علت قطعی برق

در چند روز گذشته قطعی برق باعث مشکلات زیادی شده است. اما علت قطعی برق چیست؟ با توجه به تقارن قطعی برق با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان این مشکل بسیار آزاردهنده هست. مثلا در شهر تبریز قطع برق بدون اطلاع رسانی باعث شد تا حدود 100 نفر در آسانسور های فاقد برق اضطراری محبوس شوند. از طرفی دستگاه های اکسیژن بسیاری از بیماران کرونایی که در خانه بستری هستند با برق کار میکند! اما سوالی که مطرح می شود این است که واقعا علت قطعی برق چیست؟ چرا برق قطع میشود؟ چرا وزارت نیرو نمیتواند برق مورد نیاز را تامین کند؟ امروز در این مطلب ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دلایل اصلی قطعی برق

کاهش شدید بارش باران و کاهش ظرفیت نیروگاه های آبی

علت قطعی برق

در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار امسال متاسفانه بارش مطلوبی در سراسر کشور مشاهد نشد. همین موضوع باعث کاهش ظرفیت تولید برق نیروگاه های آبی شده است. کاهش بارش باعث شده تا وزارت نیرو اجازه آزاد سازی گستره به سد ها را ندهد. در صورتی که اجازه آزاد سازی داده شود، تامین آب شرب در تابستان بسیار سخت خواهد شد. برای درک این موضوع باید بگویم که حتی کارون، یکی از پرآب ترین رودهای کشود، نیز خشک شده است.

فرسودگی سیسم توزیع برق کشور

علت قطعی برق

فرسودگی سیستم توزیع برق کشور که باعث اتلاف بیش از اندازه برق میشود، یکی از علت های قطعی برق هست. راندمان این سیستم در سال های اخیر با توجه به عدم نوسازی تجهیزات کاهش یافته است. همین فرسودگی و راندمان پایین سیستم توزیع برق یکی از چالش های پیش روی وزارت نیرو میباشد. البته پس از قطعی های برق در سال 1399، وزارت نیرو تصمیم به نوسازی سریع تر گرفت ولی این کار هنوز با سرعت کافی انجام نمیشود. برای مثال سیم های انتقال برق در معرض باد، باران، برف و عوامل فیزیک و شیمیایی گوناگون هستند که به مرور این سیم ها آسیب میبینند و باعث کاهش راندمان سیستم توزیع برق کشور میشوند. علاوه بر سیم ها سایر تجهیزات نیز شرایط مشابهی دارند.

استخراج رمز ارزها (بیت کوین)

علت قطعی برق بیت کوین

بیت کوین که حالا به اسمی کاملا آشنا برای همه ما تبدیل شده است یکی از دلایل قطعی برق در روزهای گذشته میباشد. برای استخراج رمز ارزها که معروف ترین شان بیت کوین است، نیاز به دستگاه خاصی به نام ماینر است. این دستگاه برق بسیار زیادی مصرف میکند. با توجه به قیمت برق در ایران، استخراج کنندگان رمز ارزها، به صورت غیر قانونی یا قانونی این کار را انجام میدهند. در ضمن یک ماینر نمیتواند به تنهایی بیت کوین استخراج کند، برای همین این دستگاه ها به هم به صورت شبکه ای وصل میشوند و به طور همزمان کار میکنند. این موضوع باعث افزایش مصرف برق در سطح کشور میشود. وزارت نیرو اعلام کرده که مزرعه های استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها در پیک بار خاموش خواهند شد.


همچنین بخوانید: بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین به زبان ساده


عدم استفاده از ظرفیت های موجود

علت قطعی برق

ایران کشور با آب و هوا و اقلیم خشک است. این موضوع باعث میشود تا شرایط برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم باشد. مناطق مرکزی ایران دارای چنین پتانسیلی هستند. دولت علاوه بر گسترش نیروگاه های خورشیدی و بروز کردن تکنولوژی های این نیروگاه ها برای افزایش راندمان و بازده، باید استفاده از پنل های خورشیدی به صورت خانگی را ترویج دهد. این کار با حمایت از شرکت های دانش بنیان امکان پذیر است. حتی دولت میتواند با این کار بخشی زیادی از برق کشور را از طریق انرژی های پاک تولید کند و جلوی آلودگی های زیست محیطی را بگیرد.

این موارد از جمله دلایلی هستند که در قطعی برق در این چند روز تاثیر بسیاری داشته اند. امیدواریم مسئولان مربوطه با استفاده از امکانات موجود زودتر این مشکل آزاردهنده را حل کنند.