اعتراض از تجاوز سربازان روسی به زنان اوکراینی به صورت برهنه وارد فرش قرمز شد که روی بدنش با رنگ پرچم اوکراین نوشته شده بود: از تجاوز به ما دست بردارید!

21 – اگرچه هیچ قانون خاصی در جشنواره وجود ندارد که قد یا مدل کفش را مشخص کند، تعدادی از زنان به دلیل کفش‌های تختشان در سال 2015 از دسترسی به جشنواره محروم شدند. در پاسخ، دنیس ویلنوو و سیکاریو قول دادند که برای بالا رفتن از پله ها کفش پاشنه دار بپوشند، اما به طرز ناامیدکننده ای هرگز این کار را انجام ندادند. پس از این رسوایی، تعدادی از اعتراضات مطرح شد و بازیگرانی مانند جولیا رابرتز و کریستن استوارت پابرهنه روی فرش قرمز راه رفتند.

مرتبط: آشنایی با تاریخ سینما – مکتب دادائیسم و سوررئالیسم

22 – در سال 2018، تیری فرمو، مدیر اجرایی جشنواره از سال 2007، تلاش کرد از سلفی گرفتن روی فرش قرمز جلوگیری کند. او اعتراف کرد که قدرت ممنوعیت کامل آنها را ندارد، اما توضیح داد که جشنواره می‌خواست بی‌نظمی و ترافیک ناشی از سلفی گرفتن افراد روی پله‌ها را کاهش دهد. او گفت «شما هیچ‌وقت به اندازه عکس‌های سلفی زشت به نظر نمی‌رسید».

23 – هر سال یک جایزه Palm Dog به بهترین سگ شکاری روی صفحه نمایش داده می شود. برندگان قبلی عبارتند از برونو از Belleville Rendezvous، Mops از Marie Antoinette و Brandy از روزی روزگاری در هالیوود.

24 -24 پله تا کاخ جشنواره وجود دارد که توسط 60 متر فرش پوشیده شده است. فرش در روز سه بار عوض می شود تا در زیر پاهای سلبریتی ها تازه به نظر برسد. در نتیجه فشار رسانه ها به جشنواره برای رسیدگی به اثرات زیست محیطی آن، فرش از سال 2016 به طور کامل قابل بازیافت بوده است.