آیا واقعا شاهد بت وارگی حجاب در صنعت مد هستیم؟!پوشش های سر در این فصل خشم زیادی به همراه داشت، با این وجود طراحان با تبدیل روسری به عنوان یک ترند ریسک زیادی کردند.

حجاب در همه جای نمایش های پاییز و زمستان 2018 نمایان بود. ممکن است خود طراحان به این نکته اشاره نکرده باشندـ و در بیشتر بخش ها مدلهایی که حجاب پوشیده اند مسلمان نبودندـ اما شباهت آنها با پوشاک سنتی اسلامی بسیار قابل توجه بود.

آیا واقعا شاهد فتیشیسم حجاب در صنعت مد هستیم؟

روپوش های لاکرا همراه با روسری های گره شده و سربند های کشباف و همچنین پوشش های سر از سبک های گوناگونی بودند، که در نمایش برندهایی از جمله الکساندر وانگ، کالوین کلین، ورساچه، لینوین، دیور، شانل، بالنسیگا و مارک جیکوبز دیده شد. این سبک ها در گوجی هم بودند. در پاریس Marine Serre برنده 2017 جایزه LVMH Prize، پوشش های سر و لباسهای چسبانی مزین به نشان هلال ماه عرضه کرد، او این نقش را به امضای شخصی بر روی کارهایش تبدیل کرده است ـ طرح گرافیکی که به شدت با اسلام مرتبط است و به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفت.


همچنین بخوانید :جهانی که در آن رویاها با کابوس ها ترکیب می شوند :گوچی سایبورگ !


با وجود زن مسلمانی بر روی کت واک، آشکارمی شود که بعضی از طراحان تغییراتی روی حجاب انجام داده باشند، اما گزارش ها به هیچ وجه ریشه ها یا منابع اسلامی را تائید نکردند و در عوض از اصطلاحاتی مانند روسری های باشلق دار، کلاه های مجسمه ای استفاده کردند. روی اینتستاگرام، گوجی یکی از روسری هایش را این گونه شرح داد”روسری ابریشمی برای پوشاندن سر که با چاب اسب طراحی شده است.” روزنامه ی فاینشنال تایمز از این موضوع متاثر شد، اما در نهایت ترند پوشش سر که در طول نمایش های این فصل دیده شد را معادل بیانیه ای سیاسی و فمنیستی در نظر گرفت.

در تعدادی از فشن شوها واقعاً از مدل های محجبه استفاده شد ـ از جمله  Max Mara و Molly Goddard که به ترتیب از هالیما ادن واکرام عبدی عمر استفاده کردندـ اما به طور عمده در بیشتر بخش ها پوشاک مورد نظر را مدل های غیر مسلمان پوشیدند. و این سوالات را به وجود اورد: که آیا این ها فقط ترفند های سبکی ساده ای بودند؟

آیا واقعا شاهد فتیشیسم حجاب در صنعت مد هستیم؟

آیا طراحان واقعاً برنامه ریزی کرده بودند که این طرح ها را تولید و به فروش مشتریان مسلمان خود برسانند؟ کمپین بهار و تابستان 2018 ورساچه، کریستی تورلینگتون برنز را طوری تصویر کرد که که سر تا پا در پوشش ابریشمی با چاب های دوره ی باروک پوشیده شده بود. اما مدل های پاییز و زمستان 2018 دامن های کوتاهی به تن داشتند، که کدگذاری فرهنگی خوانش پوشش های سر آن ها را آسان تر می کند.


همچنین بخوانید » نگاهی به آغاز مد گرایی در ایران !


در طول چند سال گذشته مد، موضوع مباحث خود را گسترش داده است. در سال 2016 D&G(Dolce & Gabbana) یک خط ازحجاب ها و عباهایی (جامد بلند و گشاد زنانه که روی لباس پوشیده می شود) را به معرض نمایش گذاشت، سپس طراح اندونزیایی انیسه حسیبوان نخستین طراحی بود که یک مجموعه کامل حجاب را در هفته مد نیویورک ارائه داد. حسیبوان در Unapologetically Muslim می گوید: “زنان مسلمان از ترس نیست که روسری می پوشند، برعکس آن ها با افتخار این کار را انجام می دهند و نسبت به ابراز و بیان خود مصمم هستند.”

آیا واقعا شاهد فتیشیسم حجاب در صنعت مد هستیم؟

هویت زن مسلمان از دوران گذشته تاکنون تغییر کرده است. بسیاری به خاطر عرضه حجاب ها و عبا ها توسط D&G راضی و سپاس گذار بودند، البته نه همه زنان مسلمانی که بازتابی از خودشان را در کمپین دیدند. هالیما بیگم عکاس مد و موسس استودیو wwags می گوید:

” آنها شخصیت ده ساله ای را از یک زن میانسال اماراتی تصویر کردند که تصویر فعلی از مصرف کننده مسلمان نیست.”

با توجه به تغییر رفتار و منش و بینش فرهنگی و همچنین ارزش بازار مد، شماری از برند ها ایده های نوگرایانه Dolce & Gabbana در مورد حجاب را به چالش می کشند. در نوامبر، نایک بر اساس فیسبوک یک وزنه بردار المپیک به نام آمنه الحداد، پوشش سری را طراحی کرد که برنده جایزه Beazley Fashion Design در سال 2017 شد.

آیا واقعا شاهد فتیشیسم حجاب در صنعت مد هستیم؟

با این حال، حجاب به سادگی انتخاب یک مد نیست ـ حجاب تعهدی است به یک شیوه زندگی ساده. زنان مسلمان در Unapologetically Muslim، بیان کردند که حجاب یک سطحی از خودباوری و عزت نفسی را نشان می دهد که فراتر از توجهی است که شما برای زیبایی تان دریافت می کنید،  و چنانچه توسط سوپر مدلی با لباس باز پوشیده شود معنای مذهبی آن از دست خواهد رفت.

زمانی که برند های های استریت مانند Marks & Spencer و Debenhams یک خط جدیدی از مد روز را امسال و سال گذشته منتشر کردند، زنان مسلمان اصول اخلاقی این دیدگاه را در نظر داشتند. برند ها برای کسب اعتماد زنان مسلمان نیاز دارند که ارزش های حلال آنها را شناخته و آنها را در نظر بگیرند.

در حالی که که آگاهی از حجاب در حال تغییر است، بسیاری از طراحان مشتاق به سرمایه گذاری در بازار 230 میلیارد دلاری بازار مد متوجه نیستند که مفاهیم و دلالت ها وسیع تر از آن چیزی که عملاً در بازار وجود دارد. ـ چطور ممکن است یک دامن کوتاه با روسری در یک نمایش بین المللی یک زن مسلمان را تداعی کند. هدا کاتبی وبلاگ نویس مد مدعی است:” ما نیاز داریم که مطمئن شویم به سمت یک یکرنگی سطحی نمی رویم. ما باید نسبت به سرمایه گذاری و کالا شدگی نمادهایی که بسیار معنوی و روحانی هستند و برای مردمی که ان پوشش را انتخاب می کنند اهمیت زیادی دارند، انتقاد کنیم.”

 

همچنین بخوانید

با ترندهای پاییز و زمستان ۲۰۱۸/۲۰۱۹ آشنا شوید

بررسی ارتباط لباس و فرهنگ سوگواری در ماه محرم

با نظریه های ترویج مد آشنا شوید