شرکت مایکروسافت تقریبا سه سال قبل اولین نسل لپ تاپ کم وزن سرفیس لپ تاپ را روانه بازار کرد. پس از آن چند سالی است که شاهد عرضه نسل جدید این نوت بوک جذاب هستیم و حال قرار است بزودی شاهد معرفی لپ تاپ سرفیس 4 باشیم. مدلی که احتمالا در پاییز 2020 از راه خواهد رسید و تغییر چندانی در طراحی آن شاهد نخواهیم بود. این نوت بوک مایکروسافت در واقع جایگزین سرفیس لپ تاپ 3 سال 2019 بوده که بهبود نسبی در طراحی آن به وجود آمد و یک گزینه برجسته محسوب می شد.

در واقع سرفیس لپ تاپ رقیب جدی مک بوک ایر اپل است که با مشخصاتی مطلوب و قیمت مناسب راهی بازار می شود. همانطور که اپل به تولید انواع لپ تاپ می پردازد، مایکروسافت هم تحت برند سرفیس لپ تاپ های متعددی را روانه بازار کرده است. یکی از ویژگی های برجسته سرفیس لپ تاپ بهره گیری از صفحه کلید Alcantara و زیباست. سال 2019 مایکروسافت از پورت USB-C ، بدنه آلومینیومی و صفحه نمایش 15 اینچی با تراشه AMD را بهره گرفت تا تجربه کاربری بهتری رقم زند.

تاکنون شاهد عرضه سه نسل مختلف از سرفیس لپ تاپ بودیم و وقت آن است تا سال 2020 نسل بعدی این لپ تاپ با نام لپ تاپ سرفیس 4 / surface laptop 4 معرفی شود. در این مطلب قصد داریم هرآنچه که از سرفیس لپ تاپ 4 می دانیم را مطرح کنیم.


همچنین بخوانید »

بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت 2020 ؛ از 4 تا 10 میلیون تومان

با بودجه 1200 دلار باید لپ تاپ گیمینگ خرید یا رایانه گیمینگ

کامپیوتر های کوانتومی یک میلیون کیوبیتی ؛ غول های انقلابی عرصه تکنولوژی …


 

تاریخ عرضه سرفیس لپ تاپ 4 مایکروسافت

هر آنچه باید درباره لپ تاپ سرفیس 4 مایکروسافت بدانید

مایکروسافت همیشه در رویداد اکتبر سری سرفیس لپ تاپ را معرفی و عرضه کرده است. البته گاهی هم در نوامبر شاهد عرضه این نوت بوک بودیم. در این بین پیش بینی شده نسل چهارم آن هم در اکتبر معرفی و در نوامبر یا اواخر اکتبر سال راهی بازار شود. البته این تاریخ قطعی نیست و پیش بینی بیش نیست.

قیمت سرفیس لپ تاپ 4 مایکروسافت

لپ تاپ ها عمدتا تحت پیکربندی قیمتی دریافت می کنند. برای مثال مدل Core i5 نسبت به مدل Core i7 کمتر است و از این رو مشخصات سخت افزاری هر نوت بوک یکسان نیست.

سرفیس لپ تاپ 3 در نسخه پایه با قیمت 999 دلار و در بالاترین پیکربندی با قیمت 2400 دلار به فروش می رسد. نسخه رده پایه از حافظه رم 8 گیگابایتی، پردازنده Core i5 اینتل، حافظه داخلی 128 گیگابایتی اس اس دی، صفحه نمایش 13 اینچی بهره می برد. بالاترین مدل دارای 16 گیگابایت رم، 1 ترابایت حافظه داخلی و پردازنده Core i7 است.

البته یک نسخه میانی با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه داخلی و پردازنده Core i5 با قیمت 1300 دلار هم وجود دارد. بنابراین انتظار داریم سرفیس لپ تاپ 4 با صفحه نمایش 13 اینچی چنین قیمتی در پیکربندی های مختلف داشته باشد.

ناگفته نماند مدل 15 اینچی این نوت بوک با پردازنده Ryzen 5 3580U ای ام دی، حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی با قیمت 1200 دلار عرضه شد.

مشخصات سرفیس لپ تاپ 4 مایکروسافت

این در حالی است که Surface Laptop 4 قرار است جالب باشد. این به لطف تراشه های جدیدی است که انتظار می رود از Intel و تراشه های بهبود یافته AMD باشد.

اینتل قرار است در نیمه دوم سال 2020 پردازنده های اصلی موبایل Tiger Lake خود را خارج کند ، که نه تنها به دلیل افزایش سرعت و کارایی تراشه های موبایل Intel بلکه باعث ایجاد فناوری جدید گرافیکی Xe اینتل می شود. پردازنده های فعلی 10 هسته هسته اصلی از Intel دارای گرافیک Iris Plus هستند ، که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در قدرت فشار پیکسل نسبت به گرافیک های UHD نسل قبلی بود.

اما تراشه های Tiger Lake با شتاب گرافیکی یکپارچه Xe انتظار می رود عملکرد Iris Plus را دو برابر کند. حداقل این همان چیزی است که یک نماینده اینتل به ما گفت که سال گذشته در یک نمایشگاه تراشه های موبایل انتظار داشته باشیم. این امر می تواند باعث افزایش چشمگیر عملکرد برای Surface Laptop 4 نسبت به نسخه قبلی خود شود ، به این معنی که می تواند بازی های بیشتری را خواستار بازی و تولید محتوا نسبت به Surface Laptop 3 کنید. فقط انتظار نداشته باشید که این یک لپ تاپ مخصوص بازی یا ایستگاه کاری موبایل باشد.

یک نشت اخیر یک لپ تاپ Surface 4 با یک پردازنده 2.7 گیگاهرتزی اینتل Tiger Lake-U ارائه کرده و عملکرد 3DMark 11 را ارائه می دهد که جدیدترین اپل مک بوک ایر 2020 را ضرب می کند.

برای لپ تاپ 15 اینچی Surface Laptop 4 ، مایکروسافت می تواند به پردازنده های اینتل بپیوندد یا می تواند لپ تاپ بزرگتر خود را مجهز به تراشه AMD کند. آخرین جفت تراشه های Ryzen در Surface Laptop 3 از معماری Zen + Intel استفاده کردند ، به این معنی که آنها به عملکرد و کارآیی سریع تر معماری 7 نانومتری Zen 2 که AMD برای پردازنده های موبایل Ryzen 4000 خود وارد نمی شود ، کمک می کنند.

بنابراین اگر مایکروسافت از CPU های Ryzen برای لپ تاپ 15 اینچی Surface Laptop 4 استفاده می کند ، انتظار داریم که آنها از سری پردازنده های Ryzen 4000 یا شاید نسخه سفارشی Ryzen 5 و Ryzen 7 از صفحات پردازنده لپ تاپ AMD باشند. ما همچنین انتظار داریم GPU های یکپارچه Vega که در تراشه های AMD قبلی پیدا شده اند ، به روز شوند یا به معماری Navi GPU آخرین کارتهای گرافیکی Radeon AMD تبدیل شوند.

بنابراین مشخص نیست لپ تاپ سرفیس 4 دقیقا چه ویژگی داشته باشد. تنها باید انتظار داشت مایکروسافت نسل جدید پردازنده اینتل و AMD را در کنار گرافیک انویدیا مورد استفاده قرار دهد. بنابراین باید انتظار عملکرد بالایی داشت و نباید آن را دست کم گرفت و مدلی معمولی قلمداد کرد.

طراحی سرفیس لپ تاپ 4 مایکروسافت

پیش بینی شده مایکروسافت از همان طراحی مدل 3 بهره گیرد و تنها در صفحه کلید و لولای آن بهبودی حاصل نماید. حاشیه نمایشگر اندکی کاهش خواهد یافت و احتمالا دو نسخه 13 و 15 اینچی دارد.

در هر صورت باید منتظر ماند تا پاییز امسال مایکروسافت به معرفی نسل جدید سرفیس لپ تاپ را با تغییرات گفته شده معرفی کند. لپ تاپی که بدون شک جذاب و قدرتمند خواهد بود.

انتظارات بسیاری از این مدل می رود اما بدون وجود اطلاعات حقیقی نمی توان به شایعات بی اساس اشاره کرد. مایکروسافت درصدد است تا بهترین محصولات را برای سال 2020 در نظر گیرد و سرفیس لپ تاپ 4 نیز یکی از این مدل ها بوده و باید انتظارات بسیاری داشت.